Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Motorkeuze BMW X3

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Uitiendelijk hangt deze keuze sterk af van het type chauffeur dat ermee zal gaan rijden.

Iemand die van prestaties houdt zal meer tevreden zijn met de 3.0d. Deze wagen voelt veel sneller aan dan de 2.5si.

Veelrijders zullen ook de 3.0d verkiezen voor het lagere verbuik.

Ben je echter een rustige chauffeur, en kan je wel genieten van de zachtheid van de zescilinder benzine, dan moet je voor de 2.5si gaan.

Ook is de 3.0d een aardig stuk duurder qua aankoop en rijtax. Dat laatste zal veranderen vanaf 2008, waardoor de 3.0d sneller interessant zal worden...

Mijn keuze, na de teleurstelling van de 325i coupé: de 3.0d...
    OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
    Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
      Zeker niet! Dit weekend nog een SUV met een dieselmotor gereden, net een camion...

Wat bedoel je daarmee?
      OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
      Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
        Wat bedoel je daarmee?
        Het geluid, de rolneigingen...
        Ik heb het niet op die dingen

Comment

Ik zou sowieso voor de 2.5 gaan.

Niet omdat 'ie minder zal kosten dan de diesel, want ik betwijfel of dat effectief wel zo zal zijn...

Maar een moderne diesel kan over het algemeen zéér slecht tegen korte afstanden. Kat/roetfilter geraakt verstopt, een dieselmotor komt over het algemeen minder snel op temperatuur dan een benzinemotor, meer interne wrijving bij kouddraaien dan een benzine, etc.

Op financieel vlak vind ik het verschil tussen diesel en benzine voorbijgestreefd (bij moderne auto's uiteraard), dus dan baseer ik me vooral op de motortechnische voor- en nadelen.

Een benzinemotor voldoet beter aan jouw vooropstellingen.

Moest die 3.0d gechipt worden... nou...
          Maarja, voor iemand die sowieso met een ei onder haar voet rijdt, is dit een nutteloos argument.

Comment

Op basis van het jaarlijks km-aantal lijkt de 2.5si mij de meest rationele keuze. Ik heb er echter zelf nog niet mee gereden dus over hoe hij presteert kan ik geen oordeel geven. De 2.0d heb ik wel gereden en die vond ik te nipt. Ik kan wel meer vertellen over de 3.0d.

Ik heb sinds kort een X3 3.0d met manuele versnellingsbak en voor mij rijdt deze auto ongelooflijk goed. Ik zeg "voor mij" omdat de keuze voor een X3, diesel en manuele bak een persoonlijke en weloverwogen keuze was waar ik nog steeds ten volle achter sta.

In dagelijks druk verkeer moet je soms met meer dan een paar eitjes onder de voet rijden, want met zijn berekoppel kan de diesel verdomd krachtig uit de hoek komen. Eens je dit gewend bent is het geen enkel probleem om vlot met het verkeer mee te zwemmen. Meer zelfs, de motor is zodanig soepel dat je in elke versnelling het toerental tot 1000 t/min kunt laten zakken, als je dan terug wat gas geeft pakt hij zonder morren of schokken perfect soepel weer op. In dat opzicht vind ik dat de auto juist heel gemakkelijk rijdt. Zelfs als je altijd bij 2000 t/min opschakelt kom je nog bijzonder vlot vooruit. Wie vooral geinteresseerd is in sprintjes aan de verkeerslichten is beter af met de automaat, want met de manuele bak vlieg je in 1e en 2e zodanig rap naar de rode zone dat je nauwelijks meekomt met het schakelen. Vind ik persoonlijk geen probleem, automaat rijden beviel mij voor de rest niet, en mij was/is het vooral te doen om het soepel op koppel rijden, de directe overbrenging en de forse hernemingen in 3de, 4de, 5de en 6de.

Dan het hoofdstukje comfort. Ik ga er vanuit dat een "hoge" auto altijd wat aan comfort inboet - in die zin moet je je verwachtingen bijstellen, vind ik. Persoonlijk vind ik de standaardophanging van de X3 niet te hard - grote oneffenheden worden naar mijn gevoel goed geslikt (met de standaard 17"ers). Wat je wel hebt is dat je op oneffen banen, zoals typische versleten betonbanen, een soort resonantie kan krijgen waardoor je wat op en neer zit te wippen op je stoel. Stoort mij persoonlijk helemaal niet maar je moet dit op voorhand gevoeld hebben. Ik zou daarom aanraden dat je ouders voor een dag een X3 lenen bij de dealer en er mee rondrijden over gekende wegen, zodat ze het verschil voelen met hun huidige wagen. Een testrit van een uurtje is te weinig om op alle finesses te kunnen letten.

Verbruik: momenteel zit ik aan 9,5 liter met minstens 50% stadsverkeer. Dat zal wel nog wat zakken want ik zit nog niet aan 5000km. Voor een auto van 2 ton, vierwielaandrijving, 1m68 hoog en een 3l motor vind ik dat een aanvaardbaar cijfer. Op lange trajecten zakt het verbruik richting 8 liter.

Voila, ik hoop dat je hier iets aan hebt.
            Last edited by ; 27/03/2007, 22:10.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door niki-niki Bekijk Berichten
              Op basis van het jaarlijks km-aantal lijkt de 2.5si mij de meest rationele keuze. Ik heb er echter zelf nog niet mee gereden dus over hoe hij presteert kan ik geen oordeel geven. De 2.0d heb ik wel gereden en die vond ik te nipt. Ik kan wel meer vertellen over de 3.0d.

Ik heb sinds kort een X3 3.0d met manuele versnellingsbak en voor mij rijdt deze auto ongelooflijk goed. Ik zeg "voor mij" omdat de keuze voor een X3, diesel en manuele bak een persoonlijke en weloverwogen keuze was waar ik nog steeds ten volle achter sta.

In dagelijks druk verkeer moet je soms met meer dan een paar eitjes onder de voet rijden, want met zijn berekoppel kan de diesel verdomd krachtig uit de hoek komen. Eens je dit gewend bent is het geen enkel probleem om vlot met het verkeer mee te zwemmen. Meer zelfs, de motor is zodanig soepel dat je in elke versnelling het toerental tot 1000 t/min kunt laten zakken, als je dan terug wat gas geeft pakt hij zonder morren of schokken perfect soepel weer op. In dat opzicht vind ik dat de auto juist heel gemakkelijk rijdt. Zelfs als je altijd bij 2000 t/min opschakelt kom je nog bijzonder vlot vooruit. Wie vooral geinteresseerd is in sprintjes aan de verkeerslichten is beter af met de automaat, want met de manuele bak vlieg je in 1e en 2e zodanig rap naar de rode zone dat je nauwelijks meekomt met het schakelen. Vind ik persoonlijk geen probleem, automaat rijden beviel mij voor de rest niet, en mij was/is het vooral te doen om het soepel op koppel rijden, de directe overbrenging en de forse hernemingen in 3de, 4de, 5de en 6de.

Dan het hoofdstukje comfort. Ik ga er vanuit dat een "hoge" auto altijd wat aan comfort inboet - in die zin moet je je verwachtingen bijstellen, vind ik. Persoonlijk vind ik de standaardophanging van de X3 niet te hard - grote oneffenheden worden naar mijn gevoel goed geslikt (met de standaard 17"ers). Wat je wel hebt is dat je op oneffen banen, zoals typische versleten betonbanen, een soort resonantie kan krijgen waardoor je wat op en neer zit te wippen op je stoel. Stoort mij persoonlijk helemaal niet maar je moet dit op voorhand gevoeld hebben. Ik zou daarom aanraden dat je ouders voor een dag een X3 lenen bij de dealer en er mee rondrijden over gekende wegen, zodat ze het verschil voelen met hun huidige wagen. Een testrit van een uurtje is te weinig om op alle finesses te kunnen letten.

Verbruik: momenteel zit ik aan 9,5 liter met minstens 50% stadsverkeer. Dat zal wel nog wat zakken want ik zit nog niet aan 5000km. Voor een auto van 2 ton, vierwielaandrijving, 1m68 hoog en een 3l motor vind ik dat een aanvaardbaar cijfer. Op lange trajecten zakt het verbruik richting 8 liter.

Voila, ik hoop dat je hier iets aan hebt.
              Bedankt! Zeer interessante post!
              De 2.5si zou voor mijn ouders al krachtig genoeg zijn, maar het is dat hoge (dure RON98 ) verbruik die ons doet twijfelen. Mijn vader is ook redelijk geneigd naar de 3.0d. En de 9.5liter die je vermeldt is nog altijd een mooi getal vind ik.
              Is een X3 in normale situatie standaard geen achterwielaandrijver? (0-100 verhouding normaal, die door de X-drive vliegensvlug tot 50-50 verdeling kan overgaan, zo dacht ik het toch)
              Ik wist niet dat het met de 3.0d millimeterwerk was met de gaspedaal! Je bedoelt dan waarschijnlijk dat je moet opletten om niet in de voorligger zijn achterwerk te prikken?

Comment

Zonder enige twijfel de 3.0d

Kheb reeds met beide gereden.
                De 2.5 maakt een mooi lawaai, is stiller, maar daar houdt het voor mij dan ook op op gebied van pluspunten t.o.v. de 3.0d. Hij heeft veel meer moeite dan de 3.0d om het geheel op dreef te houden. De 3.0d is hier door zijn hoge koppel in het voordeel. Bovendien voelt de 3 liter veel vlotter aan, is hij stukken zuiniger, komt hij op het einde van de rit goedkoper uit dan de 2.5 en rijdt hij naar mijn mening aangenamer. Bovendien heeft de 6 in lijn diesel toch ook geen misse klank.
                Ik weet wat het is om een X3 2.5 of een 3.0d in overname te hebben... Tenzij je hem oprijdt natuurlijk.

Nee, kzou je echt nooit een X3 2.5 aanraden, zeker geen manuele.
                De 3.0d zou ik trouwens ook in automaat aanraden. Stukken aangenamer. De 3.0d vraagt dit bijna in de X3 als in de E53 X5. De 1e versnelling mag je bijna overslaan.
                Nee hoor, zowel naar gebruiksgemak als naar restwaarde: neem een automaat 3.0d.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk Berichten
                  Is een X3 in normale situatie standaard geen achterwielaandrijver? (0-100 verhouding normaal, die door de X-drive vliegensvlug tot 50-50 verdeling kan overgaan, zo dacht ik het toch)
                  In normale omstandigheden is hij idd een achterwielaandrijver. De X-drive kan er een 100% voorwieltrekker van maken, een 100% achterwielaandrijver en alles daar tussenin.

Comment

Ik heb gereden met een E91 325i en eerlijk gezegd vond ik dat ferm tegenslagen. Er is niemand thuis onder de 4000 toeren, m'n vriendin werd zenuwachtig van het krachtloos genaai en het verbruik wil je niet weten. Nee zeker de 3 liter diesel!
                    Porsche 997 S

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Benz Bekijk Berichten
                      In normale omstandigheden is hij idd een achterwielaandrijver. De X-drive kan er een 100% voorwieltrekker van maken, een 100% achterwielaandrijver en alles daar tussenin.
                      Nee hoor, in normale omstandigheden heb je een 40/60 verdeling tussen voor en achter. Bij het manoevreren en boven 180 km/h wordt het puur achterwielaandrijving. Naargelang de noodzaak kan er meer of minder koppel naar de voorwielen gestuurd worden.
                      Last edited by ; 28/03/2007, 09:51.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk Berichten
                        Bedankt! Zeer interessante post!
                        De 2.5si zou voor mijn ouders al krachtig genoeg zijn, maar het is dat hoge (dure RON98 ) verbruik die ons doet twijfelen. Mijn vader is ook redelijk geneigd naar de 3.0d. En de 9.5liter die je vermeldt is nog altijd een mooi getal vind ik.
                        Ik wist niet dat het met de 3.0d millimeterwerk was met de gaspedaal! Je bedoelt dan waarschijnlijk dat je moet opletten om niet in de voorligger zijn achterwerk te prikken?
                        Die gevoelige voet heb je vooral nodig in 1e en 2e. Als je in die versnellingen impulsief het gaspedaal vloert, schiet je nogal brutaal vooruit en kom je inderdaad plots veel te dicht bij de voorligger terecht. Maar je went daar allemaal snel aan. Het gaspedaal heeft een vrij lange slag dus het is niet echt millimeterwerk, eerder centimeterwerk

Met de automaat is dat allemaal wat uitgevlakt en in zekere zin gemakkelijker, maar ik wil geen discussie automaat - manuele bak ontketenen want dat blijft naar mijn mening een persoonlijke keuze. De manuele bak voldoet volledig aan mijn verwachtingen en ik ben perfect tevreden met mijn keuze.

Misschien nog iets over de sound: een bmw R6 benzine klinkt zeker het aangenaamst, maar de sound van de R6 diesel is ook aangenaam, met een diepe grom en een licht agressieve ondertoon. De 3.0d is stukken stiller dan de 2.0d in de X3, ook al is hij niet zo gedempt als in een 5-reeks. Ik betrap mezelf erop dat ik regelmatig de radio stiller zet om toch maar de motor te kunnen horen

Over de 2.5si: als je met die motor onder de 4000 t/min blijft (wat je ouders waarschijnlijk typisch zouden doen bij een normale rijstijl), zal hij qua hernemingen en gevoel eerder gelijklopen met de 2.0d.

Comment

Nee hoor, in normale omstandigheden heb je een 40/60 verdeling tussen voor en achter. Bij het manoevreren en boven 180 km/h wordt het puur achterwielaandrieving. Naargelang de noodzaak kan er meer of minder koppel naar de voorwielen gestuurd worden.
                          Interessant om te weten, thanks !

Nu, wat betreft de keuze ... de 2.5 zou ik al zeker en vast laten staan. Ik heb ervaringen met een 3.0iA en die vind ik 'nipt' qua kracht voor een X3. Zonder te overdrijven, maar qua sensatie leunt onze 2.0d zéér dicht aan bij de 3.0iA. Je hebt natuurlijk de sound niet van de heerlijke 6-in-lijn, maar bon.

Persoonlijk vind ik dat een dieselmotor beter thuishoort in een SUV. Ik kan het zeer moeilijk verwoorden, maar het komt er denk ik op neer dat je veel rustiger kunt rijden met een dieselmotor, en dus een stuk comfortabeler. Je moet zo hoog niet in toeren gaan omdat je op koppel kan rijden en dat is heel wat aangenamer.

De 2.5 zou ik schrappen omdat die volgens mij qua prestaties maar zo-zo zal zijn, ontzettend veel zal verbruiken (die 3.0iA waarover ik 't had werd gereden op 15 liter bij gemengd verbruik, en dat is door een dame van respectabele leeftijd die dus geenszins volgas rijdt) en dat de motor qua karakter minder goed bij de X3 ligt.

Aan de andere kant zou ik een 3.0d evenmin aanraden. Ten eerste vermeld je dat hij quasi enkel voor stadsgebruik zal dienen, ten tweede zeg je dat 'ie sowieso handgeschakeld zal zijn, en ten derde zeg je dat je 15.000 km op een jaar rijdt.
                          Dat zijn voor mij allemaal doorslaggevende argumenten om níet voor een 3.0d te kiezen.

Als ik mocht kiezen tussen de twee koos ik zeker voor de 3.0d, maar als ik je echt advies zou moeten geven, dan zou ik je toch sterk aanraden om eens te gaan kijken naar de 2.0d. Ik ben persoonlijk écht positief verrast geweest door die motor, omdat je overal hoort dat hij zo underpowered is, maar daar in feite helemaal niks van aan is. Die motor past perfect bij de X3, is zuinig (7 liter haal je echt makkelijk zonder overdreven traag te rijden), is fiscaal vriendelijk, ideaal voor stadsgebruik, en het stoort zo niet dat het geen automaat is vind ik.

Veel succes met de keuze Als 't je niet zou lukken om een X3 voor een dag vast te krijgen kan ik het zeker eens geregeld krijgen dat je de 2.0d of die 3.0iA eens kunt proefrijden
                          1963 Land Rover Series IIa
                          1994 Mercedes SL320
                          2015 Land Rover Discovery SDV6
                          2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Nee hoor, in normale omstandigheden heb je een 40/60 verdeling tussen voor en achter. Bij het manoevreren en boven 180 km/h wordt het puur achterwielaandrieving. Naargelang de noodzaak kan er meer of minder koppel naar de voorwielen gestuurd worden.
                            Inderdaad,want m'n banden verslijten ook zo,vooraan nog 60% en achteraan nog 40%.

Comment

Over de 2.5si: als je met die motor onder de 4000 t/min blijft (wat je ouders waarschijnlijk typisch zouden doen bij een normale rijstijl), zal hij qua hernemingen en gevoel eerder gelijklopen met de 2.0d.
                              Hier wordt je wel een beetje te optimistisch.
                              2.5si: 211pk;0-100: 8.5
                              2.0d: 150 pk;0-100: 10.2
                              Die cijfers zijn harde feiten, een 2.5si is sneller en voelt krachtiger dan een 2.0d

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BBMMWW Bekijk Berichten
                                Die cijfers zijn harde feiten, een 2.5si is sneller en voelt krachtiger dan een 2.0d
                                Wat dat krachtiger aanvoelen betreft; een diesel geeft al veel sneller het gevoel dat hij krachtiger is louter en alleen omdat de power bij een benzine zo geleidelijk vrijkomt en bij een diesel zo kortstondig en brutaal(relatief gezien uiteraard).

Oorspronkelijk geplaatst door alex69alex
                                Nu, wat betreft de keuze ... de 2.5 zou ik al zeker en vast laten staan. Ik heb ervaringen met een 3.0iA en die vind ik 'nipt' qua kracht voor een X3. Zonder te overdrijven, maar qua sensatie leunt onze 2.0d zéér dicht aan bij de 3.0iA. Je hebt natuurlijk de sound niet van de heerlijke 6-in-lijn, maar bon.
                                Hier dus weer hetzelfde, de benzine lijkt niet krachtig te zijn maar is het heus wel. Wij hebben dat blok in een X5 liggen en dat gaat echt wel vlot vooruit. 't Is natuurlijk geen snelheidskanon maar ik heb daar nog nooit het gevoel in gehad om power te kort te komen. Als je hem combineert met een automaat schakelt hij trouwens terug wanneer je echt veel vermogen vraagt en dan is er al helemaal geen probleem qua kracht.

Persoonlijk vind ik dat een dieselmotor beter thuishoort in een SUV. Ik kan het zeer moeilijk verwoorden, maar het komt er denk ik op neer dat je veel rustiger kunt rijden met een dieselmotor, en dus een stuk comfortabeler. Je moet zo hoog niet in toeren gaan omdat je op koppel kan rijden en dat is heel wat aangenamer.
                                Dat geldt niet enkel voor SUV's maar ook algemeen. Een diesel rijdt nu eenmaal anders dan een benzine, het is maar wat je graag wilt. Ik heb geen enkel probleem met een benzinemotor die toeren maakt, ik ben het gewoon en ik vind het heerlijk. Als je natuurlijk constant het gevoel hebt dat je de motor pijnigt omdat je hem eens wat verder in de toeren jaagt, of denkt dat je vermogen te kort komt omdat je niet telkens opo 3500 toeren schakelt dan is een benzine natuurlijk niet te verkiezen. 't Gaat hem allemaal om voorkeuren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpina Bekijk Berichten
                                  Wat dat krachtiger aanvoelen betreft; een diesel geeft al veel sneller het gevoel dat hij krachtiger is louter en alleen omdat de power bij een benzine zo geleidelijk vrijkomt en bij een diesel zo kortstondig en brutaal(relatief gezien uiteraard).
                                  Zeer zeker. Ik quote m'n ma (vergelijkt Alpina B3s cabrio met 730d) : "Seg maar die '7 is toch wel krachtiger, hoor."

Comment

Ik zei wel: als je onder de 4000 t/min blijft. Probeer eens met een 2.5si aan dat cijfer te geraken zonder boven 4000 t/min te gaan, ik denk dat het niet gaat lukken... Als je het volle potentieel gaat aanspreken zal de 2.5si natuurlijk krachtiger zijn - het zou anders nogal spijtig zijn...

Comment

Het is een eindeloos debat benzine vs diesel.
                                      Rijden compleet verschillend. Ik ben nu eenmaal een benzine freak (zeker van BMW 6 cyl.) en ik moet nooit een diesel hebben...

Comment

Het is een eindeloos debat benzine vs diesel.
                                        Rijden compleet verschillend.
                                        Daar geef ik je 100% gelijk in, ieder moet zelf voor zich uitmaken wat hij wil en niet zomaar afgaan op beweringen/adviezen op een forum. Zelf proefrijden en zelf beslissen, dat is de enige manier.

Bij mij was een benzine helemaal niet aan de orde omdat ik enkel diesel mag tanken met mijn tankkaart Mocht er keuze geweest zijn, dan had ik in elk geval een proefrit met de 3.0si gedaan om het verschil te voelen.

Comment

Slechts 13.000 km per jaar en veel korte ritten? Dan zou ik voor de benzinemotor gaan. Daar kan je minder grote kosten aan hebben (zeker als je er erg lang mee schikt rond te bollen) en je hebt er het geluid van een zes-in-lijn bij.
                                          Zelf zou ik eerder voor een E91, E92 of mss zelfs E93 gaan.
                                          120d Hatch Edition Sport

Comment

Working...
                                          X