Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ALFA ROMEO Lovers V2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Jocar
    replied
    MET DEZE CROSS-OVER WAS ALFA ROMEO EEN ECHTE PIONIER GEWEEST

    VERGETEN VRIJETIJDSVOERTUIG VAN ZAGATO

    ​Hoewel Alfa Romeo met de Tonale een voor dit merk nieuw segment betreedt, blijkt dit model onvermoede voorgangers te hebben. Zoals de Z33 Free Time van Zagato, die net als de Tonale aan de betere vrijetijds­besteding appelleert. Deze studie werd tegelijkertijd met de Alfa 33 Giardinetta 4x4 voorgesteld.


    De teloorgang van de autosalon van Genève maakt een autoliefhebber weemoedig, zeker wanneer die de editie van pakweg 1984 nog eens in de autobladen opzoekt. Hoogtepunten waren de Renault 25, de civiele versie van de Peugeot 205 Turbo 16 en, als klapstuk, de Ferrari 288 GTO. Het aardige van Genève is dat carrosseriebouwers er zich traditiegetrouw van hun meest creatieve kant laten zien. Zo ook Zagato, dat in 1984 een geslaagde Alfetta stationwagon toonde en ook het wonderlijke studiemodel Alfa Romeo Z33 Free Time, gebouwd op basis van de Alfa 33.

    Ontwikkeld in opdracht van Alfa Romeo als vrijetijdsvoertuig

    De autopers had er destijds nauwelijks aandacht voor, maar dat maakt het model niet minder interessant. Zagato ontwikkelde de Z33 in opdracht van Alfa Romeo als vrijetijdsvoertuig met extra veel binnenruimte en een grote bodemvrijheid. Hij had nog geen vierwielaandrijving, omdat Alfa die pas op diezelfde Geneefse beurs op de 33 Giardinetta zou introduceren. De hoge, hoekige carrosserie had weliswaar duidelijke trekjes van de Giulietta, maar ook proporties waarmee hij klip en klaar associaties opriep met de Range Rover. Zagato’s keuze om de Z33 slechts twee portieren te geven, is daarmee wat ons betreft verklaard. Het interieur was multifunctioneel, met verplaatsbare en opklapbare zittingen. De gekke verhoging achteraan was bedacht om te voorkomen dat de Z33 op een bestelauto zou lijken. Tegenwoordig zouden we een dergelijk model een cross-over noemen, een fenomeen dat anno 1984 nog maar weinig voorkwam.

    Z33 was tijd te ver vooruit

    Het feit dat Zagato besloot om voor de Z33 twee ontluikende autogenres met elkaar te kruisen, maakte hem extra speciaal. De autowereld had immers net kennisgemaakt met het fenomeen ruimtewagen, terwijl luxe nog amper met terreinauto’s werd geassocieerd. In dit nieuwe, nog zeer dunbevolkte deel van de markt gold de Range Rover als maatstaf en verrichtten de Matra Rancho en de Toyota Tercel 4WD in een lager echelon enig zendingswerk. Een doorbraak bleef uit. De Z33 zou het in dat stille hoekje van de markt vast ook niet hebben gered. Hij was zijn tijd te ver vooruit. En er was niemand die het zag.













    Leave a comment:


  • MasterC
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
    Alfa Romeo Spider (1996)







    Altijd te zalig gevonden!

    Vorig jaar eens in een gezeten in de garage, en interieur viel wel wat tegen

    Leave a comment:


  • MasterC
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door The Pretender Bekijk Berichten
    Alfa Romeo Giulietta Returns From The Dead In Hatch And Sedan Renders.




    https://www.carscoops.com/2023/01/al...renderings/​

    Dat ze deze maar eens op de markt brengen op de basis van de 308

    Zou de perfect opvolger zijn voor onze Giulietta​...

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Alfa Romeo Spider (1996)







    Leave a comment:


  • The Pretender
    replied
    Alfa Romeo Giulietta Returns From The Dead In Hatch And Sedan Renders.




    https://www.carscoops.com/2023/01/al...renderings/​


    Leave a comment:


  • bobo
    replied



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

    Leave a comment:


  • bobo
    replied



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

    Leave a comment:


  • bobo
    replied



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Da's pas een logo met geschiedenis. Leuk verhaal.

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    WAAROM ER EEN SLANG IN HET LOGO VAN ALFA ROMEO ZIT

    DE BETEKENIS VAN HET ALFA-LOGO

    ​Gelukkig zijn er nog merken met een fraai embleem. Neem Alfa Romeo, het merk met dat fraaie beeldmerk, waarin onder meer een soort slang zit verwerkt. Wat het allemaal betekent leggen we je in dit artikel uit. Die slang, of ook wel draak, is bijvoorbeeld sterk verbonden met de stad Milaan.


    Rode kruis

    Het stadswapen van de stad Milaan, hoofdstad van de regio Lombardije. Het rode kruis werd tijdens de eerste van de zeven kruistochten in de Middeleeuwen (rond het jaar 1100) gebruikt door de soldaten uit Milaan. Het wit staat symbool voor de witte onderkleding van de soldaten van Giovanni da Rho.

    Slang

    De slang (of draak) is een zogenaamde biscione, een creatuur dat prijkte op het uit 1056 stammende wapen van de adellijke Italiaanse Visconti-familie. De tweede Visconti-dynastie had van 1277 tot 1447 de macht in Milaan. Het motto van Visconti was ‘Vipereos mores non violabo’, wat zoveel betekent als ‘Ik zal het gedrag van de slang niet schenden’. De slang is tot op de dag van vandaag het symbool van Milaan, Alfa Romeo’s oorspronkelijke thuishaven, al heeft het beest volgens het stadsbestuur niets te maken met de Visconti-familie. De zeven kronkels van de slang, Tarantasio geheten, zouden kunnen slaan op het aantal kruistochten.

    Bij dit logo uit de jaren 1945 tot 1950 was het mannetje in de bek wel erg groot.

    Mannetje in bek van slang

    Wat de betekenis is van de persoon (man of kind) die uit de bek van de slang steekt, is niet helemaal duidelijk. Volgens sommigen had het een afschrikwekkende functie, andere theorieën grijpen terug naar de slang annex draak die Milaan in de vijfde eeuw terroriseerde door kinderen aan te vallen en op te eten. Het beest werd volgens de (verzonnen) legende verslagen door Uberto, de grondlegger van de Visconti-dynastie. De persoon zou een Saraceen kunnen zijn, een tegenstander van de christenen. De ongelukkige zou volgens de een worden opgegeten, anderen menen dat hij juist uit de bek van de draak tevoorschijn komt. Kortom: een smeuïg mysterie.

    Kroontje

    Om het koninklijke karakter te benadrukken van de twee families die samen de Viscioniti’s vormden, kreeg de slang (of draak) een kroontje op zijn kop geplaatst.

    Letter (Alfa)

    In 1915, tijdens de Eerste Wereldoorlog , kocht ingenieur en zakenman Nicola Romeo de ALFA-fabriek in Portello (Milaan) op om er granaten voor het Italiaanse leger te produceren. Daarna volgden ook vliegtuigmotoren, locomotieven en ander wapentuig. Na de oorlog werd weer overgeschakeld op auto’s, en Romeo gaf ze de merknaam Alfa Romeo mee. Hij wist, na protesten van ALFA-eigenaren, de rechtbank ervan te overtuigen dat Alfa niet voor ‘Societa Anonima Lombarda Fabbrica Automobili’ stond, maar dat het ‘gewoon’ de eerste letter van het alfabet was.

    Sliertjes

    Deze sliertjes zijn zogenaamde Savoyaanse knopen, een verwijzing naar het Italiaanse koningshuis. In 1946 verdwenen ze van het logo na de val van de monarchie en het uitroepen van de republiek.

    Milano

    De oorspronkelijke thuisstad van Alfa Romeo. Het hoofdkwartier staat tegenwoordig in Turijn, de stad van moederbedrijf Fiat.

    Het logo door de jaren heen

    Het eerste logo van A.L.F.A. (nog zonder de achternaam van Nicola Romeo, die kwam er in 1920 bij) werd gemaakt door Romano Catteneo, een leerling van ontwerper Giuseppe Merosi. Op 24 juni 1910 werd het door Ugo Stella vastgelegd bij de notaris. Stella was directeur van Societa Italiana Automobili Darracq (SIAD), de in 1906 opgerichte voorloper van (Societa) Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, kortweg ALFA. Door de jaren heen had het embleem verschillende gedaantes, waarbij de letters ‘Milano’ in 1972 het veld moesten ruimen toen Alfa Romeo ook in Pomigliano d'Arco bij Napels auto’s (de Sud) ging bouwen. Van 1925 tot 1945 werd het versierd met een lauwerkrans ter ere van het behalen van het wereldkampioenschap in de Grand Prix-racerij met de P2. De laatste ‘facelift’ van het beeldmerk stamt uit 2015, toen het wat minimalistischer werd en de verticale scheidslijn tussen het rood-witte wapen en de slang verdween.

    Bekijk ook deze video waarin we je het logo van Alfa Romeo uitleggen.




    Leave a comment:


  • bobo
    replied

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Alfa Romeo 147 1.6 TwinSpark Veloce – 2006 – 310.028 km - Klokje Rond

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Alfa Romeo Giulietta (1961)





















    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Alfa Romeo 159 SW 3.2 JTS - Op de Rollenbank

    Leave a comment:


  • bobo
    replied


    favoriete velg

    Leave a comment:


  • bobo
    replied



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Alfa Romeo 159

















    Leave a comment:


  • bobo
    replied



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

    Leave a comment:


  • bobo
    replied

    Zomers


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Alfa Romeo GTAm Review: The Story Of A LEGEND

    Leave a comment:

Working...
X