Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Netto loon of bedrijfswagen.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Netto loon of bedrijfswagen.

Ik heb net een interessante discussie gehad:

een maat van mij heeft net getekend bij een bedrijf, hij had al een auto.
    Hij kreeg de keuze: 350 netto in de maand extra of een bedrijfswagen (BMW 1 diesel or like wise) + tankkaart + omnium.

Wat is het interessantst? Vooral rekening houdend met 13e maand, ontslagvergoeding, pensioen, ziekte-uitkering.
    67
    Loon!
    32,84%
    22
    Auto!
    67,16%
    45

In zijn geval kan hij beter meer loon aannemen denkik. Als ge natuurlijk nog geen auto hebt en ge zout er bv een financiering voor moeten afsluiten dan kunt ge met die 350€ niet ver komen als er dan nog eens naft en onverziene kosten moet betaald worden.

Is die 1 serie in te richten zoals hij zou willen? Met zelf gekozen opties e.d.?
    Last edited by kefkie; 11/06/2011, 17:14.
    BMW X5 45e

Comment

Komt er naast het nettoloon niet ook nog een mooie kilometervergoeding bij ?
      Life's too short. Not to. Live it.
      1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
      2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
      2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
      2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

ik kies resoluut voor de bedrijfswagen.
        ik offer mijn eigen wagen niet meer op voor het bedrijf.

maar in zijn geval hangt het er ook een beetje vanaf of hij dicht bij het werk woon t ja of nee.
        als hij evengoed de fiets kan pakken is de bedrijfswagen zinloos.
        2 of hi veel op de baan is naar klantne enz. als die af en toe naar een klant moet aan den andere kant van het land kan die ook beter voor de bedrijfswagen kiezen.

Comment

je kan daar zo maar niet op antwoorden ....

Heb je die wagen die je nu privé hebt sowieso nodig?
          J: taks en verzekering niet meenemen in vergelijking kostprijs met firmawagen
          N: firmawagen kan interessanter zijn

Doe je veel woon-werk?
          Firmawagen zal iets interessanter zijn

Doe je veel werk-werk?
          Als "J" op eerste vraag en reguliere km-vergoeding krijgt moet je wel heel simpel denken om een firmawagen te kiezen.

Veel is ook afhankelijk of je nieuwe wagen koopt of niet.

Dus met uitspraak van Timmie ben ik niet eens.
          't Is natuurlijk gemakkelijk om de km-vergoeding op te soeperen aan een leuke levensstijl en dan te klagen als je kosten hebt.
          Maar ik hou nu al 3j m'n kosten en uitgaven uit en ik kom ruim toe.
          Ook al betaal ik 600 euro mazout per maand, ik krijg een heel pak meer terug.

Dus: geen eenvoudig antwoord te geven.
          In elk geval zoals in mijn geval: 30 km van 't werk wonen / zo een 30 a 40 000 km werk-werk per jaar, zo een 10 000 km woon-werk per jaar en zo een 10 000 km privé per jaar; km-vergoeding, en een auto kopen van 4j en verkopen op zijn 8 a 9j, dat blijft interessant.
          (en we hebben sowieso 2 auto's nodig)

2015 Volvo V60 D2 aut.
          2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Naast het financiele plaatje, dat afhankelijk van zijn situatie wel / geen firmawagen gunstiger maakt, zijn er nog andere factoren.

- Je rijdt altijd met relatief nieuwe en veilige wagen.
            - Geen zorgen over schade, accident, onderhoud, diefstal, slijt,....

Lijkt me een goeie deal voor 350 euro...

Comment

Persoonlijk zou ik ook voor de bedrijfswagen kiezen. Want voor 350 euro per maand kan je zelf geen eigen wagen houden (taks, verzekering , brandstof , afschrijving). En een 1 serie of in die prijsklasse is nu ook geen straf.
              En zoals gezegd is heb je om de paar jaar een nieuwe wagen.
              (zou k persoonlijk wel bv een E30 M3 ofzo kopen om af en toe eens mee rond te rijden in het weekend)
              k weet niet met welke wagen die persoon rijd , want kan begrijpen als je bv: graag met een cabrio rijd dat het dan tegensteekt dat je altijd met uw 1 serie moet rondrijden ipv met uw cabrio.
              Verhuur Lamborghini Gallardo - Porsche Boxster 987 2.9 PDK
              www.musclecarrent.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fille001 Bekijk Berichten
                Persoonlijk zou ik ook voor de bedrijfswagen kiezen. Want voor 350 euro per maand kan je zelf geen eigen wagen houden (taks, verzekering , brandstof , afschrijving). En een 1 serie of in die prijsklasse is nu ook geen straf.
                En zoals gezegd is heb je om de paar jaar een nieuwe wagen.
                .

²²²²²

Comment

Hoe veel kilometers moet hij maken voor het werk?

Comment

fille001 begrijpt het niet.....
                    Ik HAD al een privéwagen, door die voor 't werk te gaan gebruiken heb ik véél minder extra kosten dan dat ik ervoor in de plaats terugkrijg van m'n werkgever.

topicopener heeft ook reeds een wagen dacht ik?

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                      Ik HAD al een privéwagen, door die voor 't werk te gaan gebruiken heb ik véél minder extra kosten dan dat ik ervoor in de plaats terugkrijg van m'n werkgever.

Uiteraard als ge al een wagen hebt is het natuurlijk voordeliger, maar stel als de topic opener nog geen wagen heeft kan hij beter een een firmawagen aannemen.
                      BMW X5 45e

Comment

Ik heb ook een eigen wagen , en moest mijn baas het voorstellen zou ik het ook nog doen.
                        Uw eigen wagen blijft niet heel uw carriere meegaan (tenzij je niet van plan ben er lang te werken).
                        En ik antwoorde wat ik persoonlijk zou doen , maar begrijp uw antwoord ook.
                        Maar stel dat je uw prive wagen uitrekent , zou je dan met 350 euro per maand toekomen?
                        Verhuur Lamborghini Gallardo - Porsche Boxster 987 2.9 PDK
                        www.musclecarrent.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
                          Komt er naast het nettoloon niet ook nog een mooie kilometervergoeding bij ?
                          geen idee, ga ik eens vragen

je kan daar zo maar niet op antwoorden ....

Heb je die wagen die je nu privé hebt sowieso nodig?
                          J: taks en verzekering niet meenemen in vergelijking kostprijs met firmawagen
                          N: firmawagen kan interessanter zijn
                          N.

Doe je veel werk-werk?
                          Als "J" op eerste vraag en reguliere km-vergoeding krijgt moet je wel heel simpel denken om een firmawagen te kiezen.
                          Doe je veel woon-werk?
                          Firmawagen zal iets interessanter zijn
                          Oorspronkelijk geplaatst door JanC Bekijk Berichten
                          Hoe veel kilometers moet hij maken voor het werk?
                          30km heen, 30 km terug. Af en toe eens een extra 100km.

Niemand lijkt een idee te hebben hoe dat zit met 13e maand, vakantie/ziekte-uitkering, pensioensberekening? Ik dacht dat dit dan op de loon excl. wagen berekend wordt -> verlies?

Volgend jaar kom ik wss wel in een gelijkaardig scenario terecht.

Comment

Die kilometervergoeding heb je in ieder geval met een privéwagen, ook als je daardoor 350 netto meer gekregen hebt. Vanaf juli stijgt het wettelijke minimum naar 0,3178€ per kilometer. Uiteraard geldt dit enkel voor werkverplaatsingen, woon-werkverkeer hoort daar niet bij.
                            Daarom is een firmawagen vooral interessant als je veel woon-werkverkeer moet doen.

Comment

350€ netto he jongens!
                              dus : tis te zien welk loon in totaal, maar kan dus 700€ bruto zijn.
                              heb je een woonlening? heb je al alle fiscale kosten in jouw levenssituatie ingebracht? hoe minder loon, hoe minder interessant fiscale aftrek is
                              eigen wagen inbrengen enzo...
                              bompa heeft gelijk: niet eenvoudig zonder het gehele plaatje te zien

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fille001 Bekijk Berichten
                                Ik heb ook een eigen wagen , en moest mijn baas het voorstellen zou ik het ook nog doen.
                                Uw eigen wagen blijft niet heel uw carriere meegaan (tenzij je niet van plan ben er lang te werken).
                                En ik antwoorde wat ik persoonlijk zou doen , maar begrijp uw antwoord ook.
                                Maar stel dat je uw prive wagen uitrekent , zou je dan met 350 euro per maand toekomen?
                                eigen wagen is berekend op 4 a 5j meegaan

Met het systeem van km-vergoeding is het "hoe meer je rijdt, hoe meer je overhoudt", als het ware (zonder de kanttekening dat hij dan sneller verslijt).
                                Heb al tal van simulaties gedaan hoor. En dit is zekerheid: als ik 300 euro tank, krijg ik bv 500 euro. Als ik 600 euro tank, krijg ik 1100 euro. (weet het nu niet exact maar 't zal in die verhouding zijn). Wat ik van die 1100 euro overhoud na aftrek kosten, is dus voldoende om onverwachte kosten te betalen. En dan houd ik nog over.
                                Wat ik van die 500 euro overhoud, is ook voldoende.
                                Dus begrijp je dat ik die 350 euro in mijn geval magertjes vind?

Oorspronkelijk geplaatst door Bouncing Bullet Bekijk Berichten
                                geen idee, ga ik eens vragen

N.

30km heen, 30 km terug. Af en toe eens een extra 100km.

Niemand lijkt een idee te hebben hoe dat zit met 13e maand, vakantie/ziekte-uitkering, pensioensberekening? Ik dacht dat dit dan op de loon excl. wagen berekend wordt -> verlies?

Volgend jaar kom ik wss wel in een gelijkaardig scenario terecht.
                                in jouw geval zou ik dan (wegens "N" en weinig tot geen werk-werk) firmawagen kiezen.

En daar komen we tot de belachelijke essentie: doe je veel werk-werk, neem dan een privé-wagen (als je die tweede auto sowieso nodig hebt).
                                Doe je amper werk-werk, neem dan een firmawagen.

Stom he.

edit: Gunter zei bovenstaande ook al zie ik net

en bovendien rijd ik nu met een zo goed als full option V70 D5 (dus de meest performante uit de lijst) tegenover een basis V50 1.6D (de onderste uit de lijst). Dat heb ik dan nog niet eens in rekening gebracht
                                Last edited by Bompa; 11/06/2011, 19:36.

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gunter Bekijk Berichten
                                  Vanaf juli stijgt het wettelijke minimum naar 0,3178€ per kilometer.
                                  Neen, op dit moment is het 0,3178 EUR. Vanaf 1 juli stijgt dat met 5,5% naar een 0,335 EUR.
                                  Life's too short. Not to. Live it.
                                  1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                                  2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                                  2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                                  2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

Dat is het wettelijke maximum. Nog niet slecht hoor.

Maar voor enkel 350 netto kan je idd geen einser rijden + verzekering + brandstof.

Comment

Met die 350 euro heb je nooit een nieuwe wagen + brandstof + verzekering dus in dit geval zou ik voor de auto kiezen.

Een auto afbetalen alleen al kost 350 euro + minstens 250 euro aan brandstof (waarschijnlijk het dubbele) + nog eens 100 euro aan verzekering.
                                      Reken maar uit wat je dan netto in de plaats zou moeten krijgen om te compenseren.
                                      Dan heb je nog niets eens je onderhoud er bij geteld.

Comment

Ik zou persoonlijk ook voor de auto kiezen, aangezien ik de S2000 niet dagelijks zou willen gebruiken. En het feit dat je dan een gloednieuwe wagen hebt vind ik ook wel een erg groot voordeel.
                                        Onderhoud is inderdaad ook kost om rekening mee te houden. En daarbij vind ik het ook wel erg handig dat apk en onderhoud allemaal voor je geregeld en betaald wordt (dit is bij mij in ieder geval zo).
                                        Last edited by SToRM81; 12/06/2011, 10:57.
                                        '00 Honda S2000 GT Silverstone/Red | Hardtop, 18" BBS LM, AEM V2, KW V3, Greddy Spectrum Elite V2

Comment

Working...
                                        X