Mededeling

Collapse
No announcement yet.

benzine of diesel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • benzine of diesel

    Er zijn veel benzine of diesel topic en dan volgt een type wagen. Hier iets algemeen uit de standaard vandaag. Best intressant
    Dieselwagen niet altijd beste keuze

    belga




    BRUSSEL - Wie jaarlijks minder dan 10.000 kilometer met de wagen rijdt en daarbij vooral korte afstanden doet, kiest best niet voor een dieselmotor. Wie weinig rijdt met een dieselwagen, riskeert namelijk extra onderhoudskosten. Daardoor verdwijnt het voordeel van de lagere dieselprijs aan de pomp. Dat berekende de automobilistenorganisatie VAB.

    België is een land van verstokte dieselrijders. Uit cijfers blijkt dat in de prijscategorie tot 14.500 euro de helft van de automobilisten kiest voor een diesel. In de categorie tot 23.000 euro loopt dat op tot acht op de tien.

    Automobilisten lijken een diesel vaak te verkiezen boven een benzinewagen door de lagere dieselprijs aan de pomp. Maar wie jaarlijks minder dan 10.000 km rijdt en vooral korte stukken aflegt, doet er volgens VAB beter aan geen diesel te kopen.

    Dieselmotoren zijn minder geschikt voor het eenzijdig afleggen van korte afstanden. Door met een diesel vooral korte ritten te maken, gebruikt men de motor eigenlijk verkeerd en slijten bepaalde onderdelen (roetfilter, batterij, turbo, gloeikaarsen, EGR-klep en uitlaat) sneller dan normaal. VAB spreekt daarbij van een verhoogde risicokost, zeg maar de onverwachte kosten als gevolg van een bepaald verplaatsingspatroon.

    VAB geeft enkele voorbeelden: wie op een jaar 10.000 km rijdt met een Opel Corsa 1.4 benzine heeft een gebruikskost van 0,46 euro per kilometer. Kiest men echter voor de 1.3 CDTi diesel, dan komt men uit op een gebruikskost van 0,51 euro per kilometer. Die hogere gebruikskost is volgens VAB toe te schrijven aan de gestegen risicokost. Daardoor betaalt de dieselgebruiker in dit geval een meerprijs van 5,1 eurocent per km tegenover de benzinerijder.

    Rijdt men met dezelfde wagens echter 20.000 km, dan valt die risicokost weg en wordt het weer wel voordeliger om te kiezen voor een diesel. In dat geval zou de dieselgebruiker een voordeel van 1 eurocent per km hebben tegenover de benzinerijder.

    Uit cijfers en onderzoek blijkt dat de Belg gemiddeld zo'n 15.000 km per jaar rijdt en dat veel mensen vooral korte afstanden rijden. Een voorbeeld: voor wie in het stadsgewest Gent woont en jaarlijks minder dan 10.000 km rijdt, zijn acht op de tien autoverplaatsingen korter dan 10 km. Wie voldoet aan dat profiel en toch kiest voor een diesel, moet volgens VAB dus rekening houden met onderhoudskosten, die ,,niet te onderschatten'' zijn.

  • #2
    Stadswagentje om korte afstanden te doen: benzine.

    Ruimere auto om grote afstanden te doen: diesel.

    Zo bekijk ik het toch. In de meeste gezinnen zijn er 2 auto's, als de afstand die gedaan moet worden klein is, neem de naft, is die groter, pak de diesel.

    Comment


    • #3
      Voilà, nu hoort ge het ook eens van een ander.
      Stop eens allemaal met die vervuilende dieselstoven te kopen.
      't Dient veelal toch alleen maar om mee naar de bakker te rijden.


      @ Massy: gij durft. €5 vragen voor 2dehands-dvd's die nieuw minder kosten. (voorbeeld: http://www.mediadis.com/video/detail.asp?id=118081)
      Last edited by ; 22/12/2006, 13:57.

      Comment


      • #4
        lijkt me logisch
        voor korte afstanden is diesel minder interessant, je recupereert met moeite de hogere aankoopprijs als je de hogere onderhoudskosten verrekent

        Comment


        • #5
          Ik rij per jaar ongeveer 30.000 km, dus de keuze is dan snel gemaakt...

          De enige reden waarom ik voor een benzine zou kiezen, is wanneer ik een sportwagen koop.

          Dagelijks gebruik sowieso een diesel...

          Comment


          • #6
            opmerkelijk dat lpg nog niet eens vernoemd wordt.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk Berichten
              Voilà, nu hoort ge het ook eens van een ander.
              Stop eens allemaal met die vervuilende dieselstoven te kopen.
              't Dient veelal toch alleen maar om mee naar de bakker te rijden.


              @ Massy: gij durft. €5 vragen voor 2dehands-dvd's die nieuw minder kosten. (voorbeeld: http://www.mediadis.com/video/detail.asp?id=118081)
              Je moet een minimum aantal dingen verkopen om een winkel te krijgen, ik verkoop dvds die nooit verkocht raken. Dan heb ik geen probleem met dat aantal zoekertjes. En wie weet raakt er ooit eentje verkocht. Gene kopen?

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk Berichten
                Voilà, nu hoort ge het ook eens van een ander.
                Stop eens allemaal met die vervuilende dieselstoven te kopen.
                't Dient veelal toch alleen maar om mee naar de bakker te rijden.
                Inderdaad, en om naar den bakker te rijden kun je beter de fiets pakken.
                A Twist of the Wrist

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door massy Bekijk Berichten
                  Gene kopen?
                  No thanks, ik heb een minimum aan smaak.
                  Er zit trouwens geen porno tussen...



                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door bassface Bekijk Berichten
                    opmerkelijk dat lpg nog niet eens vernoemd wordt.
                    Voor de gemiddelde belg is lpg veel te min, en het brein van de gemiddelde belg zit nog vol vooroordelen over lpg.
                    Dus kiest de gemiddelde belg veel liever voor een vieze stinkende vervuilende mazoutstoof

                    Comment


                    • #11
                      Dit artikel, of de mening van de VAB, staat dan wel lijnrecht tegenover de mening van een Autogids-redacteur. Kijk 'es naar de eerste lezersbrief in de laatste editie van de Autogids, daar stelt een lezer een vraag of een diesel minder geschikt is dan een benzine voor korte afstanden, en de Autogids-redactie legt daar uit dat dat niet zo is.

                      Wie het bij het rechte eind heeft, laat ik in het midden. In ieder geval vond ik het statement dat een moderne dieselmotor ook al snel warm wordt (cfr. Autogids) héél erg vreemd : die nieuwe diesels zijn zo efficiënt dat ze weinig warmte produceren, en dus erg traag opwarmen, zo traag zelfs dat veel merken bij de grotere dieselmotoren (ja zelfs soms al bij de 4-cilinders ook) een bijkomende verwarmer installeren zodat die diesel sneller opwarmt. In dat laatste geval warmt een diesel dus wél snel op (en heet de Autogids-redactie gelijk), maar ik vermoed dat een Corsaatje 1.3 diesel niet zo'n bijkomende verwarmer heeft steken? (ik kan me uiteraard vergissen)

                      Feit is : ik zou, mocht ik een auto moeten kopen om geen 10.000 km te rijden per jaar, zeker géén diesel halen.

                      Comment


                      • #12
                        Nu een ander vraagje. Vaak wordt gezegd een stadswagentje op benzine voor de korte afstanden zijn en een grote wagen op diesel voor de lange afstanden. Maar nu ... ik wil zo goedkoop mogelijk rijden (een minimum aan comfort wil ik wel), ik doe zo'n 35.000km/j en een grote auto heb ik voor niks nodig.
                        Als je met een Opel Corsa 1.3cdti 140km/u wilt rijden, dat kan dat bakske amper aan. Dus dat is toch geen ideale auto voor de lange afstanden??
                        Why so sporty if it isn't a racing car? Because ... it's a BMW!
                        • 4 cilinderboxer 1.4 100 pk @ 5800RPM, topspeed: 300 km/u
                        • 2 x turbofan 26.500lb @ 8500 RPM, topspeed: 900 km/u
                        • 4 cilinder 2.0d 122 pk @ 4000RPM, topspeed: 210 km/u

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door D Squaloid Bekijk Berichten
                          Nu een ander vraagje. Vaak wordt gezegd een stadswagentje op benzine voor de korte afstanden zijn en een grote wagen op diesel voor de lange afstanden. Maar nu ... ik wil zo goedkoop mogelijk rijden (een minimum aan comfort wil ik wel), ik doe zo'n 35.000km/j en een grote auto heb ik voor niks nodig.
                          Als je met een Opel Corsa 1.3cdti 140km/u wilt rijden, dat kan dat bakske amper aan. Dus dat is toch geen ideale auto voor de lange afstanden??

                          een kleine auto op een 1600 cc motor en lpg.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                            Dit artikel, of de mening van de VAB, staat dan wel lijnrecht tegenover de mening van een Autogids-redacteur.
                            Ik heb ooit eens een brief gestuurd naar zo'n Autogids-redacteur i.v.m. een artikel dat vol fouten en leugens stond. Zelfs nooit antwoord op gekregen. Ik geloof niets meer wat die onnozelaars schrijven en hun voddeblaadje koop ik al meer dan een jaar niet meer.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door D Squaloid Bekijk Berichten
                              Nu een ander vraagje. Vaak wordt gezegd een stadswagentje op benzine voor de korte afstanden zijn en een grote wagen op diesel voor de lange afstanden. Maar nu ... ik wil zo goedkoop mogelijk rijden (een minimum aan comfort wil ik wel), ik doe zo'n 35.000km/j en een grote auto heb ik voor niks nodig.
                              Als je met een Opel Corsa 1.3cdti 140km/u wilt rijden, dat kan dat bakske amper aan. Dus dat is toch geen ideale auto voor de lange afstanden??
                              als je 120 km/h rijdt gaat dat perfect (btw je mag nergens in belgië 140 km/h rijden op de openbare weg)

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                die nieuwe diesels zijn zo efficiënt dat ze weinig warmte produceren, en dus erg traag opwarmen, zo traag zelfs dat veel merken bij de grotere dieselmotoren (ja zelfs soms al bij de 4-cilinders ook) een bijkomende verwarmer installeren zodat die diesel sneller opwarmt. In dat laatste geval warmt een diesel dus wél snel op (en heet de Autogids-redactie gelijk), maar ik vermoed dat een Corsaatje 1.3 diesel niet zo'n bijkomende verwarmer heeft steken? (ik kan me uiteraard vergissen)
                                Hoe werkt zo'n bijkomende verwarmer?

                                Wordt het koelwater opgewarmd (en wordt het dus "opwarmwater" ) of wordt de motor opgewarmd ?

                                Een verkoper deed ooit uitschijnen dat de bijkomende verwarmer in eerste instantie tot doel had de verwarming in de wagen sneller te laten werken? Klopt dit, of is het echt de bedoeling de motor sneller op temperatuur te brengen (al zal dat waarschijnlijk wel samenhangen )
                                Last edited by ; 22/12/2006, 16:45. Reden: foutjes !!!

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Freude am Fahren Bekijk Berichten
                                  Een verkoper deed ooit uitschijnen dat de bijkomende verwarmer in eerste instantie tot doel had de verwarming in de wagen sneller te laten werken? Klopt dit, of is het echt de bedoeling de motor sneller op temperatuur te brengen (al zal dat waarschijnlijk wel samenhangen )
                                  idd, de zogenaamde webasto dient eigenlijk alleen maar om het interieur sneller op temperatuur te krijgen door het koelwater op te warmen

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
                                    als je 120 km/h rijdt gaat dat perfect (btw je mag nergens in belgië 140 km/h rijden op de openbare weg)
                                    Ik werk dan ook niet in Belgie.
                                    Why so sporty if it isn't a racing car? Because ... it's a BMW!
                                    • 4 cilinderboxer 1.4 100 pk @ 5800RPM, topspeed: 300 km/u
                                    • 2 x turbofan 26.500lb @ 8500 RPM, topspeed: 900 km/u
                                    • 4 cilinder 2.0d 122 pk @ 4000RPM, topspeed: 210 km/u

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door bassface Bekijk Berichten
                                      een kleine auto op een 1600 cc motor en lpg.
                                      Good point. Alleen ... dan maakt ge zoveel toeren.
                                      Als ik nu een beetje doorrij, rij ik zo'n 200km aan 4.000 RPM. Dat kan toch nooit goed zijn voor een 1.4 benzine motertje met max toerental op 5.000RPM??
                                      Er staat nu 67.000km op mijn auto, ik probeer hem altijd wel redelijk warm te rijden. Maar omdat ik zoveel toeren rij constant, ben ik bang dat mijn moterke niet meer zo lang mee gaat gaan. Ben ik hierin fout?
                                      Why so sporty if it isn't a racing car? Because ... it's a BMW!
                                      • 4 cilinderboxer 1.4 100 pk @ 5800RPM, topspeed: 300 km/u
                                      • 2 x turbofan 26.500lb @ 8500 RPM, topspeed: 900 km/u
                                      • 4 cilinder 2.0d 122 pk @ 4000RPM, topspeed: 210 km/u

                                      Comment


                                      • #20
                                        De 1.4 'tjes op die ik ken gaan makkelijk 6000 toeren of meer
                                        Maar het is idd een probleem dat de meesten hoge toeren zitten te draaien bij snelwegsnelheden. Als de olie goed op temperatuur is, kan 4000 tpm zeker geen kwaad. Natuurlijk slijt de motor daar van, maar dan kun je de auto beter aan de kant laten staan

                                        Aangezien je veel snelwegen doet, zou voor jou zo'n motor in combinatie met een 6-bak erg interessant zijn, om't geluid en verbruik te drukken. Het nadeel is dat de combinatie 6-bak en benzinemotor bij stadswagentjes zeldzaam is. In de klasse hoger kom je dit vaker tegen, maar dat is dan meestal wel met een grotere benzinemotor.
                                        The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

                                        Comment

                                        Working...
                                        X