Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oldtimer kopen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door oli4-86 Bekijk Berichten
    dat zijn vraagprijzen natuurlijk , maar als je een degelijke basis wil ben je snel 1000 euro kwijt
    Is nog een aanvaardbare prijs. Want hoe ouder ze komen of hoe langer ik zou wachten, hoe duurder de prijzen gaan.
    Is wel nog twijfelen welk model, al heb ik wel paar voorkeuren.

    Iemand die weet heeft over online informatie zodat je al dingen kan bijleren/bijlezen?

    Comment


    • #22
      hangt er vanaf welke info?

      je kan op diverse fora eens gaan rondneuzen wat zo de meest voorkomende problemen zijn van een bepaald model.

      zoals die capri dat hierboven staat (capris ken ik nu eenmaal vanbuiten). als die al zoveel roest heeft aan de voorkant (typische kwaal) dan is er al jarenlang water in de dorpels gegaan en zal die achteraan ook ver door zijn (en dan zijn het gaten hé).
      voeten zullen ook prijs hebben, bovenkant voorvleugels ook... kortweg t is veeeeeeel meer roest dan hetgeen je ziet.

      dit is een algemene tip nu. als je een roestplek ziet, denk ze direct 3x groter als je het gaat aanpakken. een klein blaasje aan de buitenkant is meestal een teken dat de plaat vanbinnen al volledig weggeroest is en je er door zit op dat gaatje. begin je daar aan te schuren ....

      die opel van 750€, dat is er echt over, en nog incompleet.

      roest aan het front, aan het voorraam, blaasjes aan het achterpaneel zijkant, ruit ontbreekt, interieur ontbreekt...
      zo op eerste zicht geef ik daar al niet meer dan 250-300€ voor (mijn grijze escort was gelijkaardig, vastgelopen motor, roest voorraan, geen interieur, motorkap en deur ontbraken. betaalde die ook niet meer dan 250€.

      bij een partikulier kan je nog over de prijs spreken, bij een handelaar is dit al veeeeeeel moeilijker.
      zo kan je bij partikulier al vaak wat nieuwe of okkasie stukken meekrijgen voor dezelfde prijs, of een lagere prijs als je die zo neemt.
      zitten er schone velgen op, die niet u smaak zijn, kan je altijd onderhandelen om de auto te nemen op standaard staal. of je recupeerd wat geld door die dan te verkopen.
      <500€ voor een half wrak
      500-1000€ voor een opknapper die wel nog rijd is redelijk.
      1000-1500€ voor eentje die rijd en in principe al door de (oldtimer)keuring geraakt en waar je dit jaar nog ff mee rondtoert. herstelling wel nog te voorzien.
      alles boven de 2000€ moet toch al iets rijwaardigs zijn, niet de mooiste maar toch nog gezond.

      hangt er ook af van welk model hé. een escort RS2000 heb je pas aan 2500€ als wrak.

      k zie dat je van de kanten van ieper bent, daar rijd het toch regelmatig vol met van die oldtimer race machientjes :-)

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
        hangt er vanaf welke info?

        je kan op diverse fora eens gaan rondneuzen wat zo de meest voorkomende problemen zijn van een bepaald model.

        zoals die capri dat hierboven staat (capris ken ik nu eenmaal vanbuiten). als die al zoveel roest heeft aan de voorkant (typische kwaal) dan is er al jarenlang water in de dorpels gegaan en zal die achteraan ook ver door zijn (en dan zijn het gaten hé).
        voeten zullen ook prijs hebben, bovenkant voorvleugels ook... kortweg t is veeeeeeel meer roest dan hetgeen je ziet.

        dit is een algemene tip nu. als je een roestplek ziet, denk ze direct 3x groter als je het gaat aanpakken. een klein blaasje aan de buitenkant is meestal een teken dat de plaat vanbinnen al volledig weggeroest is en je er door zit op dat gaatje. begin je daar aan te schuren ....

        die opel van 750€, dat is er echt over, en nog incompleet.

        roest aan het front, aan het voorraam, blaasjes aan het achterpaneel zijkant, ruit ontbreekt, interieur ontbreekt...
        zo op eerste zicht geef ik daar al niet meer dan 250-300€ voor (mijn grijze escort was gelijkaardig, vastgelopen motor, roest voorraan, geen interieur, motorkap en deur ontbraken. betaalde die ook niet meer dan 250€.

        bij een partikulier kan je nog over de prijs spreken, bij een handelaar is dit al veeeeeeel moeilijker.
        zo kan je bij partikulier al vaak wat nieuwe of okkasie stukken meekrijgen voor dezelfde prijs, of een lagere prijs als je die zo neemt.
        zitten er schone velgen op, die niet u smaak zijn, kan je altijd onderhandelen om de auto te nemen op standaard staal. of je recupeerd wat geld door die dan te verkopen.
        <500€ voor een half wrak
        500-1000€ voor een opknapper die wel nog rijd is redelijk.
        1000-1500€ voor eentje die rijd en in principe al door de (oldtimer)keuring geraakt en waar je dit jaar nog ff mee rondtoert. herstelling wel nog te voorzien.
        alles boven de 2000€ moet toch al iets rijwaardigs zijn, niet de mooiste maar toch nog gezond.

        hangt er ook af van welk model hé. een escort RS2000 heb je pas aan 2500€ als wrak.

        k zie dat je van de kanten van ieper bent, daar rijd het toch regelmatig vol met van die oldtimer race machientjes :-)
        Ja, mijn vriendin haar vader heeft een ford escort MK2 en die kent die auto ook volledig van buiten (werkt veel aan auto's).
        Die ford escort van 1300 euro, is dat zijn prijs waard als je die foto's ziet? Heb keer mailjte gezonden naar die persoon. Want de auto is ook niet volledig intact hé

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door Brechtiej Bekijk Berichten
          Hallo,

          Ik ben al altijd fan geweest van oldtimers. Zelf zou ik graag (moet niet voor direct) een oldtimer kopen, liefst een oldtimer waar er wat werk aan is (ik zou er graag zelf aan sleutelen, veel erover bijleren).

          Ik weet zelfs nog niet 100 % zeker welk merk. Iemand tips?
          Het genre dat ik graag zie : opel kadett coupe, ford escort mk1, ....

          Het liefst zou ik de auto terug opbouwen naar zijn oorsprong. Tijd speelt geen rol, de auto moet niet in het eerste jaar rijden bij wijze van spreken.

          Is dit mogelijk om goedkoop zo'n oldtimer te kopen? En dan zelf veel aan te werken?
          Ik ken er ook niet veel van, dus ik zou er ook veel moeten over bijleren (ken paar mensen die er enorm veel van kennen + fan zijn van oldtimer en er zelf 1 hebben), maar is er ook een mogelijkheid om zelf er wat over te leren? websites, boeken?

          Met vriendelijke groeten
          dat was ook mijn idee, maar ondertussen weet ik veel beter
          ik kocht mijn oldtimer in '99
          en kwam vlug tot de vaststelling dat je enorm veel gereedschap nodig hebt om alles goed te kunnen herstellen
          uiteindelijk een deel zelf gedaan maar ook veel laten doen en dan stijgt de kost natuurlijk

          als ik het heb over gereedschap heb ik het niet over een tang en schroevendraaier maar specifieke zaken die je daarna waarschijnlijk nooit meer zal gebruiken.

          het hangt er natuurlijk ook van af of je wil sleutelen of rijden !

          Comment


          • #25
            t'is zoals fcapri zegt , je hebt een plekje roest zo groot als een 2 euro stuk , je begint te schuren , je komt uit op nog een stukje roest , en voor je het weet kan je een volledige voorvleugel vervangen ... t'is allemaal te zien hoe ver je wil gaan met een restauratie , of je degelijk materiaal ter beschikking hebt , een brug of een smeerput hebt , een degelijke laspost en toch ook wel een minimum aan kennis

            Er zijn veel zo'n projecten die uit de grond gestampt worden en uit ervaring weet ik dat er enorm veel hun broek aan scheuren . Ik wil je zeker niet ontmoedigen maar bezit eer ge begint is nog altijd de leuze !

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door oli4-86 Bekijk Berichten
              t'is zoals fcapri zegt , je hebt een plekje roest zo groot als een 2 euro stuk , je begint te schuren , je komt uit op nog een stukje roest , en voor je het weet kan je een volledige voorvleugel vervangen ... t'is allemaal te zien hoe ver je wil gaan met een restauratie , of je degelijk materiaal ter beschikking hebt , een brug of een smeerput hebt , een degelijke laspost en toch ook wel een minimum aan kennis

              Er zijn veel zo'n projecten die uit de grond gestampt worden en uit ervaring weet ik dat er enorm veel hun broek aan scheuren . Ik wil je zeker niet ontmoedigen maar bezit eer ge begint is nog altijd de leuze !
              Ikzelf heb niet dat materiaal (wat ook logisch is als je 22 bent), maar bij mijn vriendin haar vader of nonkel staat alles (smeerput, lastpost,...)

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door opelfreak Bekijk Berichten
                Een goeie c-kadett, of een goeie basis, is ook relatief makkelijk te vinden. De prijzen zijn wel wat gestegen de laatste jaren, maar voor pakweg 1500 euro vind je al een nette basis...
                ik wil geen afbreuk doen aan dergelijk opel maar ook VW kever, escort hier ook genoemd, ...
                hoe veel geld je er ook instopt, je krijgt het er nooit weer uit ...

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                  ik wil geen afbreuk doen aan dergelijk opel maar ook VW kever, escort hier ook genoemd, ...
                  hoe veel geld je er ook instopt, je krijgt het er nooit weer uit ...
                  Is toch ook niet nodig? Allé ik doe het toch niet om winst te maken Is iets dat ik graag zie en gewoon tof is om de zondag daar een toertje mee te doen.

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Brechtiej Bekijk Berichten
                    Ikzelf ............. lastpost,...)
                    Houden , die vriendin bedoel ik ......................'t is laspost vermoed ik

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                      ik wil geen afbreuk doen aan dergelijk opel maar ook VW kever, escort hier ook genoemd, ...
                      hoe veel geld je er ook instopt, je krijgt het er nooit weer uit ...
                      Je moest eens weten voor hoeveel Opelfreak dergelijke Opel gekocht heeft in 2006 en wat nu de gangbare prijzen zijn voor dergelijke Opel in die staat.

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                        ik wil geen afbreuk doen aan dergelijk opel maar ook VW kever, escort hier ook genoemd, ...
                        hoe veel geld je er ook instopt, je krijgt het er nooit weer uit ...
                        t is ook te zien WAT je er aan doet.
                        als je een auto binnensteekt in een garage/carossier voor restoratie, dan kost het je idd een fortuin die je er niet uithaalt.

                        als je een auto koopt, zelf 10jaar over doet om alles tot in de puntjes te restoreren met nieuw plaatwerk, idem als hierboven.

                        ikzelf koop een auto, las de nodige plaatsen bij met zelf geklopt plaatwerk, keur die auto en rijd er mee rond.
                        die grijze escort dat ik heb:
                        -aangekocht 250€ met vastgelopen motor, geen interieur, chauffeurbeschadigd, andere deur ontbreekt, motorkap ontbreekt
                        -gele rotte sloper erbij als donor (motorkap, versnellingsbak voor ombouw naar manueel) voor 200€
                        -1.3GT motor van 72pk ipv de originele 1.3 met 55pk gekocht voor 150€
                        -andere passagierdeur gekocht bij ford garage voor 15€ (okkasie, een blauwe)
                        -grill en koplampen gekocht voor 20€ op internet
                        -bumpers had ik nog liggen.
                        -setje velgen 50€, op internet een set VW velgen gekocht waar een barst in gereden was voor 20€, wel 4goei banden op.

                        kom in totaal op 705€ uit.
                        die VW velgen heb ik laten lassen voor 40€, en de set verkocht aan 50€ (4goeie banden aan overgehouden voor 10€). (totale kost nog 695€)
                        die gele sloper heb ik de achteras, ramenset, kofferdeksel, veerpoten... allemaal nog van verkocht aan dumpprijzen.
                        die auto koste me in totaal zeker geen 300€ meer doordat ik vele andere rommel van die gele had verkocht.

                        ik heb die op 42 avonden keuringsklaar gemaakt, stel 4uur/avond, is 160uren. hiervan zijn de meeste uren nog gekropen in het uitzoeken van de electra, en de ombouw naar manuele bak (pedalen herlassen, middensteun herlassen).
                        wat zijn de nadelen nu: kofferdeksel en contactslot hebben dezelfde sleutel, chaffeurdeur had ik gewisseld met ene die ik bij de aankoop meekreeg, alleen slot nog niet gewisseld. dus andere sleutel. passagierdeur is ook een ander slot.
                        is nog nie gespoten (wil daarvoor wel een ander grond en voorvleugels steken).
                        als ik die nu voor 2K laat herspuiten, zit ik aan 2300€ voor deze escort, keihard, nieuwe lak. is veel geld, maar goedkoper dan dit ga je toch nog gene vinden.


                        hobbys kosten nu éénmaal geld en op die 4-5jaar dat ik deze escort al heb, komt het kostenprijsje per jaar niet zo duur uit hoor.

                        voor TS zou het dus ook beter zijn als hij al een rijdend geval heeft, waar je af en toe eens iets kunt aan herstellen. als je onmiddelijk een project koopt, dan ga je nog jaren sleutelen, geld inpompen en je hebt nog geen ritje gedaan.
                        in een latere fase tijdsgebrek door werk/vriendin/huisje en de boel wordt dan verkocht wegens plaatsgebrek
                        Last edited by ; 21/07/2013, 08:34.

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                          Houden , die vriendin bedoel ik ......................'t is laspost vermoed ik
                          Ja haha, typfoutje

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                            voor TS zou het dus ook beter zijn als hij al een rijdend geval heeft, waar je af en toe eens iets kunt aan herstellen. als je onmiddelijk een project koopt, dan ga je nog jaren sleutelen, geld inpompen en je hebt nog geen ritje gedaan.
                            in een latere fase tijdsgebrek door werk/vriendin/huisje en de boel wordt dan verkocht wegens plaatsgebrek
                            Inderdaad, ik denk dat de auto die jij toonde (die 1300 of 1000 euro wel zo'n auto is, er is nog werk aan, maar de auto kan toch al rijden.
                            Als beginneling is een project kopen ook geen slim idee vind ik ?

                            Comment


                            • #34
                              niet echt. kruipt tijd en geld in. en ja kan er niet eens mee rijden.

                              terwijl je een rijdende hebt, kun je wat meetings doen. daar wat plaatwerk of onderdelen kopen, mensen leren kennen, tips krijgen.... en al rijdende beetje opbouwen.
                              binnen een paar jaar ken je de slechte plekjes van de auto, breek je die eens af, herlassen, herspuiten en weer opbouwen en meetings doen.

                              ik heb een hangaar vol fords staan en heeeeel veel onderdelen. ik durf al eens een project kopen dan. die grijze bouwen ik op 1,5maand weer op tot rijdende auto. maar t wordt nu al 3jaar uitgesteld om de voorvleugels te vervangen en eens te herspuiten. had dit een project geweest waarbij ik eerst zou spuiten en dan opbouwen, was die waarschijnlijk al verkocht geweest toen ik plaats nodig had (nu zijn de andere verkocht geweest omdat deze reed)

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                niet echt. kruipt tijd en geld in. en ja kan er niet eens mee rijden.

                                terwijl je een rijdende hebt, kun je wat meetings doen. daar wat plaatwerk of onderdelen kopen, mensen leren kennen, tips krijgen.... en al rijdende beetje opbouwen.
                                binnen een paar jaar ken je de slechte plekjes van de auto, breek je die eens af, herlassen, herspuiten en weer opbouwen en meetings doen.

                                ik heb een hangaar vol fords staan en heeeeel veel onderdelen. ik durf al eens een project kopen dan. die grijze bouwen ik op 1,5maand weer op tot rijdende auto. maar t wordt nu al 3jaar uitgesteld om de voorvleugels te vervangen en eens te herspuiten. had dit een project geweest waarbij ik eerst zou spuiten en dan opbouwen, was die waarschijnlijk al verkocht geweest toen ik plaats nodig had (nu zijn de andere verkocht geweest omdat deze reed)
                                true, dat was ook mijn keuze ! gewoon iets kopen waar je al mee op de baan kan. Dan kan je er al van genieten ook !
                                Classic cars on demand

                                www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                                www.californiadream.be

                                - It's time to make your dream come true -

                                Comment


                                • #37
                                  Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk Berichten
                                  true, dat was ook mijn keuze ! gewoon iets kopen waar je al mee op de baan kan. Dan kan je er al van genieten ook !
                                  Ik zal jullie raad opvolgen en keer gaan kijken voor deze oldtimer :


                                  Een project voor een starter is geen goeie keuze en zal te kostelijk oplopen waardoor het demotiverend werkt. Een oldtimer aankopen die al rijdt (maar waar er nog werk aan is) kan je op eigen tempo en tijd rustig aan werken en dingen veranderen, maar kan je intussen al wat rondrijden.

                                  Comment


                                  • #38
                                    Ik zou graag wat bijleren/lezen over hoe een auto werkt (motor, remmen, ...). Maar op het internet vind ik nergens informatie (had gehoopt op online boeken of paar websites die alles uitleggen, maar vindt dus niets). Iemand een idee?

                                    Ik ga ook keer binnenspringen in de bibliotheek

                                    Comment


                                    • #39
                                      syntra cursus oldtimer mechaniek.
                                      10tal lessen, leggen zowat de basis uit hoe je een blok demonteerd, hoe je remmen demonteerd, hoe je de ontsteking weer afsteld ...

                                      heb ik ook gevolgd. der blijft niet zoveel van hangen, maar na die basis durf je er zelf al eens aan te beginnen

                                      Comment


                                      • #40
                                        Een goed werkplaatshandboek kopen van het type auto dat je in je bezit hebt kan ook al veel helpen.
                                        Bv. een Haynes Manual.
                                        Buy Ford Escort '75 Owner's Workshop Manual by Haynes, J. H. (ISBN: 9780856962806) from Amazon's Book Store. Everyday low prices and free delivery on eligible orders.
                                        1993 E34 520i

                                        http://www.autoforum.be/showthread.php?t=49516

                                        Comment

                                        Working...
                                        X