Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B8 (Part II)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
    ik had een 120Kw/163pk getest en heel vlot bevonden; vooral de zes cylinders maken een verschil in de wijze waarop het vermogen ontplooid is. Ik denk dat de multitronic het verschil met een 190pk in de gebruikelijke omstandigheden wat afvlakt, en dat de supplementaire pk's niet zo vaak uit hun stal kunnen gehaald worden zonder instantelijk je rijbewijs in gevaar te brengen.
    veel plezier met deze schitterende motorisatie
    PS : als de bedoeling was het meervermogen te benutten, kon je ook de 163pk-versie kopen en laten chippen ; financiëel komt het op hetzelfde neer (ofwel betaal je aan de Staat, of betaal je bij Heinz...) maar het verschil ligt bij een vroege overname van de wagen : een 190pk's-versie zal meer dan een koper schrikken wegens de BIV
    Deze van mij zal handmatige schakeling bevatten, ik wist dat chippen bestond alleen niet dat het legaal was , enja ik heb deze gekocht met de bedoeling die lang te houden aangezien het grote aantal opties die ik nam: http://www.autoforum.be/showthread.php?t=40636

    Kheb vooral de 2.7 gekozen omwille van de 2 uitlaten langs beide kanten van de wagen en omdat het prijsverschil niet al te hoog lag aangezien ik bij de 2.7 enkele opties die ik van plan was te nemen kon uitsparen. (ps: kreeg ook meer korting op de 2.7 dan op de 2.0)

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Schnippy Bekijk Berichten
      Deze van mij zal handmatige schakeling bevatten, ik wist dat chippen bestond alleen niet dat het legaal was , enja ik heb deze gekocht met de bedoeling die lang te houden aangezien het grote aantal opties die ik nam: http://www.autoforum.be/showthread.php?t=40636

      Kheb vooral de 2.7 gekozen omwille van de 2 uitlaten langs beide kanten van de wagen en omdat het prijsverschil niet al te hoog lag aangezien ik bij de 2.7 enkele opties die ik van plan was te nemen kon uitsparen. (ps: kreeg ook meer korting op de 2.7 dan op de 2.0)
      ik dacht dat de 2,7 nog steeds enkel met automaat beschikbaar waren, wat ik met de hoge koppel goed vond. Het verschil aan kracht zal je veel meer aanvoelen met een manuele bak, mogelijk wordt het (voor je passagiers...) een beetje veel van het goede bij het snel optrekken. De koppel wordt trouwens wat gereduceeerd in de eerste versnellingen
      het wordt niettemin een fijne A4 die je enorm voldoening zal geven
      PS : je 190pk's kan nog steeds laten chippen (is legaal als je dat aangeeft...) maar het kost je dan iets meers aan verzekering (tot 211pk's) en aan verzekering + BIV (> 211 pk's. Dit is met een manuele bak niet onredelijk, met een multitronic was dat gewaagd

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Schnippy Bekijk Berichten
        Deze van mij zal handmatige schakeling bevatten, ik wist dat chippen bestond alleen niet dat het legaal was , enja ik heb deze gekocht met de bedoeling die lang te houden aangezien het grote aantal opties die ik nam: http://www.autoforum.be/showthread.php?t=40636

        Kheb vooral de 2.7 gekozen omwille van de 2 uitlaten langs beide kanten van de wagen en omdat het prijsverschil niet al te hoog lag aangezien ik bij de 2.7 enkele opties die ik van plan was te nemen kon uitsparen. (ps: kreeg ook meer korting op de 2.7 dan op de 2.0)
        Heb het even nagekeken: de handgeschakelde is bijna een halve seconde trager dan de Multitronic, buiten de DSG is dit redelijk ongezien voor een automaat!
        1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
        1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
        1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver

        1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
        http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543

        Comment


        • Ik dacht dat een multitronic traploos was? Dan is da toch niet zo vreemd....?

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Alex85 Bekijk Berichten
            Ik dacht dat een multitronic traploos was? Dan is da toch niet zo vreemd....?
            Traploos of niet, het blijft een automaat, die normaal gesproken altijd trager is dan het handgeschakelde equivalent. Ben niet zeker dat de Multitronic altijd sneller is dan de handgeschakelde, bedoel dan bij oudere modellen zoals vroeger de 2.5 TDI enzo.
            1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
            1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
            1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver

            1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
            http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543

            Comment


            • Vörsprung durch technik zekers

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Alex85 Bekijk Berichten
                Ik dacht dat een multitronic traploos was? Dan is da toch niet zo vreemd....?
                de eerste versies van multitronic waren (zoals op een vroegere Daf...) inderdaad traploos : de wijzer van de toerenteller bleef mooi staan op een constante regime bij het fel optrekken (met wat motorkabaal...die meteen op volle toeren draaide). Ik had deze versie vroeger in Erps getest met een A4 1,8T 163 pk. Tof !!!
                nu gaat de naald op en af telkens als de (artificiële) geprogrameerde tussenstappen overschreden worden
                de krachtontplooiing is lineair omdat de verzetten zo kort bij mekaar zijn, maar de regime van de motor variëert om en gewone bak te simuleren, blijkbaar om de bestuurder een meer "natuurlijk" gevoel te geven. Ik vind het wat ludiek, maar niet onaangenaam, integendeel. Geeft het "vroem-vroem" -gevoel dat afwezig was op de eerste versies

                Comment


                • In de 'sport'stand maakt ie geen gebruikt van die geënsceneerde versnellingen en blijft de bak constant op het ideale toerental.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano.ak Bekijk Berichten
                    Is meteoorgrijs volgens mij.
                    Lavagrijs (zie link in signature )
                    Nu het zegt, het zou inderdaad meteoorgrijs kunnen zijn. Op foto zijn beide kleuren soms moeilijk te onderscheiden. Maar als je ze in het echt de twee kleuren naast elkaar ziet is er geen discussie mogelijk, ze lijken totaal niet op elkaar.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                      de eerste versies van multitronic waren (zoals op een vroegere Daf...) inderdaad traploos : de wijzer van de toerenteller bleef mooi staan op een constante regime bij het fel optrekken (met wat motorkabaal...die meteen op volle toeren draaide). Ik had deze versie vroeger in Erps getest met een A4 1,8T 163 pk. Tof !!!
                      nu gaat de naald op en af telkens als de (artificiële) geprogrameerde tussenstappen overschreden worden
                      de krachtontplooiing is lineair omdat de verzetten zo kort bij mekaar zijn, maar de regime van de motor variëert om en gewone bak te simuleren, blijkbaar om de bestuurder een meer "natuurlijk" gevoel te geven. Ik vind het wat ludiek, maar niet onaangenaam, integendeel. Geeft het "vroem-vroem" -gevoel dat afwezig was op de eerste versies
                      Thx voor de uitleg! Ik heb daar dus nog nooit mee gereden, ben eigenlijk wel benieuwd.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door boo-lee Bekijk Berichten
                        Nu het zegt, het zou inderdaad meteoorgrijs kunnen zijn. Op foto zijn beide kleuren soms moeilijk te onderscheiden. Maar als je ze in het echt de twee kleuren naast elkaar ziet is er geen discussie mogelijk, ze lijken totaal niet op elkaar.
                        lavagrijs was steeds mijn eerste keuze, zeker voor een A4 waarop meteoor soms wat bleker uitvalt
                        maar meteoor is een kleur die je in het echt en in verschillende lichtintensiteiten moet beoordelen, pas dan komen al zijn nuances naar voren
                        uiteindelijk is onze eerste bedoeling (een A4 Avant in lava)in de realiteit ... een meteoor-Q5 geworden
                        op een Q5 blijkt meteoor wel donkerder te zijn (andere lichtinval ?)

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                          lavagrijs was steeds mijn eerste keuze, zeker voor een A4 waarop meteoor soms wat bleker uitvalt
                          maar meteoor is een kleur die je in het echt en in verschillende lichtintensiteiten moet beoordelen, pas dan komen al zijn nuances naar voren
                          uiteindelijk is onze eerste bedoeling (een A4 Avant in lava)in de realiteit ... een meteoor-Q5 geworden
                          op een Q5 blijkt meteoor wel donkerder te zijn (andere lichtinval ?)
                          Inderdaad, ik heb sinds anderhalve week mijn A4 in meteoorgrijs en naargelang de lichtinval en het weer (regenachtig of heldere hemel) kan dat kleur er totaal anders uitzien.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door boo-lee Bekijk Berichten
                            Inderdaad, ik heb sinds anderhalve week mijn A4 in meteoorgrijs en naargelang de lichtinval en het weer (regenachtig of heldere hemel) kan dat kleur er totaal anders uitzien.
                            da's toch tof : 2 wagens voor de prijs van één !
                            een meteoorgrijze wagen geeft ook (van dichtbij dan) een ander effekt naargelang het interieur : met zwart binnenin wordt het geheel wat triestig, met lichtgrijs geeft het kontrast meer leven, zeker als nog belicht door het opendak
                            meteoor is ook minder gevraagd (ik had ergens gelezen dat de kleur zou verdwijnen uit de palette voor 2010, maar dit werd ontkend door mijn dealer) dan lavagrijs en fantomzwart : in mijn ogen een reden om meteoor te kiezen (zeg het niet verder !)
                            Last edited by guyugy; 17/08/2009, 17:39.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                              de eerste versies van multitronic waren (zoals op een vroegere Daf...) inderdaad traploos : de wijzer van de toerenteller bleef mooi staan op een constante regime bij het fel optrekken (met wat motorkabaal...die meteen op volle toeren draaide). Ik had deze versie vroeger in Erps getest met een A4 1,8T 163 pk. Tof !!!
                              nu gaat de naald op en af telkens als de (artificiële) geprogrameerde tussenstappen overschreden worden
                              de krachtontplooiing is lineair omdat de verzetten zo kort bij mekaar zijn, maar de regime van de motor variëert om en gewone bak te simuleren, blijkbaar om de bestuurder een meer "natuurlijk" gevoel te geven. Ik vind het wat ludiek, maar niet onaangenaam, integendeel. Geeft het "vroem-vroem" -gevoel dat afwezig was op de eerste versies
                              Als 'ervaringsdeskundige' toch even toelichten:
                              -in 'D' blijft het toerental nog steeds constant (afh. van stand gaspedaal) terwijl de wagen traploos versnelt
                              -in 'S' worden 8 kunstmatige versnellingen gesimuleerd, waarbij je zoals een klassieke automaat telkens toeren maakt, opschakelt enz. Dit gebeurt dermate snel dat het vergelijkbaar is met een DSG, wat meteen verklaart waarom de Multitronic een halve seconde sneller optrekt van 0-100 dan een handgeschakelde versie.
                              1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
                              1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
                              1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver

                              1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
                              http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543

                              Comment


                              • Aha dus omgekeerd Zou eigenlijk eens mijn stoute schoenen moeten aantrekken en den interessante gaan uithangen bij een dealer voor een testrit met multitronic.....

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Alex85 Bekijk Berichten
                                  Aha dus omgekeerd Zou eigenlijk eens mijn stoute schoenen moeten aantrekken en den interessante gaan uithangen bij een dealer voor een testrit met multitronic.....
                                  Zeker doen!!
                                  1988 MB 500 SL R107 (245 PK) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=54051
                                  1989 MB 500 SL R129 (326 PK) http://www.autoforum.be/showthread.p...-500-SL-(R129)
                                  1992 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) zilver

                                  1993 MB 300 CE-24 Cabriolet A124 (220 PK) blauw
                                  http://www.autoforum.be/showthread.php?t=28543

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door venteke Bekijk Berichten
                                    Als 'ervaringsdeskundige' toch even toelichten:
                                    -in 'D' blijft het toerental nog steeds constant (afh. van stand gaspedaal) terwijl de wagen traploos versnelt
                                    -in 'S' worden 8 kunstmatige versnellingen gesimuleerd, waarbij je zoals een klassieke automaat telkens toeren maakt, opschakelt enz. Dit gebeurt dermate snel dat het vergelijkbaar is met een DSG, wat meteen verklaart waarom de Multitronic een halve seconde sneller optrekt van 0-100 dan een handgeschakelde versie.
                                    oeps ! mijn uitleg was dus niet helemaal juist... mijn verontschuldigingen hiervoor
                                    blijkbaar waren de testritten wel lang genoeg om mij te overtuigen van de deugden van het systeem, doch te kort om al de finessen ervan te hebben ontdekt
                                    ofwel was ik de eerste keer te lang in D gebleven, en de tweede keer constant in S ?
                                    mijn besluit was dat ik dat ooit moest hebben, maar toch ben ik onlangs nog een (laatste ?) keer voor een manuele bak gegaan, omdat ik vrij vaak nog een andere (manuele) wagen gebruik
                                    volgende keer misschien dus, tenzij de S-tronic wordt veralgemeend...

                                    Comment


                                    • Heb deze ochtend de mijne ook eindelijk mogen gaan afhalen (multitronic in quartzgrijs). De multironic rijdt echt wel fantastisch. Zoals eerder gezegd, in D blijft ie op zelfde toerental, in S gaat hij tot in het rood. En in de manuele stand zijn er 8 versnellingen (gesimuleerd), ik weet niet wanneer je dit zou gebruiken...
                                      De verkoper zei me dat er een Hard Disk van 80GB in zit ??? Ik dacht dat het maar 20 of 30 was ? Hij zei me ook dat er een voorbereiding voor bluetooth is zit maar om deze te gebruiken zijn extra 'modules' nodig die 'veel' geld kosten. Iemand een idee wat er nu juist nog extra nodig is om via bluetooth te kunnen bellen met de nieuwe A4 ?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door fdeville Bekijk Berichten
                                        De verkoper zei me dat er een Hard Disk van 80GB in zit ?
                                        Dat zei mijn verkoper ook bij de aflevering, 't was misschien dezelfde?

                                        Comment


                                        • Even een verhaaltje over mijn nieuwe A4...

                                          Vorige maand ben ik dus mijn nieuwe Av Avant modeljaar 2010 gaan ophalen. Super content natuurlijk en de eerste 3000km stonden er in no time op.
                                          Dan komt het verlof. We trekken eerst naar Roemenië (huurwagen) om dan met de eigen wagen nog een weekje in de Dordogne te verblijven. We vertrekken op zaterdagmiddag om daar om 23.00uur op onze bestemming toe te komen.(k*tfiles zeg in Frankrijk...)

                                          Zondagochtend wil ik wat inkopen gaan doen maar daar had mijn wagen geen zin in... Als ik wilde starten deed hij niks behalve drie foutmeldingen geven: iets van "parking brake system malfuction', "ESP fault", en nog iets van de afstelling van de lichten die ook defect lijkt te zijn. Via Audi assistance uit frankrijk komt er een garagist langs om te kijken wat het probleem is. (Via de telefoon had hij me al laten weten dat het zeker de batterij zou zijn.... yeah right ... hoe zou die batterij nu plat kunnen zijn dacht ik al, enfin ik had er geen goed oog in) Die gast komt langs (een opel garagist dan nog wel) en kan alleen maar constateren dat hij daar niet aan kan werken aan al "die computers"... Hij zal hem moeten afslepen naar een audi-dealer in de buurt. Zo gezegd zo gedaan en hij takelt hem naar een dealer op 60KM van onze verblijfplaats. Na nog wat heen en weer bellen komt er me een taxi ophalen om me naar mijn vervangwagen te brengen. (de audi-telefoniste verontschuldigt zich dat het wel een wagen is een een andere klasse en ik krijg een hyundai i30) Oja, ik moest zelf nog eerst 28€ bijleggen voor de taxi want audi betaald maar 80€... En dan komt het: de hele week ben ik door die officiële dealer aan het lijntje gehouden geweest wat nu het probleem was en hoe ze het zouden oplossen, de stukken die ze moeten hebben komen de ganse week niet binnen. Ik moet op vrijdag vertrekken maar de stukken zijn er niet... tot ik na de middag nog eens bel en blijkbaar zouden ze het toch kunnen maken (zonder stukken...raar maar waar...) Ik wou om 16,00 vertrekken mar krijg pas tegen 18,00uur te horen dat de wagen gemaakt is (omdat ik gellukig zelf nog maar eens aan hun telefoon hing) en dat ik me moest haatsen want ze gingen sluiten om 18.30uur... Ik moet zeggen dat ik de franse taal niet echt machtig ben, maar toen kon ik me wel heel goed kwaad maken in het Frans om die gast eens zijn vet te geven en te zeggen dat hij kon zien dat hij op ons wachtte! Toen we er waren was er enkel nog de mecanicien die ons kon vertellen dat hij "hoopte" dat het gemaakt was... leuk duwtje in de rug als je nog 910km naar huis moet rijden...
                                          Ik heb toen de wagen niet meer durven stilleggen tot we thuis waren. Maar we zijn er geraakt.

                                          De dag erna kunnen we rijden want de wagen start wee als normaal. Maar als we op zondagochtend terug willen wegrijden: idem dito zoals in Frankrijk. Dus vorige week maandag hebben ze hem terug weg getakeld naar mijn dealer.
                                          Wat is nu het probleem:
                                          Blijkbaar flipt de hoofdcomputer van mijn wagen (de stuurdoos of zoiets) en is er nog een ander deel van de computer die niet normaal doet. Ze hebben de stukken dan besteld, maar die zijn er nog steeds niet en zullen waarschijnlijk ten vroegste nu donderdag binnen komen... maar ik hoop er al niet meer op.

                                          Om een lang verhaal kort te maken: mijn spiksplinter nieuwe wagen zal al 3 weken in de garage staan, terwijl ik me moet behelpen met vervangwagentjes. Ik heb me geen wagen aangekocht van +40K om dergelijke zever mee te maken. Ik ben intussen gaan praten met de gedelegeerd bestuurder van mijn dealer om een commerciële tegemoetkoming te verkrijgen en ze zijn het aan het bekijken. Ik bestelde daar in nog geen 4 jaar al twee A4's, dus ze mogen wel eens wat doen om de ergernis en de voor de helft verklote vakantie te verzachten.

                                          Hopelijk is het met het vervangen van die computer-toestanden opgelost of dit zal mijn laatste Audi zijn.

                                          Al iemand dergelijke ervaring meegemaakt?

                                          Grtz,

                                          Een behoorlijk pissed Mario

                                          Comment

                                          Working...
                                          X