Mededeling

Collapse
No announcement yet.

123d of remapped 120d?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• 123d of remapped 120d?

Ik lees dat er hier op het forum verschillende gechipte 120d's zijn met rond of zelfs boven de 200pk en in de buurt van 450nm.

Stel daar tegenover de biturbo 123d met standaard 204pk en 400nm die in aankoop een pak duurder is dan de 120d (zij het nu 177 of 163 versie).

Waar zit hem dan de toegevoegde waarde in die 123d?
    Iemand die al met beide gereden heeft en een vergelijking kan maken?

(Ik weet ook wel dat je die 123d ook kunt chippen maar daar gaan we nu efkes niet van uit. )
    2021 Taycan 4S
    2021 Lexus UX250h

duurzaamheid en (soms) garantie

Comment

Is dat wel zo van die duurzaamheid?
      Die 2 liter diesels zijn berucht voor hun turboproblemen (ik kan er zelf over meespreken in een E46 320d)
      Twee turbo's is dan misschien dubbele kans op miserie (of niet?)
      2021 Taycan 4S
      2021 Lexus UX250h

Comment

als je het zo bekijkt een 120d,ik zou een 123d nemen en dan die chippen
        2010 Mercedes S212 E350 CDI

Comment

Is daar al ni genoeg over gezeverd en geschreven?

Nu krijgen we weer die ellendige lange en belachelijke discussies , chippen is slecht, diesel stinkt bla bla

Mijn 120d rijd (nog steeds) goed, heeft al 1 jaar meer vitaminen, en is nog gezegend met de 1ste generatie turbo's KKK turbo waar "problemen" mee waren.
          Die van gTa ook BTW, en believe me onze wagens worden VERRE van gespaard, die van gTa ziet nog een pak meer af btw...
          Ik ga hout vast houden, motorisch en turbo gewijs is het allemaal nog gelijk een zwitsers uurwerk...
          De nieuwe 1-reeksen hebben btw een herziene en probleemloze Garett Turbo ipv de KKK

Geeft tuning meer slijtage ---> JA
          in die zin dat de koppeling en tandwielen na 100.000 km rond u oren vliegen... ---> NEEN

90% hangt af van de persoon die er mee rijd : warm-rijden , uit-draaien , onderhoud + onderhouds intervallen , kortom respect voor de mechaniek (gelijk met ELKE motor zou moeten)
          Over die onderhoudsintervallen : ik laat om de 10K nieuw olie steken, beter safe then sorry...

Bon als ge u ni goed voelt met een tuning , begin er dan niet aan..; want ge gaat nooit meer gerust rijden...
          Maar een 123d is ook perfect te chippen hoor ( +/-250 pk en 500 Nm )

Comment

Odan, uw antwoord is, hoewel interessant, naast de kwestie.

Herlees nog eens de beginpost...
            Het gaat hier niet over voor of tegen tunen of voor of tegen diesel maar over verschil tussen standaard 123d en remapped 120d.
            Welke zijn trouwens de specs van de uwe (na tuning)?
            2021 Taycan 4S
            2021 Lexus UX250h

Comment

ik replyde vooral op de mensen die "duurzaamheid" direct naar boven haalde

Besides, nog even over de Turbo van de 1 reeks...
              Ook de KKK turbo van de 1 reeks zelf ging nooit stuk.. in die zin van vastlopen enzo...
              Feit was dat in de KKK de temperatuursonde mee ingegoten zit/zat... en dat deze wel is durfde falen... en dus moeten ze heel de turbo vervangen...
              Bij de garett turbo zit die niet mee ingegoten

Mijn specs : zitten ergens in men topic
              http://www.autoforum.be/showthread.php?t=24018&page=13
              (post 371 in men topic)

Comment

Ik ben efkes op de "Gebrauchtwagenbörse" gaan piepen en het viel me op dat een 123d uit 2008 amper meer kost dan een gelijkaardig uitgeruste 120d (M-Pack, leder, xenon, panoramisch dak, etc.)

Ik zou toch voor de 123d gaan.
                Chippen allemaal goed en wel maar in de lage toeren zal je het effect van die extra turbo nooit softwarematig kunnen compenseren.
                Daarom denk ik dat de 123d soepeler zal rijden.

Komt daarbij als je een Duitse 120d importeert dat het allemaal 177pk versies zijn dus daar gaat je BIV voordeel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                  Odan, uw antwoord is, hoewel interessant, naast de kwestie.

Herlees nog eens de beginpost...
                  Het gaat hier niet over voor of tegen tunen of voor of tegen diesel maar over verschil tussen standaard 123d en remapped 120d.
                  Welke zijn trouwens de specs van de uwe (na tuning)?
                  Uw post is ook naast de kwestie dan zenne Ze vragen gewoon een 120d chipped of een 123d
                  jij begint over duurzaamheid en turbo's te zagen,begint hier wel te vervelen als er kiekens zoals jij altijd wel iets weten om over te zagen zenne Antwoord gewoon op zijn vraag ,of zwijg anders

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Konrad1 Bekijk Berichten
                    Ik ben efkes op de "Gebrauchtwagenbörse" gaan piepen en het viel me op dat een 123d uit 2008 amper meer kost dan een gelijkaardig uitgeruste 120d (M-Pack, leder, xenon, panoramisch dak, etc.)

Ik zou toch voor de 123d gaan.
                    Chippen allemaal goed en wel maar in de lage toeren zal je het effect van die extra turbo nooit softwarematig kunnen compenseren.
                    Daarom denk ik dat de 123d soepeler zal rijden.

Komt daarbij als je een Duitse 120d importeert dat het allemaal 177pk versies zijn dus daar gaat je BIV voordeel
                    "Een gemapte 120d is vinniger in lage toeren dan de stock en zelfs gemapte 123d", Dixit Stefplus van PPE
                    De 123d haalt eigenlijk meer voordeel in de hogere regionen, en trekt langer door

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Devildriver Bekijk Berichten
                      Uw post is ook naast de kwestie dan zenne Ze vragen gewoon een 120d chipped of een 123d
                      jij begint over duurzaamheid en turbo's te zagen,begint hier wel te vervelen als er kiekens zoals jij altijd wel iets weten om over te zagen zenne Antwoord gewoon op zijn vraag ,of zwijg anders
                      Devildriver, Rennfox is wel de topicstarter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
                        "Een gemapte 120d is vinniger in lage toeren dan de stock en zelfs gemapte 123d", Dixit Stefplus van PPE
                        De 123d haalt eigenlijk meer voordeel in de hogere regionen, en trekt langer door
                        Als hij het zegt, zal het wel waar zijn dan

Dat vinniger dan zelfs een gemapte 123d verwondert me wel want het is net de functie van die tweede turbo om in de lage toeren mee te helpen.

Comment

eigenlijk is het meer dat ze een grotere turbo kunnen moteren voor de hogere regionen en zo meer power creeren...
                          120D heeft een single variabele turbo...
                          die van de 123d zijn 2 non variabele als ik me niet vergis
                          zal daar wel iets mee vandoen zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten

diesel stinkt
                            waarheid

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                              duurzaamheid en (soms) garantie
                              Daarom zou ik dus eerder de 123d kiezen in dit geval.
                              120d Hatch Edition Sport

Comment

Ik kan geen nuttige bijdrage leveren in dit topic. Mocht ik 't opnieuw kunnen doen, maar niet meer willen chippen, dan nam ik de 123d. Mocht ik 't opnieuw kunnen doen, en wel nog willen chippen, dan nam ik de 123d. De ene wel en de andere niet chippen, 'k zie er 't nut niet van in. Chippen ftw!

Comment

Verschillen:
                                  - De fix turbo's op zich van een 123d zijn minder gevoelig dan de VNT zoals in de 120d, maar je hebt er wel twee en het regelsysteem is dan wel weer complex. Qua duurzaamheid lijkt het me status quo (appels met peren) met het verschil dat de 123d meer vermogen aankan gewoon omdat de grote turbo groter is dan die van de 120d.
                                  - 123d heeft het onderstel van de 130i, verschillen zijn klein maar bv. de remschijven voor zijn 30mm groter waardoor 16" velgen er moeilijker op gaan.
                                  - 123d heeft een bedijdend straffere koppeling en versnellingsbak
                                  - Als ge ne 120d kunt chippen, waarom niet de 123d? Rare redenering...

Bottom line: koop een 123d als je kunt, anders een 120d, anders een 118d, anders een Pro'Ceed CRDI

Voila simpel
                                  ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Wat je aanhaalt ivm koppeling en versnellingsbak, is de zuivere waarheid, en een element van groot belang. Zelfs een "slecht" gechipte 120d177 zit al snel boven z'n theewater wat koppeling en bak betreft... het slijt gewoon erg snel. Om "safe" te kunnen chippen moet je eigenlijk net een 120d niét nemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                                      - Als ge ne 120d kunt chippen, waarom niet de 123d? Rare redenering...
                                      Ik interpreteer de vraag in de beginpost eerder als volgt: waarom een 123d kopen als ik met een gechipte 120d hetzelfde vermogen kan krijgen aan een veel lagere prijs?
                                      Het gaat er niet om een 120d wel en een 123d niet te chippen (denk ik?)

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                      Om "safe" te kunnen chippen moet je eigenlijk net een 120d niét nemen.
                                      Ik denk dat dit nu net het punt is waar de topicstarter op aanstuurde.
                                      Dus toch de oem 123d verkiezen boven de 120d chipped (ook mijn opinie btw)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Konrad1 Bekijk Berichten

Nu je het zegt!
                                        29900€ voor een 123d sportshatch uit 2008 met weinig km en Premium Selection lijkt me een goede deal

Comment

Working...
                                        X