Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Doe het zelf : olie verversen en oliefilter monteren.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Op mijn stage in de Mazda-garage werd er ook ALTIJD een momentsleutel gebruikt als er een wiel werd vastgezet. Zo hoort het.

Comment

• Je tutorial is uitstekend maar ik zou graag het olie verversen van iemand afkijken zodat ik er een beetje gevoel bij krijg.iemand die ervaaring heeft met een alfa 156

Comment

• vraagje: moet je de nieuwe oliefilter ook vullen met olie als je hem er op schroeft?
        2015 BMW F11 520dA
        1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

• neen neen, gwn een druppelke olie op dien rubber ring doene

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk Berichten
            vraagje: moet je de nieuwe oliefilter ook vullen met olie als je hem er op schroeft?
            Normaal gezien niet. Gewoon de hoeveelheid olie die in je filter gaat extra bijvullen.

Als je niet weet hoeveel dat is neem je 0,2l meer, start je de motor en laat je die even draaien zodat de filter gevuld raakt. Als de motor stil ligt even wachten en dan de olie opnieuw peilen. Indien nodig nog een beetje bijvullen.

Comment

• even gezien en uit de manual "Oil capacity inc. filter (on changing) _____ 4.0 l"

dus ik giet er gewoon 4 in en dat zal wel goed zijn zeker
              2015 BMW F11 520dA

Comment

• Ik heb nochtans altijd geleerd van het wel te doen.

Maar zoveel zal het wel niet uitmaken zeker...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                  Normaal gezien niet. Gewoon de hoeveelheid olie die in je filter gaat extra bijvullen.

Als je niet weet hoeveel dat is neem je 0,2l meer, start je de motor en laat je die even draaien zodat de filter gevuld raakt. Als de motor stil ligt even wachten en dan de olie opnieuw peilen. Indien nodig nog een beetje bijvullen.
                  Over het algemeen moet het niet, maar het is wel beter.
                  Er zijn motoren die nogal snel hun lagerschalen erdoorjagen als je nog maar even zonder olie draait.
                  Is vooral afhankelijk van de plaatsing van de oliepomp. Als die in het carter zelf zit is dat niet zo een ramp, anders draait eerst de pomp droog, moet die lucht trekken tot er olie komt, en vervolgens de filter nog vullen,... => schade.

Om zeker te zijn kan het nooit kwaad om wat olie in de filter te doen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                    Er zijn motoren die nogal snel hun lagerschalen erdoorjagen als je nog maar even zonder olie draait.
                    Is vooral afhankelijk van de plaatsing van de oliepomp. Als die in het carter zelf zit is dat niet zo een ramp, anders draait eerst de pomp droog, moet die lucht trekken tot er olie komt, en vervolgens de filter nog vullen,... => schade.

Ti's simpel ligt de filter horizontaal doe er geen olie in (die loopt er toch terug uit bij montage) ligt die vertikaal doe er dan olie in

Comment

• Of als hij hangt mag er wat olie in, staat hij evenwel op z'n kop niet.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Groupie Bekijk Berichten
                        Ti's simpel ligt de filter horizontaal doe er geen olie in (die loopt er toch terug uit bij montage) ligt die vertikaal doe er dan olie in
                        Het kan nooit kwaad hem vol te gieten zodat het papier de olie kan opslorpen, hem dan leeg te gieten en te monteren.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten

Jep, nog niet aan gedacht! Merci voor de tip!

Comment

• godver*****! ik krijg die carterbout voor geen meter los! dan maar weer naar de garage zeker
                            2015 BMW F11 520dA

Comment

godver*****! ik krijg die carterbout voor geen meter los! dan maar weer naar de garage zeker
                              Daar gaan ze niets anders doen wat jij nu moet doen. Harder trekken en sleuren.

Comment

godver*****! ik krijg die carterbout voor geen meter los! dan maar weer naar de garage zeker
                                inbus of 6kant?

dop erop stalen buis erover van een meterje lang en naar de juiste kant draaien. Gegarandeerd succes?

En een carterbouwt die zo vast zit is te vast aangedraaid. Dus als je ze terug zet kijk even hoeveel Nm ze voorschrijven

Comment

• 6kant... nog harder trekken wou ik niet doen want was nu de 6hoek al naar een ronde aan het herleiden (had er op dat moment al een verlengstuk op gezet)
                                  2015 BMW F11 520dA

Comment

• Rij de motor eens goed warm

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                                      En een carterbouwt die zo vast zit is te vast aangedraaid.
                                      Of gewoon nog nooit los geweest omdat ze de olie er langsboven uitzuigen?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
                                        Rij de motor eens goed warm
                                        stond volledig op temperatuur, dan even laten afkoelen (wil geen hete olie op m'n handen he )...
                                        2015 BMW F11 520dA

Comment

• Wij hadden hetzelfde aan de hand met de auto van mijn kameraad, kwam met koude motor bij mij boven het gat, bout was langs geen kanten los te krijgen.

Dan naar familie van hem gereden een behoorlijk aantal km's verder, we rijden daar boven het gat (en we waren al aan het uitleggen dat het onmogelijk was) --> bout op 2 seconden los

Comment

Working...
                                          X