Er zijn veel benzine of diesel topic en dan volgt een type wagen. Hier iets algemeen uit de standaard vandaag. Best intressant
Dieselwagen niet altijd beste keuze
belga
BRUSSEL - Wie jaarlijks minder dan 10.000 kilometer met de wagen rijdt en daarbij vooral korte afstanden doet, kiest best niet voor een dieselmotor. Wie weinig rijdt met een dieselwagen, riskeert namelijk extra onderhoudskosten. Daardoor verdwijnt het voordeel van de lagere dieselprijs aan de pomp. Dat berekende de automobilistenorganisatie VAB.
België is een land van verstokte dieselrijders. Uit cijfers blijkt dat in de prijscategorie tot 14.500 euro de helft van de automobilisten kiest voor een diesel. In de categorie tot 23.000 euro loopt dat op tot acht op de tien.
Automobilisten lijken een diesel vaak te verkiezen boven een benzinewagen door de lagere dieselprijs aan de pomp. Maar wie jaarlijks minder dan 10.000 km rijdt en vooral korte stukken aflegt, doet er volgens VAB beter aan geen diesel te kopen.
Dieselmotoren zijn minder geschikt voor het eenzijdig afleggen van korte afstanden. Door met een diesel vooral korte ritten te maken, gebruikt men de motor eigenlijk verkeerd en slijten bepaalde onderdelen (roetfilter, batterij, turbo, gloeikaarsen, EGR-klep en uitlaat) sneller dan normaal. VAB spreekt daarbij van een verhoogde risicokost, zeg maar de onverwachte kosten als gevolg van een bepaald verplaatsingspatroon.
VAB geeft enkele voorbeelden: wie op een jaar 10.000 km rijdt met een Opel Corsa 1.4 benzine heeft een gebruikskost van 0,46 euro per kilometer. Kiest men echter voor de 1.3 CDTi diesel, dan komt men uit op een gebruikskost van 0,51 euro per kilometer. Die hogere gebruikskost is volgens VAB toe te schrijven aan de gestegen risicokost. Daardoor betaalt de dieselgebruiker in dit geval een meerprijs van 5,1 eurocent per km tegenover de benzinerijder.
Rijdt men met dezelfde wagens echter 20.000 km, dan valt die risicokost weg en wordt het weer wel voordeliger om te kiezen voor een diesel. In dat geval zou de dieselgebruiker een voordeel van 1 eurocent per km hebben tegenover de benzinerijder.
Uit cijfers en onderzoek blijkt dat de Belg gemiddeld zo'n 15.000 km per jaar rijdt en dat veel mensen vooral korte afstanden rijden. Een voorbeeld: voor wie in het stadsgewest Gent woont en jaarlijks minder dan 10.000 km rijdt, zijn acht op de tien autoverplaatsingen korter dan 10 km. Wie voldoet aan dat profiel en toch kiest voor een diesel, moet volgens VAB dus rekening houden met onderhoudskosten, die ,,niet te onderschatten'' zijn.
Dieselwagen niet altijd beste keuze

BRUSSEL - Wie jaarlijks minder dan 10.000 kilometer met de wagen rijdt en daarbij vooral korte afstanden doet, kiest best niet voor een dieselmotor. Wie weinig rijdt met een dieselwagen, riskeert namelijk extra onderhoudskosten. Daardoor verdwijnt het voordeel van de lagere dieselprijs aan de pomp. Dat berekende de automobilistenorganisatie VAB.
België is een land van verstokte dieselrijders. Uit cijfers blijkt dat in de prijscategorie tot 14.500 euro de helft van de automobilisten kiest voor een diesel. In de categorie tot 23.000 euro loopt dat op tot acht op de tien.
Automobilisten lijken een diesel vaak te verkiezen boven een benzinewagen door de lagere dieselprijs aan de pomp. Maar wie jaarlijks minder dan 10.000 km rijdt en vooral korte stukken aflegt, doet er volgens VAB beter aan geen diesel te kopen.
Dieselmotoren zijn minder geschikt voor het eenzijdig afleggen van korte afstanden. Door met een diesel vooral korte ritten te maken, gebruikt men de motor eigenlijk verkeerd en slijten bepaalde onderdelen (roetfilter, batterij, turbo, gloeikaarsen, EGR-klep en uitlaat) sneller dan normaal. VAB spreekt daarbij van een verhoogde risicokost, zeg maar de onverwachte kosten als gevolg van een bepaald verplaatsingspatroon.
VAB geeft enkele voorbeelden: wie op een jaar 10.000 km rijdt met een Opel Corsa 1.4 benzine heeft een gebruikskost van 0,46 euro per kilometer. Kiest men echter voor de 1.3 CDTi diesel, dan komt men uit op een gebruikskost van 0,51 euro per kilometer. Die hogere gebruikskost is volgens VAB toe te schrijven aan de gestegen risicokost. Daardoor betaalt de dieselgebruiker in dit geval een meerprijs van 5,1 eurocent per km tegenover de benzinerijder.
Rijdt men met dezelfde wagens echter 20.000 km, dan valt die risicokost weg en wordt het weer wel voordeliger om te kiezen voor een diesel. In dat geval zou de dieselgebruiker een voordeel van 1 eurocent per km hebben tegenover de benzinerijder.
Uit cijfers en onderzoek blijkt dat de Belg gemiddeld zo'n 15.000 km per jaar rijdt en dat veel mensen vooral korte afstanden rijden. Een voorbeeld: voor wie in het stadsgewest Gent woont en jaarlijks minder dan 10.000 km rijdt, zijn acht op de tien autoverplaatsingen korter dan 10 km. Wie voldoet aan dat profiel en toch kiest voor een diesel, moet volgens VAB dus rekening houden met onderhoudskosten, die ,,niet te onderschatten'' zijn.
Comment