Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Motorkeuze BMW X3

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Motorkeuze BMW X3

Mijn ouders zouden binnen max 2jaar een nieuwe wagen op de oprit willen staan hebben.
    Ze zijn heel erg te vinden voor de BMW X3.

Keuze gaat uit naar 2 motoren.

- X3 2.5si
    Benzinemotor
    211pk
    250nm bij 2750-4200 tpm
    Basisprijs: 43.600 euro

- X3 3.0d
    Dieselmotor
    211 pk
    500nm bij 1750-2750 tpm
    Basisprijs: 46.550 euro

Enkele dingen die jullie moeten weten:
    - Veronderstelde jaarlijkse kilometers: niet meer dan 13.000km / jaar
    - Wegens de taxen: maximaal 211pk, een 3.0sd/i komt helaas niet in aanmerking
    - 2.0d komt ook niet in aanmerking
    - Manueel geschakeld, laat dit jullie motorkeuze niet beïnvloeden.
    - De wagen wordt niet getchipped.
    - Er zullen redelijk veel korte afstanden mee gereden worden. (boodschappen ed).
    - Een 2e handse wagen komt niet in aanmerking.
    - 2e handsprijs onbelangrijk, de wagen zal opgereden worden (15jaar als het mogelijk is)
    - BMW X5 (noch nieuwe, nog een fin de série) komt niet in aanmerking wegens te groot

Laat het stemmen maar beginnen!
    55
    X3 2.5si
    54,55%
    30
    X3 3.0d
    45,45%
    25

Mijn mening:

X3 3.0d

+ Koppelbeest
    + Laagtoerige motorkarakter bij een SUV
    + Verbruik
    - Milieuheffingen in het vooruitzicht
    - 13.000 km / jaar
    - Zijn de korte ritten niet slecht voor een diesel

X3 2.5si

+ Sound
    + Goedkoper bij aankoop
    (nadelen bij de 3.0d kunnen hier als voordelen beschouwd worden)
    - Verbruik: gaat dit bij korte ritten niet richting de 15 liter/100 km gaan?
    - Minder krachtig dan de 3.0d

Besluit: ik weet het niet… en ik zou graag jullie mening horen.
    Zijn er cruciale factoren waar ik niet aan denk?

Comment

Hebben je ouders er al mee gereden ?

Comment

Rekening houdend met deze factoren
        Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk Berichten
        - Manueel geschakeld
        - De wagen wordt niet getchipped.
        - Er zullen redelijk veel korte afstanden mee gereden worden. (boodschappen ed).
        - 2e handsprijs onbelangrijk, de wagen zal opgereden worden (15jaar als het mogelijk is)
        is er maar één keuze mogelijk: 2.5si

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PHIL1
          In nen SUV moet je gewoon dieselen, koppel, lager verbruik,...
          Jij spreekt als 16-jarige uit ervaring, zeker?

Trouwens zou je hem met automaat nemen?
          Lees nog maar eens goed de openingspost door.

Comment

Jep, in dit geval: de nafte. Een diesel rendeert pas bij genoeg kilometers.
            American Recordings and Johnny Cash would like to acknowledge the Nashville music establishment and country radio for your support.

Comment

Oeioei, wat een verschil !

Ook met automaat, maar zeker ook met manuele bak (en als er een beetje lui wordt geschakeld) voelt een 2.5si maar de helft zo krachtig als een 3.0d. Die laatste is een half beest, eigenlijk. Voor sommigen al eigenlijk bijna evenveel 'n nadeel als een voordeel. Want, nadeel van de 3.0d is dat 'ie niet zo makkelijk rijdt, zeker niet voor een boodschappen doende vrouw, als de 2.5i. Die laatste, zeker manueel, is lineairder, en zachter.

Als de auto écht opgereden zal worden, vind ik de benzine ook wel 'n voordeel. Kosten zal je op 15 jaar zowiezo hebben, en een moderne diesel is doorgaans duurder om aan te gaan sleutelen en vervangen, en de moderne diesels gaan (i.t.t. vroeger) ook niet meer langer mee dan een goeie moderne atmosferische benzine.

Ikzelf zou metéén voor de 3.0d gaan ... maar als gezinswagen die niet veel kilometers doet, en die zéér lang zal worden gehouden, zou ik meteen de 2.5i aanraden : de jaarlijkse rijtax is gevoeliger lager, het verbruik van een 3.0d manueel is bij korte ritjes (disel + korte ritjes = véél hoger verbruik dan de opgegeven fabriekswaarden, zie maar naar mijn 320d !) ook hoog, en die benzine zal vooral zachter en makkelijker te rijden zijn.

Ik stem dus op de 2.5si !

Comment

Wij rijden ook met een 2.5i (192pk) automatiek, sinds bijna 3 jaar.
                Een kleine 10.000km per jaar vooral korte afstanden.
                Ik ben zeer tevreden van deze motor qua trekkracht. Zeer lineaire en soepele motor met een fantastische sound. Enige grote nadeel is verbruik: +-16l.
                Dus je moet regelmatig gaan bijtanken. Bij lange afstanden is het dus niet optimaal. Ben onlangs naar de alpen geweest, 5 personen, koffer vol en ski box, 160km/uur en ik moest bijna elke 350km gaan tanken. Op dit moment had ik toch liever een diesel, maar voor de rest zou ik zeggen 2.5si, zeker met die extra pk's.

Comment

zou er dan niet beter een andere wagen worden gekozen met rationelere motor? 2500 cc zo weinig laten draaien lijkt me zonde, en niet gezond (voor motor en mens en dier)
                  just my two cents (om 1ns een bekend mede-forummer te quoten)

Comment

Een 3.0D is een beest, zeker manueel geschakeld levert die pakken sportief rijplezier meer dan een 2.5i die eigenlijk wat aan de slome kant aanvoelt. Bij mijn aankoop heb ik ook getwijfeld tussen deze twee motorisatie's en ik verheug me iedere dag dat ik voor de mazoutstoof gekozen heb.

Je ouders zullen echter veel korte ritten doen en gezien een jaarlijks aantal kilometers van ca. 13000 zullen ze niet kunnen profiteren van goedkoper dieselrijden.

Voor mezelf zou ik de agressievere diesel kiezen maar rekening houdend met het profiel die je schetst van je ouders denk ik dat een nafte aangenamer zal rijden.

Oorspronkelijk geplaatst door BBMMWW Bekijk Berichten
                    Op dit moment had ik toch liever een diesel, maar voor de rest zou ik zeggen 2.5si, zeker met die extra pk's.
                    2.5si heeft niet meer pk's dan een 3.0d.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maaher Bekijk Berichten
                      Jep, in dit geval: de nafte. Een diesel rendeert pas bij genoeg kilometers.

Vwala!

Comment

Rekening houdend met uw eisen(korte ritten, weinig km's,..) lijkt mij de benzine hier de betere keuze. De 3 liter diesel is uiteraard een stuk krachtiger maar als je niet op zoek bent naar kracht of niet gericht bent op prestaties maakt dat ook maar weinig uit.

Comment

Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik heb al enkele bedenkingen:

-Hoeveel verbruikt de 3.0d op korte ritjes? (boodschappen doen bv)

-2.5si, 16 liter in stadsverkeer das wel veel!

-Kan er iemand een test (van AG, AW, ...) inscannen van de 2.5si? Van de 3.0d weet iedereen wel al dat het niets dan lof is over de motor. Maar hoe zit het met de 2.5si?

-Mijn ma rijdt al sinds haar 18e met een spreekwoordelijk ei onder haar voet: nooit boven de 3000 tpm bij benzinemotoren. Zou het verbruik van die 3.0d en 2.5si dan ook nog zo hoog zijn zoals in eerdere posts vermeld?

En neen Mbman, mijn ouders hebben nog nooit met een X3 gereden.

Comment

Ik weet dat het moeilijk vergelijken is maar wij verbruiken met een X5 3.0i 14l(daar wordt gewoon goed mee doorgereden, er wordt in alle geval niet naar het verbruik gekeken). Als je dan bedenkt dat die X3 nog een pak lichter is dan zou je toch mogen verwachten dat je met die X3 met de lichtere motor wat minder kan verbruiken.

Moest nu blijken dat die X3 2.5 wat ondergemotoriseerd is en de slee met moeite vooruit kan branden(wat mij sterk zou verwonderen) dan zou het natuurlijk kunnen dat het verbruik omwille van de kleine motor juist wel hoog is.

Wat wel met zekerheid vast staat is dat die benzine een stukje meer zal zuipen als de diesel.

Comment

Je moet de vergelijkende testen maar is lezen in AW en AG, in de AG vielen de prestaties van de 2.5si zwaar tegen .
                              Ik zou ook voor de diesel gaan...

Gaat veel aangenamer rijden in de X3 omwille van het koppel
                              Peugeot 508 SW 2015 - Allure - 2.0 HDI 180 EAT6 - m'n eerste fransoos
                              VW Passat Variant 2013 - 1.6 TDI 105

Past: Audi A4 Avant 2003 (1.9 TDI) - VW Passat Variant 2010 Bluemotion 1.6 TDI - Audi 80 quattro 2.3 1992 - Opel Astra Break Cosmo 1.7 CDTI Ecoflex 2009 - Opel Astra Break Enjoy 1.3 CDTI 2006 - Opel Corsa Cosmo 1.7 CDTI 2004 - Opel Corsa City 1.2 1992

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nikolaswinne Bekijk Berichten

2.5si heeft niet meer pk's dan een 3.0d.
                                ik bedoel 2.5si t.o.v. 2.5i

Comment

En neen Mbman, mijn ouders hebben nog nooit met een X3 gereden.
                                  Dan zou ik dat toch eerst doen

Een mooie 325xi break zou misschien ook een optie zijn, wanneer ze de X3 toch wat té oncomfortabel vinden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mbman Bekijk Berichten
                                    Dan zou ik dat toch eerst doen

Een mooie 325xi break zou misschien ook een optie zijn, wanneer ze de X3 toch wat té oncomfortabel vinden
                                    Die vierwielaandrijving is eigenlijk niet van tel hoor bij ons. Mijn ouders (en dan vooral mijn ma) zouden liever eens wat 'hoger' zitten
                                    Vandaar dat de keuze naar een SUV uitgaat.
                                    En qua confort: een standaard onderstel met 16" velgen onder, valt dat nog mee qua comfort? Ik veronderstel van wel?
                                    Want die testwagens hebben altijd optionele velgen die enkele inches groter zijn.

Comment

Je moet de vergelijkende testen maar is lezen in AW en AG, in de AG vielen de prestaties van de 2.5si zwaar tegen .
                                      Zeker niet! Dit weekend nog een SUV met een dieselmotor gereden, net een camion...

2.5si, de betere keuze

Comment

Zelfs met de standaard velgen is een suv niet comfortabel.

Maar als dat nadeel niet opweegt tegen hun wensen, tja, dan is er geen andere keuze zeker ?

Ik ben er echter 75% van overtuigd dat ze spijt zullen hebben

Comment

Working...
                                        X