Mededeling

Collapse
No announcement yet.

123d of remapped 120d?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Awel dan zijn we het overeens:

And the answer is: 123d
    ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
      Nu je het zegt!
      29900€ voor een 123d sportshatch uit 2008 met weinig km en Premium Selection lijkt me een goede deal
      Kleine tip: kijk ook eens in Zweden, de SEK staat zwak, ik heb de mijne nog 2,5 minder betaald half jaar geleden en vandaag de dag is de equation nog beter....
      ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Ik denk dat dit nu net het punt is waar de topicstarter op aanstuurde.
        Dus toch de oem 123d verkiezen boven de 120d chipped (ook mijn opinie btw)
        Ah, dan ga ik ook akkoord.

Ik zou die 123d sowieso ook chippen, maar bon.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Devildriver Bekijk Berichten
          jij begint over duurzaamheid en turbo's te zagen,begint hier wel te vervelen als er kiekens zoals jij altijd wel iets weten om over te zagen zenne Antwoord gewoon op zijn vraag ,of zwijg anders
          (d)Evildriver, er is geen reden om te beginnen schelden.
          Ik stel gewoon de vraag omdat ik zowel uit eigen ervaring als die van vele anderen weet dat een 2l diesel van BMW gevoelig is aan turboproblemen. Als jij dit 'zagen' noemt of dit niet kan of wil inzien, dan is dat jouw probleem.

Ik interpreteer de vraag in de beginpost eerder als volgt: waarom een 123d kopen als ik met een gechipte 120d hetzelfde vermogen kan krijgen aan een veel lagere prijs?
          Uiteraard, dit was de vraag, dacht dat dit duidelijk was

Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
          Verschillen:
          - De fix turbo's op zich van een 123d zijn minder gevoelig dan de VNT zoals in de 120d, maar je hebt er wel twee en het regelsysteem is dan wel weer complex. Qua duurzaamheid lijkt het me status quo (appels met peren) met het verschil dat de 123d meer vermogen aankan gewoon omdat de grote turbo groter is dan die van de 120d.
          - 123d heeft het onderstel van de 130i, verschillen zijn klein maar bv. de remschijven voor zijn 30mm groter waardoor 16" velgen er moeilijker op gaan.
          - 123d heeft een bedijdend straffere koppeling en versnellingsbak
          Dit is het soort antwoord waar ik iets kan mee doen. Thx.
          2021 Taycan 4S
          2021 Lexus UX250h

Comment

nogmaals : er is GEEN probleem met de turbo's van de 1 reeks... niet de 118d , niet de 120d en niet de 123d...
            - Dat de 123d dezelfde ophanging heeft al de 130i lijkt me zeer bizar, aangezien de 130i VEEEL zwaarder op de neus is...
            remmen horen in mijn autoboek wel niet thuis onder de noemer "ophanging"
            Besides: de 120d heeft dezelfde remklauw als de 130i enkel een kleinere remschijf..

Nu ja moest ik morgen de optie hebben gehad, had ik ook een 123d gekocht, maar die zou sowieso ook gechipt worden dan...
            maar die bestond nog niet toen ik mijn 120d ging bestellen...

dus mijn conclusie : 123d en chippen maar
            Ivm die koppeling is 100 % waarheid

Comment

Ach, 123d is geen zescilinder...

ik had eerst 125d gelezen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
                nogmaals : er is GEEN probleem met de turbo's van de 1 reeks... niet de 118d , niet de 120d en niet de 123d...
                - Dat de 123d dezelfde ophanging heeft al de 130i lijkt me zeer bizar, aangezien de 130i VEEEL zwaarder op de neus is...
                Besides: de 120d heeft dezelfde remklauw als de 130i enkel een kleinere remschijf..

Nu ja moest ik morgen de optie hebben gehad, had ik ook een 123d gekocht, maar die zou sowieso ook gechipt worden dan...
                maar die bestond nog niet toen ik mijn 120d ging bestellen...

dus mijn conclusie : 123d en chippen maar
                Ivm die koppeling is 100 % waarheid
                Euhm, een paar posts geleden stel je nog dat er een temperatuursonde met enige regelmaat de geest gaf welke integraal onderdeel was van de turbo met als gevolg dat de turbo vervangen moest worden. Als het een integraal onderdeel was dan was het onderdeel als geheel dus slecht. Ergo, er was een probleem met de turbo

En wat doet je denken dat een 130i zwaarder op de neus zou zijn? Het is nog altijd zo dat een diesel zwaarder op de neus is ... (130i totaal gewicht van 1350 kg, 123d totaal gewicht van 1385kg)

Betrek je posts eens wat minder op je eigen persoon, het zou je sieren ...

Ontopic: Het is te zien of je al dat vermogen ook effectief denkt te gaan gebruiken. Een standaard 120d is al serieus snel te noemen... en ik herinner me nog goed de test in de Autovisie van de 123d ... waar ze veel plezier mee hadden maar waarvan ze uiteindelijk ook stelden dat hij weinig toevoegde ten opzichte van de .... 118d waar ze namelijk ook bijzonder veel plezier aan beleefden.

Anyway, als vermogen je ding is dan is een 123d een fantastische keuze en een veilige bovendien. Denk ook aan legaliteit en garantieperikelen. Als daarenboven nog de koppeling en de remschijven zwaarder uitgevoerd zijn, dan zal dat niet zonder reden zijn.
                Dus als vermogen belangrijk is: 123d, anders de meerprijs mooi in je zak houden of spenderen aan een paar mooie opties :-) (vergeet ook het verschil in BIV niet)

Comment

Dan heb je toch niet goed gelezen

De eerste 120d - 118d zijn geleverd met de KKK turbo, met idd de temp-sonde IN de turbo,
                  Vanaf introductie coupe (ong half jaar later), worden alle 1 reeksen geleverd met Garett turbo, en dus bijgevolg, geen turboproblemen meer. (als je een nieuwe 120d koopt that is )

Een 130i is wel degelijk zwaarder op de neus, en dat is men eigen ervaring ivgl met mijn 120d dan
                  dat ze qua massa bijna gelijk zijn, wil ik best geloven, maar die 6 in lijn legt behoorlijk wat meer gewicht op devooras dan de 120 - 123d met zen 4 in lijn

Nu pas op , lees me niet verkeerd: ik houd hier geen betoog voor een 120d vs 123d of zelfs 130i, moesten ze die voor men deur zetten , switch ik zonder verpinken...
                  Maar mensen die komen leuren over BMW en "kapotte" turbo's omdat er ooit een modeljaar is geweest ref E46 en dan maar de lijn doortrekken... daar spouw ik van.

En ook Als je al in je beginpost ligt te zeiken over chippen en dan in 1 adem "duurzaamheid" begint te vernoemen...
                  BEGIN er dan gewoon niet aan... Als dat je instelling is, zal je nooit 1 meter gerust rijden...
                  kies dan ineens voor die 123d , houd hem stock en wees de gelukkisgste mens op aarde...

dat is eigenlijk alles...

En nu ga ik men valies dicht doen , en vertrekken naar tunesie
                  Ugh

Comment

Als dat je instelling is, zal je nooit 1 meter gerust rijden...
                    kies dan ineens voor die 123d , houd hem stock en wees de gelukkisgste mens op aarde...

dat is eigenlijk alles...

En nu ga ik men valies dicht doen , en vertrekken naar tunesie
                    Ugh
                    In dat geval: Agree!

Enneuh, fijne vakantie

Comment

Sorry, ik schreef "ophanging", ik bedoelde "onderstel" (edit: nu lees ik mijn eigen ding terug, ik schreef wel degelijk onderstel en het was Odan die het las als ophanging!). De 123d is beduidend zwaarder dan de 120d (op papier) omwille van de zwaardere versnellingsbak, de standaard AC op de basisversie en ook een beetje van de extra turbo met toebehoren. En dus uiteindelijk ongeveer even zwaar als de 130i.. raar maar waar. Maar bij de 130i zal het zwaartepunt wat meer op de neus liggen dus.
                      Nu zou alles duidelijk moeten zijn...

Odan: Zonnecreme niet vergeten op te smeren!
                      Last edited by Onehp; 02/06/2009, 13:21.
                      ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

De meeste mensen hier op de forum rijden met wagens rond met een lage km stand dus ze kunnen mij niet een feedback geven over de betrouwbaarheid van hun 2 liters ( 120d en 123d ) zullen bijden niet betrouwbaar zijn
                        Begrijp me niet verkeerd Ik zeg niet dat je iedere maand stukken zult hebben
                        Maar een BMW is geen kosteloze wagen

Na 150d km mogen ze opnieuw posten over de betrouwbaarheid wat is vervangen en wat niet
                        120d voor mij lijkt me betrouwbaarder dan 123d
                        Last edited by ; 02/06/2009, 12:33.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timozzzz Bekijk Berichten
                          De meeste mensen hier op de forum rijden met wagens rond met een lage km stand dus ze kunnen mij niet een feedback geven over de betrouwbaarheid van hun 2 liters ( 120d en 123d ) zullen bijden niet betrouwbaar zijn
                          Begrijp me niet verkeerd Ik zeg niet dat je iedere maand stukken zult hebben
                          Maar een BMW is geen kosteloze wagen

Na 150d km mogen ze opnieuw posten over de betrouwbaarheid wat is vervangen en wat niet
                          120d voor mij lijkt me betrouwbaarder dan 123d
                          Op wat baseer jij je dan wel als ik vragen mag?

Op het eerste gezicht, vind ik de inschatting van 'de meeste mensen hier op het forum' toch iets betrouwbaarder dan die van u, die blijkbaar enkel en alleen op uw gevoel is gebaseerd...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                            Euhm, een paar posts geleden stel je nog dat er een temperatuursonde met enige regelmaat de geest gaf welke integraal onderdeel was van de turbo met als gevolg dat de turbo vervangen moest worden. Als het een integraal onderdeel was dan was het onderdeel als geheel dus slecht. Ergo, er was een probleem met de turbo
                            Gelijk heb je. BMW onderkent het probleem ook, en doet doorgaans niet moeilijk qua garantie.

Anderzijds is het geen probleem dat een terugroepactie vereist, het percentage kapotte turbo's moet dus nog altijd erg laag liggen. Ik houd hout vast, maar mijn turbo gaat nog altijd mee, en die moet veel harder werken dan de doorsnee turbo op een 2.0d177 (m'n kar is gechipt tot 211pk en 450Nm).

Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                            En wat doet je denken dat een 130i zwaarder op de neus zou zijn? Het is nog altijd zo dat een diesel zwaarder op de neus is ... (130i totaal gewicht van 1350 kg, 123d totaal gewicht van 1385kg)
                            En toch is dat zo. Het verschil is voelbaar, maar niet groot uiteraard (pas bij zeer sportief rijden wordt het voor 'iedereen' duideiljk). De 6-in-lijn is langer, en bij de 130i is de gewichtsverdeling anders (motor ligt met zwaartepunt meer naar voor), en dat is wat het verschil maakt. Het blok zelf van de 123d is nauwelijks zwaarder dan dat van de 120d (de extra turbo en alles errond weegt geen 15kg meer), het verschil zit 'm in de ca. 20 kg zwaardere versnellingsbak (dezelfde als in de 335i, de manuele E60 M5 V10 uit U.S., e.a.). De 123d z'n balans is dus zeker even goed als die van de 120d, omdat het zwaartepunt nog een paar cm verder naar achter kruipt.

Nu, dat zijn detailverschillen, sommigen hier evalueren die verschillen groter dan ze m.i. eigenlijk waard zijn.
                            Last edited by ; 02/06/2009, 13:29.

Comment

123d. het prijsverschil is toch niet zo gigantisch denk ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten

Nu, dat zijn detailverschillen, sommigen hier evalueren die verschillen groter dan ze m.i. eigenlijk waard zijn.
                                Een uitleg met toegevoegde waarde, dank!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                  Gelijk heb je. BMW onderkent het probleem ook, en doet doorgaans niet moeilijk qua garantie.

Anderzijds is het geen probleem dat een terugroepactie vereist, het percentage kapotte turbo's moet dus nog altijd erg laag liggen. Ik houd hout vast, maar mijn turbo gaat nog altijd mee, en die moet veel harder werken dan de doorsnee turbo op een 2.0d177 (m'n kar is gechipt tot 211pk en 450Nm).

En toch is dat zo. Het verschil is voelbaar, maar niet groot uiteraard (pas bij zeer sportief rijden wordt het voor 'iedereen' duideiljk). De 6-in-lijn is langer, en bij de 130i is de gewichtsverdeling anders (motor ligt met zwaartepunt meer naar voor), en dat is wat het verschil maakt. Het blok zelf van de 123d is nauwelijks zwaarder dan dat van de 120d (de extra turbo en alles errond weegt geen 15kg meer), het verschil zit 'm in de ca. 20 kg zwaardere versnellingsbak (dezelfde als in de 335i, de manuele E60 M5 V10 uit U.S., e.a.). De 123d z'n balans is dus zeker even goed als die van de 120d, omdat het zwaartepunt nog een paar cm verder naar achter kruipt.

Bon kunnen de BMW 1 experts me raad geven;

Ik rij nu enkele weekjes rond met een E87 123d .. maar (sorry gTa) wel in automatische versie; simpel ik had niet veel keuze; Mijn Audi S4 kon ik verkopen aan een Duitse garage (audi) wat bleek .. daar stond een 123d (nu de mijne) waarbij het love on first sight was .. enkel wel met automaat .. na wat onderhandelen nog 500 euro moeten bijleggen .. om met deze heerlijke wagen te kunnen rijden.

Echt ik durf bijna te stellen best car ever driven (alles bij elkaar genomen)
                                  Nu wat ik mis is dor onehp al beschreven, hij is beetje te vlak / lineair daarom overweeg ik wat vitamientjes;

Echter vind ik geen cases waar dit gebeurd is (chippen van 123d) met automaat;
                                  Ik dacht dat de automaat sowiezo meer koppel aankon maar als ik naar het productnummer zoek zie ik dat de automaat zowel in de 118d als in 123d dezelfde is.

Graag jullie mening?
                                  of als iemand bijkomende tech info heeft van de automaat zoek ik wel verder.

greets

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nas Bekijk Berichten
                                    Echt ik durf bijna te stellen best car ever driven (alles bij elkaar genomen)
                                    Wow, das leuk om horen

Oorspronkelijk geplaatst door Nas Bekijk Berichten
                                    Echter vind ik geen cases waar dit gebeurd is (chippen van 123d) met automaat;
                                    Ik dacht dat de automaat sowiezo meer koppel aankon maar als ik naar het productnummer zoek zie ik dat de automaat zowel in de 118d als in 123d dezelfde is.

Graag jullie mening?
                                    of als iemand bijkomende tech info heeft van de automaat zoek ik wel verder.

greets
                                    Het meeste duidt erop dat 400Nm het hoogste is waar de bak voor is gemaakt (levenslang meegaan met wat marginaal).
                                    Voordeel van een automatische bak is dat er meestal niet iets direkt mechanisch kapot zal gaan, wel dat hij kan oververhitten en evt in limp mode kan gaan. Al heeft ie ook een lock-up functie die kan afzien bij een te hoog koppel.

Ik zou zeggen, indien je vitamientjes steekt, liefts een map met niet te veel koppel: spaart uiteraard de bak maar zorgt ook subjectief beter voor het wegwerken van het vlakke gevoel (relatief gevoel van meer top end). 440Nm en 245pk bijvoorbeeld...
                                    ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Alle (standaard) remaps draaien rond een goei 475 NM (en +/- 250 pk) voor de 123d ... en hoger
                                      aangezien koppel en vermogen samenwerken weet ik ni of het mogelijk is om zo maar te zeggen, ik wil meer vermogen , maar men koppel moet quasi onveranderd blijven...

Ik ben ook ni 100% zeker of de automaat weldegelijk dezelde is...

Ik vind het wel enorm dat iemand die in een S4 heeft gereden en nu in een GT-R , een 1 reeks met dieselprut erin als een enorm goed geheel bestempeld...
                                      Een dikke ... aan alle non believers ????

Comment

Alle (standaard) remaps draaien rond een goei 475 NM (en +/- 250 pk) voor de 123d ... en hoger
                                        aangezien koppel en vermogen samenwerken weet ik ni of het mogelijk is om zo maar te zeggen, ik wil meer vermogen , maar men koppel moet quasi onveranderd blijven...
                                        Hej Odan. De mijne zou iets hebben van 450Nm en 240pk. Had 400 gevraagd maar dat kreeg ik niet...Nm hé Nog meer (520+) was geen probleem, maar minder was idd wat lastiger...
                                        Maar als PPE echt handwerk aflevert als hier beaamd zou dat toch geen groot probleem mogen zijn om de map wat zachter van hand te maken en aan de automaat aan te passen?

Ik ben ook ni 100% zeker of de automaat weldegelijk dezelde is...
                                        que? Ie heeft de ZF 6HP19, is dezelfde bak als op de 325d en de 335i die ook beide 400Nm hebben. Al lijken sommigen van deze de 6HP21 te hebben en die kan 450Nm aan... allez, van horen zeggen hé
                                        ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                                          Hej Odan. De mijne zou iets hebben van 450Nm en 240pk. Had 400 gevraagd maar dat kreeg ik niet...Nm hé Nog meer (520+) was geen probleem, maar minder was idd wat lastiger...
                                          Maar als PPE echt handwerk aflevert als hier beaamd zou dat toch geen groot probleem mogen zijn om de map wat zachter van hand te maken en aan de automaat aan te passen?

que? Ie heeft de ZF 6HP19, is dezelfde bak als op de 325d en de 335i die ook beide 400Nm hebben. Al lijken sommigen van deze de 6HP21 te hebben en die kan 450Nm aan... allez, van horen zeggen hé
                                          Dat zal geen probleem zijn voor Stef om hem naar je hand te zetten

Comment

Working...
                                          X