Mededeling
Collapse
No announcement yet.
VOLKSWAGEN lovers V2
Collapse
X
-
Volkswagen 1302 S (1971) - Door nostalgie blijft er markt voor maar was toen al gedateerd
Gedateerd geboren
We stappen weer eens een keer in een Volkswagen Kever. Gewoon omdat die dingen haast onuitroeibaar lijken, ze blijven maar gekocht worden als klassieker. En dat terwijl opvolger Golf de 50 ook al gepasseerd is!
De Kever. Hele generaties groeiden ermee op. Ruim 21,5-miljoen zijn er tussen 1938 en 2003 gebouwd. Toch begon in de jaren ‘60 de realiteit het uitgemolken concept te achterhalen. Met modellen als de Ponton en de 411 probeerde Volkswagen de concurrentie bij te blijven, maar het werd steeds duidelijker dat er een koerswijziging nodig was. In 1970 kreeg de Kever na 32 jaar een impuls door middel van een betere voor- en achterwielophanging.
De 1302 is behoorlijk aangepast
De als 1302 betitelde VW heeft McPherson-veerpoten, een bredere en langere neus en een grotere spoorbreedte. De goedkoopste 1302 heeft een 1.285 cc boxer met 44 pk, de S heeft een 1.6-liter motor. Die ligt in de auto waarmee wij op pad gaan en is bovendien gekoppeld aan een versnellingsbak met een iets langere eindoverbrenging. In het overwegend vlakke Nederland kun je daar prima mee uit de voeten en is er bij een tempo van 100 km/h een beetje meer rust aan boord.
1.6 biedt nauwelijks meer dan de 1.3
Qua vermogen en koppel heeft de 1.6 niet heel veel meer te bieden dan de 1.3, dat merk je ook. Maar hij stuurt wel stukken beter dan de oorspronkelijke Kever en voelt stabieler aan. Maar dan nog kon hij prijsgenoten als de Ford Escort en Opel Kadett niet aan. En de Japanners waren ook voorzichtig in opmars. Denk aan de voorwielaangedreven Datsun Cherry 100A, de Mazda 1300 en de Toyota Corolla 1200. Of wat te denken van de destijds moderne en ruime Fiat 128? En toch borduurde Volkswagen voort op het thema luchtgekoelde boxer op de achteras, waarvan de productie in 1938 startte. Rijden met een Kever heeft zeker zijn charme. De staande pedalen, de lange pook, het uit duizenden herkenbare motorgeluid; de nostalgie druipt er vanaf. Er blijft dan ook altijd een markt voor de kleine VW, al heeft de eerste generatie Golf dat al een beetje overgenomen. In deze kleur (Shantangelb) en met de leuke set lichtmetaal weet dit exemplaar zich alsnog te onderscheiden van de grijze massa.
Technische gegevens
Motor 4-cil., boxer, luchtgekoeld
Cilinderinhoud 1.584 cc
Max. vermogen 37 kW/50 pk bij 4.000 tpm
Max. koppel 106 Nm bij 2.800 tpm
Topsnelheid 138 km/h
0-100 km/h 19,5 s
Verbruik gem. 12,0 l/100 km
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Toch ook iets erover in de Belgische pers.
Deze met stof bedekte Volkswagens en Audi’s hebben bijna allemaal nooit gereden, want ze maakten deel uit van de collectie van een beroemde Belgische fabriek die onlangs haar deuren sloot. Ze werden opgekocht door een Nederlandse handelaar en gaan binnenkort onder de hamer.
Last edited by Jocar; 05/08/2025, 07:58.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
Eens wat meer opgezocht van deze SP2, lijkt mij interessant.
De Volkswagen SP2 is een Braziliaanse sportwagen die werd geproduceerd van 1972 tot 1976. Hij is gebaseerd op het chassis van de Karmann Ghia, maar heeft een unieke carrosserie en werd aangedreven door een luchtgekoelde, platte viercilindermotor. De SP2 was bedoeld als een sportieve auto voor de Braziliaanse markt.
Meer details:- Chassis en Motor:
De SP2 deelt het bredere chassis van de Karmann Ghia, maar is voorzien van de platte "pancake" motor van de VW type 3 Deze motor, met typecode "BL", is een 1.7 liter luchtgekoelde viercilinder boxer die 65 pk produceert.
- Prestaties:
De SP2 had een topsnelheid van ongeveer 161 km/u en kon in ongeveer 17,4 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren.
- Productie:
De SP2 werd geproduceerd van juli 1972 tot december 1975. In totaal werden er ongeveer 10.000 exemplaren van de SP2 gebouwd.
- Marktpositie:
De SP2 was bedoeld als een sportieve auto voor de Braziliaanse markt en was een relatief zeldzame verschijning, zelfs in Brazilië.
- Ontwikkeling:
De SP2 werd ontwikkeld door Volkswagen do Brasil, de Braziliaanse tak van Volkswagen, als een poging om een sportieve auto te creëren voor de lokale markt. Het project was intern bekend als VW type 149. - Ontwerp:
De auto heeft een opvallende, lage en gestroomlijnde carrosserie. Het ontwerp werd geleid door Marcio Piancostelli.
De SP2 is een interessant stukje Braziliaanse auto-geschiedenis en wordt gewaardeerd om zijn unieke ontwerp en zeldzaamheid.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
- Chassis en Motor:
-
Ik denk dat de Beetle/Käfer nog steeds potentieel heeft, en dat VW er weer één zou moeten gaan maken.
beetle.jpgThere are Pretenders among us.....
Geniuses with the ability to become anyone they want to be.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenToch ook iets erover in de Belgische pers.
Deze met stof bedekte Volkswagens en Audi’s hebben bijna allemaal nooit gereden, want ze maakten deel uit van de collectie van een beroemde Belgische fabriek die onlangs haar deuren sloot. Ze werden opgekocht door een Nederlandse handelaar en gaan binnenkort onder de hamer.
Een kijkje in GLOEDNIEUWE Volkswagen, Audi YOUNGTIMERS en meer
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
-
In Volkswagen-Audi-collectie van Audi Brussel zit een Lupo TDI die zeldzamer is dan een 911 uit 1972
Binnenkort start veiling
Mark Wegh is vooral bekend van Porsche Centrum Gelderland, een specialist op het gebied van nieuwe en klassieke Porsches. Maar Mark is ook een gepassioneerd verzamelaar van Volkswagens en Audi’s. Na de sluiting van de Audi-fabriek in het Belgische Vorst zocht VAG naar een nieuwe eigenaar voor de fabriekscollectie van 32 unieke auto’s. Dat aanbod kon Mark niet weerstaan.
“Moet je nou eens kijken, dat is toch uniek?” Waar mijn eerste blik vooral gaat naar een VW Iltis, de grootvader van de latere Audi Quattro, en even verderop een uiterst zeldzame Golf Rally, wijst Mark naar een keurige, rode Volkswagen Lupo. Een 1.4 TDI. Zo’n auto die je ooit op iedere straathoek tegenkwam en waarvan je nog steeds niet verbaasd opkijkt als je een overlevende tegenkomt. “Deze hebben ze nieuw van de band geplukt, waarschijnlijk het eerste exemplaar. Ik kan je nu al vertellen, zo’n auto vind je gewoon nooit meer. Die is zeldzamer dan een onbetaalbare 911 uit 1972!”
Alles ineens gekocht
Mark heeft een grijns van oor tot oor als hij trots zijn nieuwe aanwinsten laat zien en vertelt: “Na de sluiting van de fabriek bleef de museumcollectie achter. Bij Audi hebben ze genoeg auto’s in de eigen collectie, dus werden er wat lijntjes uitgegooid om de interesse te peilen. Zo werd ik op een gegeven moment benaderd. Ze kennen me wel: ik ben die liefhebber die gek is op auto’s met lage kilometerstanden of een bijzonder verhaal, dus deze collectie is voor mij wel de heilige graal. Dit waren allemaal auto’s die zo ongeveer recht van de band kwamen, hooguit met wat testkilometers. Je begrijpt, die kon ik niet laten lopen. Wat ook meespeelde, is dat ik de hele collectie in één keer kon overnemen. Dat kan ook niet iedere partij, dus de handen waren snel geschud. Ik heb er meteen een viertal trailers heen gestuurd, en nu staan ze bij mij. Geweldig verhaal toch?”
Laatste Kever die in Brussel van de band liep
Een mooi verhaal en bijzondere auto’s, dat valt wel op als we ze op ons gemak langslopen. Die blauwe Kever is niet zomaar een blauwe Kever. Mark: “Daar staat de laatste Kever die er van de band liep, een 1303 voor de kenners, uit 1975. Toen al lang prehistorisch. En hier, de 100.000ste Audi A1. Met handtekeningen van alle medewerkers. En daarachter de 500.000ste. Die hebben ze leuk gewrapt trouwens. Volgens mij zijn er ongeveer een miljoen A1’s gebouwd in Brussel.” Even verderop staat nog meer A1-pret: een S1 met een unieke gekko in de lak. “Ik moet nog uitzoeken wat hier precies het verhaal achter is, dat is ook een leuk onderdeel van zo’n aankoop. Je weet gewoon nog niet alles.”
Volkswagen Iltis met nul op de klok
Even verderop lopen we dan toch naar de VW Iltis, een auto waarvoor ‘lelijk’ niet eens de lading dekt, maar die in de historie van VW en Audi een cruciale rol heeft gespeeld. Er zijn er ooit 4000 gebouwd, maar overlevers zijn er niet veel. Mark: “Bij het testen van dit voertuig, ooit bestemd voor het leger, viel Audi als een blok voor de voordelen van vierwielaandrijving. Deze auto stond dus aan de basis van de legendarische Quattro. En daarbij nul kilometers op de klok!”
Het topstuk dat het meeste gaat opleveren bij de online veiling op The Collectables? Deze zo goed als nieuwe Rallye Golf kan dat zo maar worden. Maar die ook nog erg frisse GTI die erachter staat kan ook flink wat opleveren.
Golf Rallye met 50 kilometer
Die ultralage kilometerstand is een terugkerend thema. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Golf Rallye (50 kilometer en nóg unieker door z’n gele, Franse koplampen) en de nagelnieuwe Golf 2 GTI, Passat Variant GLX (36 kilometer), Polo 1.2, Golf V5 uit 1999 en ga zo maar door. Mark: “Zo’n V5, dat was écht geen lullige auto toen, nu nog steeds niet trouwens. En heb je dit al gezien? Deze Seat? Heeft het stuur rechts, gemaakt voor de Engelse markt. Ook leuk!”
Bij die galerie van lage kilometerstanden zijn er ook twee uitzonderingen. Eén is een Volkswagen Lupo 3L, die ultrazuinige kleine diesel, waarvan het interieur duidelijk zijn beste tijd heeft gehad. Mark legt uit: “Dit is waarschijnlijk een prototype, want alles ligt uit elkaar, het interieur is een allegaartje en de bedrading ligt her en der open.” Even verderop staat een Passat, in nieuwstaat, met een geheim. “Zie je die teller? Die staat op 232.000 kilometer! Dat kan niet, want die auto is gloednieuw. Ik denk dat een medewerker ooit gauw nog even een klokje heeft omgewisseld met zijn eigen Passat. Er zijn overigens nog wel meer auto’s bij met wat missende onderdelen, dus daar is wel eens wat ‘per ongeluk’ verdwenen, vermoed ik ...”
Netjes maken
Niet alleen de auto’s zijn dus uniek, ook de verhalen die eraan kleven. De hamvraag luidt natuurlijk: wat gaat Mark doen met al die auto’s? “Ze staan voorlopig mooi in mijn collectie. We gaan ze eerst netjes maken. Sommige zijn heel waardevol, voor andere exemplaren is het wat de gek ervoor geeft, maar ze zijn allemaal uniek. Dat is voor mij het mooist: zoiets kom je nooit meer tegen. Ik heb het geluk dat ik dit in één keer kon overnemen. De komende tijd ga ik beslissen welke auto’s er bij mij in de collectie blijven. De rest van de auto’s wordt geveild via Thecollectables.nl. In september organiseren we daar nog twee kijkdagen voor, dus heb je interesse in een auto met een mooi verhaal en weinig kilometers? Dan moet je die website zeker in de gaten houden.”
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau
Comment
Comment