Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Dat weet ik niet maar we hebben zelf jaren een 520i E34 op lpg gehad en niks anders dan problemen.
Ons ma heeft 8 jaar met een E36 320i Touring op LPG gereden, niks problemen gehad. Onze pa rijdt nu (ik denk) al 5 jaar met een E46 320i (2,2 Lt.) Touring op LPG, ook nog niks problemen gehad tot op de dag van vandaag.
Ja dat is ook wat geluk hebben maar ik heb al van 2 BMW verdelers gehoord dat de 6 cilinders van BMW nogal zeer gevoelig zijn voor LPG en m'n vader heeft het zelf ook meegemaakt dus zoveel vertrouwen heb ik er niet mee.
Iemand ervaring met een E34 525i of 530i op LPG?
Of iemand die hier meer weet over te zeggen? Opmerkelijkheden of eigelijk niet zo geschikt voor LPG?
En moet je deze karren met handgeschakelde bak hebben of is de automaat ook een fijne partner om mee onderweg te zijn?
Als je een automaat vindt, ga er uitgebreid mee testrijden, en let vooral heel goed op hoe de automaat zich gedraagt. Het zijn niet de allersterkste versnellingsbakken, en wanneer afgeragd zul je het eraan merken (bijv. revven met deze automaten is hyperslecht voor de kleppendoos).
Heb er ooit eens een hoop over opgezocht. 't Komt erop neer dat je een goed onderhouden exemplaar vindt, dat respectvol gereden geweest is.
Ja dat is ook wat geluk hebben maar ik heb al van 2 BMW verdelers gehoord dat de 6 cilinders van BMW nogal zeer gevoelig zijn voor LPG en m'n vader heeft het zelf ook meegemaakt dus zoveel vertrouwen heb ik er niet mee.
Tsja... veel hangt ook af van de installateur. En BMW dealers... velen willen niet horen van gas... zo'n marginale brandstof in zo'n prestigieuze wagen, dat kan niet hé.
Enfin, m'n ouders hun ervaringen zijn alvast positief. Maar dat zijn wel wreed rustige chauffeurs, kan daar ook mee te maken hebben denk ik.
Als je een automaat vindt, ga er uitgebreid mee testrijden, en let vooral heel goed op hoe de automaat zich gedraagt. Het zijn niet de allersterkste versnellingsbakken, en wanneer afgeragd zul je het eraan merken (bijv. revven met deze automaten is hyperslecht voor de kleppendoos).
Heb er ooit eens een hoop over opgezocht. 't Komt erop neer dat je een goed onderhouden exemplaar vindt, dat respectvol gereden geweest is.
what about de manuele bak? Zou graag es die V8 testen.
de e34 52X motoren zijn dezelfde uit de e30 / E36. Vraag maar es aan Moptic hoe z'n 320i zich gedraagt op lpg :p
Oorspronkelijk geplaatst door Alexis
Was grappig om je bij het vertrekken elke 90° bocht al clutchdumpend scheef te zien nemen om je kar wat te sparen
Weet niet of de 24-kleppers andere automaten hebben. Ik heb het iig over de automaat gekoppeld aan een 25i 12-klepper, en ik dacht dat de 520i en de 530i 12-kleppers dezelfde hadden.
echt zo'n zoete luie veel te lichte V8
manueel in een 5 wss nog wel leuk.
Vind je dat zo tam en lui?
Voor die tijd had dat blok toch ook al mooi 218pk.
Een vriend van mij heeft een E38 730i V8 manueel. Blokje klimt zonder verpinken naar 6000tpm en trekt lineair door tot aan de redline.
Je hebt wel gelijk dat dat het een kleine cilinderinhoud is voor een V8, maar die V8 is imo even tam/ontam als de 6-in-lijn variant uit die periode.
Vind je dat zo tam en lui?
Voor die tijd had dat blok toch ook al mooi 218pk.
Een vriend van mij heeft een E38 730i V8 manueel. Blokje klimt zonder verpinken naar 6000tpm en trekt lineair door tot aan de redline.
Je hebt wel gelijk dat dat het een kleine cilinderinhoud is voor een V8, maar die V8 is imo even tam/ontam als de 6-in-lijn variant uit die periode.
Ik spreek over een 730i V8 automaat, en dat was toch redelijk lui
Specifiek, de BMW M30B30 (de 3-liter R6 uit de E34 530i en de E32 730i) en de BMW M60B30 (de 3-liter V8 uit de E34 530i en de E32 730i) die die 6-pitter kwam te vervangen, geven de volgende cijfers :
M30B30 : 188pk (138kW) bij 5.800tpm, en 260Nm bij 4.000tpm
M60B30 : 218pk (160kW) bij 5.800tpm, en 290Nm bij 4.500tpmDie cijfers alleen al, en ook mijn ervaringen met die beide motoren sluiten daarbij aan, dat de beide motoren niet veel van elkaar verschillen inzake karakter. De 6-cilinder voelt iets voller aan, maar dan wel énkel als je dat in perspectief plaatst met z'n vermogen en koppel; omdat 'ie bovenin niet met zoveel brio tekeer gaat als de 3-liter V8, voelt 'ie "voller" aan omdat 'ie dus op ca. 2/3 van z'n toerentalbereik het beste voor de dag komt. De V8 voelt, vergeleken met de 6-pitter, duidelijk sneller aan en 'ie is dat ook ... alleen is 't psychologisch net een tikje minder wow, omdat je van 220pk en quasi 300Nm nog een tikkeltje meer zou verwachten, maar dat is dan net niét in vergelijking met die R6, enkel die motor op zich bekeken.
Net dat psychologische speelt zo'n grote rol: als je in b.v. een E32 730i V8 stapt, dan wéét je dat je een benzine V8 zal rijden, en dan verwacht je een heuse schop onder je kont ... maar die motor was op 't nippertje om die E32 '7 eigenlijk écht vlot te maken. Je gaat dus die M60B30 véél sneller vergelijken met de grotere gelijktijdige broer M60B40 (de 4-liter V8 van dezelfde generatie, met 286pk), dan met de voorloper M30B30. En dat is waarom sommigen misschien van mening zijn dat die 3-liter V8 "amechtig" zou zijn. Is 'ie niet, tenzij je 'm dus met grotere V8-motoren vergelijkt.
Los van de verwachtingen, en los van de cijfers die die beide motoren leveren, voelt de V8 krachtiger en voller aan dan de 6-cilinder. En dat is ook normaal, je moet maar naar de cijfers op papier kijken, en je weet waarom.
En vooral die stelling als zou de M60B30 niet graag hoge toeren draaien, moet ik ten stelligste ontkrachten. In een zware '7 wil je wel wat meer vermogen en vooral koppel, ja ... maar in de E34 5-reeks was die 3-liter eigenlijk een schitterende motor ... en hij ging zéér graag in toeren. 'Ie was toerengeiler dan de 4-liter V8 (die ook iets grotere en dus zwaardere zuigers moet bewegen), en 'ie voelde zich wonderwel thuis tussen de 4.000 en 6.000 tpm.
Als we van die beide motoren boring en slag erbij halen :
M30B30 : boring 89mm, slag 80mm
M60B30 : boring 84mm, slag 68mmDe zespitter is de kleinste versie van de "big blocks", en daarmee al een motor met vrij korte slag. Maar de 3-liter V8 spant daarin de kroon, en is een échte korteslagmotor.
En dat past perfect in het plaatje : korteslagmotoren zijn doorgaans iets beter hoog in toeren, en iets minder op hoog koppel afgestemd. En zo voelt dat ook in vergelijking tussen die twee motoren aan : de zescilinder is een vrij romige motor, met misschien 'n beetje adem tekort in 't middengebied ("slechts" 260Nm koppel), terwijl de V8 het minstens even goed deed in 't middengebied maar die trekt voorbij de 4.000tpm duidelijk een extra register open, waar de zespitter daar (in vergelijking) doodvalt.
En vooral die stelling als zou de M60B30 niet graag hoge toeren draaien, moet ik ten stelligste ontkrachten. In een zware '7 wil je wel wat meer vermogen en vooral koppel, ja ... maar in de E34 5-reeks was die 3-liter eigenlijk een schitterende motor ... en hij ging zéér graag in toeren. 'Ie was toerengeiler dan de 4-liter V8 (die ook iets grotere en dus zwaardere zuigers moet bewegen), en 'ie voelde zich wonderwel thuis tussen de 4.000 en 6.000 tpm.
dat is nogal logisch, niet?
een 3l met 8 cilinders, dat kan niet anders dan een toerenblok zijn
Comment