Mededeling
Collapse
No announcement yet.
VOLKSWAGEN lovers V2
Collapse
X
-
Volkswagen 1302 S (1971) - Door nostalgie blijft er markt voor maar was toen al gedateerd
Gedateerd geboren
We stappen weer eens een keer in een Volkswagen Kever. Gewoon omdat die dingen haast onuitroeibaar lijken, ze blijven maar gekocht worden als klassieker. En dat terwijl opvolger Golf de 50 ook al gepasseerd is!
De Kever. Hele generaties groeiden ermee op. Ruim 21,5-miljoen zijn er tussen 1938 en 2003 gebouwd. Toch begon in de jaren ‘60 de realiteit het uitgemolken concept te achterhalen. Met modellen als de Ponton en de 411 probeerde Volkswagen de concurrentie bij te blijven, maar het werd steeds duidelijker dat er een koerswijziging nodig was. In 1970 kreeg de Kever na 32 jaar een impuls door middel van een betere voor- en achterwielophanging.
De 1302 is behoorlijk aangepast
De als 1302 betitelde VW heeft McPherson-veerpoten, een bredere en langere neus en een grotere spoorbreedte. De goedkoopste 1302 heeft een 1.285 cc boxer met 44 pk, de S heeft een 1.6-liter motor. Die ligt in de auto waarmee wij op pad gaan en is bovendien gekoppeld aan een versnellingsbak met een iets langere eindoverbrenging. In het overwegend vlakke Nederland kun je daar prima mee uit de voeten en is er bij een tempo van 100 km/h een beetje meer rust aan boord.
1.6 biedt nauwelijks meer dan de 1.3
Qua vermogen en koppel heeft de 1.6 niet heel veel meer te bieden dan de 1.3, dat merk je ook. Maar hij stuurt wel stukken beter dan de oorspronkelijke Kever en voelt stabieler aan. Maar dan nog kon hij prijsgenoten als de Ford Escort en Opel Kadett niet aan. En de Japanners waren ook voorzichtig in opmars. Denk aan de voorwielaangedreven Datsun Cherry 100A, de Mazda 1300 en de Toyota Corolla 1200. Of wat te denken van de destijds moderne en ruime Fiat 128? En toch borduurde Volkswagen voort op het thema luchtgekoelde boxer op de achteras, waarvan de productie in 1938 startte. Rijden met een Kever heeft zeker zijn charme. De staande pedalen, de lange pook, het uit duizenden herkenbare motorgeluid; de nostalgie druipt er vanaf. Er blijft dan ook altijd een markt voor de kleine VW, al heeft de eerste generatie Golf dat al een beetje overgenomen. In deze kleur (Shantangelb) en met de leuke set lichtmetaal weet dit exemplaar zich alsnog te onderscheiden van de grijze massa.
Technische gegevens
Motor 4-cil., boxer, luchtgekoeld
Cilinderinhoud 1.584 cc
Max. vermogen 37 kW/50 pk bij 4.000 tpm
Max. koppel 106 Nm bij 2.800 tpm
Topsnelheid 138 km/h
0-100 km/h 19,5 s
Verbruik gem. 12,0 l/100 km
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Toch ook iets erover in de Belgische pers.
Deze met stof bedekte Volkswagens en Audi’s hebben bijna allemaal nooit gereden, want ze maakten deel uit van de collectie van een beroemde Belgische fabriek die onlangs haar deuren sloot. Ze werden opgekocht door een Nederlandse handelaar en gaan binnenkort onder de hamer.
Last edited by Jocar; 1 Week Geleden.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Eens wat meer opgezocht van deze SP2, lijkt mij interessant.
De Volkswagen SP2 is een Braziliaanse sportwagen die werd geproduceerd van 1972 tot 1976. Hij is gebaseerd op het chassis van de Karmann Ghia, maar heeft een unieke carrosserie en werd aangedreven door een luchtgekoelde, platte viercilindermotor. De SP2 was bedoeld als een sportieve auto voor de Braziliaanse markt.
Meer details:- Chassis en Motor:
De SP2 deelt het bredere chassis van de Karmann Ghia, maar is voorzien van de platte "pancake" motor van de VW type 3 Deze motor, met typecode "BL", is een 1.7 liter luchtgekoelde viercilinder boxer die 65 pk produceert.
- Prestaties:
De SP2 had een topsnelheid van ongeveer 161 km/u en kon in ongeveer 17,4 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren.
- Productie:
De SP2 werd geproduceerd van juli 1972 tot december 1975. In totaal werden er ongeveer 10.000 exemplaren van de SP2 gebouwd.
- Marktpositie:
De SP2 was bedoeld als een sportieve auto voor de Braziliaanse markt en was een relatief zeldzame verschijning, zelfs in Brazilië.
- Ontwikkeling:
De SP2 werd ontwikkeld door Volkswagen do Brasil, de Braziliaanse tak van Volkswagen, als een poging om een sportieve auto te creëren voor de lokale markt. Het project was intern bekend als VW type 149. - Ontwerp:
De auto heeft een opvallende, lage en gestroomlijnde carrosserie. Het ontwerp werd geleid door Marcio Piancostelli.
De SP2 is een interessant stukje Braziliaanse auto-geschiedenis en wordt gewaardeerd om zijn unieke ontwerp en zeldzaamheid.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
- Chassis en Motor:
Comment