Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De gevaren van aftermarket aanpassingen

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Timmie
    replied
    ik wil mijn auto binnenkort chippen omdat de ventilator van mijn wagen standaard opkomt op 230 graden fahrenheit of 110 graden celcius. en terug afslaagt op 212 degrees of 100 graden celcius. graag zou ik dit wijzigen naar 100 graden opkomen en 90 graden terug afslagen.

    hoeveel vermogen heb ik nu met mijn chiptuning bijgecreeerd ? ben ik nu in overtreding. ( MAW , hol concept )


    mvg, Tim

    Leave a comment:


  • antonius
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door BaasTurbo Bekijk Berichten
    In uw laatste punt vat ge het goed samen, de rest is bullshit en stemmingmakerij. Als het dient voor gebruik buiten de openbare weg is motorpreparatie met het oog op een verhoogd motorvermogen (chiptuning is niet eens correct definieerbaar in legale termen en dus een hol concept) perfect toegelaten. Bewijs maar eens dat de preparateur op de hoogte was van de intenties van de klant. Het staat wellicht zelfs in de kleine lettertjes van de verkoopsovereenkomst omschreven, wat het voor de preparateur tot een waterdichte zaak maakt.


    Laat je je auto chippen met het gedacht dat je een ander aansprakelijk kan stellen voor de miserie die eruit kan voortkomen, dan ben je de domste kloot op aarde. Punt, andere lijn.

    Van waar je heksenjacht? Slechte ervaringen en lekker natrappen?
    chiptuning en motortuning hebben beide hetzelfde doel, nl wijziging van het motorvermogen, dus is de term "chiptuning" géén "hol" concept.


    Als punt 1) bullshit is volgens U, stel ik voor dat U een wetswijziging in te dienen aangaande het bepaalde in de wet van 6 april 2010.
    FOD Economie kan U hiermee verder helpen en zullen hogerstaande enkel maar kunnen beamen.


    Dat een preparateur niet op hoogte dient te zijn van het intentionele
    van zijn klant is NIET van toepassing op mededaderschap.
    Het morele dient niet te worden aangetoond, enkel het materieel element (chiptuning uitvoeren). Hierbij raad ik u aan om het Wetboek Strafvordering na te lezen.

    Tenslotte laat ik niets chippen en stel ik niemand aansprakelijk. Dat laatste is enkel voorbehouden aan het OM.

    Ik geef U hier enkel mijn antwoorden nopens het gevraagde.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door antonius Bekijk Berichten
    1) Zij mogen dat NIET aanbieden volgens de wet op handelspraktijken !

    WHPC - Wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming (BS 12.04.2010),
    hoofdstuk 4 - verboden praktijken, art. 91, 4° én 9° is het aanbieden van o.a. chiptuning verboden. (Inwerkingtreding : 12.05.2010)

    2) Degene die de chiptuning plaatst is medeplichtig, dus strafbaar, omdat zonder zijn hulp of bijstand de inbreuk niet mogelijk zou zijn.

    3) De klant (of eigenaar voertuig) mag niet meer op de openbare weg met het gewijzigde voertuig.
    In uw laatste punt vat ge het goed samen, de rest is bullshit en stemmingmakerij. Als het dient voor gebruik buiten de openbare weg is motorpreparatie met het oog op een verhoogd motorvermogen (chiptuning is niet eens correct definieerbaar in legale termen en dus een hol concept) perfect toegelaten. Bewijs maar eens dat de preparateur op de hoogte was van de intenties van de klant. Het staat wellicht zelfs in de kleine lettertjes van de verkoopsovereenkomst omschreven, wat het voor de preparateur tot een waterdichte zaak maakt.


    Laat je je auto chippen met het gedacht dat je een ander aansprakelijk kan stellen voor de miserie die eruit kan voortkomen, dan ben je de domste kloot op aarde. Punt, andere lijn.

    Van waar je heksenjacht? Slechte ervaringen en lekker natrappen?

    Leave a comment:


  • antonius
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door BaasTurbo Bekijk Berichten
    Uitvoeren is niet strafbaar, er vervolgens mee deelnemen aan het verkeer op de openbare weg wel. De verantwoordelijkheid ligt dus bij de klant. Zij mogen dat aanbieden en uitvoeren, en de klant mag er vervolgens mee op privéterrein (circuit,...) rijden.
    1) Zij mogen dat NIET aanbieden volgens de wet op handelspraktijken !

    WHPC - Wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming (BS 12.04.2010),
    hoofdstuk 4 - verboden praktijken, art. 91, 4° én 9° is het aanbieden van o.a. chiptuning verboden. (Inwerkingtreding : 12.05.2010)

    2) Degene die de chiptuning plaatst is medeplichtig, dus strafbaar, omdat zonder zijn hulp of bijstand de inbreuk niet mogelijk zou zijn.

    3) De klant (of eigenaar voertuig) mag niet meer op de openbare weg met het gewijzigde voertuig.

    Leave a comment:


  • Timmie
    replied
    vraag is, als ik een wijziging toebreng aan een constructie van een wagen,....ben ik dan niet de constructeur van dat ding ?
    MAW, hoeveel moet je wijzigen om zelf constructeur te zijn van het voertuig

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door antonius Bekijk Berichten
    Blijft echter de vraag, rekening houdende met de onwettigheid en het verbod, hoe specifieke bedrijven ongestraft chiptuning (of motortuning) openlijk kunnen blijven aanbieden én uitvoeren.
    Uitvoeren is niet strafbaar, er vervolgens mee deelnemen aan het verkeer op de openbare weg wel. De verantwoordelijkheid ligt dus bij de klant. Zij mogen dat aanbieden en uitvoeren, en de klant mag er vervolgens mee op privéterrein (circuit,...) rijden.

    Leave a comment:


  • antonius
    Guest replied
    Blijft echter de vraag, rekening houdende met de onwettigheid en het verbod, hoe specifieke bedrijven ongestraft chiptuning (of motortuning) openlijk kunnen blijven aanbieden én uitvoeren.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door antonius Bekijk Berichten
    Chiptuning (of motortuning) wijzigt het vermogen zoals vermeld op je COC/gelijkvormigheidsattest. Alvorens je een wijziging aanbrengt dient hij die deze wijziging doorvoert een machtiging aan de constructeur of zijn mandataris aan te vragen, aldus de wet van 15-03-1968.

    De nieuwe ministriële omzendbrief van 12-03-2010 herneemt bovendien de verboden verbouwing "motortuning". (zie punt 27 onder verboden verbouwingen)

    Gezien het verbod op chiptuning zullen de gevraagde machtigingen derhalve niet worden ingewilligd, of m.a.w. chiptuning uitvoeren is onwettig.
    Ah! Kijk, dát is nu duidelijk uitgelegd. Thanks

    Leave a comment:


  • antonius
    Guest replied
    Chiptuning (of motortuning) wijzigt het vermogen zoals vermeld op je COC/gelijkvormigheidsattest. Alvorens je een wijziging aanbrengt dient hij die deze wijziging doorvoert een machtiging aan de constructeur of zijn mandataris aan te vragen, aldus de wet van 15-03-1968.

    De nieuwe ministriële omzendbrief van 12-03-2010 herneemt bovendien de verboden verbouwing "motortuning". (zie punt 27 onder verboden verbouwingen)

    Gezien het verbod op chiptuning zullen de gevraagde machtigingen derhalve niet worden ingewilligd, of m.a.w. chiptuning uitvoeren is onwettig.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door antonius Bekijk Berichten
    Ik beweer niets, ik stel enkel vast dat luidens deze brief "chiptuning" verboden is. Het is hun dienst wat deze wetgeving maakt, dus als je niet akkoord bent met dit verbod moet je hun eens bellen of mailen.
    Niet akkoord met het verbod? Dat is niet echt m'n punt. De brief is gewoon rommelig geschreven, en daardoor onduidelijk en waarschijnlijk onvolledig. Er zit bijvoorbeeld geen definitie van de term chiptuning in. Ook zinsconstructies als "de controle op dat dit niet wordt uitgevoerd" laten te wensen over. Verder stelt de schrijver dat z'n FOD de wetgeving opstelt, maar de wetgevende macht in België is nog steeds het parlement, NIET het ministerie. De FOD's representeren daarentegen de uitvoerende macht (zie onder andere http://www.belgium.be/nl/over_belgie/overheid/democratie/drie_machten/ ). Wat die ing. Dedoncker dus schrijft over wie wat doet in dit land, is verwarrend en ogenschijnlijk fout.

    Maar redeneer even mee. Het gelijkvormigheidsattest vermeldt het fiscale vermogen. Verandert het vermogen van je wagen (en dus z'n uitstoot) door chiptuning, dan wijzigt ook het fiscale vermogen. Op voorwaarde dat die verandering homologeerbaar is, kan je dus je motorvermogen laten wijzigen (http://www.homologatie.be/). Er komt papierwerk bij kijken, maar technisch lijkt het me wel mogelijk. Als je het papierwerk echter achterwege laat, ben je natuurlijk strafbaar. En waarschijnlijk is het dat wat onze beste ing. Dedoncker bedoelt.
    Last edited by ; 09/04/2012, 12:23.

    Leave a comment:


  • Teus
    replied
    welke gevolgen heeft het opdrijven van turbodruk op een diesel?
    puur motorisch en voor de turbo dan. aandrijving is een andere zaak.

    Leave a comment:


  • antonius
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
    Wil je nu beweren dat dat mijn garage illegale ingrepen uitvoert op mijn auto? Als je die aanpassing doorgeeft aan de overheid (gelijkvormigheidsattest etc.), lijkt alles me toch perfect legaal te zijn.
    Ik beweer niets, ik stel enkel vast dat luidens deze brief "chiptuning" verboden is. Het is hun dienst wat deze wetgeving maakt, dus als je niet akkoord bent met dit verbod moet je hun eens bellen of mailen.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door antonius Bekijk Berichten
    In België is chiptuning verboden zoals mag blijken uit onderstaande brief (bron http://drivr.be/2010/10/29/chiptunin...ijkvormigheid/)
    Lijkt me toch iets te kort door de bocht. Ik kan bij de SAAB-garage een Hirsch-kit laten plaatsen die vermogen en koppel verhoogt. De SAAB-garantie blijft daarbij behouden (nou ja, voor wat dat waard is natuurlijk, met SAAB die nu failliet is). Wil je nu beweren dat dat mijn garage illegale ingrepen uitvoert op mijn auto? Als je die aanpassing doorgeeft aan de overheid (gelijkvormigheidsattest etc.), lijkt alles me toch perfect legaal te zijn.

    Leave a comment:


  • antonius
    Guest replied
    Dit schrijven van BMW inzake hun garantieclaims is, voor zover bekend, enkel van toepassing in Nederland.
    In Nederland dient de eigenaar zijn getunede wagen te laten herkeuren met vermelding van het nieuwe (hogere) vermogen.

    In België is chiptuning verboden zoals mag blijken uit onderstaande brief (bron http://drivr.be/2010/10/29/chiptunin...ijkvormigheid/)

    Leave a comment:


  • flappy
    replied
    definieer wat ge verstaat onder bodykit?

    als het gaat om wat bumpers en spoilers dan ondergaat ge bij de volgende keuring de zogenaamde tuning keuring wat ongeveer 6€ kost (of het moet nu al meer zijn).
    Steekt ge bijvoorbeeld een dimma kit waardoor de auto veel breder wordt en ge bijgevolg ook aanpassingen moet doen aan de ophanging, dan kan dit enkel via officiele documenten van de leverancier. Die documenten hebben geen betrekking op de kit op zich, wel op de aanpassingen van de ophanging.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    bumpers body kit

    mss goed om hier even deze vraag te stellen aan iemand die er wat meer van weet dan

    als ik body kit bestel moet deze dan een soort van attest hebben of moeten deze telkens worden verwijderd voor men naar de keuring gaat om er door te geraken ?

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Allemaal

    Ik ben aan het overwegen van ABT veren te steken op mijn golf variant, ga ik veel moeten inleveren van het comfort?

    mvg
    Frederik

    Leave a comment:


  • josenjef
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
    Achhh, het is maar hoe je het allemaal bekijkt & ermee omgaat.

    Het stoot mij zeer tegen de borst dat de hometuners van de 3-tenoren "denken" het alleen recht te hebben om te mogen chiptunen. Voorbeelden genoeg, om er maar eentje te noemen (ex)ABT van Audi. Het is al te gemakkelijk te zeggen dat je je garantie enkel behoud bij hen en daar dan nog astronomische bedragen voor durven vragen. Ieder beschermd natuurlijk zijn eigen winkel zoals hij zelf denkt te moeten doen maar vraag mij toch af of dit juridisch allemaal wel inorde is.
    Feit is wel dat de ABT getunede Sharan van mijn nonkel een echte probleembak was en D'ieteren daar nooit een probleem heeft van gemaakt, integendeel ze hebben zelfs de onderblok en turbo vervangen onder garantie. In dat opzicht viel er niks slecht te zeggen van ABT of VW en hun samenwerking.

    De tuning was echter gebeurd omdat een tiptronic met tdi enkel in 115pk verkrijgbaar was en de vrees daar was dat die te licht zou zijn om aanhangers te trekken (wat vaak het geval was). Dit heeft echter geen enkel nut gehad, de wagen reed aangenamer zonder tuning en ook bij het trekken van zware lasten voldeed de normale 115pk mapping. Uiteindelijk is de boel na 4 jaar en 220 000 kilometer, waarvan het grootste deel zonder tuning, toch in de soep gedraaid (motor + versnellingsbak)...

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
    Achhh, het is maar hoe je het allemaal bekijkt & ermee omgaat.

    Het stoot mij zeer tegen de borst dat de hometuners van de 3-tenoren "denken" het alleen recht te hebben om te mogen chiptunen. Voorbeelden genoeg, om er maar eentje te noemen (ex)ABT van Audi. Het is al te gemakkelijk te zeggen dat je je garantie enkel behoud bij hen en daar dan nog astronomische bedragen voor durven vragen. Ieder beschermd natuurlijk zijn eigen winkel zoals hij zelf denkt te moeten doen maar vraag mij toch af of dit juridisch allemaal wel inorde is.
    er zijn wel veel misvattingen over die garantie. Sommige tuners geven "garantie" maar als je de kleine lettertjes leest is dit enkel garantie op hun software.. kom daar dan eens af met het verhaal dat hun tuning je motor om zeep heeft geholpen. Je zou rap weten waar de deur is .

    Leave a comment:


  • Metaxa
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door krizie Bekijk Berichten
    beetje imagobescherming denk ik, en terecht.
    Achhh, het is maar hoe je het allemaal bekijkt & ermee omgaat.

    Het stoot mij zeer tegen de borst dat de hometuners van de 3-tenoren "denken" het alleen recht te hebben om te mogen chiptunen. Voorbeelden genoeg, om er maar eentje te noemen (ex)ABT van Audi. Het is al te gemakkelijk te zeggen dat je je garantie enkel behoud bij hen en daar dan nog astronomische bedragen voor durven vragen. Ieder beschermd natuurlijk zijn eigen winkel zoals hij zelf denkt te moeten doen maar vraag mij toch af of dit juridisch allemaal wel inorde is.

    Leave a comment:

Working...
X