Even situatie schetsen: ik rijd nu een 1992 Mercedes 190D, enorm tevreden van die auto. Leuk model, leuk rijden, erg betrouwbaar en heel comfortabel. Ik kocht deze in m'n studententijd en nu werk ik bijna een jaar, waarvoor ik de auto heel veel gebruik (zo'n 30 a 40.000 km per jaar). Ik zou mij stilaan iets recenter willen aanschaffen, vooral voor de veiligheid (geen airbags, esp of echte kreukelzones nu), het verbruik (zit nu op een 8 liter denk ik, op de autostrade draait hij altijd minstens 3500 rpm), vermogen (nu 94 platte diesel pk's, vlot genoeg maar echt comfortabel is het niet op grote afstanden) en het presenteert niet zo goed bij de mensen waar ik beroepsmatig moet zijn merk ik. Daarom kijk ik wat rond voor een budget van een 15k. Omdat ik zo graag met m'n 190 rij wil ik iets dat ook de eigenschappen heeft van de 190:
- dieselmotor met souplesse, beetje gasrespons en nog leuk in hogere toeren (mag niet doodvallen), manuele bak en liefst nog wat zuinig ook.
- schuifdak (must)
- RWD (moeilijk van terug te komen eens je het gewoon bent)
- Leuke wegligging (neem graag eens een sportiever bochtje en heb een hekel aan onderstuur), maar toch smooth en comfy genoeg.
- degelijk, stevig, betrouwbaar
- 4 of 5 deuren (ik vind een sedan wel leuk en heb nog geen klein mannen, ook niet de eerste jaren
)
Zo kwam ik uit bij 3 modellen die ik wel zie zitten:
- BMW 120d 163/177pk (2007-2010)
+ lijkt me erg leuk om mee rond te rijden, klein, RWD, leuke wegligging, pittig en zuinig blok, hatchback is wel handig
- niet echt smooth/comfy, betrouwbaarheid(?), als ik het goed voorheb is de turbo redelijk gevoelig en zijn de kettingen vrij fragiel
- BMW E90 320d (2005-2009)
+ leuke wegligging, comfortabeler als de 1, pittige motor
- betrouwbaarheid motor (zie hierboven)?, imago?
- Mercedes W204 C220 CDI (2007-2009)
+ kleinzoon van de 190, smooth, comfy en toch nog deftige wegligging, betrouwbaar normaal gezien (zou nog de "oude" 220 zijn), minder agressief imago, deftig blok
- misschien minder speels dan de BMW's, iets duurder
Ik neig momenteel naar de C, vooral uit schrik van de BMW dieselblokken. Wat denken jullie?
- dieselmotor met souplesse, beetje gasrespons en nog leuk in hogere toeren (mag niet doodvallen), manuele bak en liefst nog wat zuinig ook.
- schuifdak (must)
- RWD (moeilijk van terug te komen eens je het gewoon bent)
- Leuke wegligging (neem graag eens een sportiever bochtje en heb een hekel aan onderstuur), maar toch smooth en comfy genoeg.
- degelijk, stevig, betrouwbaar
- 4 of 5 deuren (ik vind een sedan wel leuk en heb nog geen klein mannen, ook niet de eerste jaren

Zo kwam ik uit bij 3 modellen die ik wel zie zitten:
- BMW 120d 163/177pk (2007-2010)
+ lijkt me erg leuk om mee rond te rijden, klein, RWD, leuke wegligging, pittig en zuinig blok, hatchback is wel handig
- niet echt smooth/comfy, betrouwbaarheid(?), als ik het goed voorheb is de turbo redelijk gevoelig en zijn de kettingen vrij fragiel
- BMW E90 320d (2005-2009)
+ leuke wegligging, comfortabeler als de 1, pittige motor
- betrouwbaarheid motor (zie hierboven)?, imago?
- Mercedes W204 C220 CDI (2007-2009)
+ kleinzoon van de 190, smooth, comfy en toch nog deftige wegligging, betrouwbaar normaal gezien (zou nog de "oude" 220 zijn), minder agressief imago, deftig blok
- misschien minder speels dan de BMW's, iets duurder
Ik neig momenteel naar de C, vooral uit schrik van de BMW dieselblokken. Wat denken jullie?
Comment