Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Z4 M Roadster: respekteinflößende Performance.
Mit dem M Reihensechszylinder krönt ein Hochleistungsmotor, wie es keinen zweiten gibt, das Motorenangebot für den Roadster: Zum fünften Mal in Folge wurde diesem Motor 2005 der weltweit anerkannte "Engine of the Year Award" verliehen, eine einzigartige Serie. Durch sein Hochdrehzahlkonzept und die dazu optimierte Getriebeübersetzung generiert er in allen Drehzahlbereichen enorme Schubkraft. Die Leistungsdaten: sechs Zylinder, 3 246 cm³ Hubraum, 252 kW/343 PS bei 7 900 min-1, 365 Newtonmeter Drehmoment bei 4 900 min-1, Höchstdrehzahl 8 000 min-1.
Zwei andere Daten sagen noch mehr über seine Performance aus:
seine Literleistung von 106 PS/Liter und sein Leistungsgewicht von
4,1 Kilogramm/PS. Auf der Straße bedeuten diese Zahlen: Der Z4 M Roadster spurtet in 5,0 Sekunden von 0 auf 100 km/h. Für den Zwischenspurt
von 80 auf 120 km/h im vierten Gang braucht er nur 5,0 Sekunden.
Die Höchstgeschwindigkeit wird bei 250 km/h elektronisch abgeregelt.
Sechsfaches Schaltvergnügen.
Das Konzept eines Hochdrehzahl-Motors ist für Sportwagen optimal in Kombination mit einer kurzen Gesamtübersetzung, weil das verfügbare Motormoment so in optimale Schubkraft an den Hinterrädern umgesetzt werden kann. Die Kombination von M Hinterachsgetriebe
und Handschaltgetriebe mit sechs Gängen erfüllt diese Anforderungen in hervorragender Weise. Kurze, knackige Schaltwege, hohe Laufruhe sowie eine präzise Führung des Schalthebels mit sensiblem Feedback, dass der Gang richtig eingerastet ist, sind typisch für dieses Getriebe.
Variable M Differenzialsperre für absolute Kurvenpower.
Ausgestattet ist der Z4 M Roadster mit der aus dem M3 bekannten drehzahlfühlenden variablen M Differenzialsperre. Sie verleiht ihm sowohl hohe Fahrstabilität als auch optimale Traktion vor allem aus Kurven heraus. Bei sehr sportlicher Fahrweise und auf Straßen mit höheren Reibwerten hilft sie dem Routinier, die positiven Eigenschaften des Heckantriebs zu verstärken. Bei unwirtlichen äußeren Bedingungen, etwa bei unterschiedlichen Reibwerten von Straßenrand zu Straßenmitte, wie sie vor allem im Winter häufig vorkommen, macht das System den Z4 M Roadster sehr traktionsstark.
Als geen andere sportwagen ter wereld, is hij de incarnatie van de typische roadster: de roadster BMW Z4 zet de autowereld in vuur en vlam. Dit spruit voort uit zijn sportieve dynamisme, op zijn beurt geboren uit een synthese van krachtige motoren, een schitterend onderstel en innoverende elementen. Maar ook zijn geslaagde stijl zit er voor iets tussen, want die maakt hem uniek en aantrekkelijk en wekt begeerte op. Vier jaar na zijn wereldpremière straalt de roadster BMW Z4 opnieuw en draaien er nieuwe motoren onder zijn motorkap.
Bovendien toont het Autosalon van Detroit in januari 2006 de wereldpremière van de enige puristische roadster met hoogstaande prestaties, want de BMW roadster Z4 M - de ultrasportieve versie van de roadster Z4 die vol ongeduld verwacht wordt door tal van klanten - zal ten tonele verschijnen om de BMW roadster familie te vervoegen. Deze wagen zet de traditie voort in een segment dat door BMW M werd ontwikkeld: met de lancering van de BMW Z3 M in 1997 had het merk het startsein gegeven voor de eerste standaard gebouwde roadster met hoogstaande prestaties. Met een verkoopscijfer van meer dan 15.000 exemplaren tot in 2002, werd hij een bestseller in zijn klasse en leader in termen van dynamisme, snelheid en sportiviteit.
De roadster Z4 M: prestaties die respect afdwingen
Dankzij de zes M cilinders in lijn, is deze hoogperformante motor absoluut uniek in zijn soort en vormt hij de top in het voor de roadster voorgestelde motorengamma. In 2005 ontving hij voor de vijfde opeenvolgende keer de “Engine of the Year Award�, een titel met wereldfaam, een prestatie die hem nooit werd voorgedaan. Dankzij het concept van de hoge toeren en de geoptimaliseerde demultiplicatie van de versnellingsbak, ontwikkelt hij een enorme stuwkracht, ongeacht bij welk toerental hij draait.
Robotfoto: zes cilinders, cilinderinhoud van 3.246 cc, vermogen van 252 kW (343 pk) bij 7.900 omw/min, koppel van 365 Nm bij 4.900 omw/min, maximum toerental van 8.000 omw/min.
Twee andere kengetallen zeggen nog meer over zijn prestaties: zijn vermogen per liter van 106 pk en zijn gewicht/vermogenverhouding van 4,1 kg/pk. Omgezet naar de realiteit, betekenen deze cijfers het volgende: de roadster Z4 M accelereert in 5,0 seconden van 0 naar 100 km/u. Voor de herneming van 80 naar 120 km/u in vierde versnelling, volstaan ook 5,0 seconden. De maximumsnelheid werd elektronisch begrensd op 250 km/u.
Met de versnellingen spelen, plezier in zesvoud
Het concept van de motor die tegen hoge toeren draait, is optimaal voor een sportwagen, als dit gecombineerd wordt met een korte totale eindoverbrenging. Het beschikbaar motorkoppel kan dan immers naar de achterwielen omgezet worden in een optimale stuwkracht. De samenwerking tussen het M differentieel en de mechanische zesversnellingsbak beantwoordt opmerkelijk goed aan deze vereiste. Korte en scherpe veerwegen, een hoge vlotheid en een nauwkeurige geleiding van de versnellingen met een gevoelige feedback als de versnelling correct is ingeschakeld, zijn typische kenmerken van deze versnellingsbak.
Variabele M autoblokkering voor een enorme stuwkracht in bochten
De roadster Z4 M is voorzien van de variabele M autoblokkering met toerentalsensor, bekend van de M3. Dit zelfblokkerend differentieel kent hem tegelijkertijd een erg hoge stabiliteit en een optimale tractie toe, vooral bij het uitrijden van bochten. Hierdoor helpt het de ervaren chauffeur met een sportieve rijstijl of tijdens rijden op wegen met een eerder hoge gripcoëfficiënt, om nog beter van de kwaliteiten van zijn achterwielaandrijving te genieten. Onder moeilijke omstandigheden, zoals bijvoorbeeld verschillen in grip tussen het midden en de rand van de weg, wat in de winter vaak voorkomt, garandeert het systeem de roadster Z4 M een enorme tractie.
Zes versnellingen voor alle modellen
Alle nieuwe BMW Z4 roadsters zijn voorzien van een zesversnellingsbak. Korte en scherpe schakelwegen, een grote soepelheid en een nauwkeurig schakelpatroon met nog steeds dezelfde bedieningsknoppen, zijn typisch voor deze versnellingsbak. Hij beschikt over een combinatie van zes compacte verhoudingen en een behoorlijke eindverhouding tussen de kleinste en de grootste versnelling. Daardoor kan de bestuurder in iedere situatie de ideale versnelling inschakelen, snel en betrouwbaar, zelfs tegen een hoger tempo.
Vier sterren in de EuroNCAP crashtest dankzij een ultrasterk koetswerk
Omdat hij van in het begin opgevat werd als een roadster, beschikt de BMW Z4 over een koetswerk dat het ideaal nastreeft zowel wat gewicht als wat stevigheid betreft. Zijn statische torsiestevigheid bedraagt 14.500 Nm/graad, waardoor hij zich aan het hoofd van de concurrentie bevindt.
Behalve in zijn dynamisme en enthousiasme in bochten, wordt de stevigheid van de wagen direct vertaald in het uitstekende resultaat in de EuroNCAP crashtest. Voor een cabrio tweezitter zijn de vier op vijf te behalen sterren die de roadster binnenrijfde, een niet vanzelfsprekende onderscheiding. Maar dat is niet alles: tijdens de EuroNCAP 2004 testen behaalde de Z4 roadster 15,64 punten op 16 in de frontale aanrijding en 16 punten op 16 in de zijdelingse aanrijding, de beste resultaten die ooit werden vastgesteld bij dummies in een roadster. Hiermee behaalde hij de “EuroNCAP Best In Class Award�. De Z4 roadster beschermt zijn inzittenden dus beter dan alle ooit bestudeerde wagens in dit segment. Ingeval van een aanrijding zijn de schokken op de inzittenden zelfs kleiner dan die in het merendeel van de voertuigen met een gesloten, vast dak.
De Z4 M roadster: het neusje van de zalm in rijplezier
Het onderstel van de Z4 M roadster is een grondige evolutie van dat van de Z4 roadster. Het verschaft een nog intenser rijplezier, zonder in enig opzicht afbreuk te doen aan een dagelijks gebruikscomfort en aan het algemene comfortsniveau van de wagen.
Het nieuwe DSC vestigt referenties voor rijhulpsystemen
Zoals gewoonlijk dienen de rijhulpsystemen van BMW niet zomaar als hulp van het onderstel van de Z4 roadster of van de Z4 M roadster, maar dragen ze bij aan het beheersen van kritieke situaties waarbij geflirt wordt met de grenzen van de grip. Het onderstel van deze roadster biedt inderdaad een extreem hoge veiligheidsmarge. Dat weerhield BMW er echter niet van nieuwe functionaliteiten in te voeren ten voordele van de klant, zoals vertrekhulp op hellingen, de functie droogremmen, enz.
Het nieuwe DSC biedt de volgende extra functies: de vertrekhulp op hellingen werkt via een korte automatisch activering van de remmen, waardoor vermeden wordt dat de wagen onnodig naar achteren zou bollen en maakt daardoor het gebruik van de handrem onnodig bij het vertrekken op een helling. Ook de veiligheid is verbeterd door de automatische antifading compensatie en de pre-rem functie waardoor de remblokken automatisch zo dicht mogelijk bij de remschijven gebracht worden. De functie droogremmen verwijdert automatisch de waterfilm van de remschijven wanneer de baan nat is van de regen. Hierdoor is de respons van de remmen beter bij slecht weer.
De Z4 M roadster integreert op zijn beurt het variabele zelfblokkerende M differentieel verbonden met een aangepast DSC.
Electric Power Steering optimaliseert de richting
De Z4 roadster en de Z4 M roadster verschillen ook omwille van hun stuurinrichting: de BMW Z4 roadster is voorzien van elektromechanische EPS (Electric Power Steering) stuurbekrachtiging, die de dynamische en snelle afstelling van de roadster benadrukt. Hierdoor beschikt de wagen over een erg grote soepelheid in de interpretatie van de wetten van het sturen en het systeem biedt het optimale compromis tussen de schokdemping van de stuurinrichting en de feedback. Ondertussen garandeert het soepel sturen bij trage snelheden en bij parkeermanoeuvres. Daarbovenop komt een uitstekende centrering of optimaal automatische rechtuitstand van het stuur. De Servotronic functie maakt deel uit van de standaarduitrusting.
Stuurinrichting op het scherp van de snede
De besturing van de Z4 M roadster op zijn beurt, is met hydraulische stuurbekrachtiging. Deze biedt manoeuvres van een ongeëvenaarde precisie en garandeert een maximale feedback onafhankelijk van de rijstijl. Zijn totale demultiplicatie van 47 op 1 laat hoge draaisnelheden toe en biedt dus voordelen bij een heel dynamische rijstijl.
Hoogperformante compound remmen om het M vermogen te stoppen
De roadster Z4 M beschikt over een nog doeltreffender systeem, rechtstreeks afgeleid van de autoraces: hoogperformante compound remmen met zwevende schijven, initieel ontwikkeld voor de BMW M3 CSL. Deze remmen verzekeren vertragingen van een uitzonderlijk niveau: vanaf een snelheid van 100 km/u bedraagt de remafstand slechts 34 meter.
Nieuwe stijlaccenten
Wat stijl betreft laten de hertekende BMW Z4 roadster en de nieuwe Z4 M roadster de karakteristieke vormentaal van de snelle BMW roadsters evolueren. De BMW Z4 roadster werd voorzien van enkele discrete toetsen, waaronder een lichtjes hertekende voorkant die de wagen optisch dichter bij de weg brengt. Bovendien kreeg hij nieuwe mislichten en karakteristieke reflectoren.
Dankzij nieuwe achterlichten met geïntegreerde lichtgeleiders en nieuwe, meer horizontaal georiënteerde lijnen, lijkt de achterkant breder, lager en dynamischer. De nieuwe Z4 roadster doet een beroep op nog fijnere materialen en nieuwe kleuren. Het interieur straalt stijl uit zonder evenwel afbreuk te doen aan zijn sportieve en sobere karakter.
De Z4 M roadster: doeltreffendheid uitbeelden
Als onmiskenbare Z4 roadster, toont de Z4 M roadster nog meer zijn karakter van spierbundel van hoog niveau. De stijl weerspiegelt onmiddellijk en op een authentieke manier de technische en functionele vereisten. Hij onderscheidt zich van het basismodel in talrijke details, zowel langs de buiten- als binnenkant. De blik wordt al onmiddellijk gevestigd op de voorste bumper, met een reliëf van lijnen en openingen in X-vorm, op de gapende luchthappers, de terugwijkende neusgaten en de twee ultrafijne naden over de motorkap. De look van de aluminium 18-duims velgen met dubbele spaken is uitsluitend voorbehouden aan de Z4 M roadster. Ook de achterkant werd op een typische M manier behandeld, met vier opvallende uitlaatpijpen en een horizontale spoiler.
Het interieur: tegelijkertijd sportief en functioneel
Binnenin stelt de BMW Z4 M een moderne sfeer voor, benadrukt door een sportieve en puristische toets met een exclusief kantje. Sobere vormen en chique materialen kenmerken het interieur en verhogen de sensaties van een sportieve rijstijl. Ook de snelheidsmeter en de toerenteller nemen de typische M kleuren aan: zwarte kaders, witte cijfers, rode wijzers en permanent witte verlichting.
De originele voorstelling van het toerentalveld in de toerenteller werd geleend van andere M modellen: een gele alarmzone en een rode alarmzone bakenen het toerentalveld af dat toegestaan is in functie van de olietemperatuur op dat ogenblik. Hoe hoger de olietemperatuur, hoe groter het bruikbare toerentalveld. Zo kan de bestuurder op intuïtieve manier de temperatuur van de motorolie respecteren.
Met keuze uit drie exclusieve koetswerkkleuren voor de M en vijf koetswerkkleuren voor de BMW Z4 roadster, kan de eigenaar zijn Z4 M een erg individueel uitzicht geven. Binnenin kan gepersonaliseerd worden door middel van vier kleuren, twee lederen bekledingen van verschillende dikte en drie exclusieve decoratieve oppervlakten.
Ruimschoots plaats voor twee
De BMW Z4 roadster en de BMW Z4 M roadster bieden joviale opbergruimte voor tweezitters: een handschoenenkastje, meerdere opbergvakken en een bagageruimte van ongeveer 10 liter achter de zetels - goed bestudeerde en erg praktische opbergmogelijkheden dus. Indien nodig kan de variabele opbergplaats voor het vouwdak samengeplooid worden, om zijn omvang te beperken. Het al behoorlijke koffervolume kan zo verhoogd worden van 240 liter (voldoende voor twee golftassen) tot 260 liter - bij de Z4 M roadster van 200 naar 220 liter omwille van de in de koffer geïnstalleerde batterij.
Standaard is de Z4 roadster voorzien van dubbele iode-schijnwerpers. optioneel - standaard op de Z4 3.0si en Z4 M roadsters - produceren statische bi-xenon lichten een maximale kruis- en koplampverlichting. De standlichten zien er uit als twee ringen met lichtgeleiding. Dit typische BMW kenmerk onderscheidt dus voortaan ook de familie van de roadsters.
Bescherming dankzij stoplichten met dubbele intensiteit
Alle Z4 roadsters doen standaard een beroep op stoplichten met dubbele intensiteit. Deze lichten dragen doeltreffend bij aan het vermijden van kop-staart-aanrijdingen. Bij hard remmen of wanneer het ABS ingrijpt, vergroten de lichtoppervlakken van de stoplichten achteraan. Achteroprijdende automobilisten kunnen daaruit intuïtief afleiden dat de wagen voorop een noodstop uitvoert en reageren op hun beurt door een energieke remactie, waarmee kostbare meters gewonnen worden.
Keus in overvloed: absolute top op het gebied van audio en navigatie
Behalve het standaard audiosysteem, werden speciaal voor de Z4 nog twee HiFi-ketens ontwikkeld en geoptimaliseerd. Twee navigatiesystemen waken erover dat ook eigenaars van een roadster kunnen genieten van de toppositie die het merk BMW in dit domein inneemt. Deze systemen kunnen allen gecombineerd worden met bijna alle tegenwoordig beschikbare telecommunicatiesystemen.
hmm, kweet niet.
hij is zo normaal. De vorige M3 kan je veel beter herkennen door de roosters opzij en dergelijke. deze is quasi gelijk aan de normale versies.
Ik weet het ook zo niet. Het zal inderdaad een fantastische driverscar zijn met prestaties en sensatie way over the top maar de looks.... Ik vind hem niet veel verschillen van de gewone Z4. Ik hou meestal wel van discrete snelheid maar hier vind ik hem echt iets TE discreet. Bijna niets zegt dat hem om een M gaat als je er van ver naar kijkt.
Vreemde interieur-aankleding ook. Het lijkt wel leder te zijn met een soort van print erop dat aan carbon doet denken ... Njah, deze foto's tonen een compleet zwarte auto binnenin en da's zoals geweten een "kleur" die de meeste interieurs niet echt tot hun recht laten komen, afwachten dus wat de andere tinten zullen zijn, en of de "carbonlederen" interieurlijsten dan ook de kleur hebben van 't leder van de zetels.
Carbonleder bestaat, dus je zal het niet verkeerd zien. Deze rage is begonnen bij het tuningmilieu, en persoonlijk vind ik dat dus allesbehalve mooi. Dus hopelijk zal niet de gehele zetel dat leder krijgen.
Comment