Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraagje ivm schakelen naar eerste

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
    Een Japanse versnellingsbak is vaak zeer goed.
    Je moet niet helemaal stilstaan om extra slijtage te veroorzaken maar het is beter dat je niet naar eerste gaat als je nog aan het rijden bent en dat is normaal. Er zijn er inderdaad velen die zich daar niet veel van aantrekken en gewoon wat harder duwen om in eerste te geraken.
    De meerderheid van de versnellingsbakken is na 200000km dan ook aan een revisie toe vooral omwille van verkeerd gebruik.

Mijne auto loopt 70 per uur in eerste. Ik schakel toch regelmatig als ik aan het rijden ben terug naar 1e hoor, zonder al te veel problemen. En idd, als je nog te hoog in snelheid zit moet je gewoon genoeg tussengas geven (k geef trouwens altijd tussengas bij het terugschakelen, gewoonte vanop de moto )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
      ik heb een niet-gesynchroniseerde 1ste

dwz. ik kan helemaal niet naar eerste gaan ... ook niet als de auto maar 1km/u rijdt
      dus volledig stoppen of een paar tanden kwijt geraken zijn de twee mogelijkheden
      Voor de tandwielen kan het geen kwaad, voor de tandenkrans en schakelring wel.

Oorspronkelijk geplaatst door DRIVER-W Bekijk Berichten
      Tussengas geven is geen optie? Zo moet ik het toch doen van papa bij de jeep.
      Als de versnelling totaal niet gesynchroniseerd is, is tussengas geven niet voldoende, want daarbij synchroniseer je enkel de motor met de versnellingsbak, en niet de tandwielen met de hoofdas in de versnellingsbak.
      Om al rijdend een niet-gesynchronisseerde versnelling in te schakelen moet je dubbel ontkoppelen, zoals William Blake zei.
      The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

Comment

Om dan op de vraag te beantwoorden: de synchromesh van de 1e versnelling heeft de zwaarste taak op zich, omdat bij hij de grootste toerentalverschillen moet overbruggen.

Dus het kan best zijn dat dit moeilijk gaat. Dat hangt af van het type synchromesh en de transmissieolie. Sommige versnellingsbakken zullen dit dus zonder morren doen, anderen hebben er problemen mee.
        The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt Bekijk Berichten
          Voor de tandwielen kan het geen kwaad, voor de tandenkrans en schakelring wel.

Als de versnelling totaal niet gesynchroniseerd is, is tussengas geven niet voldoende, want daarbij synchroniseer je enkel de motor met de versnellingsbak, en niet de tandwielen met de hoofdas in de versnellingsbak.
          Om al rijdend een niet-gesynchronisseerde versnelling in te schakelen moet je dubbel ontkoppelen, zoals William Blake zei.
          Was ik vergeten, het is van 2 naar neutraal, koppeling los, tussengas geven, koppeling in, schakelen naar 1ste, hopen dat er niets kraakt In het begin lukt dat wel niet zo schitterend, zeker niet omdat de jeep niet al te denderende remmen heeft.

Comment

De staafjes of kabeltjes laten nazien op sleet kan ook geen kwaad als het absoluut niet goed gaat.
            Powered by Detroit Diesel.

Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
              Mijne auto loopt 70 per uur in eerste. Ik schakel toch regelmatig als ik aan het rijden ben terug naar 1e hoor, zonder al te veel problemen. En idd, als je nog te hoog in snelheid zit moet je gewoon genoeg tussengas geven (k geef trouwens altijd tussengas bij het terugschakelen, gewoonte vanop de moto )
              15km doe je natuurlijk nog in tweede, maar ik heb het nu echt over 5km per u, ik duw er ook niet tegen, ik vertrek dan gewoon vanuit tweede, of ga helemaal stilstaan en ga naar eerste

anway, je moet toch altijd tussengas gebruiken bij naar beneden schakelen? als 'k dat niet zou doen zou m'n auto nogal schokken (en 't is zowieso al een heel gevoelig beestje daarvoor)

Comment

Met de tractor van de nonkel van wendy is dat gewoon niet te doen, in geen enkele versnelling

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wolfcar Bekijk Berichten
                  anway, je moet toch altijd tussengas gebruiken bij naar beneden schakelen? als 'k dat niet zou doen zou m'n auto nogal schokken (en 't is zowieso al een heel gevoelig beestje daarvoor)

Aja?

De meeste mensen die ik ken die met de auto rijden geven toch geen tussengas bij het remmen en terugschakelen hoor. (bij veel autos is da zelfs ni mogelijk omwille van de stand van de pedalen om da tegelijk te doen). Wat de meesten doen is gewoon de koppeling laten opkomen langzaam tot de boel "op toeren" is he.

Comment

Srry voor kicken
                    Maar voor terugschakelen moet je dus toch geen gas meer bijgeven?
                    Want vroeg me altijd af, hoe kan ik remmen en terugschakelen tegelijk als ik altijd beetje gas moet geven?
                    Dus bv van 3 naar 2, mag dus door voorzichtig de koppeling los te laten en op toeren te laten komen (En ondertussen remmen).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LaZeR Bekijk Berichten
                      Srry voor kicken
                      Want vroeg me altijd af, hoe kan ik remmen en terugschakelen tegelijk als ik altijd beetje gas moet geven?
                      Dus bv van 3 naar 2, mag dus door voorzichtig de koppeling los te laten en op toeren te laten komen (En ondertussen remmen).
                      + YouTube Video
                      ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Comment

Ah,
                        Op een ander video van hem zie ik dat hij gewoon als hij terugschakelt van 3 naar 2 bv, rustig zijn koppeling lost en zonder gas, gaat dit dan bij elke auto? omdat ik hier dan toch nog fouten op maak .
                        Die Heel toe gaat zeker nog niet lukken, pedalen staan daarvoor wat te ver.
                        Grtz

Comment

Dat is echt een vraag met dito antwoorden van mensen die niet goed met een wagen kunnen rijden.
                          Naar eerste terugschakelen in een bewegende wagen is nooit nodig ...vanuit tweede en zelfs vanuit derde versnelling kan je je acceleratie terug opnemen...zelfs vanuit bijna stilstand !

Waarom gaat 't moeilijk om terug te schakelen naar eerste bij een bewegende automobiel is omdat de draaisnelheid v/h aanvalstandwiel t.o.v. 't aangrijpend gedeelte te hoog ligt... met kans op beschadiging...daarom !
                          Last edited by ; 14/08/2009, 20:02.

Comment

jij spreekt over een diesel die geen eerste vitesse nodig heeft, net zoals een benz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door t'web Bekijk Berichten
                              Dat is echt een vraag met dito antwoorden van mensen die niet goed met een wagen kunnen rijden.
                              Naar eerste terugschakelen in een bewegende wagen is nooit nodig ...vanuit tweede en zelfs vanuit derde versnelling kan je je acceleratie terug opnemen...zelfs vanuit bijna stilstand !

Waarom gaat 't moeilijk om terug te schakelen naar eerste bij een bewegende automobiel is omdat de draaisnelheid v/h aanvalstandwiel t.o.v. 't aangrijpend gedeelte te hoog ligt... met kans op beschadiging...daarom !
                              zever hoor, ik ken genoeg wagens waar je gemakkelijk al rijdend naar 1ste moet gaan anders val je gewoon stil

Comment

Bij een kleine benzine kan het best handig zijn, die eerste versnelling.
                                Die pakken niet altijd goed op vanuit 2de. En ik spreek uit ervaring.

Comment

Met mijn 9-3 kon ik perfect tegen 60km/h naar eerste schakelen. En hernemen met die kar in tweede tegen bijna stilstand was echt niet aan te raden. Zelfs al was het een 2.2 diesel.
                                  2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ceke Bekijk Berichten
                                    Bij een kleine benzine kan het best handig zijn, die eerste versnelling.
                                    Die pakken niet altijd goed op vanuit 2de. En ik spreek uit ervaring.
                                    Mijne Saxo 1.1 is ook eene kleine benzine, en ik gebruik ndie eerste amper, behalve om te verstrekken.

En wat Vectra's betreft, ik heb er eentje van 1992 gehad, en daarvan gebruikte ik amper de eerste, zelfs vertrekken deed ik vaak in tweede, in eerste viel die nogal vaak stil.
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Ah,
                                      Op een ander video van hem zie ik dat hij gewoon als hij terugschakelt van 3 naar 2 bv, rustig zijn koppeling lost en zonder gas, gaat dit dan bij elke auto? omdat ik hier dan toch nog fouten op maak .
                                      Die Heel toe gaat zeker nog niet lukken, pedalen staan daarvoor wat te ver.
                                      Grtz
                                      Ja dat gaat bij elke wagen.

Je wilt dus van derde naar tweede versnelling terugschakelen. Als je dezelfde snelheid die je aanvankelijk in derde versnelling rijdt in tweede wilt rijden dan zal het toerental van de motor in die lagere versnelling hoger liggen.
                                      Dit verschil in toerental zal je dus hoe dan ook moeten overbruggen. Ofwel doe je dat enkel met de koppeling, zoals jij al geprobeerd hebt, ofwel met een beetje tussengas.
                                      Als je je motor een beetje kent zal je uiteindelijk veel sneller en vlotter met tussengas kunnen terugschakelen dan dat je dat zonder kan. Vooral bij het snel/sportief rijden in hoge toeren is het terugschakelen met tussengas een must omdat de koppeling anders aan erg hoge toerentallen moet werken.

Wat je nu gaat doen is het volgende: Je ontkoppelt om naar tweede te schakelen, vanaf het moment dat je echter je koppelingspedaal hebt ingedrukt ga je een stoot gasgeven om de motor op een hoger toerental te brengen (ondertussen schakel je gewoon naar tweede tegelijketijd). Nu komt het er op neer om je koppelingspedaal te lossen net op het moment (of zo dicht mogelijk daarbij) dat je motor tijdens de stoot gas het toerental bereikt dat hij in de lagere versnelling zal draaien. Op die manier belast je de koppeling nauwelijks. In de praktijk zal het meestal wel volstaan om gewoon een dot gas te geven en als de motor hoog in toeren zit de koppeling te lossen.
                                      Verder is het gewoon een kwestie van het een beetje te leren coördineren (want daar loopt het veelal fout) en bovendien gaat het ook steeds beter naarmate je je motor beter kent.
                                      2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Srry voor kicken
                                        Ge moet u zo'n vragen niet stellen dezer dagen. Nu moet ge op de "mêt" zitten, op de kerremis. (Of bij Diane in 't Karrewiel.....)

Comment

K thx,
                                          Gisteren constant zitten terug te schakelen zonder gas te geven, maar aangezien het niet zo gezond is dan, zal ik het met gas leren ^^.
                                          Grtz

Comment

Working...
                                          X