Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tussengas & tiphielen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
    Misschien eerst eens proberen zonder remmen. Dus je laten uitbollen en dan terugschakelen en dan je toerental opvangen met een stoot gas. Dan kan je zien hoe zwaar je toerental dan terug omhoog gaat en je kan inschatten hoeveel gas je kort moet bijgeven.

Heb je dat onder de knie dan kan je leren tiphielen

't Probleem is dat je, als je wel afremt, 'n veel grotere revdrop hebt, dus pas bij 't remmen moet je écht tiphielen om 't toerentalverschil te overbruggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
      't Probleem is dat je, als je wel afremt, 'n veel grotere revdrop hebt, dus pas bij 't remmen moet je écht tiphielen om 't toerentalverschil te overbruggen.

Inderdaad. 'k Ben ook al 'n aantal maanden aan het 'oefenen'. Het tussengas geven mag dan wel lukken, dat wil daarom nog niet zeggen dat het tiphielen ook lukt. Zoals gTa zegt: door het hardere remmen zakt dat toerental veel te snel.

Comment

Dan gaat 't net goed, vind ik. Enkel als ik hard rem lukt 't me sort of, bij zacht remmen kan ik de pedaaldruk op 't rempedaal niet constant houden...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
          Dan gaat 't net goed, vind ik. Enkel als ik hard rem lukt 't me sort of, bij zacht remmen kan ik de pedaaldruk op 't rempedaal niet constant houden...

Dan zal 't waarschijnlijk beter gaan, ja. Maar 't is anders dan de gewoonte van tussengas te geven, hé.

Anyway, ik kijk altijd uit. Geen zotte kuren als je nog maar 'n jaar je rijbewijs hebt.

Comment

Net ff uitgestest

Leuk

Probleem is wel dat ik gewoon ben om vrij dicht bij m'n stuurkolom te zitten en ik dan in de knoop geraak met m'n benen en voeten. Als ik de zetel achteruit schuif lukt het best goed (voor een eerste keer)

Jammer dat de flikken afkwamen

Comment

My attempt at demonstrating heel-toe downshifting technique. This is a single-clutch technique. Double-clutching can also be useful. Some day I'll get aro...

Met dit filmpje heb ik het proberen leren. Tussengas gaat, maar die heel-toe lukt niet want als ik het rempedaal indruk dan is het gaspedaal veel te hoog. Is er een mogelijkheid om het gaspedaal lager de plaatsen of het rempedaal hoger? (toyota yaris)

Thx

Comment

Rev-matching & tipheeling

iemand die dat es deftig kan uitleggen?

Comment

Ik zal eens proberen.

Stel: Je rijdt in derde versnelling, tegen 70 per uur, aan 3500 toeren. Als je nu naar tweede zou schakelen, gaat je motor pakweg 5500 toeren draaien, bij diezelfde snelheid. Dit komt gewoon door de overbreningsverhoudingen van de versnellingsbak, dus niks nieuws onder de zon.
                  Maar stel nu dat je sportief aan het rijden bent, en je wil vlak voor een bocht (die je tegen pakweg 65 per uur instuurt), van derde naar tweede terugschakelen. Als je een 'gewoon' schakelmaneuvre uitvoert, gaan de aangedreven wielen (bij een FWD de voorwielen, bij een RWD de achterwielen, bij een AWD de vier wielen), nu een DRIJVENDE functie verkrijgen. De wielen moeten in dit geval namelijk DE MOTOR OP EEN HOGER TOERENTAL BRENGEN DAN ERVOOR. (daarbij komt nog de éxtra toerenval door te ontkoppelen en gaslossen)

Dit kan zorgen voor een instabiliteit in een bochtsituatie (of zelfs ook gewoon rechtuit). Het komt zelfs vaak voor, dat als je deze handeling té bruut uitvoert, de aangedreven wielen kunnen blokkeren. Je kan je dus voorstellen dat dit bij een RWD-voertuig in een bochtsituatie zéér gevaarlijke effecten kan veroorzaken (rondspinnen, etc).

Daarom is het aan te raden om zélf het motortoerental te 'MATCHEN' aan de versnelling naar dewelke je gaat schakelen.
                  Dus als je in derde 70 rijdt aan 3500 toeren, en je wil naar 2de schakelen, ga je ontkoppelen, en terwijl je de versnellingspook van 3 naar 2 verzet, een stoot gas geven, zodat het toerental van de motor rond de 5500rpm gaat hangen. Op deze moment kan je je koppeling lossen, en gaat het snelheidsverschil tussen het krukastoerental en het toerental van de ingaande as van de versnellingsbak miniem zijn. Je hebt dus geen of amper extra krachten die de aangedreven wielen moeten leveren.

Tiphielen is eigelijk doen wat hiervoor beschreven is, maar dan terwijl je remt. M.a.w. je ontkoppelt met je linkervoet, je remt met de tip (tenen) van je rechtervoet, en ondertussen geef je een gasstoot met de hiel van je rechtervoet.

Dit is niet bij alle auto's even gemakkelijk te realiseren, omdat de opstelling (vooral de hoogte onderling) van de pedalen vaak sterk varieert van auto tot auto.
                  (Ik weet bijvoorbeeld dat de rempedaal bij een VAG-auto vaak zeer hoog staat t.o.v. de gaspedaal, zodat tiphielen bijna ondoenbaar is op een veilige manier. BMW's en Mercedessen ervaar ik als hypergeschikte tiphiel-auto's. Pedaalopstelling is perfect hiervoor. (rem en gaspedaal op ongeveer dezelfde hoogte).)

Comment

Of het deftig is weet ik niet, maar ik heb zo wel ongeveer 'uitgelegt', denk ik.

Comment

thanks

dat tiphielen lijkt me wel aartsmoeilijk te zijn

Comment

Goeien uitleg inderdaad. Een variant daarop is dat je met de linkerkant van je rechtervoet de rem bedient, en met de rechterkant de gas (vooral als de pedalen nogal dicht bijeen staan).
                        Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
                          Goeien uitleg inderdaad. Een variant daarop is dat je met de linkerkant van je rechtervoet de rem bedient, en met de rechterkant de gas (vooral als de pedalen nogal dicht bijeen staan).

Ja.

Alfa-style.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                            thanks

dat tiphielen lijkt me wel aartsmoeilijk te zijn

Eigelijk is het dat helemaaaal niet, vind ik.

Als je een beetje voeling hebt met de techniek, en als je uiteraard precies weet welke onderdelen en factoren je bedient, gaat dat vanzelf. Na een paar keer oefenen ben je ermee weg!

'Tiphielbaarheid' hangt ook wel een beetje af van het karakter van de motor dat in de auto steekt. Bij een vinnige BMW benzinemotor zal je gemakkelijker en sneller en 'preciezer' kunnen tiphielen dan bijv. bij een makke turbodiesel. Hoewel dat uiteraard allemaal 'gewenning' is.

Ik tiphiel supervaak met de 300TD, omdat ik op die manier de koppeling en de achterbrug wat kan sparen. Daarbij komt ook dat dat een dieselmotor is met veel tegendruk, dus die veel kracht vraagt van de achterwielen om 'zich in toeren te trekken'.
                            Op nat wegdek heb ik geen moeite om zonder tiphielen de achterwielen te laten blokkeren, bij het oplaten van de koppeling na terugschakelen.

Comment

Met de 147 rijdt ik trouwens gewoon met twee voeten voor twee pedalen, als ik sportief bezig ben. Het zgnde 'Left foot braking', dus.
                              Op die manier kan ik supersnel een grote remdruk opbouwen, én ik behoud de mogelijkheid tussengas te geven tijdens het terugschakelen.

Comment

Er heeft hier op het forum eens een oosters filmpje gestaan waarin de chauffeur de techniek van het tipheelen toepast, met camera op de auto en op het pedalenwerk.

Ik heb dat ook al geprobeerd maar de pedalen van de Audi staan niet goed...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dastof Bekijk Berichten
                                  Er heeft hier op het forum eens een oosters filmpje gestaan waarin de chauffeur de techniek van het tipheelen toepast, met camera op de auto en op het pedalenwerk.

Ik heb dat ook al geprobeerd maar de pedalen van de Audi staan niet goed...

Bedoel je een filmpje met een Lotus Elise?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                                    iemand die dat es deftig kan uitleggen?
                                    het zoveelste

en nee, 't is nie moeilijk. Enkel wat oefenen.

En mogelijk leent je E46 daar zich trouwens niet echt toe... bij BMW staat -geloof ik toch, als ik me goed herinner van onze E39, en uit de boekjes - het rempedaal een pak hoger dan het gaspedaal. That means, om te kunnen tiphielen moet je al stevig doorremmen, en leren 'vloeiend tiphielen' zal niet zo simpel zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                                      Dit is niet bij alle auto's even gemakkelijk te realiseren, omdat de opstelling (vooral de hoogte onderling) van de pedalen vaak sterk varieert van auto tot auto.
                                      (Ik weet bijvoorbeeld dat de rempedaal bij een VAG-auto vaak zeer hoog staat t.o.v. de gaspedaal, zodat tiphielen bijna ondoenbaar is op een veilige manier. BMW's en Mercedessen ervaar ik als hypergeschikte tiphiel-auto's. Pedaalopstelling is perfect hiervoor. (rem en gaspedaal op ongeveer dezelfde hoogte).)

nja, ik beweer dus het tegengestelde hierboven

Naar mijn mening staan die pedalen helemaal niet zo geschikt. Een auto die ik als supergeschikt voor tiphielen ervaar, is m'n mondeo: pedalen dicht bij elkaar, en even hoog.

(ik ben trouwens echt niet de enige die dat bij BMW niét zo ervaart; in vele autotests lees ik dat het een nadeel wordt gevonden - vooral dan omwille van de sportievere roeping van de wagen - dat de pedaalopstelling zich niet leent tot gemakkelijk tiphielwerk...

Nuja...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten

nja, ik beweer dus het tegengestelde hierboven

Naar mijn mening staan die pedalen helemaal niet zo geschikt. Een auto die ik als supergeschikt voor tiphielen ervaar, is m'n mondeo: pedalen dicht bij elkaar, en even hoog.

(ik ben trouwens echt niet de enige die dat bij BMW niét zo ervaart; in vele autotests lees ik dat het een nadeel wordt gevonden - vooral dan omwille van de sportievere roeping van de wagen - dat de pedaalopstelling zich niet leent tot gemakkelijk tiphielwerk...

Nuja...

Ja, ik spreek enkel uit persoonlijke ervaring uiteraard. En het spreekt voor zich dat ik niet met 25 verschillende modellen van BMW heb gereden.
                                        Ik vond de pedalen-opstelling in de 318is van Malaise simpelweg pure perfectie. Echt een droombak om te tiphielen.
                                        Ook in de 120i van Nemo vond ik dat de pedalen zeer gunstig stonden.

Comment

Beste auto's om te tiphielen blijven Benzen...

Hoe vreemd het ook moge klinken.

Comment

Working...
                                          X