Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Twaalfcilinders, achtcilinders of maar een vrij simpele vierpitter. Wat je Hamann Motorsport ook voorschotelt, de Laupheimse tuner weet er verbazingwekkende vermogens uit te persen. Voor de Abarth 500 heeft het maar liefst vijf programma’s geschreven met een maximum afgifte van 275 pk.
Slechts enkele kilometers waren ervoor nodig om de Abarth 500 voor altijd in onze harten te sluiten; Calimero op wielen, zeg maar! Maar het leukste kan altijd leuker moet Hamann hebben gedacht en zij gingen er eens goed voor zitten en schreven in totaal vijf tuningprogramma’s voor de kleine Italiaan. Stage I begint vrij begint ‘rustig’ en pept het 1.4 liter turbomotortje op naar 160 pk, gelijk aan het vermogen dat de Abarth 500 Essesse afgeeft. Het koppel stijgt van 206 Nm naar een pittige 285 Nm en geloof ons dat dit voldoende is om het heel veel auto’s knap lastig te maken. Upgrade HS II heeft een resultaat van 180 pk en 295 Nm dankzij het aanpassen van de ECU, de turbocharger en het installeren van een sportluchtfilter en een ander uitlaatsysteem. Acceleratiecijfers geeft Hamann niet op, maar we schatten op een 0-100km/h-tijd van 7,3 seconden.
200 pk-grens
Pas echt leuk (en serieus) wordt ’t met programma HS III. Die doorbreekt de 200 pk-grens en hoest 210 pk en 310 Nm op. Let wel, dit alles nog steeds uit datzelfde 1.4-tje! Enkel wat rommelen met de Ecu is hiervoor niet genoeg. Onder andere de standaard turbo vervangen voor een exemplaar met een aangepaste geometrie is hier tevens voor nodig. Met de twee raceprogramma’s gaat Hamann een stuk verder. De gehele viercilinder gaat op de schop; andere zuigers, betere zuigerstangen, een potente turbocharger met grotere intercooler en een racekoppeling zijn zoal de modificaties. Het resultaat is een verbazingwekkende 240 pk en 330 Nm. Met zulke specificaties duikt de Abarth 500 zeker onder de 6,0 seconden op het welbekende traject naar honderd. Remmen met een diameter van 294 mm vóór en 305 mm achter en ieders vier remklauwen staan garant voor de vertraging. Want dat het hard kan gaan staat buiten kijf. Het kan echter nog gekker met het programma HS Cinquecento 575. Hierbij worden onder meer ook de cilinderkop en de krukas aangepast en krijgt de 500 de beschikking over een gelimiteerd slipdifferentieel. En dat is ongetwijfeld nodig wanneer er 275 pk en 380 Nm onder je rechtervoet ter beschikking staat en het wagengewicht nauwelijks hoger uitvalt dan 1.050 kilogram.
Fiat kan de band met dochterbedrijf Ferrari niet genoeg benadrukken. Op de IAA in Frankfurt komt Abarth daarom met de Abarth 695 Tributo Ferrari, de ultieme versie van de 500 Abarth.
De Abarth 695 Tributo Ferrari heeft een opgefokte 1,4-liter T-Jet motor aan boord. De ingenieurs weten 180 pk uit het blokje te peuren. Via een Manual Transmission Automated (MTA) versnellingsbak gaan de aandrijfkrachten naar de voorwielen. De MTA-bak is een gerobotiseerde handbak met flippers achter het stuur.
Het ontwerp van de 17-inch wielen is geïnspireerd op dat van de Ferrari-wielen. Speciale schokdempers en extra grote remmen zorgen ervoor dat de Abarth 695 Tributo Ferrari zich wel raad weet met de extra pk’s. De auto krijgt de kleur Scuderia Red mee, terwijl de wielen en de achterste luchtinlaten zijn afgewerkt in de kleur Racing Grey. Xenon verlichting behoort tot de standaarduitrusting.
Binnenin vallen de ‘Abarth Corsa by Sabelt’ stoelen op. Deze kuipen zijn van koolstofvezel en zijn afgewerkt met lederen bekleding. Per stoel zorgen deze voor een gewichtsbesparing van 10 kilogram. Ook het instrumentenpaneel is geïnspireerd op dat van Ferrari’s.
Alle exemplaren krijgen een plakkaat met het serienummer mee. Of er ook exemplaren naar Nederland komen en wat de prijs dan eventueel is, is nu nog niet bekend. Op de IAA in Frankfurt kunnen we het bommetje in ieder geval in het echt zien.
Er zullen 1.695 exemplaren gemaakt worden.
Ferrari Rood : 1 198 voertuigen
Ferrari Geel : 299 voertuigen
Ferrari Blauw : 99 voertuigen
Ferrari Grijs : 99 voertuigen
Voor België/Luxemburg zullen er een 50-tal beschikbaar zijn.
Comment