Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Diesel of benzine / koppel of PK ????

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door carlover
    Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo
    Binnen 5 jaar is deze discussie hopeloos verouderd, dan zullen alle diesels meer vermogen leveren als eenzelfde benzine.
    Dat betwijfel ik. Je moet namelijk geen appels met peren gaan vergelijken, dus een atmosferische diesel vergelijken met een atmosferische benzine.......................
    dat heeft hier niets mee te maken. 90 % van alle diesels die verkocht worden zijn turbodiesels en dit zal alleen maar stijgen. 90 % van alle benzines zijn atmosferisch. als ik naar een bmwdealer ga en ik koop een nieuwe 1-serie met een 2litermotor kan ik gaan voor een diesel van 163 pk of een benzine van 150 pk.
    De dieselmotor heeft nu eenmaal een grote evolutie gekend de laatste 10 jaar.
    A Twist of the Wrist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door carlover
      Binnen 5 jaar is deze discussie hopeloos verouderd, dan zullen alle diesels meer vermogen leveren als eenzelfde benzine.
      Dat betwijfel ik. Je moet namelijk geen appels met peren gaan vergelijken, dus een atmosferische diesel vergelijken met een atmosferische benzine.......................
      dat heeft hier niet mee te maken. 90 % van alle diesels die verkocht worden zijn turbodiesels. 90 % van alle benzines zijn atmosferisch.
      toch wel. want je zegt zelf 'eenzelfde benzine'.
      Wrong!
      In dat geval moet je een 1.9 Tdi met een 1.8T 20v vergelijken. De ene haalt momenteel maximum 160pk (Ibiza Cupra), de andere klokt af op 225pk (Leon Cupra, TT, ...)

Da's nog altijd verschilletje van 65pk. En aangezien de ontwikkeling van diesels sneller gaat dan benzine, maar die van benzine nu ook weer niet stil staat, hebben we binnen 5 jaar nog altijd geen 1.9Tdi's die 250pk zullen leveren hoor

Comment

ik had mijn post ondertussen aangepast, ik kan bij de meeste automerken geen atmosferische diesel meer krijgen en ook geen turbobenzines.
        A Twist of the Wrist

Comment

dus ik bedoelde met 'eenzelfde' op cilinderinhoud.
          A Twist of the Wrist

Comment

Leuk, maar dat staat dus los van de stand van de techniek. Dat heeft te maken met wat de fabrikanten aanbieden. BMW heeft nu al 2- en 3-liter diesels die sterker zijn dan hun benzinebroertjes.................

Comment

Zelfs al zouden we binnenkort diesels kunnen kopen die krachtiger zijn dan hun benzinebroertjes (zowel qua vermogen als koppel) ... het blijven diesels, en die zullen nooit de finesse van een benzinemotor, het sportieve hoog in toeren klimmen, de homogeniteit doorheen het ganse toerentalgebied, de sportieve mooie sound, ... e.a. kunnen evenaren.

Gisteren ondervonden bij de testrit 1-reeks : de 120d mag dan sneller zijn, hij is veel bruter (minder ebschaafd), klinkt duizend keer lelijker (de benzine klinkt écht knap), is (ondankds het feit dat de BMW 2.0d zowat 't breedte bruikbare toerentalgebied heeft van alle 2-liter diesels) gehandicapt door z'n smalle toerentalbereik in vergelijking met de benzine, is nukkig en ja zelfs bijna onbruikbaar buiten de favoriete toerentallen; trekt niet zo gretig hoog, is niet coherent bij 't acceleren (dood...lam...schok vooruit...snel al weer afzwakken), ...

Benzine is en blijft dé brandstof bij uitstek als je een sportieve motor of puur rijplezier zoekt. Dat alleen al overtuigt me ervan dat de benzine géénszins op sterven na dood is, zoals sommigen wel 'es beweren (mensen die naar mijn mening nog nooit met een goede benzine hebben gereden).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa
                Zelfs al zouden we binnenkort diesels kunnen kopen die krachtiger zijn dan hun benzinebroertjes (zowel qua vermogen als koppel) ... het blijven diesels, en die zullen nooit de finesse van een benzinemotor, het sportieve hoog in toeren klimmen, de homogeniteit doorheen het ganse toerentalgebied, de sportieve mooie sound, ... e.a. kunnen evenaren.

Gisteren ondervonden bij de testrit 1-reeks : de 120d mag dan sneller zijn, hij is veel bruter (minder ebschaafd), klinkt duizend keer lelijker (de benzine klinkt écht knap), is (ondankds het feit dat de BMW 2.0d zowat 't breedte bruikbare toerentalgebied heeft van alle 2-liter diesels) gehandicapt door z'n smalle toerentalbereik in vergelijking met de benzine, is nukkig en ja zelfs bijna onbruikbaar buiten de favoriete toerentallen; trekt niet zo gretig hoog, is niet coherent bij 't acceleren (dood...lam...schok vooruit...snel al weer afzwakken), ...

Benzine is en blijft dé brandstof bij uitstek als je een sportieve motor of puur rijplezier zoekt. Dat alleen al overtuigt me ervan dat de benzine géénszins op sterven na dood is, zoals sommigen wel 'es beweren (mensen die naar mijn mening nog nooit met een goede benzine hebben gereden).

gTa, wat noem jij een goede benzine? Een echt goede benzine is al direct een V6. Een viercilinder-benzine stelt in mijn ogen niet veel voor. Zo'n mooie klank heeft die niet. Koppel ook niet, en qua vermogen kan de diesel hier wél mee. Enkel een viercilinder-turbomotor komt bij mijn binnen. Maar da's dan ook 'n geval apart.

Zescilinder->benzine.

Comment

Goede benzines zat.

Al 'es de 120i gehoord en gereden ? Verrassende motor ! M'n complimenten.

Al 'es Honda S2000 gehoord en gereden ?

Audi TT 225 pk, of de Audi S3 ?

...

Het aantal steengoeie benzines met 4 cilinders en lekkere sound is verre van klein. Een deel daarvan zijn aangeblazen motoren, maar de diesels waarmee we aan 't vergelijken zijn zijn dat allemaal, dus.

Concreet : ik zou een A3 2.0T FSI met 200 pk verkiezen boven een A3 2.0 TDI met 163 pk, hoor. Zelfs al zou die diesel bakken meer koppel hebben, de benzine is en blijft de duidelijk plezantere motor van de twee. Ik zou zelfs, mocht VAG b.v. een 200 ok R5 TDI maken en die in de Golf en de A3 leggen, de benzine nog verkiezen boven deze A3 2.5 TDI...
                  Evenzeer zou een A8 4.0 TDI het bij mij steevast moeten afleggen tegen een A8 3.7. De benzine-V8 is zódanig lekker, en laat zich héél erg sportief rijden.

En zo kan ik er nog een hele resem opsommen...

Comment

Goede benzines zat.

Al 'es de 120i gehoord en gereden ? Verrassende motor ! M'n complimenten.

Al 'es Honda S2000 gehoord en gereden ?

Audi TT 225 pk, of de Audi S3 ?

...

Het aantal steengoeie benzines met 4 cilinders en lekkere sound is verre van klein. Een deel daarvan zijn aangeblazen motoren, maar de diesels waarmee we aan 't vergelijken zijn zijn dat allemaal, dus.
                    Je zegt het zelf: de turbo. En dat zei ik ook in m'n post hierboven.

Die van de S2000 en de 2.0i: uitzonderingen bevestigen de regel.
                    1.4 of 1.4 TDI? De TDI!

Concreet : ik zou een A3 2.0T FSI met 200 pk verkiezen boven een A3 2.0 TDI met 163 pk, hoor. Zelfs al zou die diesel bakken meer koppel hebben, de benzine is en blijft de duidelijk plezantere motor van de twee. Ik zou zelfs, mocht VAG b.v. een 200 ok R5 TDI maken en die in de Golf en de A3 leggen, de benzine nog verkiezen boven deze A3 2.5 TDI...
                    Evenzeer zou een A8 4.0 TDI het bij mij steevast moeten afleggen tegen een A8 3.7. De benzine-V8 is zódanig lekker, en laat zich héél erg sportief rijden.

En zo kan ik er nog een hele resem opsommen...
                    Zei ik toch? Zescilinders-> benzine. En 'k heb ook gezegd dat ik wél een benzine neem als er een turbo opstaat.

Comment

Er zijn voldoende voorbeelden van niet-aangeblazen 4-cilinder benzinemotoren die lekkerder zijn dan hun dichtste diesel-broertje, om de algemene stelling dat benzinemotoren zowiezo de plezantere, homogenere en sportievere motoren zijn, niét op losse schroeven te zetten.

1.6 FSI of 1.9 TDI (A3) ? ... en de benzine is nog 'n stuk goedkoper ook

2.0 JTS of 1.9 JTD 16v ? ... byebye diesel (nog liever de 2.0 TS 16v eigenlijk, maar bon)

Honda ... byebye diesels

BMW 2.0i (1-reeks) vs. 1.8d (die er qua prijs, indien uitrusting gelijk wordt gesteld, even dicht bij zit [goedkoper] als de 120d [duurder] ... want 22.550 [118d], 23.600 [120i], 24.400 [120d]) ... byebye diesel

Golf 2.0 FSI of 1.9 TDI Sportline ? Bijna zelfde prijs ...

En inderdaad, van zodra je benzinemotoren turbo's of compressoren begint aan te meten ... of van zodra je in 6-cilinders en meer gaat shoppen ...

Comment

1.6 FSI of 1.9 TDI (A3) ? ... en de benzine is nog 'n stuk goedkoper ook
                        TDI. Die FSI heeft 10pk meer, maar minder koppel. Hier neem ik de diesel.

2.0 JTS of 1.9 JTD 16v ? ... byebye diesel (nog liever de 2.0 TS 16v eigenlijk, maar bon)
                        Pfff, ik twijfel. Doe toch maar de JTD. Veromd leuke, en beschaafde diesel.

Golf 2.0 FSI of 1.9 TDI Sportline ? Bijna zelfde prijs ...
                        Prijs, maar krachtmatig? 2.0 FSI of 2.0 TDI? TDI. FSI 150pk is niet zo denderend als je zou denken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bram S

gTa, wat noem jij een goede benzine? Een echt goede benzine is al direct een V6. Een viercilinder-benzine stelt in mijn ogen niet veel voor. Zo'n mooie klank heeft die niet. Koppel ook niet, en qua vermogen kan de diesel hier wél mee. Enkel een viercilinder-turbomotor komt bij mijn binnen. Maar da's dan ook 'n geval apart.

Zescilinder->benzine.
                          V6? Doe mij maar een zes-in-lijn.

Comment

't Waren geen vragen, Bram, maar 't was een mededeling dat ik bij alle vermelde modellen de benzine zou kiezen.

De 1.9 TDI is ondertussen een draak van een motor geworden, eens je aan een 1.9 JTD 16v, 2.0d of TDCi gewend bent geraakt, en zo'n ding zou ik van m'n leven niet meer in huis willen halen. Je koopt toch ook geen nieuwe zwart-wit-televisie voor de prijs van een nieuwe goeie kleuren-TV ?

De Alfa/Fiat-diesel is inderdaad heel erg goed (reed er voor 't laatst nog mee in de Alfa GT *snif*), maar als je niet veel kilometers doet is een Alfa benzine duizend keer plezanter.

En je moet bij de Golf geen 2.0 TDI aanhalen als die qua prijs géén concurrent is voor de 2.0 FSI. Veel mensen die shoppen in die wagen- en prijsklasse hebben een vast budget (financiering, gespaard bedrag, ...) en als ze zich net een 2.0 FSI Sportline kunnen aankopen, dan is een 1.9 TDI Sportline ook mogelijk, maar géén 2.0 TDI. En die ouwe bulderende en klepperende 1.9 TDI tegenover die nieuwe benzine met directe injectie ? *woehahaaa*

Dit mag je niet verkeerd opnemen, Bram ... maar ik vermoed dat je wat van jouw diesel-voorkeur zal verliezen eenmaal je zelf met meerdere wagens gereden zal hebben, en met die wagens ook 'es wat sportief kunnen rijden hebt. Het voordeel van die nieuwe turbodiesels op papier, vervalt vaak eens je met de beide wagens gereden hebt ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door "Bram S
                              Een viercilinder-benzine stelt in mijn ogen niet veel voor. Zo'n mooie klank heeft die niet. Koppel ook niet, en qua vermogen kan de diesel hier wél mee. Enkel een viercilinder-turbomotor komt bij mijn binnen. Maar da's dan ook 'n geval apart.
                              Is dat niet uit kostenbesparingen dat de viercilinders maar "gewoontjes" klinken en aanvoelen? Kijk maar eens naar de Honda-viercilinders, die vind ik echt prachtig. Of (sommige) Toyota Celica's... wat een plezier en geluid als die boven 5000 tpm gaan.

Zescilinders horen direct al bij de "hogere" klasse...waardoor men ook meer moeite doet om de motor een mooie sound mee te geven.
                              BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2
                                Kijk maar eens naar de Honda-viercilinders, die vind ik echt prachtig. Of (sommige) Toyota Celica's... wat een plezier en geluid als die boven 5000 tpm gaan.
                                BMW 120i, zowat alle Alfa's 2-liter (zeker de oudere), Audi S3 (de turbo maakt niks uit wat uitlaatsound betreft, integendeel ... een turbo dempt de uitlaatsound meestal), Subaru, ... en er zijn er nog héél erg veel.

Comment

Dit mag je niet verkeerd opnemen, Bram ... maar ik vermoed dat je wat van jouw diesel-voorkeur zal verliezen eenmaal je zelf met meerdere wagens gereden zal hebben, en met die wagens ook 'es wat sportief kunnen rijden hebt. Het voordeel van die nieuwe turbodiesels op papier, vervalt vaak eens je met de beide wagens gereden hebt ...
                                  Kan ik bevestigen. Ik leer nog maar rijden, en we hebben thuis een C200 CDI en een BMW E30 316i. Ik rij liever met de benzine dan met de diesel, die echt niet sportief is. Met de benzine kan je veel langer blijven doortrekken in dezelfde versnelling, het is gewoon leuker en veel sportiever.

Comment

Kan zijn. Maar sportiviteit is ook niet alles.

Trouwens, laat me kiezen uit meerijden in de Astra 1.7 DTI (75pk) van m'n pa en de Nissan Almera 1.5 (98pk) van m'n ma, en ik neem de Astra.

Comment

BMW 120i, zowat alle Alfa's 2-liter (zeker de oudere), Audi S3 (de turbo maakt niks uit wat uitlaatsound betreft, integendeel ... een turbo dempt de uitlaatsound meestal), Subaru, ... en er zijn er nog héél erg veel.

Ik geloof u op uw woord, Gilles, maar die had ik niet vermeld omdat ik er nog niet mee gereden heb Dus als je eens een 120i kunt versieren...
                                      BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bram S
                                        Kan zijn. Maar sportiviteit is ook niet alles.

Trouwens, laat me kiezen uit meerijden in de Astra 1.7 DTI (75pk) van m'n pa en de Nissan Almera 1.5 (98pk) van m'n ma, en ik neem de Astra.
                                        Bram is dus een 'koppel' man.
                                        Da's ieder zijn voorkeur, en daar kan je heel veel tegen inbrengen. Voorkeur blijft moeilijk te doorbreken.
                                        Ik ben persoonlijk ook erg te vinden voor koppel, alhoewel een stevige benzinemotor (200+ pk's) mij erg kan bekoren, als je deze op toeren houdt.

Comment

een echte sportwagen moet een benzine hebben, geen discussie. omdat je voor veel pk's een hoogtoerige of een geblazen benzinemotor nodig hebt.

MAAR voor het voorbeeld waar het topic mee starte namelijk de 3serie met een 2 liter benzine of diesel komt de diesel wel beter uit de vergelijking. 150 tegen 143 pk en 200 tegen 330 Nm, een top van 221 km/h tegen 218km/h en 8,8 tegen 9,3 seconden voor de sprint naar 100.
                                          A Twist of the Wrist

Comment

Working...
                                          X