Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Polijsten?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Polijsten?

Ik ben nu al een tijdje aan het twijfelen om men wagen te laten polijsten. Er staan verscheidene kleine oppervlakkige krasjes op en de lak is sommige plaatsen aangetast door vogelsh*t.. Bovendien vind ik dat de lak niet zo glanst zoals ik zou willen. Bij deze mijn vraag. Is het zinnig om de wagen enkel te laten polijsten zonder hierna nog een beschermlaag er op te zetten of is dit totaal onnuttig. Ik ben een absolute leek in detailen. Bij deze mijn vraag. Ik wil wel dat men wagen er goed uitziet maar als ik de prijzen zie voor deze volledig te laten detailen ..
    My GTI

http://rijkevorsel.myminicity.com/

300/400 € is toch normaal ?
    Of ben ik dan zo goedkoop ?

De helft vloeit al terug naar de staatskas dus... (vul zelf in)
    www.perfectshine.be

Comment

Een goede detail inclusief een buffertrail en hologram vrij resultaat kost gewoon veel tijd en werk. Het kan ook goedkoper, maar dat zie je ook terug in het resultaat.....en dat is pas zonde geld in mijn ogen.

Polijsten zonder een beschermlaag is niet wijs om te doen. Het lakoppervlak is dan wel vrij van oxidatie en zo goed vrij van microkrasjes waardoor deze glanst, maar er zit dan totaal geen bescherming op. Gevolg is dat contaminaties zich meteen aan de lak binden, oxidatie vrij spel heeft, invloeden van buitenaf (denk aan birddroppings e.d.) vrij baan hebben. De glans gaat dan zo verloren, en doordat alles meteen in kan werken / gaat hechten bent u nog verder van huis na verloop van tijd. Niet doen !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Custom Car Cleaning Bekijk Berichten
        Een goede detail inclusief een buffertrail en hologram vrij resultaat kost gewoon veel tijd en werk. Het kan ook goedkoper, maar dat zie je ook terug in het resultaat.....en dat is pas zonde geld in mijn ogen.

Polijsten zonder een beschermlaag is niet wijs om te doen. Het lakoppervlak is dan wel vrij van oxidatie en zo goed vrij van microkrasjes waardoor deze glanst, maar er zit dan totaal geen bescherming op. Gevolg is dat contaminaties zich meteen aan de lak binden, oxidatie vrij spel heeft, invloeden van buitenaf (denk aan birddroppings e.d.) vrij baan hebben. De glans gaat dan zo verloren, en doordat alles meteen in kan werken / gaat hechten bent u nog verder van huis na verloop van tijd. Niet doen !
        Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp volledig dat er in zo'n werk veel tijd en product (dus geld) kruipt. Maar 400 euro (ruwe gok) vind ik nogal veel om aan men wagen te spenderen. Ik heb ook nog een vriendinnetje die in de loop der tijd samen wilt gaan wonen enzo. En heb ook nog andere kosten natuurlijk. Om een week te moeten werken om men wagen (nog) mooi(er) te laten blinken, daar kan ik men geld niet aan besteden. . Het is en blijft ne corsa é..
        My GTI

http://rijkevorsel.myminicity.com/

Comment

Die beschermlaag is het minste werk. wassen+clayen+polieren is al gouw 8-10 uur werk. Dat half uurtje om de wax aan te brengen zal het verschil niet maken gok ik. Denk zelf niet dat je een detailer vindt die zo zot is om een wagen onbeschermt af te leveren. Dat is de kroon op het werk
          2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Een andere optie is om zelf de basics qua producten en accessiores aan te schaffen en rustig aan te beginnen. Je hebt een reeds aan stappen die sowieso genomen moeten worden, deze kunnen in de loop der tijd verder uitgebreid worden.

Maar hoe je het ook went of keert......goedkoop zal het ook niet worden. Maar als je bekijkt wat je er voor terug kunt krijgen (wat is 400 euro voor een 'nieuw leven' van de auto van 25.000 euro),, dan valt het best mee IMHO. Of best mee, het is een investering die zich wel daadwerkelijk loont in zowel eigen plezier als in markt / verkoopwaarde.
            Last edited by ; 14/08/2008, 07:41.

Comment

en wat zijn de basics? bestaan er zo 'beginneling' paketten? zou wel intressant zijn anders.

Comment

De echte basics zijn in mijn ogen middelen om de wagen te reinigen / schoon te houden en een beschermlaag aan te brengen. Dus:

* Goede microvezel washmitt
                * Goede en veilige droogdoek
                * Goede shampoo (agressief genoeg om vervuiling los te weken, mild genoeg voor waxlaag en rubbers)
                * Wax ter bescherming + microvezeldoek om aangebrachte wax veilig af te nemen

Bovenstaande is echt primaire (deuglijke) verzorging voor het exterieur. Als het budget het toe laat en als de wensen groeien, kan dit worden uitgebreidt met bijv. een claysetje, een cleaner en een polish. Doe nog gekker en ga daarna met glaze oils en pré waxen aan de slag. Een sealant erbij en een upgrade qua wax. Dressings voor kunststof en banden. Een glasproduct, een alu-polish........

And the beat goes on

Comment

@Naish: Persoonlijk zal ik niet snel aan een niet door mezelf geprepareerde auto beginnen. De voorbewerking moet immers 100% zijn,......als het begin al niet goed is wordt het eindresultaat ook niet goed. Daarnaast is het gewoon een pak meer werk als je achteraf nog delen tegen komt die niet goed gereinigd zijn.

Net als de afwerking qua beschermlaag aanbrengen. Stel er wordt niet goed opgelet en men wrijft met een vuile doek / applicatorpad over de lak, of men gebruikt een el cheapo wax vol krijtresten.......de detailer wordt er uiteindelijk op afgerekend als het niet goed is

Comment

@Naish: Persoonlijk zal ik niet snel aan een niet door mezelf geprepareerde auto beginnen. De voorbewerking moet immers 100% zijn,......als het begin al niet goed is wordt het eindresultaat ook niet goed. Daarnaast is het gewoon een pak meer werk als je achteraf nog delen tegen komt die niet goed gereinigd zijn.

Net als de afwerking qua beschermlaag aanbrengen. Stel er wordt niet goed opgelet en men wrijft met een vuile doek / applicatorpad over de lak, of men gebruikt een el cheapo wax vol krijtresten.......de detailer wordt er uiteindelijk op afgerekend als het niet goed is
                    22222

Comment

De echte basics zijn in mijn ogen middelen om de wagen te reinigen / schoon te houden en een beschermlaag aan te brengen. Dus:

* Goede microvezel washmitt
                      * Goede en veilige droogdoek
                      * Goede shampoo (agressief genoeg om vervuiling los te weken, mild genoeg voor waxlaag en rubbers)
                      * Wax ter bescherming + microvezeldoek om aangebrachte wax veilig af te nemen

Bovenstaande is echt primaire (deuglijke) verzorging voor het exterieur. Als het budget het toe laat en als de wensen groeien, kan dit worden uitgebreidt met bijv. een claysetje, een cleaner en een polish. Doe nog gekker en ga daarna met glaze oils en pré waxen aan de slag. Een sealant erbij en een upgrade qua wax. Dressings voor kunststof en banden. Een glasproduct, een alu-polish........

And the beat goes on

Thanks ccc!!

Comment

toch nog een vraagje,
                        mag wax aangebracht worden zonder eerst te clayen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjakie5V Bekijk Berichten
                          toch nog een vraagje,
                          mag wax aangebracht worden zonder eerst te clayen?
                          Hangt ervanaf.
                          Als je dat doet nadat je eerder al geclayed had en daarna de wagen correct onderhouden hebt kan dat lukken.

Als het echter de eerste keer is dat je de wagen grondig aanpakt dan zou ik toch aanraden om te kleien. anders ga je je waxlaag bovenop een vervuild opppervlak leggen en zal deze dus niet hechten.

Comment

Dat mag en kan in principe wel.

Echter, een wax hecht beter op een zo schoon mogelijke ondergrond. Het is daarom aan te raden om het lakwerk eerst te clayen alvorens te waxen. Eventueel kan daarna ook nog een pré wax (vergelijk het met een primer) aangebracht worden voor een nog betere hechting.

Zo zie je.....er blijft altijd wel ergens ruimte voor verbetering en uitbreiding qua stappen en producten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
                              Hangt ervanaf.
                              Als je dat doet nadat je eerder al geclayed had en daarna de wagen correct onderhouden hebt kan dat lukken.

Als het echter de eerste keer is dat je de wagen grondig aanpakt dan zou ik toch aanraden om te kleien. anders ga je je waxlaag bovenop een vervuild opppervlak leggen en zal deze dus niet hechten.
                              Dat mag en kan in principe wel.

Echter, een wax hecht beter op een zo schoon mogelijke ondergrond. Het is daarom aan te raden om het lakwerk eerst te clayen alvorens te waxen. Eventueel kan daarna ook nog een pré wax (vergelijk het met een primer) aangebracht worden voor een nog betere hechting.

Zo zie je.....er blijft altijd wel ergens ruimte voor verbetering en uitbreiding qua stappen en producten
                              wow, dat was close

Comment

.....om te laten zien dat we niet dezelfde onder een andere naam zijn he

Comment

.....om te laten zien dat we niet dezelfde onder een andere naam zijn he

Comment

Ik vind clayen voor het waxen echt een must. Zelfs al is de auto een half jaar geleden geclayed, de motorkap,koffer en dat zullen ongetwijfeld weer goed vervuild zijn...
                                    Dat kitje dat CCC voorsteld kan je uitbreiden met een blokje clay. Als je de Bild Hammer clay koopt (heet toch zo dacht ik?) dan kan je zelfs clayen met water ipv weer extra kosten te doen.

Een auto die je geclayed en gewaxed is ziet er echt al 10x beter uit vind ik. De krasjs zullen echter blijven...
                                    2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Dan kan je beter met een TFR of dergelijke opzitten, das minder riskant op krassen, en lost toch dat vuil op. Zeker als je weet hoe ie telkens onderhouden werd.

Comment

TFR?
                                        is er kans op krassen maken met kleien??

Comment

Working...
                                        X