Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ergernis bij fileritsen of niet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Het is niet omdat ik iets zelf doe, dat ik me er niet kan aan ergeren wanneer anderen het doen hé...

    Is trouwens met zeer veel dingen zo

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door P.Stichelb Bekijk Berichten
      Het is niet omdat ik iets zelf doe, dat ik me er niet kan aan ergeren wanneer anderen het doen hé...

      Is trouwens met zeer veel dingen zo
      Neuspeuteren bijvoorbeeld

      Comment


      • #43
        De enquete mist zijn doel compleet. Als je wil aantonen dat de meerderheid van de mensen zich niet ergert aan die 'mooie' voorbijstekers, dan bedoelt ge dus eigenlijk dat de meerheid van de mensen die rechts van u staan aan te schuiven zich niet ergert. Want daar staat 95% van de bestuurders.

        Met andere woorden, de meerheidheid zou zich dan niet ergeren aan mensen die doorrijden, maar zelf schuiven ze wel liever langer aan. Je ziet zo al dat dit onzin is en dat de meerheid zich WEL zal ergeren.

        Comment


        • #44
          ach, ga wat petjes van hoofden slaan, samen met prospeed


          Als deze enquete zijn doel mist moet je het in 't vervolg misschien eens vragen aan al wie rechts blijft staan?
          __________________________

          2015 Volvo V60 D2 aut.
          2003 Volvo S60 2.4 benzine

          Comment


          • #45
            Ik zelf heb er geen probleem mee als mensen tot het einde doorrijden (aan een aanvaardbare snelheid) Maar zelf voeg ik meestal al iets voor het einde in, gwn omdat ze je er dan veel gemakelijker in laten.


            Hetgeen mij véél meer irriteert is die idioote uitleg dat helemaal op het einde invoegen ('correct' ritsen zoals vele het hier willen noemen) veel bevorderlijker voor het verkeer is. Dat is gewoon niet correct, dat is nu juist de eigenschap van een 'flessenhals' probleem. De enigste situatie wanneer de 2de baan tot op het einde gebruiken bevorderlijk is, is wanneer de rij wachtende een rotonde of afrit begint te verstoppen, en dan nog zou dit meestal maar een tijdelijke oplossing zijn.

            Of je nu met 300 man staat aan te schuiven aan een punt met een debiet van 10 auto's/minuut in 1 rij of in 2 rijen, je gaat even lang moeten wachten. Er komt daar trouwens ook nog is bij dat, wanneer de opstopping door de versmalling zelf wordt veroorzaakt, het debiet hoger zou zijn moesten de mensen Niet! op het laatste stuk invoegen maar dit geleidelijk aan al op voorhand gedaan zouden hebben, aangezien het veel gemakelijker is om een propere rij door een knelpunt te krijgen, in plaats van dat er juist op dat punt constant geswitched, gepinkt en gekeken moet worden naar uw medemobilisten, t-want dit is eigenlijk iets dat al lang op voorhand had gedaan kunnen zijn.


            Die theorie van het perfecte ritsen is allemaal wel mooi, alleen zijn auto's geen cola-flesjes die aan 40km/u op een transportband vervoerd worden. Door aspecten zoals voorzichtigheid, bewust worden van auto's rondom u, rechtvaardigheidsgevoel, ... is dat 'ritsen zoals het zou moeten' iets dat in de praktijk helemaal niet zo efficient is.

            Comment


            • #46
              jawel enter sandman, op het einde ritsen is beter voor de middenvak rijders ook, niemand kan voorsteken als alle rijrichtingen evensnel gaan en correct ritsen

              als iedereen maniakaal vijf km op voorhand naar rechts gaat, dan ligt links volledig open en wordt wie in t midden wacht langs links voorbij gestoken, wat niet de bedoeling is.

              pure logica
              bmw 116d sportshatch

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door enter sandman Bekijk Berichten
                Of je nu met 300 man staat aan te schuiven aan een punt met een debiet van 10 auto's/minuut in 1 rij of in 2 rijen, je gaat even lang moeten wachten.
                Het enige verschil is dat de rij de helft korter wordt, en dus zijstraten, winkels en afslagen minder snel verspert zullen zijn, wat er voor zorgt dat die mensen die niet in de hals zelf moeten zijn ook niet moeten aanschuiven en meteen kunnen afvloeien. Wat weldegelijk zorgt voor een betere doorstroming en je zal dus minder lang moeten wachten.

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door koenvj Bekijk Berichten
                  jawel enter sandman, op het einde ritsen is beter voor de middenvak rijders ook, niemand kan voorsteken als alle rijrichtingen evensnel gaan en correct ritsen

                  als iedereen maniakaal vijf km op voorhand naar rechts gaat, dan ligt links volledig open en wordt wie in t midden wacht langs links voorbij gestoken, wat niet de bedoeling is.

                  pure logica
                  Dat slaagt nu toch ook niet op veel? Je probeert het argument van 'op tijd invoegen' te weerleggen door het gedrag van mensen die niet 'op tijd invoegen'. Net zoals de argumenten 'op het einde invoegen' worden weerlegt door het feit dat er mensen zijn die niet 'op het einde invoegen'.

                  In de Delhaize maak je toch ook niet 2 rijen om dan aan de kassa zelf te gaan van:
                  -Ok nu mag jij gaan uit rij A, maar ik daarna hé want ik ben uit rij B
                  -Ok nu mag ik gaan want ik kom achter de vorige uit A
                  -Dan mag die meneer achter mij uit A gaan, maar oei de persoon achter hem uit B laat niet zoveel plaats voor hem, hij heeft hem mischien niet gezien
                  -Aaah hij heeft hem gezien, goed zo! nu mag hij...

                  Nee toch? je maakt gewoon één rij nog voor dat je bij de kassa bent, ook al is er plaats voor 2 rijen...


                  Het is heel simpel;
                  -moest iedereen(!) proper op het einde invoegen zou het véél beter werken dan hoe het nu meestal gaat.
                  -moest iedereen(!) proper helemaal in het begin uitvoegen (en er dus ook niet meer langs links ingehaald wordt) zou het nog beter werken dan het het eerste.

                  Alleen is het probleem dat in de realiteit altijd een mix zal zijn van beide, door de aspecten die ik vermeld heb mijn vorige post. En het is juist omdat het een mix van beide is, dat het veel slechter gaat dan beide theoretische gevallen.
                  Last edited by ; 13/11/2010, 15:30.

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door enter sandman Bekijk Berichten
                    Het is heel simpel;
                    -moest iedereen(!) proper op het einde invoegen zou het véél beter werken dan hoe het nu meestal gaat.
                    -moest iedereen(!) proper helemaal in het begin uitvoegen (en er dus ook niet meer langs links ingehaald wordt) zou het nog beter werken dan het het eerste.
                    toch niet, de eerste oplossing zou het beste werken.
                    1963 Land Rover Series IIa
                    1994 Mercedes SL320
                    2015 Land Rover Discovery SDV6
                    2016 Porsche Cayenne GTS

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door enter sandman Bekijk Berichten

                      Nee toch? je maakt gewoon één rij nog voor dat je bij de kassa bent, ook al is er plaats voor 2 rijen...
                      Fout: niet te vergelijken met een supermarkt.

                      Met één lange rij loop je risico op extra verkeersproblemen omdat bv. een kruising achteraan dichtstropt, wat niet gebeurt wanneer iedereen beide beschikbare stroken tot het einde volledig benut.

                      btw: een supermarkt waar 1 kassa open is en de file tot ver in de rayons loopt: daar zien ze mij nooit meer terug. Lange file = extra kassa openen...

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk Berichten
                        Volgens mij had ge het beter gemaakt als:

                        Ergert u zich aan mensen die tot achteraan doorrijden?
                        - Nee, en ik doe dat zelf ook
                        - Nee, maar zelf doe ik het niet
                        - Ja

                        Want nu krijg je een resultaat 46 NEE - 7 JA maar het kan goed zijn dat die 46 allemaal zelf tot achteraan doorrijden (is hier niet voor niets autoforum). Terwijl in de werkelijkheid de meerderheid rechts staat.

                        En dan zouden we misschien kunnen concluderen dat enkel de doorrijderrs zich er niet aan ergeren, die zeer in de minderheid zijn.
                        Maar die 46 zijn dan ook wel diegenen die het goed doen.

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door P.Stichelb Bekijk Berichten
                          Ja, en zeker als de arrogantie er vanaf stroomt en zij duidelijk tonen "dat zij het wel begrijpen" door aan 100km/h te komen aangevlogen.

                          Krijgen dan ook meestal het deksel op de neus wanneer ze niet onmiddellijk worden tussengelaten. Ik weet dat het verkeerstechnisch niet bevorderlijk is, maar het is gewoon de natuur van de mens.


                          Er zou wel eens een duidelijke sensibiliserings- of infocampagne mogen zijn over wat nu juist de bedoeling is van ritsen en ook hoe het moet.


                          Idem voor het gebruik van pinkers op ronde punten. Mensen die denken dat ze hun pinker naar rechts moeten aansteken om aan te tonen dat ze naar rechts (de natuurlijke draairichting van elk rond punt) gaan, en dan slechts de laatste afslag nemen zijn een gevaar op de baan.
                          Hetzelfde geldt voor mensen die naar links pinken om voor het oprijden van het rond punt aan te wijzen dat ze de laatste afslag plannen te nemen.

                          Je kunt ze echter niks kwalijk nemen want ze hebben nooit de info gekregen over wat nu juist de bedoeling is...
                          Pakweg 30 jaar geleden waren er heel wat minder ronde punten en waren er waarschijnlijk ook nog geen bijhorende regels. Ook ritsen is voor veel mensen een onbekend begrip.
                          dit doe ik ook om te vermijden dat één of andere nozem in mijn linkse zij ramt op een rond punt met twee vakken.

                          Comment


                          • #53
                            In de route Bordeaux-Roeselare enkele keren voorgehad.

                            Ikzelf voeg nooit helemaal in aan het begin, maar ik wacht ook niet tot de laatste.
                            Het feit dat het sneller gaat als je de twee vakken gebruikt vind ik maar vreemd: er moet toch steeds dezelfde hoeveelheid wagens die ene wegversmalling passeren? Als je doorrijdt tot het einde ben jij er sneller door, maar zullen diegenen die je bent voorbij gereden langer moeten wachten, toch?

                            Zo dachten de truckchauffeurs er alleszins over:
                            toen ik weer een wegversmalling naderde, reden we zo'n 100 voor de versmalling al met velen op het rechtervak. Natuurlijk waren er nog die op links doorjakkerden tot op het einde, waarop een truckchauffeur die 30m achter mij reed besliste dat het genoeg was en zich op het linkervak plaatste naast een andere truck. King of the road . Ik kon hem wel begrijpen, iedere wagen die hem voorbijstak op dat linkervak liet hem langer wachten...

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door koenvj Bekijk Berichten
                              ik haat van die kleingeestige gasten die u per se NIET willen voorlaten omdat je eens wat te lang links bent blijven rijden of maar echt op t laatste invoegt

                              ik heb zo eens een tijdje stil gestaan in 1 vd brusselse tunnels op 't linkerbaanvak omdat de file op het rechterbaanvak om van louiza naar toison d'or af te slaan mij weigerde in te voegen. kleingeestige assh*les.
                              Dan vind ik dat terecht, waarom zou jij het voorrecht genieten om jezelf er op het laatste te mogen tussen wringen?

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door kwiekie Bekijk Berichten
                                Dan vind ik dat terecht, waarom zou jij het voorrecht genieten om jezelf er op het laatste te mogen tussen wringen?
                                Hij heeft dat voorrecht niet. Hij heeft dezelfde rechten als iedere andere weggebruiker. Hij was gewoon de enige die gebruik maakte van dat recht en dan is het inderdaad balen als er enkel eikels op het rechtervak rijden.

                                Comment


                                • #56
                                  Ik doe dit dagelijks, aan de 2-op-1-versmalling op de wisselaar in Gent (komende van Gent-Zuid, richting wisselaar Kortrijk/Brussel/Antwerpen/Oostende). Ik kies daar bijna steevast de linker file, maar ondervind maar zelden moeilijkheden om op het einde naar 't rechter vak te gaan. Als er 'es troubles zijn, is 't met een vrachtwagen: die chauffeurs kunnen het blijkbaar erg moeilijk verkroppen dat ze in zo'n situatie nog door enkele auto's ingehaald worden, en durven soms gaan slalommen om iedereen achter zich te houden.

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
                                    Hij heeft dat voorrecht niet. Hij heeft dezelfde rechten als iedere andere weggebruiker. Hij was gewoon de enige die gebruik maakte van dat recht en dan is het inderdaad balen als er enkel eikels op het rechtervak rijden.
                                    Het feit is dat er maar 5% het idee heeft dat ritsen op het einde de absolute oplossing is.
                                    Oké, hij heeft het recht, maar hij hindert wel de vlotte doorstroom die mogelijk zou zijn moest hij er zich niet tussen willen wringen. Nu moet er weer geremd worden, wat alles sowieso vertraagt. Was hij 100m eerder ingevoegd, dan blijft de doorstroom aan het moeilijkste punt, het begin van de versmalling, volgens mij beter dan als hij ginder de boel verstoort.

                                    Dit is maar mijn klein theorietje, eigenlijk zouden we er eens een verslag van een verkeersspecialist moeten bijnemen..

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                      Ik doe dit dagelijks, aan de 2-op-1-versmalling op de wisselaar in Gent (komende van Gent-Zuid, richting wisselaar Kortrijk/Brussel/Antwerpen/Oostende). Ik kies daar bijna steevast de linker file, maar ondervind maar zelden moeilijkheden om op het einde naar 't rechter vak te gaan. Als er 'es troubles zijn, is 't met een vrachtwagen: die chauffeurs kunnen het blijkbaar erg moeilijk verkroppen dat ze in zo'n situatie nog door enkele auto's ingehaald worden, en durven soms gaan slalommen om iedereen achter zich te houden.
                                      Eerlijk gezegd versta ik die truckchauffeurs wel zoals ik zei in enkele posts geleden: iedere wagen die hen inhaalt op het linkervak betekent tijdsverlies voor hen.

                                      Comment


                                      • #59
                                        Ik snap de frustatie van velen. Ik verlies met rechts aan te schuiven gemiddeld een kwartier. Wanneer ik links ga en tot op het einde ga win ik dus gemiddeld een kwartier.
                                        Ik steek de file nooit voorbij aan hoge snelheid, maar toch aan 40-50.

                                        Ik ben al paar keer afgeblokt geweest door zo'n beterweters. Ik jaag me er niet in op, maar als ik een kans zie om er rechts van te kruipen dan doe ik dat. Zo heb ik al een vrachtwagen gecoupeerd. Dat hij dan maar op mij rijdt. Ik was omnium verzekerd en ik had tijd.

                                        Wat ik dan wel haat, waneer je mss nog vijf auto's voor je hebt en dan toch ga je links gaan pushen bij de eerste. Ja dat vind ik wel redelijk arrogant.
                                        Verdrijvinsvakken nemen en dan alles toegooien en beginnen slippen heb ik ook al gezien.

                                        Comment


                                        • #60
                                          Dat doe ik ook niet. Ik ga soms ook 10 of 20 meter vroeger naar rechts als ik zie dat die achter mij niet zit te pushen, en ik dan zo de "orde" respecteer van de laatste 50m (namelijk echt ritsen, één voor één). En ik zwaai altijd naar diegene voor wie ik inschuif (en ga dat blijven doen, zelfs als de wetgeving zou veranderen en de inschuiver voorrang zou krijgen).
                                          Ik heb 't wel al één keer gehad dat een auto me niet tussen wou laten (een Skoda Octavia) alhoewel de dubbele file super-respectvol evolueerde, hij ging plots aan 't gat van die voor zich plakken toen ik met 't knipperlicht teken gaf dat ik in zou gaan schuiven. Omdat 'ie toeterde en gesticuleerde, heb ik geen millimeter van m'n (invoegende) lijn afgeweken, en dat resulteerde op een bepaald moment tot het op millimeters van elkaar rijden. Uiteindelijk is 'ie dan maar over de pechstrook weggescheurd en heeft 'ie zo de hoop ingehaald. Tsjah.
                                          Als ik zelf al naar rechts ingeschoven ben, en er kruipt er nog ene voor, dan blok ik die ook nooit af, dat vertraagt alleen de boel en "bekeren" kunt ge dat toch niet.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X