Op mijn stage in de Mazda-garage werd er ook ALTIJD een momentsleutel gebruikt als er een wiel werd vastgezet. Zo hoort het.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Doe het zelf : olie verversen en oliefilter monteren.
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk Berichtenvraagje: moet je de nieuwe oliefilter ook vullen met olie als je hem er op schroeft?
Als je niet weet hoeveel dat is neem je 0,2l meer, start je de motor en laat je die even draaien zodat de filter gevuld raakt. Als de motor stil ligt even wachten en dan de olie opnieuw peilen. Indien nodig nog een beetje bijvullen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk BerichtenNormaal gezien niet. Gewoon de hoeveelheid olie die in je filter gaat extra bijvullen.
Als je niet weet hoeveel dat is neem je 0,2l meer, start je de motor en laat je die even draaien zodat de filter gevuld raakt. Als de motor stil ligt even wachten en dan de olie opnieuw peilen. Indien nodig nog een beetje bijvullen.
Er zijn motoren die nogal snel hun lagerschalen erdoorjagen als je nog maar even zonder olie draait.
Is vooral afhankelijk van de plaatsing van de oliepomp. Als die in het carter zelf zit is dat niet zo een ramp, anders draait eerst de pomp droog, moet die lucht trekken tot er olie komt, en vervolgens de filter nog vullen,... => schade.
Om zeker te zijn kan het nooit kwaad om wat olie in de filter te doen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk BerichtenOver het algemeen moet het niet, maar het is wel beter.
Er zijn motoren die nogal snel hun lagerschalen erdoorjagen als je nog maar even zonder olie draait.
Is vooral afhankelijk van de plaatsing van de oliepomp. Als die in het carter zelf zit is dat niet zo een ramp, anders draait eerst de pomp droog, moet die lucht trekken tot er olie komt, en vervolgens de filter nog vullen,... => schade.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Groupie Bekijk BerichtenTi's simpel ligt de filter horizontaal doe er geen olie in (die loopt er toch terug uit bij montage) ligt die vertikaal doe er dan olie in
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk BerichtenOver het algemeen moet het niet, maar het is wel beter.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk Berichtengodver*****! ik krijg die carterbout voor geen meter los! dan maar weer naar de garage zeker
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk Berichtengodver*****! ik krijg die carterbout voor geen meter los! dan maar weer naar de garage zeker
dop erop stalen buis erover van een meterje lang en naar de juiste kant draaien. Gegarandeerd succes?
En een carterbouwt die zo vast zit is te vast aangedraaid. Dus als je ze terug zet kijk even hoeveel Nm ze voorschrijven
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk BerichtenEn een carterbouwt die zo vast zit is te vast aangedraaid.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk BerichtenRij de motor eens goed warm)...
2015 BMW F11 520dA
1976 Triumph Spitfire 1500
Comment
-
Wij hadden hetzelfde aan de hand met de auto van mijn kameraad, kwam met koude motor bij mij boven het gat, bout was langs geen kanten los te krijgen.
Dan naar familie van hem gereden een behoorlijk aantal km's verder, we rijden daar boven het gat (en we waren al aan het uitleggen dat het onmogelijk was) --> bout op 2 seconden los
Comment
Comment