Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tussengas & tiphielen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Ja, vooral de automaten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
      Ja, vooral de automaten

Neen, met een automaat hoef je niet te tiphielen, beste Reynaerde...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten

nja, ik beweer dus het tegengestelde hierboven

Naar mijn mening staan die pedalen helemaal niet zo geschikt. Een auto die ik als supergeschikt voor tiphielen ervaar, is m'n mondeo: pedalen dicht bij elkaar, en even hoog.

(ik ben trouwens echt niet de enige die dat bij BMW niét zo ervaart; in vele autotests lees ik dat het een nadeel wordt gevonden - vooral dan omwille van de sportievere roeping van de wagen - dat de pedaalopstelling zich niet leent tot gemakkelijk tiphielwerk...

Nuja...
        Vreemde stelling, ik lees meestal het omgekeerde, ervaar ook zélf het omgekeerde, en bovendien verklaarde BMW ook zelf bij élk model erop te letten dat de pedalen zo staan dat tiphielen ten allen tijde tot de mogelijkheden behoort.

Je moet wel weten : tiphielen aan kruiptempo is, op het feit van "het doen" na, zinloos, het wordt pas interessant als je er een zeer stevig tempo op nahoudt. En dan rem je ook harder. En dan staan de pedalen van zowat elke handgeschakelde BMW zeer goed opgesteld daarvoor.

Ik heb al 'n pak auto's gereden, waaronder ook veel BMW's, en slechts zelden vind ik bij "massa-merken" pedalen die daarvoor optimaal staan afgesteld, tenzij je inderdaad wil wussy-tiphielen aan politiek correcte tempi, waar het dan ook compleet nutteloos is om dat te gaan doen. Je zegt 't zelf: een BMW heeft misschien een iets sportievere roeping dan de doorsnee massa-auto, en BMW levert ook goed werk af op dat vlak, door de pedalen imo zeer goed te positioneren voor 't betere heel/toe werk tijdens sportievere ritten.

Edit: dat je een Mondeo als "goed om te tiphielen" ervaart, is waarschijnlijk omdat je 't daarin gewoon bent. Als ik uit een Porsche kom (waar het net zo is als bij BMW : als je niet harder remt (minstens 50%, zoiets), is 't niet makkelijk om onder constante rempedaaldruk het gaspedaal te blippen), moet ik toch even wennen als ik terug in mijn auto stap. Of als ik uit een Golf GTI stap (waar 't ook vrij goed doenbaar is, al staan de pedalen niet zo optimaal ervoor), dan is 't een zegen om terug in m'n BMW te stappen, waar 't makkelijker gaat (zonder inspanning, dus, je voet moet bijna hoogstens een natuurlijke beweging maken, verondersteld dat je voldoende hard remt).
        Last edited by ; 27/09/2007, 20:27.

Comment

Topic best samen te voegen met dit topic, trouwens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
            Neen, met een automaat hoef je niet te tiphielen, beste Reynaerde...
            http://nl.wikipedia.org/wiki/Sarcasme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
              tenzij je inderdaad wil wussy-tiphielen aan politiek correcte tempi, waar het dan ook compleet nutteloos is om dat te gaan doen.

Dat vind ik dan weer een ietwat vreemde stelling van je.

Zoals ik reeds gezegd heb, doe ik dit in de 300TD vaak. En het is nu niet dat ik met die stoof constant zit te racen ofzo, dus superbaanbrekende snelheden zitten er voor mij niet in.
              Ik doe het vooral om de koppeling en het differentieel te sparen.

Misschien is dit minder belangrijk bij nieuwere auto's/auto's met minder kilometers; maar ik ben een freak op gebied van 'respect voor de koppeling', enzo...

Comment

And back at ya.

(snap je het? (kwestie van zeker te zijn hé, met die limburgertjes)).

Comment

And back at ya.

(snap je het? (kwestie van zeker te zijn hé, met die limburgertjes)).
                  Ik wou even zeker zijn dat je me niet met Spillies verwarde ofzo

Comment

Ik wou even zeker zijn dat je me niet met Spillies verwarde ofzo

Maar Vosje toch, dat doe ik toch NOOIT!

Comment

Topic best samen te voegen met dit topic, trouwens.
                      Inderdaad.

Comment

Dat vind ik dan weer een ietwat vreemde stelling van je.

Zoals ik reeds gezegd heb, doe ik dit in de 300TD vaak. En het is nu niet dat ik met die stoof constant zit te racen ofzo, dus superbaanbrekende snelheden zitten er voor mij niet in.
                        Ik doe het vooral om de koppeling en het differentieel te sparen.

Misschien is dit minder belangrijk bij nieuwere auto's/auto's met minder kilometers; maar ik ben een freak op gebied van 'respect voor de koppeling', enzo...
                        Ik ook.

Maar jij weet net zo goed als ik dat je bij 't normaal rijden écht geen tiphielwerk nodig hebt om je koppeling en diff integraal te sparen. Bij normaal rijden immers, heb je tijd zat om (desnoods) effe van de rem af te gaan en dan gewoon met rechts een dot gas te geven. En tiphielen met nauwelijks ingedrukt rempedaal is zelfs voor de meest ervaren piloot doorgaans een beetje in 't duister tasten wat precisie en standvastigheid van rempedaaldruk betreft.

Ik zei 't al, 't is LEUK om te doen, ik doe 't ook soms just for the fun of it ... maar nodig of nuttig is het geenszins. Het is dan ook niet verwonderlijk dat een merk dat sportiviteit hoog in z'n vaandel draagt, z'n pedalen niet afstemt op 't tiphielen bij rustige ritjes, maar wél bij sportievere ritjes waar er al best goed hard wordt geremd.

Admit it.

Comment

Ik ook.

Maar jij weet net zo goed als ik dat je bij 't normaal rijden écht geen tiphielwerk nodig hebt om je koppeling en diff integraal te sparen. Bij normaal rijden immers, heb je tijd zat om (desnoods) effe van de rem af te gaan en dan gewoon met rechts een dot gas te geven. En tiphielen met nauwelijks ingedrukt rempedaal is zelfs voor de meest ervaren piloot doorgaans een beetje in 't duister tasten wat precisie en standvastigheid van rempedaaldruk betreft.
                          Ahja zo. Ik bedoelde met 'tiphielen' in m'n verhaal dus OOK gewoon het 'voet even van de rem en even stootje gas geven', hé. Uiteraard zit je niet constant letterlijk te 'tiphielen' bij gewone rijstijl. Bij deze dus: Ik doe dat vaak, tiphielen EN/OF tussengas bij terugschakelen met de 300TD.

Admit it.

gTa

Comment

Bedoel je een filmpje met een Lotus Elise?
                            Ik denk dat het met een of andere Honda was!

Comment

Oh, ken ik niet.

Comment

Ahja zo. Ik bedoelde met 'tiphielen' in m'n verhaal dus OOK gewoon het 'voet even van de rem en even stootje gas geven', hé. Uiteraard zit je niet constant letterlijk te 'tiphielen' bij gewone rijstijl. Bij deze dus: Ik doe dat vaak, tiphielen EN/OF tussengas bij terugschakelen met de 300TD.
                                Ah ja voilà. "Voet even van de rem en tussengas geven en dan weer verder remmen" catalogeer ik niet onder tiphielen.

Écht tiphielen in die omstandigheden (gewoon rustig rijden in 'n stad, o.i.d.) is nutteloos en resulteert (althans bij mij toch) te vaak (naar m'n goesting) in een niet-lineaire snelheidsafname.

gTa
                                't Is toch waar?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dastof Bekijk Berichten
                                  Ik denk dat het met een of andere Honda was!
                                  Ik herinner me in ieder geval een videootje, gefilmd van ergens daar waar een voorpassagier z'n kont zich zou bevinden, en dat was als ik 't me goed herinner inderdaad een Lotus, hoor.

Effe zoeken.

Comment

*bam*

Onmiddellijk prijs.

My attempt at demonstrating heel-toe downshifting technique. This is a single-clutch technique. Double-clutching can also be useful. Some day I'll get aro...

Lotus Elise.

Comment

Ah ja voilà. "Voet even van de rem en tussengas geven en dan weer verder remmen" catalogeer ik niet onder tiphielen.

Écht tiphielen in die omstandigheden (gewoon rustig rijden in 'n stad, o.i.d.) is nutteloos en resulteert (althans bij mij toch) te vaak (naar m'n goesting) in een niet-lineaire snelheidsafname.

Bwoa, hierzo lukt het wel mooi, om te tiphielen als ik 'gewoon' sportief aan het rijden ben.
                                      Maar tis waar, bij het normale rijden, is het zo goed als overbodig.

Comment

Nejenejeneje, dat is hem niet, het was een film met een aziaat aan het stuur op een circuit, een beeld van in de auto naar voor en een kadertje waarin je het voetenwerk van de chauffeur kon bewonderen via aan camera onder de stoel geplaatst!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dastof Bekijk Berichten
                                          Nejenejeneje, dat is hem niet, het was een film met een aziaat aan het stuur op een circuit, een beeld van in de auto naar voor en een kadertje waarin je het voetenwerk van de chauffeur kon bewonderen via aan camera onder de stoel geplaatst!

Oooh. Is dat niet van Best Motoring ofzo?

Of die kerel, euhm... Keichi blabla ofzo, in één van z'n tutorial vids?

Avantus weet daar mee van, ongetwijfeld!

Comment

Working...
                                          X