Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Binnen 5 jaar is deze discussie hopeloos verouderd, dan zullen alle diesels meer vermogen leveren als eenzelfde benzine.
Dat betwijfel ik. Je moet namelijk geen appels met peren gaan vergelijken, dus een atmosferische diesel vergelijken met een atmosferische benzine.......................
dat heeft hier niets mee te maken. 90 % van alle diesels die verkocht worden zijn turbodiesels en dit zal alleen maar stijgen. 90 % van alle benzines zijn atmosferisch. als ik naar een bmwdealer ga en ik koop een nieuwe 1-serie met een 2litermotor kan ik gaan voor een diesel van 163 pk of een benzine van 150 pk.
De dieselmotor heeft nu eenmaal een grote evolutie gekend de laatste 10 jaar.
Binnen 5 jaar is deze discussie hopeloos verouderd, dan zullen alle diesels meer vermogen leveren als eenzelfde benzine.
Dat betwijfel ik. Je moet namelijk geen appels met peren gaan vergelijken, dus een atmosferische diesel vergelijken met een atmosferische benzine.......................
dat heeft hier niet mee te maken. 90 % van alle diesels die verkocht worden zijn turbodiesels. 90 % van alle benzines zijn atmosferisch.
toch wel. want je zegt zelf 'eenzelfde benzine'.
Wrong!
In dat geval moet je een 1.9 Tdi met een 1.8T 20v vergelijken. De ene haalt momenteel maximum 160pk (Ibiza Cupra), de andere klokt af op 225pk (Leon Cupra, TT, ...)
Da's nog altijd verschilletje van 65pk. En aangezien de ontwikkeling van diesels sneller gaat dan benzine, maar die van benzine nu ook weer niet stil staat, hebben we binnen 5 jaar nog altijd geen 1.9Tdi's die 250pk zullen leveren hoor
Leuk, maar dat staat dus los van de stand van de techniek. Dat heeft te maken met wat de fabrikanten aanbieden. BMW heeft nu al 2- en 3-liter diesels die sterker zijn dan hun benzinebroertjes.................
Zelfs al zouden we binnenkort diesels kunnen kopen die krachtiger zijn dan hun benzinebroertjes (zowel qua vermogen als koppel) ... het blijven diesels, en die zullen nooit de finesse van een benzinemotor, het sportieve hoog in toeren klimmen, de homogeniteit doorheen het ganse toerentalgebied, de sportieve mooie sound, ... e.a. kunnen evenaren.
Zelfs al zouden we binnenkort diesels kunnen kopen die krachtiger zijn dan hun benzinebroertjes (zowel qua vermogen als koppel) ... het blijven diesels, en die zullen nooit de finesse van een benzinemotor, het sportieve hoog in toeren klimmen, de homogeniteit doorheen het ganse toerentalgebied, de sportieve mooie sound, ... e.a. kunnen evenaren.
Al 'es de 120i gehoord en gereden ? Verrassende motor ! M'n complimenten.
Al 'es Honda S2000 gehoord en gereden ?
Audi TT 225 pk, of de Audi S3 ?
...
Het aantal steengoeie benzines met 4 cilinders en lekkere sound is verre van klein. Een deel daarvan zijn aangeblazen motoren, maar de diesels waarmee we aan 't vergelijken zijn zijn dat allemaal, dus.
Al 'es de 120i gehoord en gereden ? Verrassende motor ! M'n complimenten.
Al 'es Honda S2000 gehoord en gereden ?
Audi TT 225 pk, of de Audi S3 ?
...
Het aantal steengoeie benzines met 4 cilinders en lekkere sound is verre van klein. Een deel daarvan zijn aangeblazen motoren, maar de diesels waarmee we aan 't vergelijken zijn zijn dat allemaal, dus.
Je zegt het zelf: de turbo. En dat zei ik ook in m'n post hierboven.
Die van de S2000 en de 2.0i: uitzonderingen bevestigen de regel.
1.4 of 1.4 TDI? De TDI!
1.6 FSI of 1.9 TDI (A3) ? ... en de benzine is nog 'n stuk goedkoper ook
2.0 JTS of 1.9 JTD 16v ? ... byebye diesel (nog liever de 2.0 TS 16v eigenlijk, maar bon)
Honda ... byebye diesels
BMW 2.0i (1-reeks) vs. 1.8d (die er qua prijs, indien uitrusting gelijk wordt gesteld, even dicht bij zit [goedkoper] als de 120d [duurder] ... want 22.550 [118d], 23.600 [120i], 24.400 [120d]) ... byebye diesel
Zelfs al zouden we binnenkort diesels kunnen kopen die krachtiger zijn dan hun benzinebroertjes (zowel qua vermogen als koppel) ... het blijven diesels, en die zullen nooit de finesse van een benzinemotor, het sportieve hoog in toeren klimmen, de homogeniteit doorheen het ganse toerentalgebied, de sportieve mooie sound, ... e.a. kunnen evenaren.
't Waren geen vragen, Bram, maar 't was een mededeling dat ik bij alle vermelde modellen de benzine zou kiezen.
De 1.9 TDI is ondertussen een draak van een motor geworden, eens je aan een 1.9 JTD 16v, 2.0d of TDCi gewend bent geraakt, en zo'n ding zou ik van m'n leven niet meer in huis willen halen. Je koopt toch ook geen nieuwe zwart-wit-televisie voor de prijs van een nieuwe goeie kleuren-TV ?
De Alfa/Fiat-diesel is inderdaad heel erg goed (reed er voor 't laatst nog mee in de Alfa GT *snif*), maar als je niet veel kilometers doet is een Alfa benzine duizend keer plezanter.
Dit mag je niet verkeerd opnemen, Bram ... maar ik vermoed dat je wat van jouw diesel-voorkeur zal verliezen eenmaal je zelf met meerdere wagens gereden zal hebben, en met die wagens ook 'es wat sportief kunnen rijden hebt. Het voordeel van die nieuwe turbodiesels op papier, vervalt vaak eens je met de beide wagens gereden hebt ...
Is dat niet uit kostenbesparingen dat de viercilinders maar "gewoontjes" klinken en aanvoelen? Kijk maar eens naar de Honda-viercilinders, die vind ik echt prachtig. Of (sommige) Toyota Celica's... wat een plezier en geluid als die boven 5000 tpm gaan.
Zescilinders horen direct al bij de "hogere" klasse...waardoor men ook meer moeite doet om de motor een mooie sound mee te geven.
Kijk maar eens naar de Honda-viercilinders, die vind ik echt prachtig. Of (sommige) Toyota Celica's... wat een plezier en geluid als die boven 5000 tpm gaan.
Dit mag je niet verkeerd opnemen, Bram ... maar ik vermoed dat je wat van jouw diesel-voorkeur zal verliezen eenmaal je zelf met meerdere wagens gereden zal hebben, en met die wagens ook 'es wat sportief kunnen rijden hebt. Het voordeel van die nieuwe turbodiesels op papier, vervalt vaak eens je met de beide wagens gereden hebt ...
Kan ik bevestigen. Ik leer nog maar rijden, en we hebben thuis een C200 CDI en een BMW E30 316i. Ik rij liever met de benzine dan met de diesel, die echt niet sportief is. Met de benzine kan je veel langer blijven doortrekken in dezelfde versnelling, het is gewoon leuker en veel sportiever.
Dit mag je niet verkeerd opnemen, Bram ... maar ik vermoed dat je wat van jouw diesel-voorkeur zal verliezen eenmaal je zelf met meerdere wagens gereden zal hebben, en met die wagens ook 'es wat sportief kunnen rijden hebt. Het voordeel van die nieuwe turbodiesels op papier, vervalt vaak eens je met de beide wagens gereden hebt ...
Kan zijn. Maar sportiviteit is ook niet alles.
Trouwens, laat me kiezen uit meerijden in de Astra 1.7 DTI (75pk) van m'n pa en de Nissan Almera 1.5 (98pk) van m'n ma, en ik neem de Astra.
Dit mag je niet verkeerd opnemen, Bram ... maar ik vermoed dat je wat van jouw diesel-voorkeur zal verliezen eenmaal je zelf met meerdere wagens gereden zal hebben, en met die wagens ook 'es wat sportief kunnen rijden hebt. Het voordeel van die nieuwe turbodiesels op papier, vervalt vaak eens je met de beide wagens gereden hebt ...
Kan zijn. Maar sportiviteit is ook niet alles.
Trouwens, laat me kiezen uit meerijden in de Astra 1.7 DTI (75pk) van m'n pa en de Nissan Almera 1.5 (98pk) van m'n ma, en ik neem de Astra.
Bram is dus een 'koppel' man.
Da's ieder zijn voorkeur, en daar kan je heel veel tegen inbrengen. Voorkeur blijft moeilijk te doorbreken.
Ik ben persoonlijk ook erg te vinden voor koppel, alhoewel een stevige benzinemotor (200+ pk's) mij erg kan bekoren, als je deze op toeren houdt.
een echte sportwagen moet een benzine hebben, geen discussie. omdat je voor veel pk's een hoogtoerige of een geblazen benzinemotor nodig hebt.
MAAR voor het voorbeeld waar het topic mee starte namelijk de 3serie met een 2 liter benzine of diesel komt de diesel wel beter uit de vergelijking. 150 tegen 143 pk en 200 tegen 330 Nm, een top van 221 km/h tegen 218km/h en 8,8 tegen 9,3 seconden voor de sprint naar 100.
Comment