Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fiat Ducato/Citroen Jumper/Peugeot Boxer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Fiat Ducato/Citroen Jumper/Peugeot Boxer

    Renault en Opel hebben hun nieuwe bestelbussen reeds gepresenteerd, en nu is het aan Peugeot om ook zijn pakezel in een nieuwe jas te steken. Vandaag zien we de nieuwe Boxer!

    De naam Boxer klinkt bij Peugeot op papier altijd spannender dan de werkelijkheid. Geen motor met typerend sportief geluid, maar een lekker praktische bestelbus.
    We zien zowel de personen- als de bestelautoversie van het Franse merk die een nieuwe neus draagt waarmee-ie weer prima naast z'n familieleden in de showroom past. Led-dagrijverlichting is optioneel aanwezig en ook het hele interieur is op de schop gegaan. Een centraal geplaatst multimediascherm zorgt voor een modernere uitstraling en uiteraard is de nieuwe Boxer voorzien van een hele rits veiligheidssystemen. Denk hierbij aan Brake Assist, Lane Departure Warning en Load Adaptive Control.
    Onder de kappen leggen de Fransen opgefriste dieselmotoren. Er valt te kiezen uit een 110 pk sterke 2,2-liter HDiF-krachtbron met 250 Nm en dezelfde krachtbron met 110 pk en 320 Nm. Bovenaan de ladder zwaait de 3.0-liter dieselmotor de scepter met z'n 180 pk en 400 Nm.
    Prijzen en een introductiedatum worden in een later stadium bekendgemaakt.

    Bron: Autoweek





    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

  • #2




    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

    Comment


    • #3


      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

      Comment


      • #4
        Zojuist zagen we hoe Peugeot z'n Boxer in een nieuwe verpakking heeft gestopt, en ook Citroën presenteert nu de vernieuwde versie van z'n werkpaard: de Jumper.

        De Jumper is een broertje van de Peugeot Boxer en de Fiat Ducato, het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de versie van Citroën behoorlijk lijkt op z'n landgenoot.
        Ook voorop de Jumper zien we een stoerder ogende, dikke neus waar optioneel led-verlichting op te krijgen is. Het nieuwe front is volgens Citroën overigens veiliger voor voetgangers. Voorlopig moeten we het met deze ene afbeelding doen, maar we gaan er voor het gemak van uit dat ook de Jumper een opnieuw getekend interieur krijgt dat helemaal in lijn is met het binnenste van de Boxer.
        Traction Control, Hill Decent Control, Lane Departure en een bandenspanningssensor, het hele arsenaal aan veiligheidssystemen is natuurlijk aanwezig in de vernieuwde Fransman. Onder de kap vinden we e-HDi dieselmotoren die in de stad 0,5 l/100 km zuiniger moeten zijn. De Jumper verschijnt zowel in bestel- als personenjas op de markt.

        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

        Comment


        • #5
          Na de Peugeot Boxer en Citroën Jumper is het nu tijd voor vernieuwing aan de Italiaanse kant van de besteller-drieling: Fiat heeft de Ducato eveneens aan een facelift onderworpen.

          Samenwerkingsverbanden tussen autofabrikanten komen in alle segmenten voor, maar onder de bedrijfswagens gaat het vaak een stap verder dan bij personenauto’s. De Fiat Ducato was eigenlijk alleen door de grille te onderscheiden van z’n Franse broertjes, en dat blijft ook na de facelift het geval. Dat betekent dat ook hier wat gemener kijkende koplampen te vinden zijn, optioneel voorzien van led-dagrijverlichting. Bij de facelift besteedden de fabrikanten ook aandacht aan de gebruikskosten: de voorbumper bestaat uit drie delen, zodat een eventuele schade relatief goedkoop te repareren is.
          Het motorenaanbod van Fiat is wat breder dan bij de Fransen: waar die het met 110 of 180 pk moet doen, biedt het Italiaanse alternatief MultiJets met 115, 130 of 150 pk. De Fiat is de enige van de drie die ook in Amerika kopers naar zich toe moet trekken: de auto wordt daar verkocht onder Dodge’s bedrijfswagenlabel Ram.





          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

          Comment


          • #6


            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

            Comment


            • #7
              In detail: de nieuwe Citroën Jumper

              Nieuw: L1H2

              De belangrijkste aanpassing betreft overigens niet de auto zelf, maar het leveringsgamma dat 'op veler verzoek' is uitgebreid met een L1H2-variant. Oftewel een korte uitvoering met stahoogte. Daarnaast gaat de Jumper voor het eerst af fabriek over de rijbewijsgrens van 3,5 ton GVW. Het nieuwe maximum wordt 4,0 ton, overigens nog steeds met uitsluitend voorwielaandrijving. Vierwielaandrijving, puur gericht op meer terreinvaardigheid, is leverbaar na ombouw van de Jumper door de Franse specialist Dangel.
              De centrale boodschap over de auto zelf is die van toegenomen kwaliteit dankzij de versteviging van de carrosserie als geheel en die van de laadruimte in het bijzonder. Er is flink ingezet op meer torsiestijfheid en meer isolatie, wat tot meer (geluids-)comfort moet leiden. Ondanks alles bleven laadvermogen en -volume gelijk.

              Nog geen Euro 6

              De 2,2-liter HDi-motoren (met 110 pk/250 Nm, 130 pk/320 Nm of 150 pk/350 Nm) kregen een nieuw inlaatspruitstuk, een nieuwe oliepomp en turbo, wat maximaal 19 g/km minder CO2-uitstoot oplevert. Dit geldt eveneens voor de motoren van de Peugeot Boxer, maar niet voor die van de Fiat Ducato. Dit komt doordat de Italianen weer hun eigen 2,2-liter Multi-Jet-motoren toepassen. De 3,0-liter HDI (177 pk/400 Nm) is een motor van Iveco, die als enige over het gehele gamma wordt toegepast. Een automaat is niet leverbaar bij de PSA-modellen, wel bij de Fiat. Ondernemers die een Euro 6-versie wensen, krijgen voorlopig 'non' te horen. Een geheel nieuwe motorengeneratie mét Euro 6-specificatie staat voor 2015 op de agenda.
              Andere nieuwigheden vinden we in het interieur, waar een verstelbaar schrijftafeltje is gecreëerd. Dat dit niet meteen een houder is voor een tabletcomputer, is jammer. Welkom is de Connecting Box voor communicatie met de mobiele telefoon, alsmede het 5-inch touchscreen dat onder meer beelden kan tonen van de (optionele) camera die zich boven beide achterdeuren bevindt. Als zo'n deur wordt geopend, geeft de camera direct een registratie weer van de gebeurtenissen achter de auto. Het is dan aan de chauffeur om actie te ondernemen. Het opnieuw sluiten van de deuren bijvoorbeeld.





              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

              Comment


              • #8


                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                Comment


                • #9






                  Bron: [worldscoop.forumpro.fr]
                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                  Comment


                  • #10




                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                    Comment


                    • #11
                      Gereden: Citroën Jumper

                      Er mag best eens benadrukt worden dat de Citroën Jumper net als de Peugeot Boxer andere motoren heeft dan de verder identieke Fiat Ducato. Gevraagd naar de redenen achter deze keuze, antwoordt Fiat dat dit het inkoopbeleid van PSA is. Tja, wanneer je zelf een geschikt blok hebt hoef je dat niet elders in te kopen.


                      De recente hernieuwde kennismaking met de Fiat Ducato met de 2,3-liter MultiJet van 130 pk leverde vanzelf mooi vergelijkingsmateriaal op voor de direct daarna gereden Citroën Jumper die evenveel vermogen (130 pk) en koppel (320 Nm) uit PSA’s eigen 2,2-liter HDi haalt. Het verschil bestaat vooral uit een mooiere loop van de Fiat-motor. Het PSA-blok beantwoord een koude start met een korte, maar venijnige ratel (klinkt als ochtendhumeur) en blijft daarna net wat nadrukkelijker hoorbaar aanwezig in het interieur, als een donkere brom op de achtergrond. Het bij de Ducato aangestipte voordeel van de stijvere carrosserie als bron van een teruggedrongen geluidsniveau is op de identieke Citroën uiteraard eveneens van toepassing; het dreunende geluid dat in de vorige versies van beide modellen soms aanwezig was, ontbreekt bij de nieuwe Jumper (en Ducato) beslist. De geluidsbron is hier dus puur de motor, op snelheid aangevuld met flink wat windgeruis. Er is ruim voldoende koppel voor vlot wegrijden vanuit stilstand - op een vlakke weg kun je hiervoor rustig de tweede versnelling gebruiken - en een soepele, evenwichtige acceleratie. Jammer genoeg werkt de 6-bak wat te stroef voor het mooie. Alle versnellingen zijn gemakkelijk te vinden. Het testverbruik bedroeg 10,5 l/100 km.
                      De beoordeling van de overzichtelijkheid stuit op sterke voor- en nadelen. Subliem zijn de dubbele spiegels aan beide zijden, waarvan alle vier de glaasjes elektrisch verstelbaar zijn. Ook prettig is dat er een achteruitrijcamera aanwezig is, die bovendien aanfloept wanneer er een achterdeur wordt geopend. Zo kan de chauffeur in de gaten houden wat er ‘achterin’ allemaal gebeurt. En zoals het een bewakingscamera betaamt, is hij aan het dak gemonteerd. Dat geeft een enorm breed blikveld op de monitor (samen met radio/CD/Bluetooth een optie van € 850,-). Handig, maar wel even wennen. Minder goed op het gebied van overzichtelijkheid is de dode hoek linksvoor, in de vorm van de A-stijl en het daarop aansluitende portier. De testauto was voorzien van een mechanisch geveerde bestuurdersstoel, die de zit een stuk hoger maakt dan normaal waardoor die dode hoek sterker van zich deed spreken. De stoelvering zelf is wel prettig gezien de wat houterige manier waarop de Jumper over grote oneffenheden rijdt. Zorg wel dat je bestuurder de lachstuipen van een eventuele bijrijder, die oordeelt dat jij op een skippybal zit, kunt negeren.
                      Wat onveranderd is gebleven, is de fenomenale laadruimte van de Jumper, die met zijn lage laadvloer de vruchten plukt van zijn voorwielaandrijving - sinds jaar en dag een kenmerk van Franse bestelwagens. Reeds in de H2-uitvoering is er stahoogte voor iedereen tot 193 cm lang. En dat bieden lang niet alle concurrenten.





                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                      Comment


                      • #12




                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

                        Comment


                        • #13
                          grappig

                          de 2.2 hdi is dus niet van PSA maar van Ford...

                          de 2.2 hdi van PSA is enkel en alleen in de personenwagens gebruikt trouwens
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • #14
                            Ford??
                            Ik dacht altijd dat de gebruikte motoren bij deze "drieling" ofwel van PSA ofwel van Fiat waren??
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                            Comment


                            • #15
                              nope, het 2 liter blok is van PSA en is ook gebruikt bij ford

                              de 2.2 hdi van PSA voor personenwagens is ook gebruikt bij ford (zij het dan met 1 turbo ipv met 2 voor de PSA voertuigen)

                              enkel de 2.2 diesel van ford is gebruikt voor de bedrijfsvoertuigen
                              www.peugeotforum.be

                              Comment


                              • #16
                                Wat een lelijke bus.
                                Volvo V60 D3 R-design

                                Comment


                                • #17
                                  Raar, onze 2 jaar oude Jumper op het werk heeft een Multijet blok (fiat dus), het en der zijn er Fiat logo's in de camionet te vinden.
                                  De boordcomputer is van Fiat, ...
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                  Comment


                                  • #18
                                    Halo, ben nieuw hier op dit forum.
                                    de reden hiervoor is dat een gebroken Distributieriem me de das heeft omgedaan, al rijdend overiggens.
                                    mn jumper 2.5tdi van 1999 heeft slechts 120.000km maar is helaas wél 16 jaar.
                                    Heeft altijd zonder enige kosten perfect z'n werk gedaan en ik zou hem graag zelf willen herstellen , ben ooit nog mecanicien geweest.
                                    heeft iemand ervaring met dit ' euvel'
                                    Ik heb alles rond de motor al gedemonteerd om overzicht te krijgen, maar cilinderkop is er nog niet af, dat word nog een verrassing die me veel, doch hopelijk weinig geld gaat kosten.
                                    een paar honderd € heb ik er no wel voor over, veel meer is de jumper vanwege z'n ouderdom niet meer waard.
                                    TDI driver.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Tdidriver Bekijk Berichten
                                      Halo, ben nieuw hier op dit forum.
                                      de reden hiervoor is dat een gebroken Distributieriem me de das heeft omgedaan, al rijdend overiggens.
                                      mn jumper 2.5tdi van 1999 heeft slechts 120.000km maar is helaas wél 16 jaar.
                                      Heeft altijd zonder enige kosten perfect z'n werk gedaan en ik zou hem graag zelf willen herstellen , ben ooit nog mecanicien geweest.
                                      heeft iemand ervaring met dit ' euvel'
                                      Ik heb alles rond de motor al gedemonteerd om overzicht te krijgen, maar cilinderkop is er nog niet af, dat word nog een verrassing die me veel, doch hopelijk weinig geld gaat kosten.
                                      een paar honderd € heb ik er no wel voor over, veel meer is de jumper vanwege z'n ouderdom niet meer waard.
                                      TDI driver.
                                      maak de nokkenas eens bloot (kleppendeksel eraf). inspecteer de schade daar. hoeveel kleppen blijven er hangen, en heb je nog steeds 1 nokkenas, of heb je er nu 3... met een paar honderd euro kom je er niet, zoek eens naar een ganse motor tweedehands als prijsindicatie.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Met dank voor uw reactie , maar... Is er écht geen hoop wanneer ik een kompleet cilinderkop zou op de kop tikken en vervangen.
                                        het zou zonde zijn van de motor omdat deze tevoren in uitstekende staat was met slechts 120000km op teller.
                                        Bovendien kan ik hier thuis wél een cilinderkop vervangen, doch geen komplete motor.Daar ben ik niet voor uitgerust.
                                        als hij daarvoor naar de garage moet, kan ik hem beter wegschenken, dat bespaart me véél geld.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X