Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Franse Klassiekers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • flappy
    replied
    zoveelste bekende die door corona het kopke legt

    en dan zijn er nog zoveel die zeggen dat het allemaal overroepen is...

    Leave a comment:


  • bobo
    replied
    Mag toch bij de grootsten gerekend worden


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    BREED PORTFOLIO

    FRANSE AUTO-ONTWERPER ROBERT OPRON OVERLEDEN

    Verdrietig nieuws: Robert Opron is niet meer. De Franse auto-ontwerper, die op 89-jarige leeftijd overleed aan het coronavirus, laat een behoorlijk breed erfgoed aan modellen achter.

    Opron begon zijn carrière aanvankelijk niet in de auto-industrie. Hij studeerde architectuur aan de École nationale supérieure des Beaux-Arts in Parijs en zocht in eerste instantie zijn heil bij de luchtvaart, voordat hij in 1958 bij Simca uitkwam. Daar werkte hij nog geen drie jaar omdat zijn afdeling opgeheven werd. Omdat hij een concurrentiebeding had ondertekend, mocht hij daarna niet onmiddelijk zijn heil elders in de auto-industrie zoeken.

    Na een kort intermezzo van een jaar als ontwerper van huishoudelijke apparaten ging hij in 1962 voor Citroën aan het werk. Daar begon hij onder Flaminio Bertoni, de man die onder meer verantwoordelijk was voor de 2CV, DS en Traction Avant. Toen Bertoni in 1964 overleed werd Opron hoofdontwerper van Citroën. Opron was in zijn tijd bij Citroën onder meer verantwoordelijk voor de facelift van de DS in 1967, met de vier ronde koplampen achter glas. Volledig nieuwe modellen van Opron's hand waren de GS, SM en CX, waarmee hij de stijl van Citroën een stuk moderner maakte. Helaas mocht het niet baten voor Citroën, want het geld was op en in 1974 fuseerde het merk dankzij de Franse overheid met Peugeot.

    Niet lang daarna verruilde Opron Citroën voor Renault, waar hij de facelift van de Alpine A310 overzag en onder meer verantwoordelijk was voor de Renault Fuego en de Renault 10, -11 en 25. Het bleef niet alleen bij de auto's, want ook de hoekige vrachtauto Renault Magnum was een ontwerp van Opron. De strakke lijnen en rechte hoeken waren dan ook een belangrijk stijlkenmerk van de Franse meesterontwerper. Na Renault heeft hij nog gewerkt bij Centro Stile van Fiat. Daar tekende hij de iconische Alfa Romeo SZ en RZ. In de periode daarna heeft hij nog onafhankelijk advieswerk verricht, om uiteindelijk in 2001 met pensioen te gaan.

    In zijn carrière werd Opron met name geprezen om zijn kwaliteiten als teamspeler. Ook wist hij stijlelementen van zijn studiemodellen goed te vertalen naar de praktijk, waardoor zijn ontwerpen allerminst als 'saai' betiteld kunnen worden. Op 29 maart overleed hij aan de gevolgen van het coronavirus in het ziekenhuis van Anthony in Parijs.



















    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Delahaye 135 (1949)















    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Facel Vega HK 500 Automatik (1960)





























    Leave a comment:


  • flappy
    replied
    facel... zo'n heerlijke wagens

    Leave a comment:


  • bobo
    replied
    ook de naam is krachtig van dat merk hierboven



    iets minder krachtig

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Nog zo'n beauté:

    Facel Vega Fasel II (1964)
































    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    En een betere interieurfoto van een ander exemplaar.

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Facel Vega HK 500 (1957)

























    Leave a comment:


  • Peba
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
    Delahaye, Hotchkiss, Facel,... allemaal ongeveer uit dezelfde periode

    franse luxe die uiteindelijk veel te weinig kopers vond
    Facel kwam later dan de andere, en gebruikte Amerikaanse motoren. De Franse luxeauto's zijn de hoek omgeholpen door de draconische en destructieve belastingpolitiek van de Franse staat na WO II. Uit blinde haat tegen de rijken een bloeiende industrie vernietigen (Bugatti zeker niet vergeten, voor WO II was Frankrijk een grote speler inzake luxeauto's), il faut le faire. En dat in een land dat het historisch gezien van luxesectoren moet hebben, van drank over mode tot juwelen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
    Daar verschiet ik nu eens van dat jij dit niet kent.
    Ikzelf ook

    Leave a comment:


  • flappy
    replied
    Delahaye, Hotchkiss, Facel,... allemaal ongeveer uit dezelfde periode

    franse luxe die uiteindelijk veel te weinig kopers vond

    Leave a comment:


  • Gixxer
    replied
    Daar verschiet ik nu eens van dat jij dit niet kent.
    Last edited by Gixxer; 14/01/2021, 21:20.

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Ik heb eigenlijk nooit van het merk gehoord, maar quelle beauté!

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Delahaye 235 MS Coupe (1952)


























    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Simca 1200 Bertone Coupé (1971)

















    Leave a comment:


  • flappy
    replied
    panhard heeft altijd modellen gehad met een doorgedreven stroomlijn. Daarom konden ze met relatief kleine motoren toch auto's op de markt brengen met hoge topsnelheid. 200km/h voor een panhard was geen uitzondering.

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Break wel, de coupé ook nooit gezien.








    1968 Simca 1501 S coupé by Heuliez





    Meer uitleg:

    http://leroux.andre.free.fr/h3n9.htm

    Leave a comment:


  • bobo
    replied
    Nooit gezien, vlg mij wel break


    Waar ik ook laatst aan dacht en nooit meer zie, ook ni op oldie-meets, is de simca Chrysler 2000, onze buren hadden dat voor ze aan de cx-en begonnen


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

    Leave a comment:

Working...
X