Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hyundai i30 N (2018)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts







  • Lekker!
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

    Comment


    • Vind dat kleur echt lelijk!

      Comment


      • Ik vind dit kleur ook niet zo mooi. Maja kleur is iets persoonlijk. Nochtans verkoopt dit kleur goed.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door ReV
          Vind dat kleur echt lelijk!
          Ik ook... Dat rood is wel knap.

          Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

          Comment


          • Typisch dat kleur van de introductiefoto's en testwagens (dat blauw dus) in het begin altijd meest wordt besteld, iedereen wil 'zo ene'
            2.0 JTDm

            Comment


            • De rode en witte vind ik veel mooier.

              Comment


              • Vind dat blauw nog iets hebben.
                Het is eens iets anders, ben het nu ook gewoon van in de rally.
                Het rood past hem niet zo goed in het echt.
                Deten zijn kleur is wel knap als hij gewassen is.
                den borre


                "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                Int3x0r
                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                Comment


                • Die rode streep zou er van mij asap af moeten. Lijkt helemaal nergens op.

                  Comment


                  • Giulietta's hebben dat ook vanaf MY16. Ik ben er ook geen fan van. Op een zwarte of witte misschien ça va nog maar het contrast met dat paarsblauw is echt niet mooi. Elk zijn ding natuurlijk
                    2021 Taycan 4S
                    2021 Lexus UX250h

                    Comment


                    • vind dat het lang duurt vooraleer er een echte test komt tussen de 2018 hot hatches. bv test vs i30N tegen Megane RS, Leon Cupra 300 ofzo
                      Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                      Comment


                      • Eigenlijk nog simpel: presteert het best: type r (en je kan er mee het gras afrijden!) mooiste: megane rs 2018 beste koop: (als je met badge en interieur kan leven) i30n beste all rounder cupra 300?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door ReV Bekijk Berichten
                          Eigenlijk nog simpel: presteert het best: type r (en je kan er mee het gras afrijden!) mooiste: megane rs 2018 beste koop: (als je met badge en interieur kan leven) i30n beste all rounder cupra 300?
                          Daar komt het wel ongeveer op neer. Alhoewel de Type R ook een perfecte all rounder is, looks niet meegerekend dan.
                          Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
                          Audi S3 '02 sold => topic
                          Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
                          Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
                            vind dat het lang duurt vooraleer er een echte test komt tussen de 2018 hot hatches. bv test vs i30N tegen Megane RS, Leon Cupra 300 ofzo
                            In de autogids van deze week toch alvast een test van de Megane RS en de i30n, weliswaar niet side-by-side...
                            2016 - BMW 4GC 440i Jatoba
                            2011 - E89 - Z4 sDrive20i Alpine Weiss III

                            Comment


                            • Testje: HYUNDAI I30 N


                              MET DE N VAN NIET NORMAAL

                              De Hyundai i30 N behoeft bijna geen introductie meer, want iedereen lijkt inmiddels te weten dat dit de auto is waarmee de Koreanen zich voorgoed op de kaart willen zetten in de wereld van de hot hatch.

                              'Halo car'; dat is de term die Amerikanen geven aan dure, snelle topmodellen van alledaagse merken. Die auto's hebben als voornaamste doel om aandacht te trekken en de merkbeleving naar een hoger plan te tillen. Als er iets van de stoerheid van het topmodel afstraalt op de rest van het aanbod, kan dat al een bijzonder positief effect hebben op het imago van de desbetreffende fabrikant en daarmee op de verkoopcijfers. Na een paar dagen in de Hyundai i30 N kunnen we niet anders dan concluderen dat deze auto bijzonder geslaagd is als halo car. Overal waar de helderblauwe Koreaan verschijnt, weet hij de blikken zijn kant op te krijgen. Met name jonge mensen stoten elkaar aan en wijzen de snelste i30 bewonderend na, om als het even kan nog snel een plaatje te schieten. Dat is een bijzondere prestatie van een merk dat tot nu toe vrijwel volledig aan dit soort liefhebbers voorbijging. Tegelijkertijd zijn al die blikken goed verklaarbaar. De helderblauwe kleur wordt namelijk ondersteund door een agressieve voorbumpermet een forse rode(!) splitter en donkere koplampen met priemende ledpitjes. Verder naar achteren krijgt het veelal zwarte spoilerwerk een vervolg in stevige sideskirts en een forse achtervleugel, waarin een karakteristiek, driehoekig remlicht is verwerkt. De achterkant wordt aan de onderzijde afgerond door een scherp gesneden bumper waarin het aanzienlijke zwarte gedeelte wordt afgewisseld met – opnieuw – rode accenten en twee gigantische uitlaateindstukken. Hoofden die door het uiterlijk niet draaien, doen dat alsnog door het geluid uit die stortkokers. Zelfs in de mildste stand laat de i30 duidelijk weten er zin in te hebben. Wie de uitlaatkleppen volledig openzet, krijgt al snel ruzie met de buren. Stationair klinkt er dan een doordringende brom, maar naarmate de motor in toeren klimt, gaat dat snel over in een scherp gebrul. Ter verhoging van de feestvreugde geeft de i30 bij terugschakelen automatisch tussengas, terwijl gas los in 'N-mode' resulteert in een geknal en geplof dat alleen op oudejaarsavond onopgemerkt kan blijven.

                              Binnen ook sportief

                              Hyundais eerste hot hatch zal dus niet snel worden aangezien voor een regulier gemotoriseerd model met een sportpakketje. De Hyundai is er vooralsnog in slechts één variant: deze vijfdeurs. Ook aan de binnenkant straalt de i30 N sportiviteit uit, al is de auto hier minder extreem uitgedost dan aan de buitenzijde. De meest in het oog springende elementen zijn de grote, helderblauwe knoppen op het stuurwiel, die in de standaard i30 ontbreken. Met het linker exemplaar blader je langs de rijmodi 'Normal', 'Sport' en 'Eco', het rechter is voor de heftigste standen 'N' en 'Custom'. Die laatste is volledig naar eigen smaak in te delen via het fijne infotainmentsysteem, dat is gekoppeld aan een prettig hoog gepositioneerd touchscreen. Andere typische N-kenmerken zijn de pookknop en de sportief gevormde stoelen. Mede dankzij de zittingverlengers zitten die fijn, maar helaas staan ze een tikje te hoog in de auto. Echt diep wegzakken achter het stuur behoort niet tot de mogelijkheden. Gelukkig wordt dat smetje op het sportieve blazoen direct goedgemaakt als we gaan rijden. Het eerdergenoemde uitlaatgeluid zet de toon, maar ook de zware besturing en dito koppeling maken direct duidelijk wat voor vlees we hier in de kuip hebben. De pook laat zich in de versnellingen klikken zoals dat ooit was voorbehouden aan Japanners: met veel gevoel en nagenoeg zonder speling.

                              Ook het onderstel is snaarstrak. De stand 'Comfort' verdient die naam eigenlijk niet, want ook in deze configuratie is de i30 N behoorlijk stug. Tenminste, voor wie stand 'N' nog niet heeft geprobeerd. Het beroeren van die magische knop op het stuurwiel ontdoet de veerpoten van vrijwel al hun incasseringsvermogen. Ook wordt de motor op scherp gezet, gaat de uitlaat volledig open en wordt het sperdifferentieel extra alert. Denk er een rolkooi bij en je kunt zo het circuit op, want wát een hardcore apparaat is deze auto nu! Dat Hyundai voor deze auto BMWM-specialist Albert Biermann heeft aangetrokken, is elke tel voelbaar. De haarscherpe besturing laat exact weten wat de auto doet, de hoeveelheid grip lijkt eindeloos en van overhellen is dankzij de bikkelharde onderstelafstemming eigenlijk geen sprake. De 2.0 T-GDi-motor past uitstekend bij dat hitsige karakter en hangt in de sportiefste stand als een bezetene aan het gas. Het blok in de i30 N komt standaard tot 250 pk, maar met het Performance Pack van de testauto worden dat er 275. Hoewel dat anno 2018 niet wereldschokkend veel is voor dit segment, is de motor altijd bij de les en voelt de i30 N heerlijk fel aan. Onder droge omstandigheden kunnen de voor­wielen het vermogen ongetwijfeld goed aan, maar onder de hevig winterse omstandigheden van onze testweek is het oppassen geblazen. Rustig rijden met de i30 N kan, maar de auto nodigt altijd uit tot scheuren. Zijn stugheid, het zware sturen en het erg aanwezige motorgeluid blijven je herinneren aan zijn karakter, maar wie wil, kan hiermee gewoon naar zijn werk rijden.

                              Overzichtelijke keuzes

                              Zoals we dat van Hyundai gewend zijn, is het leveringsgamma van de i30 N overzichtelijk. De belangrijkste keuze is die tussen de standaard N en de High Performance-versie. Behalve 25 extra paarden biedt het Performance Pack een maatje grotere wielen met plakkerige Pirelli-banden, grotere remschijven, het geweldige variabele uitlaatsysteem, een stabilisatorstang in de kofferruimte en een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel.


                              SPECIFICATIES

                              Brandstof Benzine
                              Motor 4-cil. in lijn
                              Cilinderinhoud 1.998 cc
                              Maximaal vermogen 202 kW / 275 pk bij 6.000 tpm
                              Maximaal koppel 353 Nm bij 1.450 tpm
                              Lengte / breedte / hoogte 4.335 mm / 1.795 mm / 1.447 mm
                              Wielbasis 2.650 mm
                              Massa leeg 1.429 kg
                              Laadvermogen 521 kg
                              Banden 235/35R19
                              Topsnelheid 250 km/h
                              Acceleratie 0-100 km/h gemeten 6,1s (6,1s)
                              Acceleratie 80-120 km/h in 5 5,6s
                              Brandstofverbruik gemeten 11,3 l/100km
                              (fabrieksopgave: 7,2 l/100km)
                              CO2-uitstoot 163 g/km

                              EINDOORDEEL

                              4/5

                              Wie dag in, dag uit met een enorme grijns achter het stuur wil zitten en daar graag een paar offers voor brengt, kan niet om de Hyundai i30 N heen. Wát een pretmachine is deze Koreaan!










                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Liquid Li0n Bekijk Berichten
                                vind dat het lang duurt vooraleer er een echte test komt tussen de 2018 hot hatches. bv test vs i30N tegen Megane RS, Leon Cupra 300 ofzo
                                alles wat je leest over de Megane RS is op basis van het lancerings-event voor de pers in Andalousië waar alle persmannen +/- 200km hebben gereden op gewone wegen met een EDC en een paar rondjes gedraaid met een manuele Cup op het circuit van Jerez.
                                Vandaar dat je overal min of meer dezelfde filmpjes ziet en testen leest.

                                Het zal nog duren tot de landelijke invoerders een paar persexemplaren ter beschikking hebben vooraleer er meer gedetailleerde (vergelijkings)testen zullen komen.

                                Ik ga toch ook eens testrijden met zo'n i30N om mijn nieuwsgierigheid te voldoen.
                                2021 Taycan 4S
                                2021 Lexus UX250h

                                Comment


                                • Zeker eens doen.
                                  Ben benieuwd wat je er gaat van vinden.
                                  den borre


                                  "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                  Int3x0r
                                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                  Comment


                                  • Probleem is dat ze in belgie altijd die automaat testen terwijl zo'n auto's manueel moeten gereden worden.

                                    Ben eens benieuwd naar de eerste tuner voor de i30N, stage 1 op website van br performance geeft 300pk
                                    Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

                                    Comment


                                    • Ga er één kopen met Performance Pack, in Polar White. Enige optie waar ik nog over twijfel is het panoramisch dak. Een meerwaarde of niet ?
                                      Het zorgt bij een witte wel voor een mooi contrast, samen met de andere zwarte accenten maar dat is voor mij persoonlijk de enige reden waarom ik het zou nemen...
                                      Opel Insignia MY2015 Cosmo Sports Tourer - 1.6 Turbo Start/Stop 170pk

                                      Comment


                                      • Ik neem altijd een open dak omdat het bij ons 85% van de tijd open staat.
                                        den borre


                                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                        Int3x0r
                                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk Berichten
                                          Ga er één kopen met Performance Pack, in Polar White. Enige optie waar ik nog over twijfel is het panoramisch dak. Een meerwaarde of niet ?
                                          Het zorgt bij een witte wel voor een mooi contrast, samen met de andere zwarte accenten maar dat is voor mij persoonlijk de enige reden waarom ik het zou nemen...
                                          Ik neem het nooit meer, zo'n lawaai, zeker op de snelweg waar ik meestal rijd. Maar ok, het is een keuze uiteraard, ieder zijn ding. Wel kostelijk als je het enkel voor het contrast zou nemen.
                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                                          Comment

                                          Working...
                                          X