Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verbruik in ralenti ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Verbruik in ralenti ?

De laatste koudere weken wordt de auto 's morgens al eens in ralenti gezet om de ruiten te laten ontdooien en het gezellig warm te maken alvorens naar het werk te vertrekken.

Maar wat verbruikt de motor als hij bv. een uur draait zonder te rijden?
    (1900 Diesel met een gemengd verbruik van 6,5 à 7 liter/100km).

Mijn boordcomputer geeft aan 0,6l per uur in ralenti.
    Is natuurlijk afhankelijk van de belasting (bv airco of misschien electrische verwarming) dan kan dit meer zijn.

Comment

In het boekje van m'n focus stond er dat 1min ralenti draaien overeen kwam met 3km rijden.
      En inderdaad, als je kan gewoon direct vertrekken. Maar vanmorgen heb ik hem ook warmgedraaid aan 2000rpm omdat alles bevroren was.

Comment

Om welke reden zou dit niet gezond zijn? Gewoon de dieselmotor rustig laten warmdraaien aan 1000 toeren om daarna toch nog rustig te vertrekken. Snel optrekken en een gewone diesel gaan sowieso niet samen.

Dat het niet gezond is om met een koude dieselmotor plankgas te gaan geven, lijkt me al logischer.

Comment

Het duurt lang voor je wagen stationair warmgedraaid is, beter meteen vertrekken en gewoon rustig rijden.
          Je motor draait dan minder lang "koud".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mylar Bekijk Berichten
            Mijn boordcomputer geeft aan 0,6l per uur in ralenti.
            Is natuurlijk afhankelijk van de belasting (bv airco of misschien electrische verwarming) dan kan dit meer zijn.
            Hoe kan dat nu? Verbruik is het aantal L per 100 km.

In ralanti zou je verbruik dus oneindig zijn want je legt 0 km af maar je motor draait.
            AutoMinded.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ritsuke Bekijk Berichten

In ralanti zou je verbruik dus oneindig zijn want je legt 0 km af maar je motor draait.
              Bij veel boordcomputers veranderd dat naar verbruik per uur hé bij stilstand

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lorias Bekijk Berichten
                De laatste koudere weken wordt de auto 's morgens al eens in ralenti gezet .
                Weer een nieuw woord bijgeleerd vandaag! Had daar nog nooit van gehoord (het woord, wel van de handeling)

Comment

Om welke reden zou dit niet gezond zijn? Gewoon de dieselmotor rustig laten warmdraaien aan 1000 toeren om daarna toch nog rustig te vertrekken. Snel optrekken en een gewone diesel gaan sowieso niet samen.

Dat het niet gezond is om met een koude dieselmotor plankgas te gaan geven, lijkt me al logischer.
                  Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                  Het duurt lang voor je wagen stationair warmgedraaid is, beter meteen vertrekken en gewoon rustig rijden.
                  Je motor draait dan minder lang "koud".
                  Exact, je veroorzaakt het meeste schade aan je motor als hij koud staat.
                  Het is dus belangrijk hem vlug genoeg warm te krijgen, zonder zot te doen.
                  Gewoon direct rijden, wisselende toerentallen, zeker nooit plankgas. In winterperiodes kan het tot 40km duren vooraleer een diesel warmstaat!

Maar dit staat al enkele keren beschreven hier in topics over 'motor opwarmen'.

Comment

stationair toerental + koude olie = slechte smering van vitale onderdelen zoals krukas/drijfstang lagers.
                    Veel beter is rustig rijden, zorgt voor een goede smering tijdens het opwarmen (wanneer er al het meeste slijtage is zoals hierboven gezegd). Want rustig rijden impliceert wel een hoger toerental als stationair.

Comment

Ik dacht het ook dat je bij draaien in ralenti geen optimale smering kreeg ofzo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ritsuke Bekijk Berichten

Idd, daarom geeft mijn BC dan altijd 30l aan

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                        stationair toerental + koude olie = slechte smering van vitale onderdelen zoals krukas/drijfstang lagers.
                        Veel beter is rustig rijden, zorgt voor een goede smering tijdens het opwarmen (wanneer er al het meeste slijtage is zoals hierboven gezegd). Want rustig rijden impliceert wel een hoger toerental als stationair.
                        Ik kan deze redenering 100% begrijpen, maar:

tijdens het rijden belast je de onderdelen toch veel meer dan tijdens het rijden zelf? Als de motor ijskoud staat en je vertrekt meteen heb weinig smering. Laat je hem effe draaien dan kan de olie wat rondgaan in het blok.

Ik laat hem 's morgens ook wat 'warm' draaien. Altijd maar een paar minuten, zodat de zetelverwarming op gang is en de motor niet ijskoud. Ik moet zeggen dat ie dan veel makkelijker uit zijn startblokken komt dan wanneer hij nog ijskoud staat... .

Volgens mij kan het weinig kwaad

Het verbruik zal miniem zijn gok ik maar heb er geen idee van. Je spreekt hier dan over l/h, niet over l/100km...
                        2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Bij het rijden komt er meer druk in je motor waardoor je olie beter overal bij geraakt.

Comment

Is dat zo? Wist ik niet. Is dat toerengebonden dan?
                            2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                              Bij het rijden komt er meer druk in je motor waardoor je olie beter overal bij geraakt.
                              Bijna, warme olie raakt overal bij. Koude olie is dik en dus niet, vandaar de mindere smering!! En vandaar dat het slecht is om hem in ralenti warm te draaien.

Comment

als het echt koud is dan wacht ik even tot hij 'valt' op zijn normale toerental (800-900 rpm en 600-700 rpm indien airco uit) en vertrek dan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
                                  Bijna, warme olie raakt overal bij. Koude olie is dik en dus niet, vandaar de mindere smering!! En vandaar dat het slecht is om hem in ralenti warm te draaien.
                                  inderdaad juist.
                                  Reden: het stationair toerental is te laag om de olie overal te krijgen.
                                  De oliepomp is rechtstreeks gelinkt aan je krukas, en de werking ervan dus rechtstreeks gelinkt aan het toerental.

Een tehoog toerental bij koude motor is uiteraart ook niet goed, vandaar beste gewoon rustig rijden.

Comment

Plus, bij stationair "warm" draaien warm je enkel uw motor op, en geen enkel ander component. (bvb versnellingsbak)

Comment

OK, heren.

Dank voor de info.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten

Dit hangt vooral af van welke olie er in de motor is. Je hebt olie die 'meer beschermt bij koude start' zoals ze er reclame voor maken en dit klopt ook wel. Hoe synthetischer de olie, hoe dunner hij is in koude toestand en hoe meer hij beschermt bij koude start.

Ik zou de brandstof niet willen betalen van alle Belgen die op een koude morgen hun wagen denken warm te draaien in "ralenti." Ik doe zoiets nooit omdat het slecht is en verspilling is en ook omdat ik een garage heb natuurlijk.

Comment

Working...
                                        X