Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
De stationwagon-variant van de Mercedes CLA staat voor 2015 op de agenda. Dat zeggen bronnen binnen de autofabrikant tegen Automotive News. De tweede carrosserievariant onder de naam CLA, die naast de sedan in het gamma komt, zal geen Combi a la C-Klasse worden, maar een Shooting Brake waarbij design belangrijker is dan laadcapaciteit.
Met de CLA boort Mercedes-Benz opnieuw een niche aan. Gezien het succes van de CLS zou dat wel eens een goede zet kunnen zijn. De CLA is een auto die in de verre toekomst wellicht als mijlpaal in de geschiedenis van het Duitse merk zal worden gezien.
Ooit broedde Mercedes-Benz een goudhaantje uit met de CLS en laat dit nu juist een klein broertje daarvan lijken. Coupélijnen, maar dan in sedanvorm. De tekenaars hebben flink hun best gedaan. Het ranke silhouet laat zich mooi combineren met de vrij verticale neus, en de klassieke Mercedes-grille is achterwege gelaten ten gunste van een heel aparte luchtinlaat met een patroon van zeshoekjes. Soms heeft een fabrikant het lef om wat gekkigheid van het studiemodel bij de serieproductie intact te houden. De grote ster en de horizontale lijn geven het front wat extra dynamiek.
Klassiek dashboard
Aan de binnenkant is de CLA een stuk minder gewaagd dan vanbuiten. Het dashboard is één op één overgenomen uit de gewone A-klasse en dat betekent een herkenbare, vertrouwde Mercedes-sfeer. Tamelijk klassiek dus. De klokken doen met hun wit-grijze wijzerplaten sportief en modern aan; helaas zijn ze bij daglicht niet heel goed afleesbaar. Op de middenconsole zit de wat rommelige bediening van de hifi en daaronder prijkt een – jawel! – manuele airco. Over de breedte van het dashboard zit een mooi aluminium paneel en in het midden heeft Mercedes maar liefst drie luchtroosters geplaatst. Het scherm voor het infotainment zweeft daar weer los boven. Het oogt een beetje als achterafinbouw. De middentunnel ontbeert zowel parkeerrem als versnellingspook, waardoor daar veel opbergruimte overblijft. De parkeerrem is elektronisch en zit naar goede Mercedes-gewoonte links onderin. Ook typisch Mercedes is dat de pook voor de transmissie aan de stuurkolom zit. In het algemeen is de afwerking van het interieur op een erg hoog niveau. De stoelen zitten prettig en aangenaam laag. Anders is het achterin. Daar is de ruimte uiterst beperkt. De bagageruimte is met 470 liter wel behoorlijk.
Ook rijdend maakt de nieuwe telg van Mercedes-Benz indruk. Hij is duidelijk meer op comfort afgestemd dan de nogal harde A-klasse, zonder te veel concessies te doen aan sportiviteit. Hellen doet hij weinig. Ga je echt slalommen, dan merk je wel dat de carrosserie wat tijd nodig heeft om zich te zetten, maar in de langere bochten van het alledaagse werk gedraagt de CLA zich uitstekend. Hij beweegt zich zijdezacht over de weg en vanbinnen is het heerlijk stil. De besturing is licht en niet van plan je al te veel met haar werk lastig te vallen, maar niettemin mooi secuur.
Wat minder lovend zijn we over de aandrijflijn; op toeren doet de 156 pk sterke motor zijn best, maar onderin is hij voor een moderne, direct ingespoten turbomotor minder bij de les dan we tegenwoordig gewend zijn. Het maakt hem net iets te afstandelijk, wat nog wordt versterkt door de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Ook die moet onderin even wakker worden getrapt. Eenmaal op snelheid schakelt hij overigens wel razendsnel en bijna naadloos.
Eindoordeel
De Mercedes-Benz CLA 200 is een gedurfde, onderscheidende verschijning. Hij heeft een fijne automaat, maar zijn motor komt onderin iets tekort.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
dit weekend gaan een offerte maken voor een CLA voor mijn vrouw als leasewagen.
Nu, zij wilt eindelijk een CLA omdat ze dat de mooiste auto in haar categorie vond, niet voor de pk's.
De CLA 180 stond bij de leasing aangegeven als minder dan 105 CO2 uitstoot wat bij haar de cut-off is voor een hoger budget. Toch een verschil van 80€/maand
Nu op de site staat die als 102/108 uitstoot en inderdaad, als de meneer hem geconfigureerd had stond er 108 op de offerte.
Weet er hier iemand of ze misschien de automaat moet pakken om 102 uitstoot te hebben? Of wat willen ze zeggen met 102/108 (min / max?)
En ja, ik weet dat vragen over minimale CO2 uitstoot op een thread voor een coupé een beetje belachelijk aandoen, maar ja, om in brussel stil te staan heeft men geen 200pk nodig
Nu, zij wilt eindelijk een CLA omdat ze dat de mooiste auto in haar categorie vond, niet voor de pk's.
De CLA 180 stond bij de leasing aangegeven als minder dan 105 CO2 uitstoot wat bij haar de cut-off is voor een hoger budget. Toch een verschil van 80€/maand
Nu op de site staat die als 102/108 uitstoot en inderdaad, als de meneer hem geconfigureerd had stond er 108 op de offerte.
Weet er hier iemand of ze misschien de automaat moet pakken om 102 uitstoot te hebben? Of wat willen ze zeggen met 102/108 (min / max?)
En ja, ik weet dat vragen over minimale CO2 uitstoot op een thread voor een coupé een beetje belachelijk aandoen, maar ja, om in brussel stil te staan heeft men geen 200pk nodig
Zal idd met de automaat zijn, als je het via de configurator op de site doet, staat er zelfs van 99 gr tot 109 gr. Er staat verder ook dat er in de brochures van de wagens een gedetailleerde lijst staat met de uitstoot van de verschillende modellen. Heb je deze meegekregen bij de garage?
2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km
2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP
Ook nog de velg & bandenmaat kan een verschil geven. Heb je dat laten nakijken of hieraan iets veranderd?
Automaat geeft in de regel een iets hogere uitstoot volgens mij.
Sent from somewhere, using Tapatalk
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
het ligt dus aan de velgen.
16" = 102
17" = 106
18" = 108
Nu zet mijn madam haar werk er automatisch de fleetpaketten op (premium en business)
Her premium pakket geeft u de urban line en dat geeft 17 of 18" velgen.
De optie van 16" vegeln (R20 of 39R) gaat niet samen met urban, night etc paketten.
mijn zus heeft een ml 250 van 158 gram, op de standaardwielen, ik weet niet...maar ik heb sms gestuurd, of zij dat ander co² getal met 20-duimers op haar gelijkvormigheidsattest heeft staan, veel hangt af van je garagist...maar benz heeft een policy van liever niet te foefelen (ze waren ook de eerste die het co² getal vasthing aan de velgengrootte)
het ligt dus aan de velgen.
16" = 102
17" = 106
18" = 108
Nu zet mijn madam haar werk er automatisch de fleetpaketten op (premium en business)
Her premium pakket geeft u de urban line en dat geeft 17 of 18" velgen.
De optie van 16" vegeln (R20 of 39R) gaat niet samen met urban, night etc paketten.
Zou dat niet te regelen vallen?
normaal gezien moet je apart betalen "dacht " ik om andere velgen ipv de standaard te gebruiken (standaard in de zin , die bij het pakket horen)
maar ieder zn smaak natuuurlijk, maar 16 duimers op een CLA vind ik echt lelijk
ik wil niet dat ze foefelen eigenlijk
gewoon de 16" 7 spaakts zetten of is er een fysieke reden waarom die niet gaan op het urban pakket?
ik versta dat 20" wielen niet overal oppassen... maar als er 18" opstaat kan daar toch altijd de 16" opgezet worden?
Gewoon eens vragen aan de dealer, moet wel lukken...
Maar zoals hey69 reeds zei: een CLA schreeuwt om 18" velgen.
De Urban 18" grijze velgen vind ik wel passen en zijn erg makkelijk te wassen (niet onbelangrijk!)
Sinds april vorig jaar staat de Mercedes-Benz CLA-klasse in de showroom te fonkelen. Sindsdien heeft het merk met de ster al 100.000 exemplaren aan de man weten te brengen.
Met name in de Verenigde Staten is de CLA-klasse laaiend populair. Met 27.000 verkochte exemplaren is ruim een kwart van alle CLA's te vinden op Amerikaanse bodem. Het is de eerste Benz die daar beschikbaar is voor minder dan 30.000 dollar. Bovendien is de 'gewone' A-klasse daar niet te koop. Mercedes wil graag een jonger publiek aanspreken en lijkt daar met de CLA in elk geval in de Verenigde Staten in te zijn geslaagd. De gemiddelde Mercedes-koper is 55 jaren jong, de gemiddelde CLA-koper 45. Volgens Mercedes reden 8 van de 10 CLA-kopers voorheen een ander merk.
Verdorie, net op de klokkenpartij geknepen en hard op de schermrand geduwd, kraakt hier ook.
Zijn typische zaken wat ik elke dag honderden keren doe... Fetisjisme ten top.
Als het niet rammelt en kraakt bij het normaal rijden, ben ik tevreden.
Comment