Mededeling

Collapse
No announcement yet.

benzine of diesel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Wij hebben thuis een saab 9-3 1.8t sinds eind 2003 geloof ik. Er staan nu eind de 20.000 km op en er worden vooral korte afstanden mee gereden. Maar dat verbruik volgens de boordcomputer ongeveer 11l/100km soms zelfs 14l.

Maar ik denk dat er nog een ander groot probleem is ;de inruilwaarde
    voor diesels met een pak meer km krijg je nog veeeeeel meer terug...

dus ik weet het tochh niet hoor

Comment

ik koop steeds okkasie...

dus ga ik altijd voor een benzine van een niet populair merk...

scheelt een hoop in de kosten!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jann Bekijk Berichten
        ik koop steeds okkasie...

dus ga ik altijd voor een benzine van een niet populair merk...

scheelt een hoop in de kosten!!!
        Idem hier. Toen we de Vectra kochten, waar we ongeveer 25000 km per jaar mee doen, heb ik de 1.6 benzine van 100 pk afgewogen tegen de 2.0 dti van 100 pk. Voor een vergelijkbare versie (bouwjaar 2000, met 70000 km op de teller) betaalde je tweedehands 2500 à 3000 euro méér voor de diesel, het duurt wel effe om dat terug te verdienen aan de pomp. Bovendien rijdt de 1.6 veel aangenamer dan de 2.0 (stiller, soepeler, ...) dus de keuze voor de benzine was snel gemaakt.
        Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

In het artikel wordt de lat op 10.000km gelegd. In Autobild worden regelmatig vergelijkingen gedaan tussen een benzine en een diesel van dezelfde wagen. Daaruit blijkt dat voor het ene model het al goedkoper uitkomt om een diesel te kopen na minder dan 10.000km en bij een ander model kan het zijn dat een diesel pas interessant wordt na 30.000km...
          Komt nog bij: probeer maar een benzine verkocht te krijgen na enkele jaren van een model waarvan je op straat enkel dieselversies tegenkomt.

Comment

Als je een nieuwe wagen koopt moet je die oprijden en dan moet je niet zagen over inruilwaardes, dat is ook veel beter voor het milieu als iedereen dat zou doen :-) En als je dat doet komt het er puur op aan hoeveel kilometer je plant te doen met je wagen.

Maar wat hier naar buiten gebracht wordt door de VAB en wat Autogids vertelde is gewoon allemaal veel bla bla, want wij belgen vegen daar toch allemaal ons broek aan en doen ons eigen goesting. Moesten we allemaal rationeel over de aankoop van een wagen nadenken zou ons wagenpark er heel anders uitzien.

Kijk naar de kostprijs van LPG rijden en hoe weinig LPG rijders er zijn.
            Kijk naar hoeveel mensen een diesel kopen om 10 000 kilometer per jaar te rijden.
            Kijk hoe belangrijk de herverkoopwaarde is van een wagen bij de aankoop van een wagen.
            Kijk naar de bedrijven en hoeveel hybride wagens ze in hun wagenpark hebben.

En zo kan je dan blijven doorgaan, als je dan een simpele vergelijking maakt met de aankoop van een koelkast, toch ook een dagelijks gebruiksvoorwerp. Dan moet het plots een A-klasse zijn en is er van herverkoopwaarde helemaal geen sprake meer. Dan kunnen we wel rationeel zijn??

Er is zo niks als een keuze tussen diesel en benzine voor mij, het is een keuze van hoe kan ik op de meest efficiente manier mijn dagelijks vervoer hebben zonder teveel te kosten en zonder nadelige gevolgen voor de omgeving die in verhouding staan tot wat er wordt voor betaald door mij.

Ik rijd diesel omdat ik een bedrijfswagen heb en geen hybride of ander milieuvriendelijk alternatief kon kiezen.
            Moest het een privé-wagen zijn ging het tussen LPG of diesel aangezien ik een 50 000 kilometer per jaar rijd.
            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
            '15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
              - Koppel, al kan je dat met een turbo op een benzinemotor ook hebben.
              - Lagere brandstofprijs.
              koppel: een VW 1.4 TSI benzine heeft 240 Nm koppel, en een VW 1.4 TDI 80 pk heeft 195 Nm, een 1.4 TDI 90 pk heeft 230 Nm.

non-turbo
              Een 2.0 Fsi heeft 200 Nm, een 2.0 SDI heeft 140 Nm koppel.
              A Twist of the Wrist

Comment

Toen we onze Astra kochten hebben we het verschil zitten uitrekenen tussen een diesel en een benzine. Puur op aankoopprijs (dus geen taks ed) moesten we al een kleine 10 000 km meer rijden en gezien het weinige aantal kilometers dat hier wordt gereden zou het onnozel geweest zijn om een diesel te kopen. En een natuurlijke voorliefde voor benzine speelde ook wel mee En normaal dient de wagen toch om opgereden te worden, dus inruillwaarde speelde geen rol.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lorenzo Bekijk Berichten
                  Ik vind een benzine persoonlijk veel leuker rijden.
                  Bij diesel krijg ik altijd dat stofzuiger gevoel als ik de motor hoor, constant schakelen, maar ja... Ik heb met een 206 cc benzine gereden, en toen zat ik aan 300km/50l
                  en heb ook een 206 cc diesel gehad, en die kwam aan een 500km/50l
                  (ongeveer natuurlijk e)
                  Alleen was de diesel veel trager, zeker gevoelsmatig, en was je het gevoel in een cabrio te rijden helemaal kwijt...

Da's 16.7 liter per 100 km?

Met een 206 cc? En welke motor lag daar in? Een W16 van 1001 pk ofzo?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bram S Bekijk Berichten

ik verschiet van niks meer. met een SL55 kwam hij ook al aan 50 liter / 100 km.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk Berichten

Dat is een overblijfsel uit de tijd dat een dieselmotor een pak meer kilometers meeging dan een benzinemotor. Tegenwoordig gaan de dieselmotoren een pak minder lang mee, alleen blijven de tweedehandsprijzen een stuk achter.
                      A Twist of the Wrist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten
                        Dat is een overblijfsel uit de tijd dat een dieselmotor een pak meer kilometers meeging dan een benzinemotor. Tegenwoordig gaan de dieselmotoren een pak minder lang mee, alleen blijven de tweedehandsprijzen een stuk achter.
                        Ik durf zelfs te stellen dat op vandaag een doorsnee benzinemotor even lang meegaat als een doorsnee dieselmotor. En bovendien : áls er iets stuk gaat aan een moderne diesel, liggen de reparatiekosten duidelijk hoger.

De tijd dat je met de goeie ouwe atmosferische diesels met gietijzeren blok de honderdduizenden kilometers achtereen afmaalde, is definitief voorbij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bram S Bekijk Berichten

Was het maar waar
                          Nee ik zat rond de 12 liter per 100 km
                          Misschien moet ik maar eens budgetscholing gaan volgen bij de rijschool

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                            Ik durf zelfs te stellen dat op vandaag een doorsnee benzinemotor even lang meegaat als een doorsnee dieselmotor. En bovendien : áls er iets stuk gaat aan een moderne diesel, liggen de reparatiekosten duidelijk hoger.
                            Inderdaad, en als je gaat vergelijken met die opgefokte mini-mazoutkachels à la 1.3jtd 1.4TDI en dergelijke dan kan je ontegensprekelijk stellen dat een benzinemotor langer meegaat.
                            A Twist of the Wrist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk Berichten
                              Wij hebben thuis een saab 9-3 1.8t sinds eind 2003 geloof ik. Er staan nu eind de 20.000 km op en er worden vooral korte afstanden mee gereden. Maar dat verbruik volgens de boordcomputer ongeveer 11l/100km soms zelfs 14l.

dus ik weet het tochh niet hoor
                              wij hebben een Saab 9³ 1.9 Tid van 2006 en zijn gemiddeld verbruik ligt tussen de 5.4 en de 6.4 ltr. per 100 km. Er staan momenteel ongeveer 24.000 km op de teller

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
                                - Koppel, al kan je dat met een turbo op een benzinemotor ook hebben.
                                - Lagere brandstofprijs.
                                Diesel heeft altijd meer koppel, turbo of niet ...

edith zegt : hmm, ...
                                Last edited by ; 23/12/2006, 17:52.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten
                                  koppel: een VW 1.4 TSI benzine heeft 240 Nm koppel, en een VW 1.4 TDI 80 pk heeft 195 Nm, een 1.4 TDI 90 pk heeft 230 Nm.

non-turbo
                                  Een 2.0 Fsi heeft 200 Nm, een 2.0 SDI heeft 140 Nm koppel.
                                  Idd, ... klopt

... maar dit :

2.0 200pk T-FSI 280Nm (1800t)
                                  2.0 170pk TDI DPF 350Nm (1800t)

Verrekend naar 1.4 liter (puur theorie), is dat :
                                  140pk en 196Nm (benzine-turbo)
                                  119pk en 245Nm (turbodiesel)
                                  Last edited by ; 23/12/2006, 17:59.

Comment

ik heb altijd met benzine wagens gereden tot ik plotseling diende over te schakelen op een diesel. Wel, tot op heden heb ik mij dat niet beklaagd. Vooral het enorme koppel spreekt mij aan, uiteindelijk rij ik enorm veel autostrade en snelheden boven de +210 doe ik amper.

Comment

Ik heb enkel nog maar benzinewagens gehad. De mijne ligt nu op LPG en dat is meer uit noodzaak eigenlijk. Financieel vond ik het niet haalbaar om er jaren mee rond te rijden op benzine. Heel veel km's doe ik nochtans niet. Maar als je lang genoeg met eenzelfde wagen rondrijdt kom je ook aan het omslagpunt.

Met het oog op de toekomst ben ik toch tevreden dat ik voor LPG gekozen heb. Binnekort moet ik namelijk stage gaan doen en zal ik zo'n 120 km per dag rijden. Met een benzinewagen zag ik dit amper haalbaar...
                                      Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

Comment

Working...
                                      X