Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Samen met Avantus stond ik pal naast 1 van de 2 Ühlenhaut 300 SLR toen die werd gestart om een rondje te hillclimben op Goodwood.
Wat een ervaring...
Je kon er sowieso al makkelijk bij en rond, wat vreemd is want Veyronkever van ochgod 1 miljoen euro was afgeschermd alsof het het achtste wereldwonder was, maar een classic Benz van om en bij de 30 miljoen GBP (geschatte waarde) daar kon elke nono mocht 'ie willen een deuk in gaan maken. Dus met respect en ontzag het ding van alle kanten bekeken, totdat een Franse gozer (gabarit 95 kg, moustache noire) de deur open doet, op de brede (en met rood leder beklede) ponton gaat staan, daarna z'n andere voet gewoon OP de bestuurderszetel zet (en die zag er niet meteen meer nieuw uit), om dan uiteindelijk in de auto te glijden. Ondertussen doet een andere crew member de motorkap open, checkt snel 't één en 't ander, en knikt daarna naar de man achter het stuur. En dan een brok prehistorische techniek die toen z'n tijd meer dan twee decennia vooruit was, komt op oorverdovende manier tot leven, en dat op meerdere manieren : je oren horen het doofmakend geluid eerder als de oneindig luide maar toch verdraagbare stem van God, je ganse lichaam voelt de trillingen die de auto voortbrengt als waren het de pulsen die de Aarde opdragen om te blijven draaien, je ganse smaak- en reukzin proéft de geur van het smeersel van de hemelpoort (je ruikt niet alleen de fantastisch geurende uitlaatgassen maar proéft ze ook op je tong omdat ze zo zwaar zijn als goud en neerslaan op je gehele lichaam), en tenslotte zié je ook de luchtwervelingen die de gehele omgeving lichtjes troebel maken en je zicht uiteindelijk richting auto lijken te trekken.
Het is alsof de wereld stil gaat staan. Het duurt eeuwen, dat moment, en je wordt (als rasechte liefhebber) klein, zeer klein.
De toerenteller loopt tot 11.000 tpm, maar de rode naald die het maximumregime aanduidt staat ingesteld op 7.000 tpm. De motor na een aantal blaffende erupties onmiddellijk na 't starten, gestabiliseerd op 3.000 tpm, om 'm zo op te warmen. Shocking. Wat later gaat de toerenteller weer met korte, oerkrachtige schokken tot voorbij de 5.000 tpm bij 't verder opwarmen.
En als je 'm de hillclimb ziet opstormen, volgas, even impressionant als een volledig garnizoen krijsende kwade baritonsoldaten, dan ben je ook meteen weer stil.
Perfect wat ik voelde toen ik een 15-tal jaar geleden in Zolder op een halve meter naast een W196 stond die werd gestart en warmgedraaid. Met John Surtees at the wheel, dan nog wel. Onvergetelijke sound, geur, trillingen
Samen met Avantus stond ik pal naast 1 van de 2 Ühlenhaut 300 SLR toen die werd gestart om een rondje te hillclimben op Goodwood.
Wat een ervaring...
Je kon er sowieso al makkelijk bij en rond, wat vreemd is want Veyronkever van ochgod 1 miljoen euro was afgeschermd alsof het het achtste wereldwonder was, maar een classic Benz van om en bij de 30 miljoen GBP (geschatte waarde) daar kon elke nono mocht 'ie willen een deuk in gaan maken. Dus met respect en ontzag het ding van alle kanten bekeken, totdat een Franse gozer (gabarit 95 kg, moustache noire) de deur open doet, op de brede (en met rood leder beklede) ponton gaat staan, daarna z'n andere voet gewoon OP de bestuurderszetel zet (en die zag er niet meteen meer nieuw uit), om dan uiteindelijk in de auto te glijden. Ondertussen doet een andere crew member de motorkap open, checkt snel 't één en 't ander, en knikt daarna naar de man achter het stuur. En dan een brok prehistorische techniek die toen z'n tijd meer dan twee decennia vooruit was, komt op oorverdovende manier tot leven, en dat op meerdere manieren : je oren horen het doofmakend geluid eerder als de oneindig luide maar toch verdraagbare stem van God, je ganse lichaam voelt de trillingen die de auto voortbrengt als waren het de pulsen die de Aarde opdragen om te blijven draaien, je ganse smaak- en reukzin proéft de geur van het smeersel van de hemelpoort (je ruikt niet alleen de fantastisch geurende uitlaatgassen maar proéft ze ook op je tong omdat ze zo zwaar zijn als goud en neerslaan op je gehele lichaam), en tenslotte zié je ook de luchtwervelingen die de gehele omgeving lichtjes troebel maken en je zicht uiteindelijk richting auto lijken te trekken.
Het is alsof de wereld stil gaat staan. Het duurt eeuwen, dat moment, en je wordt (als rasechte liefhebber) klein, zeer klein.
De toerenteller loopt tot 11.000 tpm, maar de rode naald die het maximumregime aanduidt staat ingesteld op 7.000 tpm. De motor na een aantal blaffende erupties onmiddellijk na 't starten, gestabiliseerd op 3.000 tpm, om 'm zo op te warmen. Shocking. Wat later gaat de toerenteller weer met korte, oerkrachtige schokken tot voorbij de 5.000 tpm bij 't verder opwarmen.
En als je 'm de hillclimb ziet opstormen, volgas, even impressionant als een volledig garnizoen krijsende kwade baritonsoldaten, dan ben je ook meteen weer stil.
Heeft er nog iemand een site waar je de (Duitse) prijzen van onderdelen kan opzoeken?
Ben op zoek naar de prijs van A123 760 01 61 en kom eigenlijk net van de dealer, vergeten vragen
Vandaag met een klant staan praten over z'n W123 230CE in mint condition. Wat een kar, enigste optie dat er niet op zat was leder interieur, twas semi-leer.
Was niet de eerste keer dat ie met die kar aan kwam, wel eerste keer dat ik er eens een praatje over kon maken.
Heeft naast deze trouwens ook nog een W124 Coupé
1993 Jaguar XJ40 3.2 Sovereign (208000km)
2008 Peugeot 207 SW 1.6hdi (166000km)
2009 Opel Astra H Tourer 1.7cdti (257000km) -> weldra Opel Astra K Tourer 1.6cdti EcoFlex (0km)
Daarnet even naar een 123 gaan kijken die ik gisteren te koop had zien staan langs de weg. 200D, 157.000km, zag er eerste eigenaar uit aan de auto te zien, heel mooi interieur maar helaas te veel roest: dorpelkoppen, krikpunten, wielkassen en onderaan de wielkassen moesten allemaal hersteld worden.
Comment