Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Doe het zelf : olie verversen en oliefilter monteren.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    wil jij dat nog eens navragen,
    anders doe ik dat nooit meer
    zelfs zonder navragen: doe 't gewoon nooit meer.
    't idee dat er wat restant in de carterpan blijft zitten, zint me niet echt. als je de olie deftig aflaat, en je laat 'm nog wat uitlekken gedurende een half uur, kan je weinig fout doen. met zo'n zuigding weet je niet wat er nog inzit...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door walter Bekijk Berichten
      Dat zou voor mij het geval zijn, ik heb geen put. Maar ik vraag me af als ge uw auto opkrikt en op steunen zet staat hij scheef. Loopt allle olie dan nog uit het carter?
      Tuurlijk. Meeste carters die ik gezien heb hebben hun stop achteraan. Maw als je kar met z'n neus in de lucht sta is het in principe nog beter...

Maar 't is veel te koud nu om te sleutelen. Matteus gaat dat doen voor mij

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
        Maar 't is veel te koud nu om te sleutelen. Matteus gaat dat doen voor mij
        nicht. olie is warm. je wil gewoon je klauwen niet vuil maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichten
          nicht. olie is warm. je wil gewoon je klauwen niet vuil maken.
          I know

Lang geleden dat ik m'n poten heb vuil gemaakt eigelijk.

Comment

Wat de beschermplaat betreft, bij de Alfa 156 1.9JTD is de cartervijs bereikbaar met de plaat er op maar de oliefilter dan weer niet!?! Dus olie wegzuigen of niet, de plaat moet er af en zoveel werk is dat nu ook weer niet (toch een 8-tal vijsjes).

Ik laat de olie sowieso af via de carter.

Wat de filter aanspannen betreft, ook altijd met de hand alleen. Heb me bij de eerste maal laten vertellen dat extra aanspannen de filter er de volgende keer moeilijk/niet zou afgaan. Heb zo ver nog geen problemen gehad maar als 3/4 toer met sleutel aandraaien geen probleem is zou ik dat ook beginnen doen. Tot nu toe ben ik nog altijd sceptisch over dat niet-aandraaien en pas gerust gesteld na een hondertal kilometer zonder lek.

Vraagje: op de cartervijs van m'n Alfa heb ik geen kopere ring gevonden, is het mogelijk dat het een systeem is waar zo'n ring niet nodig is?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichten
              zelfs zonder navragen: doe 't gewoon nooit meer.
              't idee dat er wat restant in de carterpan blijft zitten, zint me niet echt. als je de olie deftig aflaat, en je laat 'm nog wat uitlekken gedurende een half uur, kan je weinig fout doen. met zo'n zuigding weet je niet wat er nog inzit...

Idd olie uitzuigen is niet het ideale.
              Heb dat enkele keren gedaan, ging ongeveer 1/2liter minder olie in. Dus er blijft 1/2 liter oude olie meer achter in het carter en op 4liter is dat best wel veel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oceantrotter Bekijk Berichten
                Vraagje: op de cartervijs van m'n Alfa heb ik geen kopere ring gevonden, is het mogelijk dat het een systeem is waar zo'n ring niet nodig is?
                Dat is mogelijk, kan iets anders tussen zitten of eventueel een conische zelfdichtende schroef.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joël Bekijk Berichten
                  Idd olie uitzuigen is niet het ideale.
                  Heb dat enkele keren gedaan, ging ongeveer 1/2liter minder olie in. Dus er blijft 1/2 liter oude olie meer achter in het carter en op 4liter is dat best wel veel.
                  de keren ik het deed kwam er net zoveel uit als ik erin kapte anders, ik wisslede toen wel om de 5000
                  en kweeniehoeveel garages doen het, de klootzakken

Comment

de keren ik het deed kwam er net zoveel uit als ik erin kapte anders, ik wisslede toen wel om de 5000
                    en kweeniehoeveel garages doen het, de klootzakken
                    Kan natuurlijk ook zijn dat dat toestel niet echt goed werkte, menne nonkel had dat toen gedaan. Ik draai in alle geval liever de stop eruit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                      Wat insteken en uitrekken ??
                      da gele stokje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oceantrotter Bekijk Berichten
                        Wat de beschermplaat betreft, bij de Alfa 156 1.9JTD is de cartervijs bereikbaar met de plaat er op maar de oliefilter dan weer niet!?! Dus olie wegzuigen of niet, de plaat moet er af en zoveel werk is dat nu ook weer niet (toch een 8-tal vijsjes).

Ik laat de olie sowieso af via de carter.

Wat de filter aanspannen betreft, ook altijd met de hand alleen. Heb me bij de eerste maal laten vertellen dat extra aanspannen de filter er de volgende keer moeilijk/niet zou afgaan. Heb zo ver nog geen problemen gehad maar als 3/4 toer met sleutel aandraaien geen probleem is zou ik dat ook beginnen doen. Tot nu toe ben ik nog altijd sceptisch over dat niet-aandraaien en pas gerust gesteld na een hondertal kilometer zonder lek.

Ik reed met mijn 156 zonder bodemplaat rond. Die dingen zijn toch rommel. Eens ze wat leeftijd hebben gaan die toch zo hard doorhangen. Beetje zoals bij vrouwen.

Ik heb nog bij geen enkele auto een nieuwe dichting gestoken (ook bij m'n alfa niet), nog nooit een lek gehad.
                        Als ik heb mij goed herinner stak er bij de mijne wel een koperen ring tussen. Ik maakte die gewoon wat proper en hup...terug erop. Done.

Comment

Ik reed met mijn 156 zonder bodemplaat rond. Die dingen zijn toch rommel. Eens ze wat leeftijd hebben gaan die toch zo hard doorhangen. Beetje zoals bij vrouwen.

Ik heb nog bij geen enkele auto een nieuwe dichting gestoken (ook bij m'n alfa niet), nog nooit een lek gehad.
                          Als ik heb mij goed herinner stak er bij de mijne wel een koperen ring tussen. Ik maakte die gewoon wat proper en hup...terug erop. Done.
                          voila sé , den Gio sé das nen echtn

Comment

ik reed met mijn golf ook zonder plaat rond

de plaat hong gewoon te laag

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door distinct Bekijk Berichten
                              om schroefdraad van een filter kapot te trekken moet je wel een compleet rund zijn :p. Langs de andere kant kan ik wel begrijpen dat er veel slimmerds zo'n How-to eens lezen en besluiten om het zelf ook te gaan doen en zo'n dingen tegenkomen, diezelfde slimmerds die meestal geen wiel kunnen normaal aanspannen zonder momentsleutel.
                              Voor je je post editte stond er iets van 'als je geen ervaring hebt blijf je beter van onder de motorkap weg'.

Hoe kan je nu dan in godsnaam ervaring krijgen als je niet onder de motorkap komt?! Het beste is met iemand die er een beetje van kent je eerste stapjes te zetten, dan is het de volgende keer een fluitje van een cent.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door arnev. Bekijk Berichten
                                da gele stokje
                                Is dat een caoutchouken ???

(Sorry maar je had uitrekken gezet ipv uittrekken. Er mankeert 'n 't'ken)

Comment

Als de dichting een koperen rondelleken is en als de aftapplug een groot genoeg drukvlak heeft en als op de oliepan de rand groot en gelijk genoeg is en als ge uw stop met het rondelleken tussen niet 'te' hard aantrekt dan kunt ge inderdaad lang met zo een rondelleken voortdoen, maar als het rondelleke wat te groot is en het hangt wat op de zijkant van de plug of er zit wat braam op de pan en de volgende keer zit dat rondelleken ne keer op een ietwat andere plaats gespannen dan zoudt ge prijs kunnen hebben. Vroeger kostte dat 5 fr zo 'n koperen rondel, voor die prijs toch liever niet het risico lopen. En re die bodemplaat, op p'n MantaA vroeger heb ik die er ook afgezwierd, toen ik wat olielek kreeg gewoon een stuk van een grote stoofbuis geknipt, de kanten omhooggezet dat het een soort bakje was en vanvoor over de stabilisatorstang gehangen en vanachter op het hulpchassis, als dat bakje begon vol te lopen kwam het a. onderweg der uit of b. op den oprit waar ik een paar stenen uitgebroken had, het was voldoende van met een vod wat uit te kuisen en het was terug in orde voor ettelijke 10.000'n kms.
                                  Last edited by ; 19/11/2007, 21:01.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door arnev. Bekijk Berichten
                                    voila sé , den Gio sé das nen echtn
                                    the one and only.

Ach ja, ik vind het gewoon dat als je auto uit garantie is dat het voor niks nodig is dat je bij je officiele stealer gaat voor een onderhoud. Bij m'n alfa had eens een groot onderhoud gedaan (olie, oliefilter, luchtfilter, dieselfilter) dat kwam uit op net geen 100€ denk ik.

Als ik daarvoor naar de stealer moet gaan mag ik mss rekenen op 250 à 300€ (hoewel ze dan ook de pollenfilter vervangen...)

Op zich...onderhoud aan een auto kost écht wel amper iets. 't zijn die werkuren dat het belachelijk duur maakt.

Comment

ik reed met mijn golf ook zonder plaat rond

de plaat hong gewoon te laag
                                      Voila, dat had ik ook. Bevestigingspunten waren ook her en der afgebroken. Als ik remde begon dat ding al tegen de grond te schuren. Weg ermee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                                        Voor je je post editte stond er iets van 'als je geen ervaring hebt blijf je beter van onder de motorkap weg'.

Hoe kan je nu dan in godsnaam ervaring krijgen als je niet onder de motorkap komt?! Het beste is met iemand die er een beetje van kent je eerste stapjes te zetten, dan is het de volgende keer een fluitje van een cent.
                                        voor de edit was het: als je nog niet genoeg ervaring hebt om te weten wanneer je zo'n schroefdraad aan gort trekt of wanneer niet, DAN blijf je beter weg vanonder de motorkap.
                                        en idd. Ik heb liever dat de mensen meekijken als ze bij mij komen voor een onderhoudje dan dat ze wat lezen op google en nadien komen voor hun miserie op te lossen :p

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten

²²²²²²²

En idd, bodemplaten sucken.

Comment

Working...
                                          X