Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-3 2de hands: 1.8t of 1.9 tid?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Saab 9-3 2de hands: 1.8t of 1.9 tid?

We zoeken dus een tweede wagen voor mijn vrouw, budget ongeveer 7-8000€ max.

Moet dienen om 2 keer per week naar haar ouders te rijden. Is een rit van 70km enkel dus ongeveer 300km op weekbasis en 15000 op jaarbasis want voor de rest zal er niet zoveel mee gereden worden.

Er moeten 4 personen comfortabel in meekunnen, keuze was gevallen op een Saab 9-3 vanaf modeljaar 2007 omdat die al het nieuwere interieur heeft (ik weet dat veel Saab-liefhebbers het oude met 'knopjes' mooier vinden maar dit is hier even niet aan de orde).

Vraag is eigenlijk alleen nog, gaan we voor een 1.9 tid 150 diesel of voor een 1.8t 150 benzine

De benzine zal wellicht minder risico zijn naar betrouwbaarheid toe en bij diegene die binnen budget te koop staan zijn de km standen lager. Een 1.8t is wel moeilijker te vinden (veel minder keuze) en heeft ook maar een 5-bak.

Anderzijds zijn de afstanden telkens lang genoeg om toch een diesel (6-bak) te verantwoorden. Voor ons budget zijn de km standen van de occasies wel hoger dan bij de benzineversies. Risico blijft wel op extra 'dieselgerelateerde kosten' (EGR, roetfilter, wervelkleppen,...)

Motormechanisch meen ik te weten dat de Fiatdiesel erg lang levend kan zijn,van de randapparatuur en de benzine weet ik niets
    BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

Ik zou voor benzine gaan, geen vodden met al die dieselprullen. Op 15.000km/jaar gaat de brandstoffactuur van die benzine niet spectaculair hoger zijn. Bovendien kan een benzine op autostrade aan constante snelheid ook best zuinig zijn. 1 grote kost bij je diesel en je bent het voordeel van goedkopere diesel en lager verbuik al dubbel en dik kwijt.
      2021 Taycan 4S
      2021 Lexus UX250h

Comment

ik zou ook voor de 1.8T gaan.. de 1.9 kan soms problemen hebben met roetfilter's & vlinderkleppen..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
          Ik zou voor benzine gaan, geen vodden met al die dieselprullen. Op 15.000km/jaar gaat de brandstoffactuur van die benzine niet spectaculair hoger zijn. Bovendien kan een benzine op autostrade aan constante snelheid ook best zuinig zijn. 1 grote kost bij je diesel en je bent het voordeel van goedkopere diesel en lager verbuik al dubbel en dik kwijt.

Een turbo benzine gaat ook niet zoveel betrouwbaarder zijn.
          Hoe dan ook voor dat budget heb je veel keuze.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
            Een turbo benzine gaat ook niet zoveel betrouwbaarder zijn.
            Volgens mij wel, die 1.8t is een lage druk turbo en die dingen gaan lang mee. En zoals TS al schreef ook geen miserie met roetfilter, egr, swirl flaps,...
            2021 Taycan 4S
            2021 Lexus UX250h

Comment

Benzine, niet twijfelen.
              2.0 JTDm

Comment

Naast de kwestie wss maar voor dat budget kan je toch al kijken naar een 9-5

2.0 T
                1.9 TiD

Comment

Met mijn ex 9000 2.0T kon je 7 liter per 100 km rijden, niet veel verschil met een diesel.
                  Een saab en een diesel is als vloeken in de kerk , heeft nooit goed samengegaan.
                  Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                  Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                  Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

heb een paar dagen de 1.8t gehad en vond dat ding toch wel zuinig voor zijn kunnen en hoe ik er mee reed, denk dat 8l/100km mogelijk was. ik zou benzine doen, maar ik ben dan ook zeer benzine-minded
                    2015 BMW F11 520dA
                    1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

Ik heb ooit eens met een 9-3 1.8t benzine gereden, en vond dit toch wel een zeer aangename en soepele motor.
                      Mijn verbruik lag rond de 9liter, wel i.c.m. een automaat

Comment

een 1.8t 150 is eigenlijk een 2 liter en identiek dezelfde motor (en turbo) als de 2.0t 175, enkel de turbodruk verschilt een fractie. Van dit blok had je ook nog een 2.0T versie met 210pk maar die heeft een iets grotere turbo. Nog een voordeel van benzine: dat turbodrukmetertje

Vroeger kon je in de Saab garages voor die 1.8t ook een Hirsch-upgrade bestellen met behoud van de fabrieksgarantie. Dan had die iets van 200pk en 300nm geloof ik.
                        2021 Taycan 4S
                        2021 Lexus UX250h

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                          een 1.8t 150 is eigenlijk een 2 liter en identiek dezelfde motor (en turbo) als de 2.0t 175, enkel de turbodruk verschilt een fractie. Van dit blok had je ook nog een 2.0T versie met 210pk maar die heeft een iets grotere turbo. Nog een voordeel van benzine: dat turbodrukmetertje

Vroeger kon je in de Saab garages voor die 1.8t ook een Hirsch-upgrade bestellen met behoud van de fabrieksgarantie. Dan had die iets van 200pk en 300nm geloof ik.
                          heeft de 1.9 TTiD Aero van mijn pa ook..

Comment

ha dat wist ik niet, alleen de Aero's dan?
                            2021 Taycan 4S
                            2021 Lexus UX250h

Comment

de 1.8t heeft geen turbodrukmetertje dacht ik.
                              2015 BMW F11 520dA
                              1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutry R Bekijk Berichten
                                heeft de 1.9 TTiD Aero van mijn pa ook..
                                Ik heb het ook.... en is slechts een 130pk 1,9Ttid4

Comment

Heb zelf nu enkele maanden een 1.9tid (wel een cabrio) van 2007 en zeer tevreden van. Verbruik is +-8l/100km op korte afstanden en bij enkel autostrade +-6l/100km. Is wel een automaat. Nadeel van deze is dat deze bij het vertrekken of terugschakelen redelijk veel tijd nodig heeft voor dat die op snelheid is. Geluid van de motor (in vergelijking met kameraad zijn BMW E93 320d cabrio) is dat deze veel meer lawaai maakt dan de BMW. Prestaties is de Saab tot 60km/uur ongeveer gelijk met de 320d en daarna vlugger .
                                  Ik rijd zelf +-20k km per jaar en heb daarmee zelf voor de diesel versie gekozen.
                                  Verhuur Lamborghini Gallardo - Porsche Boxster 987 2.9 PDK
                                  www.musclecarrent.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                                    Motormechanisch meen ik te weten dat de Fiatdiesel erg lang levend kan zijn,van de randapparatuur en de benzine weet ik niets
                                    Mja, mijn ervaring is toch anders. Maar van mijn exemplaar zei de dealer altijd dat die op de maandagochtend na de nationale feestdag was gebouwd. Ik zou voor de benzine gaan, minder filtertechnologie die kapot kan gaan en geen problemen met de plaats van de waterpomp (lastiger bij de diesel).
                                    Last edited by ; 04/08/2013, 07:22. Reden: (spelfout)

Comment

Bedankt iedereen voor de input, we hebben een 1.8t Vector berline gekocht (Sport Sedan in Saab-termen)

Netjes binnen budget en weinig km, ik vind het in elk geval veel auto voor relatief weinig geld (vergeleken met andere merken).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alcazar Bekijk Berichten
                                        Bedankt iedereen voor de input, we hebben een 1.8t Vector berline gekocht (Sport Sedan in Saab-termen)

Netjes binnen budget en weinig km, ik vind het in elk geval veel auto voor relatief weinig geld (vergeleken met andere merken).
                                        Tuurlijk merk is failliet.

Comment

Working...
                                        X