Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dilemma

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Dilemma

Als je in mijn geschiedenis gaat kijken, zie je dat ik gehandicapt ben (en af en toe ook mentaal ). Dit ter zijde zoek ik dit jaar een nieuwe wagen te kopen. Ik heb wel wat keuze's die allemaal wel wat voor- en nadelen voor mij hebben... Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar een VW Caddy 1.6 tdi Maxi DSG Dark and Cool. Dit is ook ineens het maximum budget te spenderen. Volgende wagens komen ook in aanmerking (elks met z'n eigen voor en nadelen dus);
    VW Caddy Maxi 1.6 tdi DSG 152co/612biv/263tax
    Peugeot Partner/ Citroen Berlingo 1.6hdi EGMV6, 125co/428biv/263tax
    Fiat Doblo/Opel Combo 1.6cdti MTA, 141co/ 516biv/263tax
    Renault Kangoo 1.6 16v automaat, 190co/euro4/1015biv/263tax
    Fiat Qubo/ Citroen Nemo 1.3hdi/jtd MTA 112co/387biv/179tax
    Kia Venga/ hyundai ix20 1.6 automaat
    Hyundai i20 1.4 automaat
    Opel Corsa 1.2 Easytronic
    Skoda Roomster 1.2 tsi dsg

Maar wat is nu het grootste dilemma? Awel, Mijn voorkeur gaat naar een 7-zitter wegens opgroeiende kids en achteruitgaande (schoon)ouders die binnenkort het autorijden toch ook gaan moeten opgeven, maar aangezien ik door mijn handicap nogal veel korte ritten doe (maar ook wel wat lange) lijkt het me niet echt aangewezen een diesel te nemen... Maar er is geen benzine alternatief dat betaalbaar is! Ik heb een fijne geschiedenis van 6 jaar met een Caddy, maar vrees nu de roetfilter en de Dsg waar ik behalve het aangename karakter, ook niet te veel goeds over hoor qua betrouwbaarheid! Trouwens, er zijn niet veel automaten die echt betrouwbaar zijn...
    Dus, wat is wijsheid?
    Last edited by ; 01/03/2013, 10:12.

Een advies over de Kangoo. Vanaf mei (bestelbaar maart) wordt die gefacelift en komen er ook nieuwe motoren. Als benzine komt er ook de nieuwe TCe motoren (90pk en 115pk?) en die zijn veel beter en zuiniger dan de oude 1.6 16v waar ik zelf af zou blijven. Ik vermoed ook dat ze die zullen koppelen aan een automaat, maar best dus bij je dealer informeren. We hebben hier zelf een Kangoo dCi 115 en die rijdt behoorlijk comfortabel. Hij is wel breed.

Over de andere merken heb ik minder kennis. Succes!
    King of the Ludospace - currently running nr. 6

2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
    2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gpdude Bekijk Berichten
      Een advies over de Kangoo. Vanaf mei (bestelbaar maart) wordt die gefacelift en komen er ook nieuwe motoren. Als benzine komt er ook de nieuwe TCe motoren (90pk en 115pk?) en die zijn veel beter en zuiniger dan de oude 1.6 16v waar ik zelf af zou blijven. Ik vermoed ook dat ze die zullen koppelen aan een automaat, maar best dus bij je dealer informeren. We hebben hier zelf een Kangoo dCi 115 en die rijdt behoorlijk comfortabel. Hij is wel breed.

Over de andere merken heb ik minder kennis. Succes!
      Merci, dit wist ik niet! Ik zal eens bij dealer informeren.
      De Kangoo komt omwille van zijn prijs en afmeting in aanmerking, maar is dus helaas niet met 7 plaatsen icm automaat... Grand Kangoo met automaat is zelfs niet in Frankrijk verkrijgbaar, anders had ik wel geprobeerd deze via het grijze circuit hier te krijgen. Verbruik van de 1.6 is aan de hoge kant, maar zou ik na garantieperiode op lpg leggen. Bijkomend voordeel van de Kangoo is de traditionele 4-trapsautomaat. Dit soort van automaten heeft toch een betere reputatie qua betrouwbaarheid (fuck prestaties!).
      Qua afmetingen ben ik met een Caddy 2006 en een Alhambra 2003 wel bekend.
      Grtz
      Tom

Comment

NIssan Quashqai + 2?

met CVT 30.000 €
        Last edited by ; 13/02/2013, 16:18.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
          NIssan Quashqai + 2?

met CVT 30.000 €
          Te duur... en ik vrees ook dat de +2plaatsen nogal vlug te klein gaan zijn. Waarom brengt Dacia nu eens geen automaat?

Comment

Ik heb de vraag bij Renault gesteld: "Of er een Kangoo 7-zit in combinatie met automaat gaat komen?", maar je krijgt er een ontwijkend antwoord van terug. Zij willen uiteraard van hun huidige stock af en wie koopt er nu die gewone Kangoo? Heeft een co-waarde van 190! Dat is 1000euro inschrijvingstaks voor een bakkerswagentje!! Iemand iets hiervan opgevangen?

Volgende mogelijkheid voeg ik toe, maar dan ga ik al stevig over budget en is toch niet echt groot: Toyota verso 1.8cvt... Eigenlijk te duur en kleine +2plaatsen, maar ik denk op de lange duur economisch verantwoord voor mijn rijgedrag? Cvt-gedrag is toch ook niet mijn ding (koffiemolen-effekt).

Zoals het er nu voor staat, gaat het de Caddy Maxi 1.6tdi Dsg worden... Maar het zal toch met een bang hartje worden, vrees ik. Iemand DSG-7 ervaringen? Positief/Negatief? De roetfilter kan naar het schijnt door tuningsbedrijven aangepakt worden (indien nodig), maar is toch maar weer een bijkomende kost!
            Einde vd maand heb ik medische controles om (hopelijk) te voldoen aan het btw-attest en dan gaan we moeten beslissen.

Grtz
            Tom

Comment

Ik heb een scirocco met DSG-7 bak. Ik ben daar zeer tevreden over. Heel handige "automaat" die heel snel en soepel schakelt. Je kan er ook nog manueel mee schakelen om bvb in de bergen te rijden of in te grijpen wanneer je nodig acht tijdens gelijk welk maneuver. Er is ook een S-stand aan waarbij de motor hogere toeren gaat opzoeken en beter aan het gas hangt. Nu is dat voor jou mss minder belangrijk.
              Ik weet niet wat je budget is maar volgens mij zijn er 7-zitters met benzine en automaat. Een citroën C4 grand picasso of een C8 bvb.
              Wat ook een oplossing kan zijn is een normale versnellingsbak die ze ombouwen voor je Handicap. Ik had een collega die verlamd was aan haar benen en die had een Astra met manuele versnellingsbak.
              Ze hebben vooraan op versnellingspook een sensortje gemonteerd die de ambriage bediende. Als ze met haar vinger de sensor bedekte ging de ambriage in werking en kon ze verleggen. Het systeem is wel niet zo goed als een ouderwetse pedaal.
              Dus als je kan toch automaat nemen. Ben je zekerder en moet je geen ombouw doen.
              2005 Citroën C2 1.4 HDI VTR
              2009 VW Scirocco 1.4 TSI DSG
              2014 Opel Astra OPC
              2015 Audi TT TDI S-Line

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fredje07 Bekijk Berichten
                Ik heb een scirocco met DSG-7 bak. Ik ben daar zeer tevreden over. Heel handige "automaat" die heel snel en soepel schakelt. Je kan er ook nog manueel mee schakelen om bvb in de bergen te rijden of in te grijpen wanneer je nodig acht tijdens gelijk welk maneuver. Er is ook een S-stand aan waarbij de motor hogere toeren gaat opzoeken en beter aan het gas hangt. Nu is dat voor jou mss minder belangrijk.
                Ik weet niet wat je budget is maar volgens mij zijn er 7-zitters met benzine en automaat. Een citroën C4 grand picasso of een C8 bvb.
                Wat ook een oplossing kan zijn is een normale versnellingsbak die ze ombouwen voor je Handicap. Ik had een collega die verlamd was aan haar benen en die had een Astra met manuele versnellingsbak.
                Ze hebben vooraan op versnellingspook een sensortje gemonteerd die de ambriage bediende. Als ze met haar vinger de sensor bedekte ging de ambriage in werking en kon ze verleggen. Het systeem is wel niet zo goed als een ouderwetse pedaal.
                Dus als je kan toch automaat nemen. Ben je zekerder en moet je geen ombouw doen.
                Merci voor je antwoord!
                Picasso en c8 enkel in diesel automaat verkrijgbaar.
                Die aanpassing voor een handgeschakelde had ik ook in gedacht (ook al omdat dit bijna volledig wordt terugbetaald door het VAPH), maar hoor ook hiervan negatieve ervaringen waaronder: Geen garantie meer van auto-construkteur! En dat is toch wel een belangrijke, vind ik.
                Wat me vooral in jouw dsg-bak aanbelangt is de betrouwbaarheid op langere termijn (+100-150000km), want tegen dan is de mogelijk nieuwe auto bij mij al 8 jaar ofzo en dan heb je echt geen zin meer om 3000euro herstellingskosten te betalen! Dat hij comfortabel en zo is, daar staat het internet van vol! Maar het internet staat ook vol van allerhande problemen..
                Mijn eigen auto (Alhambra tiptronic 2003) is nu weer naar de garage omwille van elektrische problemen die ze niet opgelost krijgen (geen pinkers/ centrale vergrendeling/ interieurverlichting en deuren die gewoon niet opengaan behalve de mijne)... En gek genoeg komt en gaat het probleem... I've had it!!!

Comment

hyundai i20 is een leuk autotje , dat van goede kwaliteit is, mijn nonkel (oudere mensen) hebben vorig jaar zo 1 aangekocht
                  Wel een 1.6 maar met automaat , en autotje is best vinnig dus een 1.4 moet zeker wel volstaan, automaat schakelt soepel door.
                  Zij hebben deze gekocht omdat ie een hogere opstap heeft , wat makkelijker is voor mensen van 80 jaar.

Ik zie de corsa er ook tussen staan, zijn ook leuke auto's , maar voor meer mensen mss wat krapper ?
                  Je kan mss ook eens kijken voor een opel astra j of h is ook nog verkrijgbaar overigens.
                  En betreffende hyundai mss de iets ruimere i30 ?
                  Last edited by ; 20/02/2013, 18:26.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk Berichten
                    hyundai i20 is een leuk autotje , dat van goede kwaliteit is, mijn nonkel (oudere mensen) hebben vorig jaar zo 1 aangekocht
                    Wel een 1.6 maar met automaat , en autotje is best vinnig dus een 1.4 moet zeker wel volstaan, automaat schakelt soepel door.
                    Zij hebben deze gekocht omdat ie een hogere opstap heeft , wat makkelijker is voor mensen van 80 jaar.

Ik zie de corsa er ook tussen staan, zijn ook leuke auto's , maar voor meer mensen mss wat krapper ?
                    Je kan mss ook eens kijken voor een opel astra j of h is ook nog verkrijgbaar overigens.
                    En betreffende hyundai mss de iets ruimere i30 ?
                    I30 ook bij cardoen tegen interessante prijs (15500) en dus ook mogelijk.
                    IX20/Venga lijkt mij onder de normale auto's tot hiertoe de beste (lees; betrouwbaarste) keus. Deze zal het dan waarschijnlijk ook worden indien het geen 7zitter gaat zijn.
                    Oud model Astra niet meer verkrijgbaar met automaat en nieuw model zo veel duurder dan hyundai/Kia concurenten... wel mooi, maar geen optie.

Comment

AutoScout24, hier vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt

Voldoet aan je wensen, maar weet niet of je voor dat model en/of 2de hands bent

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Robiin Bekijk Berichten
                        http://nl.autoscout24.be/Details.asp...0&asrc=st|s|as
                        En die zijn nieuw ook nog te koop trouwens.
                        @ ts : dan zou ik zeker ook eens kijken voor de i30 net dat beetje meer ruimte tov de i20 en i30 is ong de grootte van de astra .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Robiin Bekijk Berichten
                          http://nl.autoscout24.be/Details.asp...0&asrc=st|s|as
                          lijkt me ook een leuk alternatief.
                          BMW X5 45e

Comment

Zafira is enkel in Zafira tourer automaat te verkrijgen... oud model niet meer, anders had dit mits de juiste prijs bijna perfekt geweest. En in de nieuwe kost hij geconfigureerd met 7 zitplaatsen, zonder korting +26000... Met dan nog een 1.4turbo (140pk) die waarschijnlijk wel goed rijdt, maar toch een verbruik heeft (volgens spiritmonitor) van +8.5liter... Diesel (2liter/ 165pk) is nog duurder en dus nog minder geschikt. Maar het nieuwe model is wel een lust voor het oog.
                            Tweede hands is voorlopig geen optie...
                            Meer dan 20000 ga ik 90% zeker niet gaan... Je moet ergens grenzen stellen.
                            Wil je een grote auto, dan is het bijna altijd een dikke diesel... Construkteurs weigeren precies nog automaten icm lichtere motoren te gebruiken. Zo kan ik perfekt leven met een motor die ondergemotoriseerd is (bv. 80pk automaat in een Caddy/ Kangoo/ Dacia), ook al gaat het dan niet vooruit. Het worden alsmaar zwaardere motoren of technisch duurdere motoren vooraleer er een automaat aan gekoppeld wordt... En die automaat wordt dan ook nog ingewikkelder... En zo zit je direkt boven de 30000euro voor een gezinswagen... 10jaar geleden kocht je een gezinswagen (al dan niet met automaat) voor de helft, maar mijn loon is op die 10 jaar niet verdubbeld, zenne!
                            Ik kijk ook op de paralelle markten (FR/D), want dan kan er mss via de lokale dealer ook nog iets lukken... maar ook daar vind ik geen alternatieven tot hiertoe

Comment

Misschien zoiets?
                              Last edited by ; 21/02/2013, 12:18.

Comment

Mijn seat garage is ook verkoper van Skoda, en die verkoopt enorm veel skoda Jeti's en roomsters 1.2 TSI met een dsg.

mss is dat een mogelijkheid?
                                BMW X5 45e

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
                                  Zafira is enkel in Zafira tourer automaat te verkrijgen... oud model niet meer, anders had dit mits de juiste prijs bijna perfekt geweest. En in de nieuwe kost hij geconfigureerd met 7 zitplaatsen, zonder korting +26000... Met dan nog een 1.4turbo (140pk) die waarschijnlijk wel goed rijdt, maar toch een verbruik heeft (volgens spiritmonitor) van +8.5liter... Diesel (2liter/ 165pk) is nog duurder en dus nog minder geschikt. Maar het nieuwe model is wel een lust voor het oog.
                                  Tweede hands is voorlopig geen optie...
                                  Meer dan 20000 ga ik 90% zeker niet gaan... Je moet ergens grenzen stellen.
                                  Wil je een grote auto, dan is het bijna altijd een dikke diesel... Construkteurs weigeren precies nog automaten icm lichtere motoren te gebruiken. Zo kan ik perfekt leven met een motor die ondergemotoriseerd is (bv. 80pk automaat in een Caddy/ Kangoo/ Dacia), ook al gaat het dan niet vooruit. Het worden alsmaar zwaardere motoren of technisch duurdere motoren vooraleer er een automaat aan gekoppeld wordt... En die automaat wordt dan ook nog ingewikkelder... En zo zit je direkt boven de 30000euro voor een gezinswagen... 10jaar geleden kocht je een gezinswagen (al dan niet met automaat) voor de helft, maar mijn loon is op die 10 jaar niet verdubbeld, zenne!
                                  Ik kijk ook op de paralelle markten (FR/D), want dan kan er mss via de lokale dealer ook nog iets lukken... maar ook daar vind ik geen alternatieven tot hiertoe
                                  Is wel te vinden, diesel enkel Duitsland:
                                  AutoScout24, hier vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt

Ik vind dit model erg mooi, maar dat is persoonlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fredje07 Bekijk Berichten
                                    S-stand op de 1.6 tdi is nutteloos Dat geeft alleen maar meer lawaai
                                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                    '15 Volvo XC60 D3

Comment

Chevrolet Orlando 1800 automaat...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Per Sempre Bekijk Berichten
                                        Chevrolet Orlando 1800 automaat...
                                        die benzines zitten gemiddeld rond de 8,89ltr.
                                        BMW X5 45e

Comment

Working...
                                        X