Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Doe het zelf : olie verversen en oliefilter monteren.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
    Gebruiken vele garages al geen apparaat dat de olie langs boven wegzuigt (geen commentaar aub ) ipv de olie nog langs onderen te laten weglopen?
    inderdaad , olie uitzuigen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
      Gebruiken vele garages al geen apparaat dat de olie langs boven wegzuigt (geen commentaar aub ) ipv de olie nog langs onderen te laten weglopen?

Ja. Omdat dat tijdsbesparend werkt.

Maar het is niet echt efficiënt. De vuiligheid in de oude olie ligt op de bodem van het carter. En bij het uitzuigen langs boven van de oude olie, heb je nooit alles mee. M.a.w. de onderste laag olie blijft gewoon liggen.

Comment

de vuiligheid plakt aan de magnetische stop toch ?

ik deed het bij al mijn oude brakken zelf met een zuigtoestel van €10, wel om de 5000 km

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          de vuiligheid plakt aan de magnetische stop toch ?

ik deed het bij al mijn oude brakken zelf met een zuigtoestel van €10, wel om de 5000 km
          niet bij allemaal toch ?
          wel bij boite en gangwissels

Comment

is de stop van het oliecarter niet magnetisch

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
              is de stop van het oliecarter niet magnetisch
              ik denk het niet hoor , ik kan mis zijn.
              maar ja ik heb gehoort van de leraars int school,van niet.
              alleen bij boite en gangwissels. ja kweet niet ze

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                Als je een half minuutje wacht, is de meeste olie wel al gezakt hoor. Zou nauw steekt het niet.
                Vorig jaar zei Eddy Versonnen dat je toch minstens een minuut of 3 moet wachten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                  Vorig jaar zei Eddy Versonnen dat je toch minstens een minuut of 3 moet wachten.
                  Tot zover mijn betoog

Comment

veel hangt af van de temperatuur van de olie, normaal voertuig bedrijfswarm rijden, 10 minuten wachten en daarna olie aflaten. Wel nog oppassen voor warme olie.

ah, peil controleren. Boekje lezen. Sommige motoren mag je alleen maar koud checken, andere alleen maar warm en sommige in beide gevallen. Altijd wel een 5 à 10 minuten wachten
                    Last edited by ; 18/11/2007, 12:31.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                      Tot zover mijn betoog
                      Eddy is cool, het is em nooit gelukt van mij een 0/20 te geven omdat ie de fraude alleen maar vermoedde en niet kon bewijzen (ie kan geen HP-rekenmachine aanzetten, laat staan het geheugen op te roepen).

Comment

Mijn garagist zuigt eerst de olie uit het huis van de oliefilter en nadien laat hij de olie er uit lopen terwijl hij de bandendruk controleert. Veel beter kan niet denk ik.
                        Powered by Detroit Diesel.

Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                          Ja. Omdat dat tijdsbesparend werkt.

Maar het is niet echt efficiënt. De vuiligheid in de oude olie ligt op de bodem van het carter. En bij het uitzuigen langs boven van de oude olie, heb je nooit alles mee. M.a.w. de onderste laag olie blijft gewoon liggen.
                          Ja, klopt als een bus.

Comment

ik heb geleerd in school en op mijn stageplaatsen, dat je een oliefilter enkel met de hand mag aandraaien, nooit met de sleutel...
                            echt kwaad kan het wrs niet, maar probeer die filter dan maar weer es te lossen na 10000km....
                            BMW E10 1600ti 1967
                            BMW E10 2002tii 1973
                            BMW E30 325i sedan 1986
                            BMW E36 318is cabrio 1995
                            BMW E36 320i cabrio 1994
                            BMW E91 318d touring 2006
                            MB Sprinter 316cdi 2,7l 2003

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BMWFREAK Bekijk Berichten
                              ik heb geleerd in school en op mijn stageplaatsen, dat je een oliefilter enkel met de hand mag aandraaien, nooit met de sleutel...
                              echt kwaad kan het wrs niet, maar probeer die filter dan maar weer es te lossen na 10000km....
                              ook met de sleutel lossen hé.
                              in het boekje van suzuki stond 3/4 aanspannen met de sleutel. dus doen hé

Comment

Normaal is het aandraaien met de hand en losdraaien met de sleutel...
                                2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door arnev. Bekijk Berichten
                                  ook met de sleutel lossen hé.
                                  in het boekje van suzuki stond 3/4 aanspannen met de sleutel. dus doen hé
                                  Cummins en Caterpillar schrijven het ook voor, het is vooral om de dichting iets beter te laten aansluiten. Maar probeer nooit de filter met de sleutel vast te zetten, je zal de schroefdraad kapottrekken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
                                    Cummins en Caterpillar schrijven het ook voor, het is vooral om de dichting iets beter te laten aansluiten. Maar probeer nooit de filter met de sleutel vast te zetten, je zal de schroefdraad kapottrekken
                                    om schroefdraad van een filter kapot te trekken moet je wel een compleet rund zijn :p. Langs de andere kant kan ik wel begrijpen dat er veel slimmerds zo'n How-to eens lezen en besluiten om het zelf ook te gaan doen en zo'n dingen tegenkomen, diezelfde slimmerds die meestal geen wiel kunnen normaal aanspannen zonder momentsleutel.

ik doe het altijd met oliefilters (wel vrachtwagens), eerst handvast aandraaien, sleutel erop en een kwart toer bijtrekken(zeer weinig dus, je moet daar dus niet hard aan draaien, klein kwart toertje is genoegt).

Redens:
                                    1) Uw pollekes zijn doorgaans vettig
                                    2) Je kan het u niet permitteren dat er een oliefilter afvliegt
                                    Last edited by ; 18/11/2007, 18:12.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door distinct Bekijk Berichten
                                      Redens:
                                      1) Uw pollekes zijn doorgaans vettig
                                      2) Je kan het u niet permitteren dat er een oliefilter afvliegt
                                      groot gelijk, tis daarom dat de amerikaanse constructeurs zeggen van 3/4 tot 1 toer verder aan te draaien

Comment

11) Motor laten draaien 2-3min. Oliepeilstok uithalen en afkuisen. Dan insteken en uitrekken.
                                        Wat insteken en uitrekken ??
                                        Last edited by ; 18/11/2007, 21:37.

Comment

ik denk het niet hoor , ik kan mis zijn.
                                          maar ja ik heb gehoort van de leraars int school,van niet.
                                          alleen bij boite en gangwissels. ja kweet niet ze
                                          wil jij dat nog eens navragen,
                                          anders doe ik dat nooit meer

Comment

Working...
                                          X