Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Op Autoweek heeft men ook wat cijfermateriaal:
lengte 4m87, wielbasis 2m83: da's een serieus grote auto!
met Cw 0,26 heeft hij de laagste luchtweerstand in zijn klasse.
Nieuw vlaggenschip geeft autorijden een extra dimensie
Mazda heeft op de Autosalon van Moskou 2012 de Wereldpremière van de geheel nieuw ontworpen Mazda6. Na de Mazda CX-5 is de nieuwe Mazda6 de tweede telg van een nieuwe generatie Mazda's die het volledige scala SKYACTIV technologie en de designtaal ‘Kodo – Ziel van Beweging’ toepassen. Mazda streefde altijd al naar het bouwen van stijlvolle, krachtige auto's met visie; de nieuwe generatie Mazda's biedt daarnaast ook nog eens verbeterde milieuprestaties. Door optimaal gebruik te maken van zowel SKYACTIV technologie als het nieuwe Kodo-design is alles van de Mazda6 erop gespitst het 'plezier van het rijden' naar een hoger niveau te tillen. Als vlaggenschip van een nieuwe generatie auto's bouwt deze Mazda voort op het momentum dat werd gecreëerd met het succes van de CX-5, en luidt daarmee een nieuw tijdperk in voor Mazda. Eind oktober zal de nieuwe Mazda6 in Nederland op de markt komen, in 2013 zal het model wereldwijd verder worden geïntroduceerd.
De ontwikkeling van Mazda's milieutechnologie volgt de ‘Building Block Strategy’ die uitgaat van grondige verbeteringen van de fundamentele autotechniek. Elke volgende stap bouwt voort op eerdere verbeteringen met het successievelijk introduceren van elektronica die is ontworpen om onder meer het brandstofverbruik te verbeteren. De eerste van dergelijke technologieën was het ‘i-stop’ start-stop-systeem dat in 2009 werd geïntroduceerd op de Mazda3. De tweede technologie, die zijn debuut maakt in de nieuwe Mazda6, is de ‘i-ELOOP’, het unieke regeneratieve remsysteem van Mazda dat een condensator oplaadt zodra de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt. De elektriciteit die op die manier wordt opgeslagen in de condensator kan vervolgens weer worden gebruikt om andere elektrische componenten in de auto van stroom te voorzien. Omdat de motor nu niet meer alle stroom voor deze componenten hoeft te genereren, wordt meer energie uit de brandstof rechtstreeks benut voor het aandrijven van de auto, waardoor het brandstofverbruik nog verder daalt. Daarnaast is een keur aan geavanceerde technologieën voor actieve veiligheid ingevoerd. De nieuwe Mazda6 biedt niet alleen een nauwkeurige respons en een hoogwaardige, opwindende rijbeleving, maar ook uitstekende milieu- en veiligheidsprestaties.
'Rijplezier' begint al voordat men de sleutel omdraait - een vlaggenschip creëren dat rijplezier naar een volgend niveau tilt
“Met het ontwikkelen van de derde generatie Mazda6 gaven we vorm aan de intrinsieke waarde van Mazda: 'rijplezier'. Wij wilden een auto creëren die precies reageert en zich precies gedraagt zoals je zou verwachten. Deel van dit proces was die delen van de auto die je vaak aanraakt zo vormgeven dat ze aanvoelen alsof ze een verlengstuk zijn van je eigen lichaam," zegt Hiroshi Kajiyama, Programmamanager van de nieuwe Mazda6. "Het onderscheidende design verwijst naar de kracht en dynamiek waarmee deze auto beweegt. Een reeks originele innovaties ondersteunt een comfortabele en plezierige rijbeleving. Met superieure engineering en vakmanschap heeft Mazda een auto gecreëerd met zulke goede rijeigenschappen dat hij rechtstreeks lijkt te reageren op de bedoeling van de bestuurder, en niet zozeer op de fysieke bediening in de vorm van sturen, remmen en accelereren. Kortom, de nieuwe Mazda6 biedt het 'plezier van het rijden' dat mensen van Mazda zijn gaan verwachten. Die beleving begint al voordat je plaatsneemt achter het stuur en blijft je ook na de rit nog lang bij. Ik sta te popelen om de gezichten van mensen te zien als ze uitstappen na hun eerste rit achter het stuur van de nieuwe Mazda6."
Ontwerp - een uitzonderlijke uitstraling creëert elke keer dat men naar de auto kijkt de verwachting van uitmuntende rijprestaties
De nieuwe Mazda6 is het seriemodel dat voortkomt uit de Mazda Takeri concept car, die voor het eerst te zien was op de Tokyo Motor Show in december 2011. “De nieuwe Mazda6 heeft een robuust chassis en een lage, brede houding die kracht en stabiliteit uitdrukt, waardoor de indruk ontstaat van enorme vitaliteit, zonder dat dit ten koste gaat van de universele esthetische schoonheid en prachtige vorm die hij vertoonde als concept car,” vertelt hoofdontwerper Akira Tamatani. "Wij hebben een ontwerp gecreëerd waarin de ongetemde en dynamische uitdrukkingen van beweging op artistieke wijze zorgen voor een krachtige uitstraling. Alleen al door naar de auto te kijken worden verwachtingen gewekt over de rijbeleving, nog voordat men er werkelijk in rijdt."
Op het eerste gezicht heeft het exterieur met zijn gestroomlijnde en krachtige vormen iets dierlijks, maar het straalt tegelijk ook waardigheid en sportieve flair uit. Het daarop afgestemde interieur, uitgevoerd in ‘pianozwart’, is zowel chic als modern, zonder dat dit ten koste gaat van een tijdloos gevoel van luxe en kwaliteit.
Exterieur
• Aan de voorzijde is de 'Mazda-vleugel' geïntegreerd, een terugkerend designelement van het gezicht van de nieuwe familie Mazda's met zeer geprononceerde vormen. De plooien van de motorkap strekken zich uit vanaf de punten van de Mazda-vleugel en lopen vloeiend over in de karakterlijnen van de carrosserie. Samen met het solide ontwerp van de neus accentueren ze de dynamische vorm van de carrosserie, die een sterk drang naar beweging uitdrukt.
• Drie karakterlijnen bepalen het beeld vanaf de zijkant: een elegante lijn die zich voorwaarts uitstrekt vanaf de achterwielen, een lijn vanaf de achterste spatborden die verwijst naar de stuwkracht van de auto van achter uit gezien en een lijn vanaf het voorste spatbord om de krachtige schouders te onderstrepen, die de lichtvoetige voorzijde ondersteunen. Deze combinatie van lijnen geeft de vorm van een roofdier weer dat gespannen klaarstaat om met een explosieve sprong in beweging te komen.
• De achterkant straalt stabiliteit uit door de harmonieuze verhoudingen van de wigvormige carrosserie, de prominente wielkast en de lage daklijn.
• Voor het eerst in een in serie geproduceerde Mazda worden voor de koplampen signature LED-verlichting en halo-ringverlichting toegepast.
• Een nieuwe kleur en tevens primeur, 'Soul Red', ontsproten aan een uniek technologisch proces ontwikkeld door Mazda, brengt balans in diepte en schaduw en accentueert de dynamische vorm en sportiviteit van de auto.
Interieur
• Het dashboard is volledig op de bestuurder gericht en biedt een royale hoeveelheid ruimte. Drie klokken die symmetrisch in het dashboard zijn geplaatst doen de verwachtingen stijgen.
• Dankzij de decoratieve horizontale lijn die zich over het middenpaneel uitstrekt tot aan de uitstroomopeningen van de airconditioning en door de rondlopende vorm van het dashboard straalt de ruimte aan passagierszijde een gevoel van zowel openheid als veiligheid uit.
• Voor delen die vaak worden aangeraakt, zoals de portierbekleding en het bovenste deel van het dashboard, zijn zachte materialen gebruikt.
• Het solide, decoratieve dashboard is in de meest luxe uitvoering uitgevoerd in twee kleuren: 'Bordeaux metal' en 'Dark metal'.
• Echte blikvanger is de witte schaalverdeling op de wijzerplaten, die zijn voorzien van een combinatie van groeven en een honingraatmotief om een gevoel van diepte en hoogwaardig vakmanschap uit te stralen. Een metalen ring rondom complementeert het smaakvolle ontwerp dat de passie voor autorijden uitstraalt.
Vakmanschap - kwaliteit die de verwachting van 'rijplezier' doet stijgen
Mazda's van de nieuwe generatie worden ontwikkeld volgens het ‘Design Craftsmanship Concept’, dat het esthetisch oog van de ontwerper combineert met een basis van gedetailleerde en nauwkeurige autotechniek. Dit concept is ten volle toegepast in de nieuwe Mazda6 en resulteert in harmonie tussen vorm en kwaliteit, zonder dat dit ten koste gaat van functionaliteit. Niet alleen werd aandacht besteed aan delen die de inzittenden zien en aanraken, maar ook aan het gevoel en het geluid van de auto, zodat een samenhangend geheel ontstaat. Een algemeen gevoel van kwaliteit streelt alle zintuigen en schept de verwachting dat de nieuwe Mazda6 meer rijplezier biedt, onder welke omstandigheden men hem ook rijdt.
• Details van alle onderdelen, inclusief designmotief en behandelingen voor vormgeving, oppervlaktestructuur en glanzende afwerking worden zorgvuldig uitgevoerd volgens een consistente filosofie.
• In het interieur vertoont het dashboard een horizontale indeling; een vloeiende overgang van het bovenste deel naar de portierbekleding creëert een uitstraling van eenvoud en orde.
• Aan de metaalachtige decoraties is extra zorg besteed, door ze bijvoorbeeld uit te voeren in satijnchroom.
• Delen die de bestuurder vaak aanraakt, zoals het stuur, de knop van de schakelpook en de handremgreep, zijn zo vervaardigd dat ze glad en stevig aanvoelen.
• De indeling van het dashboarddisplay en de bedieningselementen rondom de stoel van de bestuurder is ergonomisch geoptimaliseerd, waarbij rekening is gehouden met zowel de eigenschappen van het menselijk gezichtsvermogen als met arm- en handbewegingen.
Uitvoering - om van te genieten, elke dag opnieuw
De dynamische en elegante carrosserie is ontworpen volgens de Kodo-filosofie en biedt binnenin een ruime en comfortabele ruimte. Daarmee is een omgeving gecreëerd waarin de bestuurder zich kan ontspannen en zich kan concentreren op het plezier van het rijden.
Men ervaart een veelbelovend gevoel elke keer dat men naar de auto kijkt, met een hand over een spatbord gaat, het stuur vastpakt of de spiegel afstelt.
Twee fundamentele doelstellingen waren bepalend bij het ontwikkelen van de uitvoering van de nieuwe Mazda6. De eerste was het realiseren van een ruim, comfortabel interieur dat perfect het Kodo-design vertegenwoordigt. De tweede was het verfijnen van de Human Machine Interface (HMI) voor het creëren van een cockpitomgeving waarin de bestuurder zich volledig op zijn gemak kan voelen. De uitvoering van de nieuwe Mazda6 voldoet aan deze beide doelstellingen en biedt de bestuurder en diens passagiers een geweldige omgeving, waarin volop genoten kan worden van het 'plezier van het rijden'.
Ruim comfortabel interieur dat het Kodo-design perfect vertegenwoordigt
• De 2.830 mm lange wielbasis biedt de achterpassagiers alle ruimte, zorgt voor een royaal interieur en vormt een breed spectrum waarin het Kodo-design onbeperkt kan worden geëtaleerd.
• Grote 19 inch velgen creëren een gevoel van onverstoorbare stabiliteit.
• Vergeleken met zijn voorganger zijn de voorwielen van de nieuwe Mazda6 100 mm naar voren geplaatst ten opzichte van de A-stijl, wat resulteert in een kortere overhang. Ook de achteroverhang is korter dan bij het vorige model. De houding van de auto, waarbij het leeuwendeel van de massa zich meer richting achterzijde bevindt, geeft een gevoel van explosieve kracht die klaar staat om elk moment te worden ontketend.
• Een schouderruimte van 1.450 mm op de voorstoelen (20 mm meer dan bij het vorige model) en een ruime ronding bij de middenconsole garanderen een comfortabele zithouding.
• De achterstoelen bieden royale beenruimte met 43 mm meer afstand tussen knieën en rugleuning dan bij het vorige model; de Mazda6 is daarmee een van de ruimste in deze klasse. Beenruimte is 984 mm, wat 37 mm meer is dan bij de voorganger. De lengte van de zitkussens achterin is met 20 mm toegenomen, en de lengte van de rugleuning met 33 mm. De middenarmsteun achterin is 60 mm groter geworden.
• De kofferruimte is vanuit een ergonomisch perspectief ontworpen. De opening bovenaan is 32 mm breder dan bij het vorige model, wat het inladen vergemakkelijkt. Daarbij zorgt een zwanenhalsscharnier ervoor dat de klep van de kofferruimte probleemloos en soepel opent en sluit.
Bestuurdersomgeving
• Een verstelbare voorstoel gecombineerd met een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel zorgen ervoor dat de bestuurder altijd de perfecte houding kan instellen.
• Via de HMI commander is een reeks functies intuïtief te bedienen vanaf het centrale display, zoals audio, navigatiesysteem en de gevoeligheid van de automatische ruitenwissers.
• Informatie over de actuele rit wordt weergegeven op een 3,5 inch multifunctioneel display in de metergroep. Op een 5,8 inch display dat zich in het middenpaneel bevindt verschijnen navigatiegegevens. Door informatie op deze manier te splitsen in categorieën en op twee verschillende displays weer te geven, worden leesbaarheid en bedieningsmogelijkheden verder verbeterd.
Rijdynamiek - indrukwekkende dynamiek voor nauwkeurige rijeigenschappen
Op het gebied van rijdynamiek luidde de doelstelling: een geweldige rijervaring bieden die alleen voelbaar is als bestuurder en auto één worden. Mazda gaat ervan uit dat een soepele lineaire respons op handelingen van de bestuurder de basis vormt van rijplezier en dat snelheid en vermogen niet alles is. Dat was de motivatie om bij dit model de SKYACTIV technologie in te voeren, die betrekking heeft op motor, transmissie, carrosserie en chassis.
Gericht op het realiseren van zowel dynamiek als lineaire respons door bestuurder en auto één te laten worden, concentreerde Mazda zich op het leveren van uitstekende prestaties via een bedieningssysteem dat reageert op de bedoeling van de bestuurder. Dit leidt tot een natuurlijke, lineaire acceleratie in reactie op het intrappen van het gaspedaal, zonder schokkerigheid of vertraagde reacties. Voor het bochtenwerk resulteert dit in een betrouwbare reactie op bewegingen van het stuur, waardoor directe feedback vanaf de weg voelbaar is en de rolneiging licht wordt versterkt, zodat geen stuurcorrectie nodig is om de gewenste lijn van de bocht te volgen. Tot slot betekent dit voor de remeigenschappen dat de bestuurder duidelijk voelt dat hij alles onder controle heeft, zelfs wanneer hij het rempedaal loslaat.
Mazda concentreerde zich specifiek op de gevoeligheid van mensen en streefde naar een balans tussen fundamenteel tegenstrijdige kenmerken van beweging: enerzijds verfijnd en soepel, anderzijds licht en dynamisch. Zoals het een vlaggenschip betaamt levert dit model van Mazda extreem indrukwekkende rijprestaties, met superieure rechtuitstabiliteit bij hoge snelheden, wat een gevoel van volledige controle geeft. Zo wordt autorijden altijd een aangename, comfortabele ervaring, ongeacht de duur van de reis.
Chassis en carrosserie
• De geheel nieuwe Mazda6 heeft een zorgvuldig afgesteld SKYACTIV chassis met nieuwe veerpoten vóór en multilink wielophanging achter, wat resulteert in dynamische rijprestaties bij lage tot gemiddelde snelheden en stabiele wegligging bij hoge snelheden.
• De elektrisch bekrachtigde kolomtype stuurinrichting biedt nauwkeurige controle door te reageren op kleine bewegingen van het stuur, zonder dat het nodig is de handpositie op het stuur aan te passen en draagt zo bij aan een lineair stuurgevoel. De nieuwe stuurhulp verbetert rechtuitstabiliteit en voorkomt dat het stuur trekt op een onregelmatig wegdek.
• De geoptimaliseerde curves van de rembekrachtiger leveren effectieve, nauwkeurige en veilige remprestaties, zelfs bij hogere G-krachten. Dit is het resultaat van de gemakkelijk bedienbare pedaalconstructie en verbeterde stabiliteit, te danken aan een betere koeling van de remmen.
• In de robuuste constructie van de SKYACTIV-Body is nog meer gebruik gemaakt van staal met ultrahoge treksterkte, waardoor het gewicht afneemt en tegelijk de torsiestijfheid met ongeveer 30 % toeneemt.
• Voor de NVH-prestatie concentreerde het ontwerp zich op het realiseren van de laagste geluidsemissie in zijn klasse, terwijl toch een prettig en opwindend motorgeluid te horen moest zijn bij het accelereren. De verbeterde NVH-prestatie is vooral te danken aan het effectief blokkeren van geluid vanaf de motor en het wegdek naar het interieur. Verder zijn onderdelen zo ontworpen dat ze geluidstrillingen effectief absorberen.
• De geoptimaliseerde vormgeving van de bodemplaat zorgt voor een verbeterde aërodynamische prestatie omdat deze de luchtstroom op een gunstige manier onder de auto doorvoert en wervelingen aan de achterzijde minimaliseert. Daarvoor wordt de luchtstroom omhoog geleid via het specifieke ontwerp van de eerste geluiddemper. De luchtweerstandscoëfficiënt behaalt met 0,26 de beste waarde in dit segment. Dit draagt zowel bij aan stabiliteit bij hoge snelheden als aan een laag brandstofverbruik.
Aandrijflijn (specificaties voor de Russische markt)
• De modellen met de SKYACTIV-G 2.0 liter (benzinemotor) bieden een indrukwekkend koppel bij lage toerentallen, zodat acceleratie mogelijk is die onder uiteenlopende omstandigheden precies overeenkomt met de bedoeling van de bestuurder en bijdraagt aan een nauwkeurige en lineaire respons, een hoogwaardige en aangename rijbeleving en een uiterst gunstig brandstofverbruik. Het maximum koppel is 210 Nm / 4.000 t/min en het maximum vermogen is 110 kW / 150 pk / 6.000 t/min.
• De SKYACTIV-G 2.5 liter (benzinemotor), die voor het eerst zal worden toegepast in de nieuwe Mazda6 heeft een laag gewicht en biedt een maximum koppel van 256 Nm / 3.250 t/min, de beste prestaties in zijn klasse. Het maximum vermogen is 141 kW / 192 pk / 5.700 t/min. De balansas draagt bij aan het verminderen van motortrillingen en resulteert in een stille loop.
• De SKYACTIV-G 2.0 is gekoppeld aan de zestraps SKYACTIV-Drive automatische transmissie of de SKYACTIV-MT handgeschakelde zesversnellingsbak. De SKYACTIV-G 2.5 is gekoppeld aan de SKYACTIV-Drive transmissie. Nauwkeurige en dynamische rijprestaties worden ondersteund door zowel de SKYACTIV-Drive, ontworpen om de aandrijfkracht en de snelheid van de overbrenging lineair te laten reageren op de input van het gaspedaal, als de SKYACTIV-MT, die een licht en sprankelend schakelgevoel geeft als in een Mazda MX-5.
Milieu- en veiligheidsprestaties - voor rijplezier en een veilig gevoel
In de geheel vernieuwde Mazda6 werden de prestaties op het gebied van emissies en veiligheid verder verbeterd, zodat klanten met een goed geweten kunnen genieten van het autorijden. Wat milieuprestatie betreft zorgt de toevoeging van i-stop en i-ELOOP voor een verbetering van het toch al uitmuntend lage brandstofverbruik dat wordt gerealiseerd met de SKYACTIV technologie. De basis van de veiligheidsprestatie van de nieuwe Mazda6 ligt in de uitstekende handling die direct reageert op de input van de bestuurder, het uitmuntende zicht dat hij de bestuurder biedt en de crashbestendigheid van de uiterst stijve SKYACTIV carrosserie. Daarnaast wordt een keur aan geavanceerde veiligheidstechnologieën ingezet om de bestuurder te ondersteunen de auto op een veilige manier te bedienen. Zo verbeteren Rear Vehicle Monitoring (RVM) en Adaptive Front-lighting System (AFS) de alertheid van de bestuurder en zijn zicht in het donker. Smart City Brake Support (SCBS) neemt stappen om een ongeval te voorkomen of de ernst ervan te verminderen. Tot slot minimaliseren superieure passieve veiligheidsmaatregelen schade wanneer zich toch een botsing voordoet.
Milieuprestaties
• De nieuwe Mazda6 is het eerste model dat het regeneratief remsysteem i-ELOOP toepast, waarmee het brandstofverbruik onder reële rijomstandigheden wordt gereduceerd. Dit is 's werelds eerste regeneratieve remsysteem voor een personenauto dat gebruik maakt van een condensator. Vrijwel alle versies van de nieuwe Mazda6 zijn voorzien van i-ELOOP.
• De nieuwe Mazda6 is ook voorzien van i-stop, het unieke start-stop-systeem van Mazda. Dit systeem herstart de motor in slechts 0,35 seconden, de beste score in zijn klasse.
• Bekroonde single-nanotechnologie in de katalysator verbetert de nabehandeling van uitlaatgassen en verlaagt de hoeveelheid edele metalen die daarvoor nodig zijn.
Veiligheidsprestaties
• Technologieën voor actieve veiligheid
1. Maximaliseren van het bereik van de omstandigheden waarin de bestuurder veilig en comfortabel kan rijden.
o Door de onderkant van de A-stijl 100 mm naar achteren te plaatsen ten opzichte van het voorgaande model en de buitenspiegel op het portier te plaatsen in plaats van onderaan de A-stijl verbetert het zicht naar voren en naar opzij.
o Het High-Beam Control (HBC) systeem maakt gebruik van een sensor om tegenliggers te detecteren en automatisch over te schakelen tussen grootlicht en dimlicht en voorkomt zo bij rijden in het donker dat tegenliggers worden verblind.
o Het Adaptive Front-lighting System (AFS) voorspelt op basis van de stuuruitslag en voertuigsnelheid het verloop van de bocht en draait de koplampen in de richting waarin de auto daadwerkelijk rijdt. Dat zorgt 's nachts voor beter zicht.
o Hill Launch Assist (HLA) helpt voorkomen dat de Mazda6 achteruitrolt zodra de bestuurder de voet van het rempedaal haalt om weg te rijden op een helling.
2. Het geven van gevaarmeldingen om de bestuurder te helpen gevaarlijke situaties te vermijden en de auto weer veilig te besturen.
o Emergency Stop Signal (ESS) laat in geval van een plotselinge remingreep bij 50 km/u of meer de waarschuwingslichten snel knipperen om achteropkomend verkeer te waarschuwen.
o Rear Vehicle Monitoring (RVM) wordt bij snelheden vanaf 30 km/u geactiveerd en detecteert auto's die van achteren naderen of links of rechts in de dode hoek rijden en waarschuwt in dat geval de bestuurder als hij of zij de richtingaanwijzer aanzet om van rijbaan te wisselen.
o Het Lane Departure Warning System (LDWS) maakt gebruik van een camera om de belijning op de weg te registreren en waarschuwt de bestuurder wanneer deze onbedoeld de rijbaan dreigt te verlaten. Daarmee vermindert de kans op ongevallen als gevolg van onoplettendheid of vermoeidheid van de bestuurder.
3. Helpen om botsingen te voorkomen of de ernst ervan te verminderen als de bestuurder op eigen kracht niet in staat is de auto veilig te bedienen.
o Smart City Brake Support (SCBS) maakt gebruik van een lasersensor die de bestuurder bij lage snelheden (tot 30 km/u) helpt een frontale botsing te voorkomen of de schade ervan te beperken, door automatisch de remmen van de auto te activeren.
o Adaptive cruise control.
• Technologieën voor passieve veiligheid
1. Helpen om inzittenden en voetgangers te beschermen in geval van een botsing.
o De lichtgewicht maar toch uiterst stijve SKYACTIV-Body biedt uitstekende crashbestendigheid en behaalt in tests over de hele wereld met zijn ontwerp de hoogste veiligheidsratings.
o Een constructie die de krachten op verschillende manieren wegleidt en een voorkant met een kruisvormige dwarsverbinding zorgen voor betere absorptie van botsingsenergie, wat bijdraagt aan betere veiligheid in geval van frontale, zij- en kop-staartbotsingen.
o Het anti-whiplashontwerp van de voorstoelen helpt de kans op nekletsel te verminderen in geval van een kop-staartbotsing.
o De voorportieren zijn voorzien van twee verstevigingsbalken. De bovenste balk heeft een ronde dwarsverbinding, de onderste een dubbel uitgevoerde dwarsverbinding. Ook de onderste achterbalk heeft een dubbel uitgevoerde dwarsverbinding, wat de sterkte verbetert.
Dus vlotjes de grootste in zijn klasse, enkel de Citroen C5, Volvo V70 en Peugeot 508 komen in de buurt qua wielbasis.
Om groter te gaan moeten we eigenlijk al een klasse groter gaan:
Mercedes E: L: 4,89m, W: 2,87m
BMW 5: L: 4,90m, W: 2,96m
Maar die hebben motor in de lengte richting, dus de wielbasis wordt niet zo optimaal gebruikt.
Schuift dat niet altijd wat op?
VW Polo is groter dan oude Gold
Opel Insignia is opvolger van Vectra die onder de Omega zat.
Insignia is groter dan de Omega van 1997.
Da zou wel eens een waardig alternatief voor de saaie duitsers kunnen worden. En hopelijk zien meer mensen dat zodat het straatbeeld wat opgefleurd word.
Ik bestel hem zo gauw het mogelijk is.
Het enige minpuntje dat ik nu kan zien op deze wagen is het navigatie systeem: het scherm mocht wat beter zijn.
De RNS 510 in mijn huidige Passet heeft een resolutie van 800x480, die TomTom dingen slechts 480x272!
Voordeel is dan weer wel dat je niet zo beperkt bent als met het systeem van VW.
Prijs zal wel goed zitten, zowiezo beter dan Audi of BMW, Mazda 6 heeft altijd goed gereden, hij blijkt ook ruim te zijn, diesel is fantastisch naar het schijnt, lage CO2...
Geen twijfel in mijn hoofd, dealer weet dat hij mij moet bellen op de moment dat een bestelling mogelijk is.
Ik vind het moedig van Mazda om een gewone atmosferische 2 liter in de nieuwe 6 te leggen in een tijdsperiode waar meer en meer constructeurs (op de Avensis, Accord, Legacy en oude 6 na) turbobenzinemotoren met een kleinere cilinderinhoud aanbieden en de goede oude atmo uitzwaaien.
Moedig? Misschien, maar waarom doet men al die kleinere motoren: om verbruik en (theoretische) CO2 omlaag te halen.
Voor hun diesel gebruiken ze een 2.2 die minder uitstoot dan heel wat 1.5 of 1.6-jes en een pak meer koppel heeft.
In Europa is het merendeel toch diesel, dus dat zit wel goed (kijk maar naar de CX-5)
Ze spreken van een uitstoot van 105g, da's het beste wat je kan vinden op dit moment. (zeker met 150pk!)
Ford Mondeo 1.6D: 114g, Volvo V60 D2: 119g, Opel Insignia: 119g, VW Passat 1.6: 114g, Audi A4 TDIe: 116g.
Enkel de BMW 320EDE (sedan) duikt onder de 110g.
Leuk dat die BMW minder uitstoot is, maar de prijs drijft het VAA toch weer op.
Voor een benzine is het natuurlijk wel wat moediger want een atmosferische motor heeft natuurlijk niet die trekkracht van een turbo motor.
Maar als ik particulier moet kopen, dan neem ik wel een atmosferische hoor: minder wat kapot kan gaan.
Kijk maar naar de problemen met de VW 1.4 tjes.
Mijn broer werkt bij Renault, die heeft ook niet veel goede woorden over de 1.5 dieseltjes.
Ik vind het moedig van Mazda om een gewone atmosferische 2 liter in de nieuwe 6 te leggen in een tijdsperiode waar meer en meer constructeurs (op de Avensis, Accord, Legacy en oude 6 na) turbobenzinemotoren met een kleinere cilinderinhoud aanbieden en de goede oude atmo uitzwaaien.
Op zich is er weinig mis met een atmo benzine. Met voldoende cylinderinhoud vallen de prestaties best mee, doch voor echt sportieve prestaties is een turbo natuurlijk wel leuker. Turbo's hebben als nadeel dat ze gevoeliger zijn voor storingen, en hoewel het verbruik op papier meevalt, ligt het in de praktijk veel hoger.
De skyactiv motoren van mazda hebben door hun hoge compressieverhouding een hoog koppel tov een laag verbruik.
De 6 zou wel eens de eerste deftige D-segmenter kunnen zijn die in praktijk toekomt met 6 liter benzine gemiddeld en een 0-100 heeft van pakweg 9 sec.
Mijn vorige wagen had een atmo benzine (2.2). Het was geen raket, maar wel een zeer aangename motor. Ik ben meer een liefhebber van atmosferische motoren, omwille van het motorkarakter. Ik juich de beslissing van Mazda juist toe.
Vele constructeurs denken dat downsizing leidt tot minder verbruik, maar ga even doorknallen met een klein geblazen blok en je zit snel boven de 10 L gem.
Mijn vorige wagen had een atmo benzine (2.2). Het was geen raket, maar wel een zeer aangename motor. Ik ben meer een liefhebber van atmosferische motoren, omwille van het motorkarakter. Ik juich de beslissing van Mazda juist toe.
Vele constructeurs denken dat downsizing leidt tot minder verbruik, maar ga even doorknallen met een klein geblazen blok en je zit snel boven de 10 L gem.
Uhu. Toen ik een tijd geleden een proefritje deed met een BMW 116i, stond op de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 11 liter (op de moment ik vertrok, dus van de vorige ritten). Officiele verbruik is 5.5 liter. Rijd nu zelf met zo'n wagen rond en krijg hem zo rond de 7 als ik rustig rijd. Durf wedden dat die mazda 6 daar onder gaat.
Comment