Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oldtimer kopen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oldtimer kopen

    Hallo,

    Ik ben al altijd fan geweest van oldtimers. Zelf zou ik graag (moet niet voor direct) een oldtimer kopen, liefst een oldtimer waar er wat werk aan is (ik zou er graag zelf aan sleutelen, veel erover bijleren).

    Ik weet zelfs nog niet 100 % zeker welk merk. Iemand tips?
    Het genre dat ik graag zie : opel kadett coupe, ford escort mk1, ....

    Het liefst zou ik de auto terug opbouwen naar zijn oorsprong. Tijd speelt geen rol, de auto moet niet in het eerste jaar rijden bij wijze van spreken.

    Is dit mogelijk om goedkoop zo'n oldtimer te kopen? En dan zelf veel aan te werken?
    Ik ken er ook niet veel van, dus ik zou er ook veel moeten over bijleren (ken paar mensen die er enorm veel van kennen + fan zijn van oldtimer en er zelf 1 hebben), maar is er ook een mogelijkheid om zelf er wat over te leren? websites, boeken?

    Met vriendelijke groeten

  • #2
    is natuurlijk allemaal goed te doen. afhankelijk van welk model je wil, kunnen de prijzen behoorlijk verschillen.

    allereerst moet je enorm veel plaats hebben voor een oldtimer. minimum 2 parkeerplaatsen (1 voor de body, en 1 voor alle andere onderdelen te leggen). je moet kunnen lassen en deftig lasapparaat hebben, moet iets van techniek kennen en je moet er ook kunnen aan verder doen. nutteloos van er 1maand tegenaan te vliegen en het dan beu te zijn.

    van opel ken ik niet zoveel, maar van die escortjes wel. een escort mk1 wordt al redelijk zeldzaam nu (dingen zijn al over de 40jaar oud nu), mk2 is nog iets makkelijker te vinden.
    2deur in die autos is peperduur, 4deurs wil haast niemand hebben.
    1.1 vind je aan schappelijk prijzen, 2.0 zijn ook weer veeeeeel duurder. automaat VS manueel maakt ook al een boel verschil uit.

    de goedkoopste die je bij ford dus zal vinden is een 4deurs mk2 met een 1.3 automaat in. dat is zowat de minst gewilde auto (heb er al 3 gehad zo). voordeel van een automaat is dat je een grote tunnel hebt, en er zo een 5bak van een sierra in kwijt kan (scheelt hem al in rijcomfort en verbruik).
    de duurste zal een mk1 2deurs RS2000 zijn

    ik koop altijd de 1.3 autoomaatjes in 4deurs
    -kosten niks in vergelijking met de rest
    -grote tunnel voor 5bak
    -1.3 is al een redelijke goede motor. de originele heeft 55pk, een GT heeft 72pk (de 1.6 blok heeft 84pk en heel gewild, reken maar 500€ voor een blok terwijl je de 1.3GT voor 150€ koopt). op de keuring is een 1.3 dan ook een 1.3 hé. met beetje tunen ga je ook richting 85pk en ben je nog redelijk legaal. 1.6 halen ze er zo uit door de verschillende motorcode (1.1 en 1.3 hebben dezelfde en zijn dus niet te herkennen). de 2.0 is een compleet andere motor (inlaat en uitlaat zitten verwisseld, dus keuring herkend die van ver).

    van escort is zowat alle onderdelen in england/duitsland (burtonpower/motomobil/...) te krijgen. door de RWD kan je er ook makkelijk aan werken en escort heeft zowat dezelfde mechaniek als een capri ;-).

    men eerst escort kocht ik aan 500€ zo een jaar of 6terug. had natuurlijk pech dat ik een keiharde had (ik zocht een auto om te leren lassen). dus weer verkocht
    Pcdv1178.jpg
    men 2de kocht ik aan 200€ (1.1 uit 76). die was goed rot
    100_5187.jpg
    men 3de kocht ik aan 250€. keiharde kas, paar stukken ontbraken, geen interieur, vastgelopen motor
    PICT2291.jpg
    men 4de mocht ik gratis ophalen als lege kas. met wat onderhandelen heb ik een boel losse onderdelen bezorgt (de gele hierboven afgebroken en alle onderdelen dat de huidige eigenaar van die witte wou halen, heb ik hem terug bezorgt) en mocht ik de auto dan compleet ophalen
    100_8701.jpg

    de 3de heb ik nog steeds in bezit. die heb ik op 42avonden volledig rijklaar gemaakt en gekeurd. 150€ voor een 1.3GT blok, manuele bak van de gele erin, interieur van die witte erin (had eerst dat van de gele erin). totale kostprijs om die auto op te bouwen was 600€
    nu nog eens herspuiten se
    Last edited by ; 19/07/2013, 16:34.

    Comment


    • #3
      Interessant, en waar vind je dan zo'n auto's? Op internet staan ze te duur (allé vind ik toch). Er mag wel wat werk aan zijn, want de persoon die ik ken heeft een ford escort (37 jaar oud), dus denk een mk1.

      Op zich vind ik dat mooie modellen (samen met de opel kadett), maar ook belangrijk om gemakkelijk onderdelen te vinden anders loopt de kostprijs ook zeer hoog op. Heb je nog meer informatie? Want 600 euro om alles samen te steken, valt zeer goed mee. Bedoeling is om zelf wat toerkes te doen met de oldtimer en niet persé om hem voor winst te verkopen.

      Comment


      • #4
        Beste oldtimer voor beginner zijn de klassieke auto's à Kever, Fiat 500, 2cv,...
        Veel onderdelen voor te krijgen en veel informatie op het internet.

        Comment


        • #5
          escort mk2 zijn wel te vinden hoor, vooral zoeken via clubs of eens bieden op online advertenties. iedereen vraagt altijd maar hoge prijzen op internet.

          mijn laatste (die witte) heeft maanden op internet gestaan voor ik er vanaf geraakte. en die was allesbehalve slecht. vraagprijs was toen 500€.

          je kan ook eens op treffens gaan zien. ik zit er ook al jaren in en weet wanneer ik een koopje tegenkom. op die 8-9jaar dat ik met fords werk, heb ik er nog maar 3 zo gevonden. die gouden eerste, die grijze en die witte (de gele was zo rot dan 200€ eigenlijk al veel geld was)

          Comment


          • #6
            Een goeie c-kadett, of een goeie basis, is ook relatief makkelijk te vinden. De prijzen zijn wel wat gestegen de laatste jaren, maar voor pakweg 1500 euro vind je al een nette basis...
            www.opelklassiek.be

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Soubry Bekijk Berichten
              Beste oldtimer voor beginner zijn de klassieke auto's à Kever, Fiat 500, 2cv,...
              Veel onderdelen voor te krijgen en veel informatie op het internet.
              Ja, maar ik vind dat eerlijk gezegd minder mooie auto's, zou wat zonde zijn om deze te kopen? Of is het moeilijker om direct bij een kadett, escort te beginnen? Want ik zoek wat dingen op internet, maar is niet simpel om in het algemeen informatie te vinden over oldtimers (vb hoe werkt motor, ....) of ik zoek verkeerd

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door opelfreak Bekijk Berichten
                Een goeie c-kadett, of een goeie basis, is ook relatief makkelijk te vinden. De prijzen zijn wel wat gestegen de laatste jaren, maar voor pakweg 1500 euro vind je al een nette basis...
                Die prijzen kom ik inderdaad ook tegen, maar is dat niet al relatief hoge prijs? Want aan sommige auto's heb je nog wat werk?
                Of is dat niet realistisch om een kadett te kopen met enkel het belangrijkste erin en waar er wat werk aan is? Want door het vele werk, loopt de kostprijs misschien ook te hoog op?

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                  escort mk2 zijn wel te vinden hoor, vooral zoeken via clubs of eens bieden op online advertenties. iedereen vraagt altijd maar hoge prijzen op internet.

                  mijn laatste (die witte) heeft maanden op internet gestaan voor ik er vanaf geraakte. en die was allesbehalve slecht. vraagprijs was toen 500€.

                  je kan ook eens op treffens gaan zien. ik zit er ook al jaren in en weet wanneer ik een koopje tegenkom. op die 8-9jaar dat ik met fords werk, heb ik er nog maar 3 zo gevonden. die gouden eerste, die grijze en die witte (de gele was zo rot dan 200€ eigenlijk al veel geld was)
                  Zo'n prijs van 500 euro heb ik nog niet tegengekomen, enkel 800 euro voor een oldtimer maar die zag er echt niet goed uit (geen voorruit, geen achterbanken, roestplekken, ...) en denk dat 800 euro te duur is voor zo'n auto

                  Comment


                  • #10
                    t is nu wel weer net zomer hé, en de oldtimers komen buiten. de moment ook om er eentje weg te doen dan.

                    ik moest plaats maken in de hangaar hier wegens verbouwen, dus moest dringend weg.
                    men 2 fiesta mk1 zijn ook bijna aan oud ijzer prijs weggeraakt, alleen voor de onderdelen kreeg ik wat meer.

                    1000€


                    1300€, je kan gaan zien, je geeft een bod, verkoopt die niet, wacht je nog een paar maand.


                    zijn trouwens beide van dezelfde verkoper
                    op het escortforum staat er dan volgende beschrijving:

                    toevallig ook poperinge. moet dus dringend weg want heeft een RS2000 gekocht. volgens mij dezelfde als de 2 advertenties hierboven, en dan staan die sinds januari al te koop.

                    escort mk1 is direct een klasse hoger in prijs, de goedkoopste die ik vond: 2500€


                    de wetgeving is nu net veel lichter geworden waardoor het gebruik van oldtimers meer vrijheid bied. prijzen zullen stijgen nu.
                    escort en alle andere autos worden alsmaar ouder, zeldzamer, en dan gaat de prijs ook omhoog hé.

                    heb je een advertentie van die van 800€? achterbank vind je vlot (de meeste originele zijn toch kapot bovenaan en moet je toch vervangen), voorruit ook, roest moet je oplassen.
                    hoe meer rroest er zichtbaar is, hoe lager de prijs kan
                    Last edited by ; 20/07/2013, 08:42.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Brechtiej Bekijk Berichten
                      Die prijzen kom ik inderdaad ook tegen, maar is dat niet al relatief hoge prijs? Want aan sommige auto's heb je nog wat werk?
                      Of is dat niet realistisch om een kadett te kopen met enkel het belangrijkste erin en waar er wat werk aan is? Want door het vele werk, loopt de kostprijs misschien ook te hoog op?
                      1500euro is tegenwoordig peanuts voor een C-Kadett... Maar als je wat rondkijkt, kan je bijna elke week wel een koopje doen. http://www.2dehands.be/autos/autos/o...=all&afd=autos http://www.2dehands.be/autos/autos/o...2Fautos%2Fopel http://www.2dehands.be/autos/autos/o...2Fautos%2Fopel
                      www.opelklassiek.be

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Brechtiej Bekijk Berichten
                        Ja, maar ik vind dat eerlijk gezegd minder mooie auto's, zou wat zonde zijn om deze te kopen? Of is het moeilijker om direct bij een kadett, escort te beginnen? Want ik zoek wat dingen op internet, maar is niet simpel om in het algemeen informatie te vinden over oldtimers (vb hoe werkt motor, ....) of ik zoek verkeerd
                        Geen idee of je voor kadett/escort even gemakkelijk onderdelen kan vinden maar moeilijk gaat ook hé
                        Fcapri zal ongetwijfeld wel wat adressen weten dus als een escort je meer ligt moet je voor die gaan.

                        Comment


                        • #13
                          voor escort is zowat alles te krijgen
                          http://www.burtonpower.com voor tuning en andere motoronderdelen (UK)
                          http://www.steelpanels.co.uk/ voor plaatwerk escorts (en zo zijn er nog vele adressen hoor) (UK)
                          http://www.motomobil.com/kataloge-2013,4095.html vind je zowat ALLES voor de escort, klik maar eens op escort en bekijk de onderdeeltjes (DUITSLAND)
                          https://sites.google.com/site/oldpaarts/old-ford-parts in belgie (leopoldsburg). deze persoon staan op VEEEEL treffens met een grote, echt grote aanhanger. ik stuur die een mailtje als ik naar een treffen ga, en dan brengt die zulke speciale gevalllen ook wel mee. normaal heeft hij op treffens altijd het meest gebruikelijke bij. die is er altijd in zonhoven (limburg) en in gent (nazareth) op de meetings.


                          verder nog ebay, 2dehands,... voor andere onderdelen. ikzelf heb ook nog veel liggen en als je bv eens een raamhoekje nodig hebt, ik heb een uit elkaar geslepen escort en capri liggen.
                          deze is RIP (rust (=roest) in pieces )

                          van opel ken ik niks, daar kan misschien iemand anders info over geven ;-)

                          van kever is ook alles te krijgen, maar bij kevers zit je met verschillende jaartallen. de deuren van een 69'er passen niet altijd in een 73'er enzo. die scharnieren veranderden, ramen (voor als achter), bumpers, motorblokken,motorkappen, kofferdeksels...
                          schijnt dat kevers wel heeeeel makkelijk te restaureren zijn, alles kan uit elkaar.

                          van fiats ken ik niks, oude italianen komen hier niet binnen :-).
                          2pk zijn de laatste jaren echt duur geworden, en t blijft nen fransen auto.

                          k zou zeggen, bekijk het internet regelmatig en vind je een koopje in één van u geintresseerde modellen, gewoon kopen zou ik zeggen. van alle oldtimers is zowat alles te krijgen (behalve de mustang 2, daar is amper iets voor te vinden)

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                            t is nu wel weer net zomer hé, en de oldtimers komen buiten. de moment ook om er eentje weg te doen dan.

                            ik moest plaats maken in de hangaar hier wegens verbouwen, dus moest dringend weg.
                            men 2 fiesta mk1 zijn ook bijna aan oud ijzer prijs weggeraakt, alleen voor de onderdelen kreeg ik wat meer.

                            1000€


                            1300€, je kan gaan zien, je geeft een bod, verkoopt die niet, wacht je nog een paar maand.


                            zijn trouwens beide van dezelfde verkoper
                            op het escortforum staat er dan volgende beschrijving:

                            toevallig ook poperinge. moet dus dringend weg want heeft een RS2000 gekocht. volgens mij dezelfde als de 2 advertenties hierboven, en dan staan die sinds januari al te koop.

                            escort mk1 is direct een klasse hoger in prijs, de goedkoopste die ik vond: 2500€


                            de wetgeving is nu net veel lichter geworden waardoor het gebruik van oldtimers meer vrijheid bied. prijzen zullen stijgen nu.
                            escort en alle andere autos worden alsmaar ouder, zeldzamer, en dan gaat de prijs ook omhoog hé.

                            heb je een advertentie van die van 800€? achterbank vind je vlot (de meeste originele zijn toch kapot bovenaan en moet je toch vervangen), voorruit ook, roest moet je oplassen.
                            hoe meer rroest er zichtbaar is, hoe lager de prijs kan
                            http://www.autowereld.nl/opel/kadett...1/details.html is van die opel kadett waar dingen ontbreken.
                            Zal keer mailen of keer vragen voor die ford escort.

                            Comment


                            • #15
                              Goed rot die kadett, check die raamstijlen...

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door KennyC Bekijk Berichten
                                Goed rot die kadett, check die raamstijlen...
                                Zoiets dacht ik ook, dus die prijs is veel te hoog voor die auto?

                                Comment


                                • #17
                                  Volgens mij wel.

                                  Comment


                                  • #19
                                    Als je die prijzen bekijkt, dan is een oldtimer aankopen rond de 1000 - 1500 euro de normale prijs? (een onafgewerkte oldtimer)

                                    Comment


                                    • #20
                                      dat zijn vraagprijzen natuurlijk , maar als je een degelijke basis wil ben je snel 1000 euro kwijt

                                      Comment

                                      Working...
                                      X