Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Audi heeft binnenkort de nieuwe TTS in de showroom staan en wij stelden hem op de proef. Deze explosieve coupé moet gaan concurreren met de Nissan 350Z, de Mercedes SLK en de BMW Z4 3.0i.
Opvallend verschil met zijn concurrenten is dat de TTS slechts vier cilinders heeft en de concurrenten allemaal met twee cilinders meer zijn uitgerust. Het blijkt dat dit niets afdoet aan het rijplezier. Deze Audi is niet bedoeld om lange stukken Autobahn te verslinden, maar op bochtige weggetjes komt deze snelste TT ooit het best tot zijn recht.
De turbo laat zich goed horen wanneer het toerental wordt opgevoerd en schakelen gaat als een trein dankzij de S-tronic en flippers. Het uiterlijk van de TTS is aan de binnenkant niet veel anders dan dat van de ‘gewone’ TT maar de buitenzijde is onder handen genomen. De TTS heeft de bekende LED-lampjes onder de koplampen en is voorzien van vier uitlaten onder zijn kont. Hij staat op flinke 18 inch wielen en heeft een sportieve voorspoiler.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Vrijdag 9 mei 2008. In de omgeving van Ingolstadt reden wij afgelopen week de eerste kilometers met de Audi TT TDI. Gezien de strakblauwe lucht en een temperatuur van rond de 25 graden kozen wij voor de Roadster-versie.
Het motorengamma van de Audi TT is uitgebreid met een dieselmotor. Onder de noemer TT TDI staat het model vanaf heden in de prijslijsten vanaf € 48.650,- voor de Coupé en € 51.600,- voor de Roadster. In dat geval ligt er onder de motorkap de bekende 2.0 liter TDI-motor met een vermogen van 170 pk en een koppel van 350 Nm. Audi claimt daarmee een 0-100 km/h sprint in 7,5 seconden voor de Coupé en 7,7 seconden voor de Roadster. De topsnelheid ligt in beide gevallen net boven de 220 km/h. En dat zijn keurige prestaties voor een diesel. (Prijzen in Nederland)
Elektrische te openen en sluiten
Tot zover de theorie, want het meest benieuwd zijn wij natuurlijk naar de rij-eigenschappen van de diesel-TT. Zoals gezegd kozen wij voor de Roadster-versie. Die is voorzien van een stoffen kap die geheel elektrisch (tot een snelheid van 30 km/h) geopend en gesloten kan worden. Eveneens elektrisch kan het windscherm tevoorschijn worden getoverd waardoor je tot 100 km/h lekker uit de wind zit. Op de snelweg kun je daardoor ook op wat hogere snelheden nog prima met elkaar communiceren. Wel neemt de wind in het interieur dan fors toe. Met de kap gesloten valt de akoestische werking van het dak tegen. Het windgeruis is nadrukkelijke aanwezig en ook de dieselmotor laat van zich horen.
Gemis aan felheid
Groot voordeel van de TDI-motor is dat de TT hiermee ook voor de zakelijke rijder tot de mogelijkheden behoort. Maar om met de deur in huis te vallen; een échte TT is het niet. De dieselkrachtbron levert voldoende vlotte prestaties voor een sportief karakter, maar de bijtkracht en de felheid van de benzinemotor missen we. Ook het geluid is weinig reden tot opwinding. De dieselmotor in het vooronder laat over de getankte brandstof geen twijfel bestaan. Wel maakt de motor de TT tot een heerlijke reisauto. Op de snelweg is het koppel van 350 Nm direct beschikbaar en dat zorgt voor gemakkelijke en vlotte tussenacceleraties. Ook het gemiddelde verbruik van 5,3 l/100 km voor de Coupé en 5,5 l/100 km voor de Roadster behoren tot de voordelen van de dieselmotor. Het rij- en stuurgedrag is net zo goed als die van de benzinevarianten. De besturing is lekker direct, de kleefkracht aan het asfalt groot en het rijplezier daardoor van een hoog niveau.
Conclusie
Zetten we de voor- en nadelen op een rij dan komen we eigenlijk neutraal uit. De TT TDI is simpelweg minder sportief. Dat komt voornamelijk doordat de dieselmotor de felheid van een benzinemotor mist en het sportieve geluid ontbreekt. Anderzijds is de TT TDI wel lekker zuinig, een prettige reisgenoot op lange afstanden en bovendien ook bereikbaar voor de zakelijke rijder. Vooral dat laatste zal ervoor zorgen dat de verkopen van de TT een positieve impuls gaan krijgen en de droom van menig vertegenwoordiger en manager in vervulling kan gaan. Maar de liefhebber, die moet echt voor de benzinevarianten gaan.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Ik heb vrijdagavond een vijftal uurtjes rondgereden met een Audi TT 3.2 Quattro S-tronic, een full black !
Ik post morgen foto's/filmkes.
Dat vermogen, dat geluid ..
Enkel zijn de prestaties niet zo een vooruitgang op de 2.0 TFSI S-tronic waar ik ook al een vijftal uurtjes mee reed. Nu wacht ik nog op een testrit met de TTS S-tronic, moest ik voor een TT gaan zou het dan toch die laatste worden aangezien de taksen daar een stuk lager liggen dan bij die 3.2.
Op vroom.be staat "midden 2008".
Op autozine.nl hebben ze het over "begin van de zomer"
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment