Oorspronkelijk geplaatst door gTa
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Ergernis bij fileritsen of niet?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door kwiekie Bekijk BerichtenHet feit is dat er maar 5% het idee heeft dat ritsen op het einde de absolute oplossing is.
Oké, hij heeft het recht, maar hij hindert wel de vlotte doorstroom die mogelijk zou zijn moest hij er zich niet tussen willen wringen. Nu moet er weer geremd worden, wat alles sowieso vertraagt. Was hij 100m eerder ingevoegd, dan blijft de doorstroom aan het moeilijkste punt, het begin van de versmalling, volgens mij beter dan als hij ginder de boel verstoort.
Dit is maar mijn klein theorietje, eigenlijk zouden we er eens een verslag van een verkeersspecialist moeten bijnemen..
Het is namelijk onweerlegbaar dat; hoe vroeger je invoegt, hoe langer de file wordt.
2)Welke vlotte doorstroom? Het is niet omdat die linksrijder erbij moet dat er minder auto's door de flessenhals gaan, die hoeveelheid is constant.
Kortom:Je vermijdt pas opstropping als je de capaciteit van de baan maximaal gebruikt. Dat is zo logisch als zeggen dat water van hoog naar laag stroomt.
Comment
-
allemaal gefrustreerde mensen, neem je tijd een file is een file, op de autostrade of aan de gb, je geraakt er wel door. Ik haat mensen in een file die van links naar rechts rijden en uiteindelijk achter u (door bv de kennedytunnel) rijden.
vroeger was dat probleem er ook aan de scheldebrug, iedereen maar links blijven tot op het einde, tot ze er een borduur van +/- 25cm hoog neergeplant hadden, heb er de eerste weken veel zien staan zonder voorwielen....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten1)Jij redeneert te kortzichtig.
Het is namelijk onweerlegbaar dat; hoe vroeger je invoegt, hoe langer de file wordt.
2)Welke vlotte doorstroom? Het is niet omdat die linksrijder erbij moet dat er minder auto's door de flessenhals gaan, die hoeveelheid is constant.
Kortom:Je vermijdt pas opstropping als je de capaciteit van de baan maximaal gebruikt. Dat is zo logisch als zeggen dat water van hoog naar laag stroomt.
ik heb elke dag zo'n flessenhals en ik merk als er een vrachtwagen ofzo gelijk met mij op het tweede vak rijd, we blijven rijden de file word wel langer. Als iedereen me voorbij steekt sta ik vaker stil omdat ze op het einde moeten invoegen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Glenn1980 Bekijk Berichtenallemaal gefrustreerde mensen, neem je tijd een file is een file, op de autostrade of aan de gb, je geraakt er wel door. Ik haat mensen in een file die van links naar rechts rijden en uiteindelijk achter u (door bv de kennedytunnel) rijden.
's Avonds kan me dat ook geen bal schelen, maar als ik een uur vroeger opsta om wegens regen en maandagdrukte op tijd te zijn voor een vergadering waar 10 man op me zal wachten, en dan uiteindelijk door twee ongevallen een half uur te laat zal aankomen, dan begin je al eens creatief te worden met wat kan en mag binnen de aflijning van de wet.__________________________
2015 Volvo V60 D2 aut.
2003 Volvo S60 2.4 benzine
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Glenn1980 Bekijk Berichtenhmm, ben er geen voorstander van he maar...
ik heb elke dag zo'n flessenhals en ik merk als er een vrachtwagen ofzo gelijk met mij op het tweede vak rijd, we blijven rijden de file word wel langer. Als iedereen me voorbij steekt sta ik vaker stil omdat ze op het einde moeten invoegen.
Oorspronkelijk geplaatst door Glenn1980 Bekijk Berichtenallemaal gefrustreerde mensen, neem je tijd een file is een file, op de autostrade of aan de gb, je geraakt er wel door. Ik haat mensen in een file die van links naar rechts rijden en uiteindelijk achter u (door bv de kennedytunnel) rijden.
Vorig jaar waren er werken op de kleine Gentse stadsring met een flessenhals op het einde. Het verschil tussen vroeg invoegen of doorrijden tot het einde kon oplopen tot 10minuten.
Na een paar dagen begonnen de andere bestuurders dat na te doen(als je elke morgen om hetzelfde uur passeert, zie je ook vaak dezelfde mensen) en was mijn voordeel geen 10minuten meer, maar de file was minder lang en verliep vlotter. (Dat zou echt een mooi studieobject geweest zijn voor al wie met verkeer bezig is)
Oorspronkelijk geplaatst door Glenn1980 Bekijk Berichtenvroeger was dat probleem er ook aan de scheldebrug, iedereen maar links blijven tot op het einde, tot ze er een borduur van +/- 25cm hoog neergeplant hadden, heb er de eerste weken veel zien staan zonder voorwielen....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door brjefs Bekijk BerichtenIk rijd steeds tot het einde, daarvoor dient die strook.
Bij het rondpunt aan de Oké-Auto in Geel komende van Laakdal staat steevast iedereen op het rechtse vak, zodat je een rij hebt tot aan het volgende rondpunt, allemaal mensen die niet begrijpen hoe ritsen werkt.
Comment
-
Wat klopt is dat het debiet van de flessenhals niet omhoog gaat door te ritsen.
Echter de file korter maken door middel van meer rijvakken vermijdt wel obstructie op kruispunten en rotondes die vooraf gaan aan de file.
Maw. het is imo puur afhankelijk van de situatie of ritsen het verkeer bevordert, maar vaak is dat wel het geval.Last edited by geilenbarry; 14/11/2010, 01:33.
Comment
-
Het debiet aan de flessenhals is vaak constant.
Het echte probleem wordt gecreëerd door mensen die eerst langs links komen voorbij zeilen, en vervolgens te vroeg rechts invoegen.
Plots wordt de aanbod van verkeer op het rechtervak groter, terwijl het debiet in de flessenhals constant blijft.
Om deze fout op te lossen, zou je vervolgens inderdaad moeten beginnen met het linkervak af te blokken ter hoogte van de te vroege invoegers. Probleem: die voegen nooit op dezelfde plek in, dus je kan er ook geen bord zetten.
Daarom dat men in Duitsland nu een kilometer voor een versmalling tussen de weg te vallen rijstrook en de doorgaande rijstrook een volle lijn trekt. Iedereen die te vroeg wil invoegen, pleegt een overtreding. Iedereen die blijft door rijden en gewoon wacht tot het linkervak weg valt en zo ritst, pleegt geen overtreding, er ontstaan geen gerammel aan het debiet en mensen op het linker- en rechtervak avvesseren even snel.
Ik heb zelden problemen om te ritsen. De problemen situeren zich meestal in landelijke gebieden door iemand die de linker rijstrook onnodig gaat blokkeren. Pas je snelheid gewoon aan, en blijf parallel aan de witte lijn links van je rijden en je geleidt zo probleemloos naar het rechtervak zonder dat een achterligger zich er nog voor kan wringen.
Comment
-
Neen, en ik rijd ook bijna nooit tot het einde.
Met een beetje hoffelijkheid en verdraagzaamheid geraken we allemaal wel veilig en 'snel' op onze bestemming denk ik dan.
Het enige wat ik haat zijn die zelfverkozen rechters die in het midden gaan rijden of kort gaan aansluiten zodat andere er niet voorbij of tussen kunnen.
Comment
-
In een normale situatie heb ik er geen probleem mee om volledig door te rijden tot het einde. Waar ik wel niet goed tegen kan is als mensen op een parallelle rijstrook, bestemd voor een andere richting blijven doorrijden om zo honderden meters file te passeren en dan net op het einde in te voegen. Dan denk ik even concreet aan de oprit van de Brusselse ring als je van de E40 vanuit Leuven komt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mazdastruction Bekijk BerichtenIn een normale situatie heb ik er geen probleem mee om volledig door te rijden tot het einde. Waar ik wel niet goed tegen kan is als mensen op een parallelle rijstrook, bestemd voor een andere richting blijven doorrijden om zo honderden meters file te passeren en dan net op het einde in te voegen. Dan denk ik even concreet aan de oprit van de Brusselse ring als je van de E40 vanuit Leuven komt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
Daarom dat men in Duitsland nu een kilometer voor een versmalling tussen de weg te vallen rijstrook en de doorgaande rijstrook een volle lijn trekt. Iedereen die te vroeg wil invoegen, pleegt een overtreding. Iedereen die blijft door rijden en gewoon wacht tot het linkervak weg valt en zo ritst, pleegt geen overtreding, er ontstaan geen gerammel aan het debiet en mensen op het linker- en rechtervak avvesseren even snel.
Hoffelijkheid op 100 m afstand heeft helaas geen zin, want de volgende moet dan hoffelijk zijn op 105 m, waarna binnen de kortste keer weer een lege strook gerealiseerd wordt, die ingenomen wordt door BMW 335d, tot ergernis van iedereen die dàcht hoffelijk te zijn.... Kortom u ziet het dagelijks gebeuren op de weg... Catch 22
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door newlook Bekijk BerichtenDat lijkt me nu eens een verstandige oplossing.
Hoffelijkheid op 100 m afstand heeft helaas geen zin, want de volgende moet dan hoffelijk zijn op 105 m, waarna binnen de kortste keer weer een lege strook gerealiseerd wordt, die ingenomen wordt door BMW 335d, tot ergernis van iedereen die dàcht hoffelijk te zijn.... Kortom u ziet het dagelijks gebeuren op de weg... Catch 22Lap, 't zijn weer de bmw-rijders die het gedaan hebben.
Nu voelt 70% van Autoforum zich aangesproken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten1)Jij redeneert te kortzichtig.
Het is namelijk onweerlegbaar dat; hoe vroeger je invoegt, hoe langer de file wordt.
2)Welke vlotte doorstroom? Het is niet omdat die linksrijder erbij moet dat er minder auto's door de flessenhals gaan, die hoeveelheid is constant.
Kortom:Je vermijdt pas opstropping als je de capaciteit van de baan maximaal gebruikt. Dat is zo logisch als zeggen dat water van hoog naar laag stroomt.
2) Ik heb nooit beweerd dat de file niet langer wordt als iedereen al vooraf aanschuift op 1 vak?
3) Als iedereen op dat ene vak aanschuift, en er is geen opstopping door die langere file, dan vind ik diegene die doorrijden tot net voor de versmalling egoïstisch..
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenHet debiet aan de flessenhals is vaak constant.
Het echte probleem wordt gecreëerd door mensen die eerst langs links komen voorbij zeilen, en vervolgens te vroeg rechts invoegen.
Plots wordt de aanbod van verkeer op het rechtervak groter, terwijl het debiet in de flessenhals constant blijft.
Om deze fout op te lossen, zou je vervolgens inderdaad moeten beginnen met het linkervak af te blokken ter hoogte van de te vroege invoegers. Probleem: die voegen nooit op dezelfde plek in, dus je kan er ook geen bord zetten.
Daarom dat men in Duitsland nu een kilometer voor een versmalling tussen de weg te vallen rijstrook en de doorgaande rijstrook een volle lijn trekt. Iedereen die te vroeg wil invoegen, pleegt een overtreding. Iedereen die blijft door rijden en gewoon wacht tot het linkervak weg valt en zo ritst, pleegt geen overtreding, er ontstaan geen gerammel aan het debiet en mensen op het linker- en rechtervak avvesseren even snel.
Ik heb zelden problemen om te ritsen. De problemen situeren zich meestal in landelijke gebieden door iemand die de linker rijstrook onnodig gaat blokkeren. Pas je snelheid gewoon aan, en blijf parallel aan de witte lijn links van je rijden en je geleidt zo probleemloos naar het rechtervak zonder dat een achterligger zich er nog voor kan wringen.
Maar het idee lijkt me wel niet slecht inderdaad.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk BerichtenIk rij altijd door tot op het einde
Dat wil niet zeggen dat ik aan 120 vlam naast een stilstaande file om me uiteindelijk tussen de kegeltjes en een andere auto te moeten wringen ... maar ik rij rustig verder aan een normale snelheid en voeg in 'ongeveer' op het einde. De ene keer is dat wat vroeger dan de andere keer, maar ik doe het altijd zo.
Comment
-
Soms erger ik mij daaraan, soms ook niet. Hangt er eerder vanaf op welke manier het gebeurt. Iemand die keurig de richtingaanwijzer gebruikt en het op een rustige manier doet mag van mij ertussen. Maar er zijn ook van die mensen die zich ertussen wringen, zonder te pinken, mooi over een volle witte lijn, ... ja dan kan ik mij daaraan ergeren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Mazdastruction Bekijk BerichtenIn een normale situatie heb ik er geen probleem mee om volledig door te rijden tot het einde. Waar ik wel niet goed tegen kan is als mensen op een parallelle rijstrook, bestemd voor een andere richting blijven doorrijden om zo honderden meters file te passeren en dan net op het einde in te voegen. Dan denk ik even concreet aan de oprit van de Brusselse ring als je van de E40 vanuit Leuven komt.
Ik heb dat heel lang, heel vaak gedaan.
Ik moet er wel aan toevoegen dat ik altijd het meest linkse vak gebruikt heb, en om op het laatste moment in te voegen zorg ik er altijd voor dat ik niemand hinder en dat niemand in de remmen moet gaan voor mij.
Dat resulteerde er dan soms in dat ik er niet tussen kon (zonder "den ambetanten" uit te hangen) en dan deed ik het ook niet, maar volgde de voor mij verkeerde richting ...
Idem met de afrit in Aalter op de E40. Dat staat daar altijd kilometers stil, en op de laatste 100m van de afrit, waar er nog altijd een niet-doorlopende lijn is, rijden de auto's aan makkelijk 60-70 per uur. Als ik 90 rijd op het rechtervak kan ik vloeiend invoegen zonder iemand te hinderen.
En als 't toch niet lukt, rij ik om via Brugge.
Ik weet dat zoiets niet zeer correct is, maar als je niemand hindert ...
Ik moet zeggen dat ik die baan ook minder en minder doe (1x per drie maand zal veel zijn) en het dus ook bijna nooit voorvalt.1963 Land Rover Series IIa
1994 Mercedes SL320
2015 Land Rover Discovery SDV6
2016 Porsche Cayenne GTS
Comment
Comment