Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tussengas & tiphielen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Tussengas & tiphielen

Nu heb ik er veel van gehoord, veel van gezien maar weet ik nog altijd niet waar het precies om gaat... en vooral, hoe je het precies moet doen want ik heb ook al 1001 versies gehoord.

Hebben tussengas en tiphielen iets met elkaar te maken?

Ja. Als je tussengas wil geven terwijl je aan 't remmen bent, heb je een probleem. Tenminste, toch als je met je rechtervoet remt. Daarom ga je tiphielen. Terwijl je met de bal van je voet op het rempedaal blijft duwen, kan je met je hiel van dezelfde voet tussengas geven. Sommigen doen 't zo, anderen "kippen" hun voet om, dus met de linkerhelft van de voet remmen en met de rechterhelft (door te kantelen) gas geven.

Let wel: tiphielen is moeilijk als je rustig rijdt, 't gaat pas echt goed als je hard(er) remt. Als je zacht remt dan verander je de druk op 't rempedaal terwijl je het gaspedaal bespeelt, en dat zorgt voor 'n rookie-style remmanoeuver. Als je hard remt druk je het rempedaal ook 'n stuk dieper in, waardoor je makkelijker aan het gaspedaal kan.

Op de openbare weg is tiphielen eigenlijk quasi onnodig, tenzij je politiek incorrect aan 't rijden bent. Je geeft tussengas (of tiphielt) bij 't terugschakelen opdat de motor al op 't juiste toerental zou draaien als je in een lagere versnelling koppelt, zodat je niet het sleepmoment hebt door de aangedreven wielen die 't motortoerental omhoog moeten tillen. 't Is dus, al bij al, om de balans te doen ... en een tekort aan balans kan je eigenlijk op de openbare weg niet hebben als je quasi-legaal rijdt.
    Bijkomend pluspunt is dat je de koppeling en de ganse aandrijflijn minder belast door je motor al aan 't toerental van de lagere versnelling aan te passen.
    Last edited by ; 11/09/2007, 00:10.

Comment

Als je info op 't net wil zoeken, of tutorials of movies op youtube o.i.d. ... in 't Engels heet het "heel-toe".

Comment

Is remmen en tegelijk gas geven dan geen ongezonde combinatie?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zwoemba Bekijk Berichten
          Nu heb ik er veel van gehoord, veel van gezien maar weet ik nog altijd niet waar het precies om gaat... en vooral, hoe je het precies moet doen want ik heb ook al 1001 versies gehoord.

Hebben tussengas en tiphielen iets met elkaar te maken?
          tussengas = bij op of afschakelen een stoot gas bijgeven zodat de tandwielen van uw overbrengen sneller in elkaar klikken.

tiphielen = een methode waarbij uw rechtervoet zowel rem als gaspedaal beroert tegelijkertijd. Zo kan je gas geven met je hiel of tip, en remmen met respectievelijk het andere deel van je voet. Een methode die eens geleerd een snellere reactie van de wagen mogelijk maakt.

dus in eerste instantie hebben ze niets direct met elkaar te maken.

zo heb ik het toch altijd geleerd. Iemand met meer ervaring in het betere rallywerk?

Comment

Is remmen en tegelijk gas geven dan geen ongezonde combinatie?
            Ja!

Maar je moet ontkoppelen he
            Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
            Bestelt
            1995 Mazda MX-5 1.8

Comment

gTa was me voor, met een zoals gewoonlijk beter verwoorde uitleg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
                Ja!

Maar je moet ontkoppelen he
                Ah, dus ontkoppelen, remmen en gas geven

En dat tussengas, geef je dat gewoon als je ontkoppeld bent of moet je wagen daarvoor dan in neutraal staan?

Comment

Hier zijn al vrij veel topics over, vermoed ik. Misschien niet rechtstreeks onder deze titel, maar topics over correct schakelen ed. Zoek maar eens

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                  Ja. Als je tussengas wil geven terwijl je aan 't remmen bent, heb je een probleem. Tenminste, toch als je met je rechtervoet remt. Daarom ga je tiphielen. Terwijl je met de bal van je voet op het rempedaal blijft duwen, kan je met je hiel van dezelfde voet tussengas geven. Sommigen doen 't zo, anderen "kippen" hun voet om, dus met de linkerhelft van de voet remmen en met de rechterhelft (door te kantelen) gas geven.

Let wel: tiphielen is moeilijk als je rustig rijdt, 't gaat pas echt goed als je hard(er) remt. Als je zacht remt dan verander je de druk op 't rempedaal terwijl je het gaspedaal bespeelt, en dat zorgt voor 'n rookie-style remmanoeuver. Als je hard remt druk je het rempedaal ook 'n stuk dieper in, waardoor je makkelijker aan het gaspedaal kan.

Op de openbare weg is tiphielen eigenlijk quasi onnodig, tenzij je politiek incorrect aan 't rijden bent. Je geeft tussengas (of tiphielt) bij 't terugschakelen opdat de motor al op 't juiste toerental zou draaien als je in een lagere versnelling koppelt, zodat je niet het sleepmoment hebt door de aangedreven wielen die 't motortoerental omhoog moeten tillen. 't Is dus, al bij al, om de balans te doen ... en een tekort aan balans kan je eigenlijk op de openbare weg niet hebben als je quasi-legaal rijdt.
                  Bijkomend pluspunt is dat je de koppeling en de ganse aandrijflijn minder belast door je motor al aan 't toerental van de lagere versnelling aan te passen.
                  toch even er bij vermelden dat dat erg auto-afhankelijk is. Ik moet zeggen dat dat bij m'n mondeo perfect gaat bij een rustige rijstijl. Als ik de baan niet voor mij alleen heb ga ik zeer zelden de zot uithangen, meestal hanteer ik een vrij kalme rijstijl... en ik tiphiel altijd tegenwoordig, da's ingebakken.
                  Als ik soms heel hard en onvoorzien moet remmen (voor een noodstop), en gewoon met m'n rechtervoet vol op de rem ga, geeft dat zelfs een vreemd gevoel en begin ik toch met m'n voet te schuiven richting gaspedaal...

Ook met een sportievere rijstijl en hard remmen doe ik het, maar dan is het wel iets moeilijker doseren, omdat je je rempedaal veel dieper trapt (en het gaspedaal dus ook), en door het hard remmen je toerental veel sneller valt waardoor het iets moeilijker is om in te schatten naar welk toerental je gas moet geven.

Ik ga er wel bij vermelden dat dat 'perfect gaan' naar mijn gevoel is. Ik heb al meermaals ervaren dat je zelf als bestuurder moeilijk kunt aanvoelen of je comfortabel en vloeiend rijdt of niet, omdat je simpelweg kunt provoceren op de bewegingen en schokken van de auto.
                  Tot nu toe heeft er nog niemand commentaar gegeven dat ik schokkerig rem en stuntelig terugschakel, maar misschien durven ze niet of willen ze me gewoon wat sparen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stephane Bekijk Berichten
                    tussengas = bij op of afschakelen een stoot gas bijgeven zodat de tandwielen van uw overbrengen sneller in elkaar klikken.

tiphielen = een methode waarbij uw rechtervoet zowel rem als gaspedaal beroert tegelijkertijd. Zo kan je gas geven met je hiel of tip, en remmen met respectievelijk het andere deel van je voet. Een methode die eens geleerd een snellere reactie van de wagen mogelijk maakt.

dus in eerste instantie hebben ze niets direct met elkaar te maken.

zo heb ik het toch altijd geleerd. Iemand met meer ervaring in het betere rallywerk?
                    Toch even corrigeren; tussengas heeft niet zozeer met het in elkaar klikken van tandwielen te maken. Alle moderne versnellingsbakken zijn perfect gesynchroniseerd. Vroeger moest je inderdaad tussengas geven om die reden, en eventueel zelfs doubleclutchen (ontkoppelen, in neutraal zetten, koppelingspedaal los, dot gas geven, ontkoppelen, naar de andere versnelling, en terug koppeling los).

Het doel van tussengas geven is dat je probeert het verschil in toerental (bijvoorbeeld als je terugschakelt bij 2000 toeren in 3de, en je gaat naar 2de waardoor je toerental stijgt naar 3000 toeren) te overbruggen.
                    Want als je geen tussengas geeft, gaat die toerentalstijging ook gepaard met een vrij sterke motorremwerking (waardoor je die 'schok', of toch even die fellere vertraging krijgt bij het laten opkomen van de koppeling), en die motorremwerking kan, zeker op de griplimiet, en dus vooral in bochten, zorgen voor een onbalans, zo erg zelfs dat je erdoor kan spinnen...
                    Tevens staat je koppeling in om dat toerental te overbruggen, als je technisch goed tussengas geeft en tiphielt, ziet je koppeling - in theorie althans - veel minder af.

Als je dus tussengas geeft, in bovenstaande geval bijvoorbeeld, duw je, uiteraard NA dat je je koppeling hebt ingeduwd, even je gas in zodat je toerenteller klimt naar 3000 toeren en je laat terug je koppeling los.

Bij tiphielen gebeurt er hetzelfde, enkel in remsituaties. Nu moet je dus met je rechtervoet én remmen, én even een tik op dat gaspedaal geven.

Comment

Ruiken jullie nu ook precies iets verbrand?

Comment

Ah, dus ontkoppelen, remmen en gas geven

En dat tussengas, geef je dat gewoon als je ontkoppeld bent of moet je wagen daarvoor dan in neutraal staan?
                        gewoon ontkoppeld. Tegelijk met het tussengas geven, ga je met je pook een versnelling lager, zonder hem in neutraal te laten staan...

Comment

Oké... Morgen ff gaan proberen

Comment

Oké... Morgen ff gaan proberen
                            zie dat je je gordel aanhebt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk Berichten
                              zie dat je je gordel aanhebt...
                              't zal op een lege parking te doen zijn

Maar 'k denk idd ook wel dat het niet van de eerste keer zal lukken

Comment

't zal op een lege parking te doen zijn

Maar 'k denk idd ook wel dat het niet van de eerste keer zal lukken
                                jawel, je kan in principe niet veel verkeerd doen... behalve dat je de eerste keer misschien niet gedoseerd remt, en waarschijnlijk bij het induwen van het gaspedaal even veel harder gaat remmen. Maar kwaad kan het niet, gewoon zien dat er niet iemand vlak achter u rijdt

Comment

Misschien eerst eens proberen zonder remmen. Dus je laten uitbollen en dan terugschakelen en dan je toerental opvangen met een stoot gas. Dan kan je zien hoe zwaar je toerental dan terug omhoog gaat en je kan inschatten hoeveel gas je kort moet bijgeven.

Heb je dat onder de knie dan kan je leren tiphielen

Comment

je moet 'camel toe' eens hoehelen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
                                      je moet 'camel toe' eens hoehelen
                                      Vies ventje.

"Kamelenteen" in het Nederlands werkt ook, hoor.
                                      http://www.kamelenteen.nl
                                      Last edited by ; 11/09/2007, 09:02.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk Berichten
                                        Vies ventje.
                                        tiens, een website die bij u nie geblockt staat ofzo

maar OT, ik heb al tig keer geprobeerd te tiphielen en dat lukt me niet
                                        niet bij Volvo's proberen dus

Comment

Working...
                                        X