Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Alfa 159 : should I stay or should I go ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door deltabelg Bekijk Berichten
    en uwe tijd op zolder mss moet je dat eens proberen met alfa Q2
    Zo wordt het al snel een "wie heeft de grootste piet"-vergelijking (alhoewel ik zelf de voorzet heb gegeven), maar ik ben van harte bereid om dat te doen. 't Is misschien geen eerlijke vergelijking (met name door het vermogen), maar als je dat klaart in 2:05 (zijnde 3 seconden trager), dan geef ik een vat. Ik heb de GT Q2 gereden, en ik weet hoe zalig 'ie is, maar ik weet ook hoe 'ie nog op de neus hangt en in welke mate z'n entry speed daardoor beperkt wordt. En een sper lost het probleem niet op dat je, als je aan maximale grip van je banden sturende voorbanden zit, niet meer kan accelereren zonder doorspinnen (da's klinklare theorie en beproefde praktijk). Bij een RWD kan je dan zachtjes meesturen en blijven accelereren, bij een FWD moet je dan van het gas af en nog meer insturen.

Enfin, genoeg. Elk het zijne! 'k Wou gewoon een beetje tegengewicht aanbrengen, tegen die imo te kort door de bocht gaande stelling.
    Last edited by ; 27/11/2008, 21:52.

Comment

Ow, deze had ik overlezen.
      ik kan ook zeggen mijn alfa hou je op zolder niet bij...
      Wanneer gaan we? Als je een 3.2 JTS V6 Q4 hebt, ga je verdorie enorm hard mogen pushen, is het iets anders dan vrees ik dat je eraan bent voor de moeite, als 't een diesel of een 2.2 is zelfs vrij hard.

Ik organiseer volgend jaar zeker weer minstens één trackday op Croix-en-Ternois. Klein, makkelijk te leren circuitje. Kom af, voor de prijs moet je 't niet laten (125 EUR zal het zijn, hele dag open pitlane), en dan kan je je theorie 'es in praktijk beproeven. Sorry dat 'k zo zeker van m'n stuk klink, maar 'k heb ondertussen toch al redelijk wat laps erop zitten, en ik weet welke auto's ik kan bijhouden en welke niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
        Ow, deze had ik overlezen.

Wanneer gaan we? Als je een 3.2 JTS V6 Q4 hebt, ga je verdorie enorm hard mogen pushen, is het iets anders dan vrees ik dat je eraan bent voor de moeite, als 't een diesel of een 2.2 is zelfs vrij hard.

Ik organiseer volgend jaar zeker weer minstens één trackday op Croix-en-Ternois. Klein, makkelijk te leren circuitje. Kom af, voor de prijs moet je 't niet laten (125 EUR zal het zijn, hele dag open pitlane), en dan kan je je theorie 'es in praktijk beproeven. Sorry dat 'k zo zeker van m'n stuk klink, maar 'k heb ondertussen toch al redelijk wat laps erop zitten, en ik weet welke auto's ik kan bijhouden en welke niet.

3.2 ben je gek hehe die zuipt iets teveel om 80 000km per jaar te rijden

de 2.4 jtd 210pk

Comment

Gechipte 2.4, would it stand a chance?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MrTC Bekijk Berichten
            Hangt er maar van af wat je budget is.
            Sums it all up, uiteindelijk.

Als je met 'n budget van 25.000 EUR een snedig rijdende én goed uitgeruste hatchback wil, dan moet je niet bij BMW gaan shoppen, maar haal je bij Alfa een grandioos leuke 147 in huis die voor die prijs een pak beter is uitgerust.

En zo speelt zich dat in elke klasse. Een Honda Legend is een gigantisch goed rijdende auto (weliswaar geen ervaring mee, 'k heb het dus van lezen), en als je een Duitser voor dezelfde prijs en met ongeveer hetzelfde vermogen moet samenstellen zal 'ie een pak kariger zijn uitgerust en niet noodzakelijk beter rijden.

Het feit dat elk zijn budget heeft, en daarbovenop z'n prioriteiten (de één wil prijs/kwaliteit en veiligheid, de andere (gek zoals ik) wil van een kleine 2-liter diesel zo optimaal mogelijke circuitprestaties), maakt dat er geen algemene lijn te trekken is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk Berichten
              Gechipte 2.4, would it stand a chance?
              Een Brera 2.4 JTD? Not even close. Zelfs gechipt, 'ie mag nog 260 pk hebben. Ik weet hoe die auto rijdt, en je gaat een pak mogen modden om 'm echt neutraal trackable te krijgen vrees ik.

Mind you, mijn krelletje is ook niet meer standaard, hè. Doe dezelfde mods op de Brera en het gaat toch een mooie vergelijking worden. Maar die koplastige FWD auto zonder sper met al dat vermogen op z'n voorwielen, en nog 'es dat gewicht erop. Nee, die maakt, en zij die me niet geloven vraag ik om 't tegendeel te bewijzen, geen kans denk ik.
              Last edited by ; 27/11/2008, 22:06.

Comment

3.2 ben je gek hehe die zuipt iets teveel om 80 000km per jaar te rijden

de 2.4 jtd 210pk
                Zalige kar wel. 't Heeft veel tijd gevergd bij mij om eraan te wennen. Z'n looks kon ik mee overweg, in 't begin, maar z'n rijgedrag deed me toch weer telkens "neen" zeggen. Plus ik kon geen vrede nemen met de vreselijke interieurkleurencombinaties. Nu, de MY09, met z'n knappe interieurs (zwart interieur + gekleurd leder), iets lichter, en naar verluidt ook wat minder onderstuurd en nose heavy, zou me wel kunnen bekoren. En alhoewel ik weet dat de Q4 nog iets minder neutraal rijdt, zou 'k toch die willen. Moet te gek zijn. En ik denk nog verdedigbaar in mijn beroep, auto valt nog net niet onder de "obviously very pricy cars", dus ik denk dat ik 't me zou kunnen permitteren ermee rond te rijden.

Congrats.

Comment

Nu heb ik op één pagina al behoorlijk wat tegenstrijdigheden gelezen. Grappig dat we allemaal met deze wagens gereden hebben en dan uiteindelijk zo'n verschillende meningen vormen. Bij de kernredactie van AutoWereld/AutoGids kunnen ze zich misschien inleven in de situatie, maar ik vind het toch frappant.

Alfa sleurt natuurlijk een geschiedenis met zich mee... sportiviteit en/of een waardeloze kwaliteit/afwerking. En vergeet effe alle voorgangers van de 159, want 't is toch een behoorlijke evolutie, zoals een Golf III ook geen Golf IV is. Dat hier dan slechte ervaringen met oudere modellen neergepoot worden, 'k begrijp het wel, 't toont dan ook aan hoe groot het probleem voor Alfa is.

't Probleem is dat je enerzijds Alfisten hebt die weten wat ze willen en dat sportieve kantje enorm missen. Die verwachten dan ook van elke nieuwe Alfa, dat het een "echte" Alfa is. Anderzijds heb je een hoop onwetenden die enkel maar kunnen afgaan op merkimago, en zich ook nooit over dat slechte imago kunnen zetten.

Moet nu lukken dat Alfa een auto gemaakt heeft om het imago om te buigen. Door doelgericht over-engineered te werk te gaan lossen ze immers heel wat oude gekende probleempjes op. 't Heeft zoveel voordelen, 't heeft ook veel nadelen. En die Alfisten haken dan als eerste af, wegens te zwaarlijvig en te onsportief. Van die andere doelgroep bereik je uiteindelijk -door het bedenkelijke imago- ook niet bijster veel. 't Eindresultaat is niet wat Alfa verhoopt had, omdat het totale concept alsnog veel doelgroepen voorbijschiet. En dat is heel jammer vind ik, want een 159 is IMO een hele goede auto. Als voornaamste argument lees je hier dat een BMW3 beter is. Valt nog mee als er maar ééntje beter zou zijn...
                  En 't is zelfs voor sommigen betwistbaar.

PS, en laat ons vooral niet vergeten, onze meningen worden gevormd door datgene je reeds gewend bent. Alles vraagt trouwens gewenning. Sommigen eten dagelijks worst met bier, hamburger en cola, en die moet je bijgevolg niet naar een 3-sterren restaurant sturen. 't En het omgekeerde is ook waar. Al dat klassieke gezever tussen Alfa & BMW... als 2 honden vechten om een been, loopt Audi ermee heen.

Comment

Hmm, dat "menselijke" kantje van Alfa Romeo vind ik net het grootste pluspunt! M'n Spider had dat in meer dan voldoende mate : imperfect genoeg om menselijk te zijn, te "leven", geen dood stalen object te zijn, en toch geen brol om ervan te gaan balen. Zo hoort het.

En wat Audi betreft : ik mis warmte, ze zijn zo koel meneer. Prachtige auto's, zij het wat saai (A4 is voor mij een gigantische teleurstelling), superdegelijk ook, en zeer overtuigende motoren. Goed bezig, inderdaad, al heb ik het gevoel dat ze een beetje inventiever gaan mogen worden, sexier ook, wat design betreft. Mercedes gaat blijkbaar ook weer de iets koelere (zij het geenszins karakterloze, cfr. GLK) toer op, dra zijn 't weer allemaal koele wagens die je in showrooms ziet. Zou Alfa Romeo zeker deugd doen.
                    Last edited by ; 27/11/2008, 22:14.

Comment

Hmm, dat "menselijke" kantje van Alfa Romeo vind ik net het grootste pluspunt! M'n Spider had dat in meer dan voldoende mate : imperfect genoeg om menselijk te zijn, te "leven", geen dood stalen object te zijn
                      Ge zegt dat nu wel, maar 'k denk dat elke Alfa eigenaar die subtiele haat/liefde verhouding kent, en na een paar jaar toch blij is een betrouwbare wagen te hebben. Ik vond de 159 een verademing, omdat 'ie -zonder klinisch te worden- erin slaagt betrouwbaar te zijn, zoals een Brabantse trekpaard.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                        Ge zegt dat nu wel, maar 'k denk dat elke Alfa eigenaar die subtiele haat/liefde verhouding kent, en na een paar jaar toch blij is een betrouwbare wagen te hebben. Ik vond de 159 een verademing, omdat 'ie -zonder klinisch te worden- erin slaagt betrouwbaar te zijn, zoals een Brabantse trekpaard.
                        De laatste Alfa waar ik nog voldoende mee reed was een Spider. Kan je nagaan dat ik weet wat je bedoel. En toch, ik hunkerde niet naar een "betrouwbaarder" auto. Hij heeft nooit geweigerd te starten, 't waren altijd van die problemen waar je eigenlijk nog best mee kan leven. Zoals b.v. het feit dat de auto luider kraakte als je 'n dwarse spoorweg overreed, dan de "subwoofer" kon spelen. Of 't feit dat de elektrische kap 3 keer dienst heeft geweigerd wegens verbogen stuk staal ergens. Maar voor de rest : één en al hart&ziel. Must be.

Ik heb het toch iets minder, in de 159. Is voor 'n Alfa behoorlijk solide, en enkel in die auto vind ik het toch iets minder, die Animo Umano e Cuore Sportivo. 147, GT, Brera/Spider wel. Dunno why.

Comment

dubbele post
                          Last edited by ; 27/11/2008, 23:07.

Comment

Mjah, dan nodig ik je 'es van harte uit op 'n dagje Zolder of Croix-en-Ternois. Kan je meteen aan den lijve ondervinden wat RWD kan zonder sper of power. Mijn 120d b.v. is daar - denk ik toch - een mooi voorbeeld van.
                            B.v. een Porsche Boxster, die heeft niet zo denderend veel power (maar nog altijd power), en geen sper ... en dat rijdt gigantisch goed. Geen enkele andere roadster die even efficiënt is ... en zelfs qua fun is 'ie nauwelijks te evenaren, of 't moet een Honda S2000 zijn (hé, een RWD! weliswaar met sper, OK) of een Z4 (hé, een RWD, zonder sper!) of een Nissan 350Z (hé, nog een RWD) zijn.

Je zal me nooit horen zeggen dat FWD niet goed kan zijn, en ik beaam dat Alfa Romeo schitterend rijdende FWD maakt... maar je stelling over RWD is helemaal niet correct, naar mijn mening. Mocht je gelijk hebben, dan reden we allemaal met FWD (of 4WD), en stierven de RWD uit.

Wat wél waar is : voor een doorsnee chauffeur maakt dat allemaal niet veel uit. En uiteraard zit je met de afstelling van verschillende wagens. Ik persoonlijk ondervind dat Alfa z'n auto's lekker snedig afstelt, maar net om wille van de voortractie zit je ook sneller aan z'n limiet, daar waar een goeie RWD je een pak verder kan laten gaan, ook zonder sper, en ook met minder vermogen. Sommige RWD sturen af fabriek even snedig, sommige niet. Als je 't concept an sich vergelijkt, dan vind ik dat je te snel door de bocht gaat.

Maar bon, elk is gerechtigd op z'n eigen mening. ;-)
                            ik heb hier ook een 300pk ,420Nm rwd met sperr staan hoor zonder elektronische snufjes... en een transaxle rwd...en men beste vriend heeft een 911(997) dus ik rij wel eens rwd...

ik ben ook pro rwd enkel is de realiteit dat er zeer goede FWD zijn en die "makkelijker" hoge snelheden halen in bochten...(alfa,honda, en andera sportive bakken)

in theorie ja is rwd het ultieme maar de realiteit is dat we niet allemaal schumacher zijn en fwd makkelijker snel rijden...en dat men bochtsnelheden met rwd niet bepaald hoger zijn...

ok ik ben nu ook niet schumacher...

ik vind rwd ook het beste vanaf 200pk...zonder twijfel

Zo rijdt de 156GTA super maar je zit vlug aan de limiet van het onderstel...

Bmw bied de sperr in optie aan...omdat grotendeel van de klanten geen behoefte aan een sperr hebben(status symbool) en mss zelfs niet weten dat hun bmw rwd is...(ik ken er zo)

maar bmw weet zelf ook dat er behoefte aan is voor de echte bmw fans

dit staat op de site van bmw zelf...

Hoe meer tractie hoe beter.
                            Het variabele M sperdifferentieel.

Enorme rijstabiliteit en optimale tractie, vooral bij het uitaccelereren van bochten. Daarvoor zorgt het variabele M sperdifferentieel. Met deze functie wordt het doordraaien van aangedreven wielen effectief verhinderd. Ook bij lage en extreem verschillende wrijvingswaarden, zoals bijvoorbeeld op sneeuw, macadam of ijs zorgt het M sperdifferentieel voor beslissend tractievoordeel. Sportieve bestuurders waarderen een variabele sper omdat het de handling verbetert en de voordelen van achterwielaandrijving verder vergroot.

Comment

De kat komt op de koord. En uiteraard is 't met sper leuker. Maar 't is niet noodzakelijk om leuk te zijn, wel integendeel. Check m'n topic. Lekker dwars, dwarser en meer gecontroleerd dan de meeste met sper.

Haal die Ghibli 'es van stal voor de trackday Croix, wil je? Wat 'n grandioze kar En in een GTV6 2.5 ben ik van 't moederhuis naar huis gebracht, als dat geen goed eerste contact met auto's is. Edit : ik lieg, 't was een ivoor GTV, de blauwe GTV6 kwam pas later.
                              Last edited by ; 27/11/2008, 22:51.

Comment

De kat komt op de koord.

Haal die Ghibli 'es van stal voor de trackday Croix, wil je? Wat 'n grandioze kar

Ik zou het niet durven denk angst om hem in de prak te rijden.Ik ben gene schumacher en heb geen circuit ervaring .

men vader is nog amateur piloot geweest en die kan hem in een bocht laten driften maar ik ben al blij als ik kan tegensturen wanneer hij uitbreekt...wat al enkele malen gebeurd is en ik men zweet van de zetel moest vegen

de 911 is op dat gebied wel veiliger met de esp enz
                                Last edited by ; 27/11/2008, 23:06.

Comment

Ik zou een 320d direct laten staan voor een vermagerde RWD 159 met 2 liter diesel gepikt uit de 3-reeks...

Jammer genoeg krijg je in ruil voor de iets minder capabele motor en hoger gewicht enkel maar een mooiere koets, die je vanbinnen toch niet ziet...

Overigens is meer ruimte op de achterbank in de 159 onzin: de BMW 3 reeks heeft 60mm meer ruimte. Idem met kofferruimte, waarbij je bij de sedan 55 liter meer ruimte hebt.

Over het nut van RWD op de openbare weg: zelfs zonder M-diff merk je duidelijk dat accelereren in een bocht geen negatieve invloeden heeft op grip van de voorwielen.

Comment

Ik denk da je niet zo zwart/wit RWD/FWD mag denken,BMW bevoorbeeld maakt leuke achterwieltrekkers die voor mij een plezier zijn om mee te rijden. Maar nu zou je ook eens met m'n MG ZT cdti moeten rijden se. Die heeft affabriek de 167pk x-power upgrade en het sport onderstel. Met de hand op het hard durf ik zeggen dat die niet onder hoeft te doen voor een 320d hoor. Nu zijn er natuurlijk FWD auto's die rijden zonder enige vorm van Inspiratie,ik denk aan de Toyota Avensis of nog erger de vorige Passat die meer zwalpte dan stuurde,maar dat is zeker geen regel dat bewijzen genoeg wagens.
                                    BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

Ik heb het toch iets minder, in de 159. Is voor 'n Alfa behoorlijk solide, en enkel in die auto vind ik het toch iets minder, die Animo Umano e Cuore Sportivo. 147, GT, Brera/Spider wel. Dunno why.

Laatst sprak ik met de eigenaar van een grote Fiat/Alfa garage (bijzonder aimabel man trouwens), en die gaf zelf toe dat de 156 destijds een veel groter succes was. Volgens hem liet het traditionele Alfa publiek de 159 links liggen wegens te weinig 'cuore sportivo' en te veel Duitse grundlichkeit (hij verwees in die context ook naar ex-BMWer (dacht ik) Karl-Heinz Kalbfeld onder wie de 159 ontwikkeld werd). Aan de andere kant vinden erg weinig BMW/Audi/Mercedes klanten de weg naar de Alfa showroom, wegens onnoemelijk veel vooroordelen en merkblindheid (merk je ook in dit topic). Het publiek waarbij de 159 dus echt kan scoren laat hem dus ook links liggen (is ook het verhaal wat Logic vertelde). Blijft over: mensen zoals ik, die enerzijds de ervaring van 'cuore sportivo' gehad hebben (147), maar anderzijds op een punt in hun leven aangekomen zijn waar ze bereid zijn compromissen te sluiten om een ietwat meer comfortabele kilometervreter in huis te halen (opnieuw, zelfde verhaal voor Logic - die hetzelfde traject heeft afgelegd - denk ik toch).

Eigenlijk is het een schande dat de 159 zo slecht verkoopt (Alfa sales stuiken de laatste tijd helemaal ineen), zeker als je ziet waar mensen dan in de plaats voor kiezen (er is zo veel grijs en middelmatigs te koop in dat segment). Maar Alfa moet gewoon opboksen tegen z'n geschiedenis, enerzijds het zeer sportieve wat de bestaande klanten verwachten en anderzijds de betrouwbaarheids issues (die er nu niet meer zijn) waar de niet-Alfisten nog steeds zoveel vooroordelen over hebben. Ik hoop alleen dat het merk nooit verdwijnt, er hangt gewoon te veel geschiedenis aan vast. Een autolandschap zonder Alfa, dat kan geen enkele petrolhead wensen (beetje zelfde verhaal voor Ford trouwens, die in nog veel slechtere papieren zitten).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                        Ik zou een 320d direct laten staan voor een vermagerde RWD 159 met 2 liter diesel gepikt uit de 3-reeks...

Jammer genoeg krijg je in ruil voor de iets minder capabele motor en hoger gewicht enkel maar een mooiere koets, die je vanbinnen toch niet ziet...
                                        For what it's worth, ook het interieur van de 159 vind ik een veel aangenamere plaats om m'n tijd door te brengen dan dat van de 3. Leder geven ze quasi gratis weg, en de standaardzetels zijn een pak comfortabeler dan die van een 3. Dus als het enkel de binnenkant is die telt, dan is de 3 niet per definitie de winnaar.

Overigens is meer ruimte op de achterbank in de 159 onzin: de BMW 3 reeks heeft 60mm meer ruimte. Idem met kofferruimte, waarbij je bij de sedan 55 liter meer ruimte hebt.
                                        Da's dan ook waarom ik hier al uitvoerig geschreven heb dat de 3 op dat gebied veel beter scoort. Maar blijkbaar lees je wat ik schrijf met de preconceptie dat ik een diehard merkfanaat ben (wat niet zo is).

Comment

• Meen je dat? Wist ik niet. Ge ziet ze toch regelmatig, ik ging er van uit dat die best goed over de toonbank gingen, eigenlijk.

Jammer.

Comment

Working...
                                          X