Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Alfa 159 : should I stay or should I go ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Alfa 159 : should I stay or should I go ?

Ik ben op zoek naar wat objectieve meningen mbt mijn volgende aankoop.

Ik vind de Alfa 159 geweldig mooi maar hij heeft zijn reputatie tegen natuurlijk, alfa equals trouble...

Daarom graag reacties van mensen die effectief een 159 hebben of gehad hebben om te weten of ik er moet aan beginnen of niet.

Ik besef heel goed dat er enerzijds alfa bashers zijn en anderzijds de alfisti het meest merkgetrouw van allen, vandaar enige objectiviteit gevraagd.

Bedankt.

159/Brera/Spider is van een generatie waar je op beide oren mag slapen

M'n nonkel heeft er nu al anderhalf jaar eentje met Squadra chip, nog geen enkel probleem gehad... En erg tevreden ervan

Edit: lust wel een slokje benzine...
    Last edited by zwoemba; 11/09/2008, 00:12.

Comment

Een 159 is inderdaad een zeer betrouwbare wagen. Ik durf er mijn hand voor in het vuur steken dat hij niet minder betrouwbaar zal zijn dan zijn Duitse concurrenten.
      Integendeel, die proppen ze vol technologie, dat ze er zelf niks meer van snappen, bij defecten.

Comment

Zeiden 2 alfisti

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cayenne Bekijk Berichten
          Zeiden 2 alfisti
          True

Maar ik ben niet te beroerd om toe te geven dat mijn Alfa vol zit met gebreken. Ik kan ook niet anders dan toegeven in feite

Comment

Ik heb zelf 2 jaar met een 159 gereden na eerst een 146 en een 147 gehad te hebben. Ik heb hem terug verkocht omdat er toch een aantal kleine dingen waren die mij stoorden zoals het moeilijk starten, de vele kraakjes en rammeltjes, het gefluit rondom de spiegels en nog wat kleine zaken. Niets ernstigs overigens maar toch stoorden ze mij genoeg om van wagen te veranderen. Ik vond dat dit niet echt hoorde bij een wagen van pakweg 29000€. Maar rijden deed hij wel fijn, weliswaar na een Squadra kuur, die ik echt kan aanbevelen.

Comment

Op mijn werk hebben we een redelijk groot wagenpark met recente wagens ter beschikking. Om de zoveel tijd worden er statistieken van betrouwbaarheid gemaakt, en wat bleek een aantal maanden terug?

1) 159
              2) A4
              3) 3-reeks

Nu is het wel zo dat er meer A4 en 3-series rijden dan 159's, maar het geeft toch weer dat de 159 blijkbaar echt goed scoord op betrouwbaarheid...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zwoemba Bekijk Berichten
                159/Brera/Spider is van een generatie waar je op beide oren mag slapen
                zoals de GT?

Comment

Het is ook een vraag die mij bezig houdt omdat dit één van de opties zal zijn voor mijn volgende auto, naast de BMW 3 of een Lancia Delta.

Ik vind hem prachtig, maar ik heb al 2 Italianen gehad (Fiat en Lancia) en ik weet dus wat Italiaans betekent

Comment

wij hebben voor onze zaak een brera 2.4 jtd (brera en 159 delen vele onderdelen)
                    sinds feb 2008(staat op het forum)

nu 45 000km later geen enkel probleem evenals met men GT die er nu 210 000km heeft.

geen kraakjes,geen rammels

je kan me nu voor een alfist verslijten wat ik 100% ben maar het is ook de simpele waarheid

mijn carrosier die zowel bmw als alfa fanaat is(heeft zowel een bmw als alfa)

zegt dat de gebruikte materialen en productie technieken van eenzelfde niveau zijn.
                    Last edited by ; 11/09/2008, 10:23.

Comment

Beetje zoals overal geluk hebben zeker?
                      ik ken iemand met een 2.4 sportwagon, en dewelke een echte alfist is. hij verteld steeds over de minpuntjes zoals rammels en dergelijke. Maar toch is hij realistisch genoeg om toe te geven, dat de looks veel goed maken.
                      en het is waar. qua design is hij fantastisch maar je moet er de minpuntje bijnemen. (zoals kleine koffer voor de break, en sommige zaken)

alfa blijft in mijn ogen dus vooral een aankoop van het hart.
                      mocht de koffer groter geweest zijn stond er hier ook ééntje.

Comment

Ik ben geen echte Alfist maar durf met de hand op het hart te beweren dat de mechanische betrouwbaarheid van de huidige Alfa op het niveau van BMW en Mercedes staat. Hier en daar een piepje en een kraakje kan mischien wel maar betrouwbaarheid dik ok.

Wil je echter het hoogste niveau van betrouwbaarheid moet je natuurlijk voor Honda gaan hé Maar als de Alfa je stijl is is het een échte aanrader.
                        BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

5 jaar 156 zonder dat er een sleutel heeft opgestaan. Onlangs verkocht en een nieuwe 159 gekocht. Beiden hebben dezelfde motor 1.9 jtd 16v maar eerlijk gezegd vindt ik dat bij de 159 nu wel degelijk een turbogat aanwezig is. Deze zal ik proberen weg te werken in oktober - november.

Mijn tweede voertuig is ne BMW en qua afwerking zijn deze beide zeer goed met een licht voordeel qua gebruikte materialen bij bmw.

En wat de prijs betreft mag ge bij Bmw en audi er een goeie 8000 à 10000 euro bijtellen om dezelfde uitrusting te hebben. Dit prijsverschil maak ik aan de hand van de offertes die ik had vand e diverse garages.

Comment

problemen van de JTD's: EGR en LMM
                            Problemen van de 159: hier en daar eens een draagarmpje.
                            en hier en daar is er eens ééntje met een raar probleempje

maar het valt in het niets te vergelijken met de miserie dat ik bij MB heb gezien met bvb de W211, W203,...

Comment

Ik ben nu wel Alfist(achtig) maar zijn die EGR en LMM niet een beetje een algemeen probleem van de direct ingespoten diesel ?
                              Denk dat het tegenwoordig met Alfa net als met alle andere merken is (op een paar Aziatische uitzonderingen na): chance hebben.
                              En verder heeft zowat iedere auto wel zijn kleine kantjes/onhebbelijkheidjes.
                              De draagarmen zijn bij de Fiat groep zoiets als een erfelijke aandoening denk ik.
                              Van de 159 heb ik overigens nog geen zware tekortkomingen gehoord, terwijl die bij de 156 wél vrij snel naar boven kwamen.
                              Ik zou hem wel aandurven

Comment

Als Alfist sta ik in tegenstelling tot de jaren '90 niet te liegen als ik zeg dat een alfa tegenwoordig betrouwbaar is.
                                Maar om zeker te zijn neem je toch best een 3.2 V6.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Subzero Bekijk Berichten
                                  Ik ben op zoek naar wat objectieve meningen mbt mijn volgende aankoop.

Ik vind de Alfa 159 geweldig mooi maar hij heeft zijn reputatie tegen natuurlijk, alfa equals trouble...

Daarom graag reacties van mensen die effectief een 159 hebben of gehad hebben om te weten of ik er moet aan beginnen of niet.

Ik besef heel goed dat er enerzijds alfa bashers zijn en anderzijds de alfisti het meest merkgetrouw van allen, vandaar enige objectiviteit gevraagd.

Bedankt.
                                  Ik heb er één van 2006, een 1.9 JTD 8v (115PK) berline in Progression + Corporate (= Progression Pack) uitvoering.

Pluspunten:
                                  • Uitrusting voor de prijs, 't is een leasewagen en de meeste concurrenten op de lijst waren ofwel veel kleiner, ofwel minder gemotoriseerd, ofwel minder uitgerust. Waar je bij BMW, Mercedes, e.d. stukken van mensen voor betaalt is hier quasi gratis (leder bv.).
                                  • Zeer comfortabel, zelfs op 17", maar tegelijk ook een uitmuntende wegligging.
                                  • Looks, looks, looks (x3). De mijne is zwart met beige lederen interieur, en zeker in combinatie met de 17-duimers is dat om vingers en duimen bij af te likken. Ik betwijfel of ik in de komende 10 jaar nog opnieuw een wagen zal rijden die er zo fantastisch uitziet. Ook binnen is het fantastisch vertoeven.
                                  • Besturing. Heerlijke 6-bak, perfect gewogen stuur met goeie feedback, intuïtieve pedalen. Nog niet zo goed als een BMW, maar het komt verdomd dicht in de buurt.
                                  • Goeie standaard radio, gaat niet superluid maar de kwaliteit is er. De standaard 118d radio klinkt als een blikken doos in vergelijking.
                                  • Mooie en praktische boordcomputer. Interessant voor veelrijders.
                                  • Zeer, zeer betrouwbaar. Ik doe erg veel kilometers en ben er eigenlijk nog niets ergs mee tegengekomen. Een keer wat geklop gehad (verholpen door garage), wat windgeruis (verholpen door een stukje tape) en de motor start soms niet 100% vlot (maar doet het wel altijd). That's it (> 100K km).
                                  • Nauwelijks gekraak of gerammel (ben ik gevoelig aan).
                                  Minpunten:
                                  • Isolatie. Ik vind dat er te veel bandengeluid is (de brede 17-duimers spelen daar ook wel mee natuurlijk) en ook het windgeluid mocht wat minder zijn. De 118d van mijn vrouw is een pak stiller op de snelweg (waar ik het grootste deel van mijn tijd vertoef).
                                  • Motor start wat moeilijk, is al sinds het begin zo en de garage(s) hebben nooit de moeite gedaan om het fatsoenlijk te onderzoeken (hun zal het waarschijnlijk pas interesseren als ik effectief niet meer kan vertrekken, wat nog nooit gebeurd is). Opnieuw niet te vergelijken met de 118d, die start gewoon *onmiddellijk* als je op de knop duwt (de Alfa pas soms in twee keer, vaak met veel 'hoesten' - wel belachelijk als er dan iemand staat te kijken).
                                  • Praktische aspekten. Daar koop je een Alfa natuurlijk niet voor, maar het is erg schamel gesteld met opbergruimtes, ook de achterbank is niet erg ruim en de koffer heeft een wel erg hoge tildrempel.
                                  • Kwetsbare lak, maar dat schijnt aan mijn kleur (Nero Oceano, nu afgevoerd) te liggen. Ik zorg er erg goed voor, maar toch heb je snel krasjes en zo.
                                  • Nogal lamme motor. Hij wil wel, en maakt best graag toeren, maar 115PK is echt niet genoeg voor zo'n zware bak. Zou moeten beter zijn nu de facelift wat minder weegt, maar dan nog.
                                  • Regensensor is niet zo goed, maar eens je die kiest heb je niet meer de mogelijkheid zelf een trager interval dan 'best snel' in te stellen.
                                  • Automatisch dimmende spiegel kan enkel in 'light&sight' pack of zo, maar daar zit dan ook een geur/wasemsensor in, en dat ding zorgt er voor dat je de airco nooit af kan zetten (het ding denkt voortdurend dat er wasem of geurhinder is, en zet dan automatisch de airco weer aan). Heb ik al menige verkoudheid aan overgehouden in de winter.
                                  Samengevat erg tevreden, maar ook niet weer in die mate dat ik hem opnieuw zou nemen. Maar dat is meer omdat ik me sowieso nooit twee keer met dezelfde wagen zou zien rijden, daarvoor is er te veel leuks om te ontdekken in autoland...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FrederikA112 Bekijk Berichten
                                    Ik ben nu wel Alfist(achtig) maar zijn die EGR en LMM niet een beetje een algemeen probleem van de direct ingespoten diesel ?
                                    Denk dat het tegenwoordig met Alfa net als met alle andere merken is (op een paar Aziatische uitzonderingen na): chance hebben.
                                    En verder heeft zowat iedere auto wel zijn kleine kantjes/onhebbelijkheidjes.
                                    De draagarmen zijn bij de Fiat groep zoiets als een erfelijke aandoening denk ik.
                                    Van de 159 heb ik overigens nog geen zware tekortkomingen gehoord, terwijl die bij de 156 wél vrij snel naar boven kwamen.
                                    Ik zou hem wel aandurven
                                    EGR en LMM zijn uiteraard, net als draagarmen, kwaaltjes waar ieder merk soms wel eens last van heeft, maar ik zeg dat omdat het de enige problemen zijn die ik al heb gezien met die 159s. dus: prima wagens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                                      problemen van de JTD's: EGR en LMM
                                      Problemen van de 159: hier en daar eens een draagarmpje.
                                      Draagarmpje? Vanwaar haal je die info? Het is de 147/156/GT generatie die last heeft van slijtage aan de draagarmen... daar kan je eigenlijk wel spreken van draagarmpjes, vooral achteraan dan. Maar bij de 159, dat is het eerste wat ik ervan hoor.

De problemen die ik ken...

- Problemen met de 'smoorklep' op de eerste generatie 2.4JTDm motoren, zorgt ervoor de motor in noodloop kan gaan.

- JTDm 8v start niet schokvrij (zelfs naar dieselnormen niet).

- kraakjes aan de raam, treft enkel de allereerste generatie, en wordt gratis opgelost bij je dealer. Zijn steunblokjes van je raam die vervangen moeten worden.

- lakproblemen, eerste generatie had gevoelige lak. In die periode heeft Fiat/Alfa soortgelijke problemen bij andere modellen gehad. Is bij mijn weten al lang opgelost.

- EGR/LMM/DPF ... veel termen om te zeggen dat de motor enkel vlot ademt eens opgewarmd. Chiptuning heeft naar mijn gevoel elk minpuntje aan de JTDm 8v verholpen. Enkel de partikelfilter was voelbaar wanneer die in werking trad.

- En hier en daar hebben ze een paar dingen aangepast, om bijvoorbeeld een klein rammeltje tegen te gaan (echt amper te horen)... is de kwaliteit van de klep om de motorkap te openen nu door een steviger exemplaar vervangen.

- Euhm... je vond het niet nodig om de optie Xenons aan te vinken? Jammer, dan moet je maar met regelmaat een lampje vervangen.

Maar echt mechanische defecten op de 159? Met uitzondering van die smoorklep, sla me dood, ik ken er eigenlijk geen.

Voor ik begin te zeggen hoe leuk ik de 159 vond, zeg eerst eens wat je opties zijn. Tussen welke auto's gaat het?

Comment

En fyi

First of all, we need to recognise that Premium was designed from the start as an E-segment platform, with capability for front-drive (Saab 9-5 replacement), rear-drive (for the Cadillac CTS, a large Buick, a replacement for the Opel Omega, and in the mid-term, the replacement for the 166), and all-wheel drive. This, at least, was the big plan at the turn of the decade, shortly after the GM/Fiat share swap.

Note that this does not include what became the 159, which was originally going to be on Epsilon. Yup, like the Croma. Epsilon is modular, like Premium, in the sense that wheelbase and track are easily adjustable, although it isn't as flexible because it can only accommodate FWD and AWD.

Then the GM beancounters got involved and one-by-one cancelled all the projected GM cars on Premium on account of the fact that the company was, y'know, losing billions. Or something. From memory, the Buick connection was the first to go; then Opel, Cadillac, and finally Saab, who did most of the development.

This left Alfa with a problem. They had a world-class platform with rear-drive capability developed largely at GM's expense, but it was all going to be wasted if they didn't make use of it. So with the crisis and the 166 replacement looking spectacularly distant, they took the decision in 2002 to switch platforms for the 159, from Epsilon to a shortened Premium. The decision was probably made easier by the fact that "159 is rebodied Vectra" headlines loomed large if they didn't.

This decision was nevertheless influenced by what had gone before. The early development process, for instance, is part of the reason why the wheelbase is identical between the Croma and the 159 - it was to ensure there was as much carryover as possible of development which was already signed off (e.g. the Q4 drivetrain). And the need to carry over as much as possible is why the 159 is front-drive even though the platform can accommodate RWD.

Meanwhile, at around the same time, the original Italdesign Brera concept was presented (at Geneva in 2002). Independently, the original plans for the GTV and Spider replacements were envisioned as being Premium-based, but using rear-wheel drive. With the crisis and ensuing changes of plan, Fiat decided (correctly in my view) that this was an indulgence they could not afford, and brought the replacements into line with the 159 in mechanical terms. With the rapturous reception which the concept Brera received, the decision was also taken to adopt that look for the GTV replacement, which necessarily also dictated the look of the Spider - and the 159 was likewise restyled to present familial coherence (and save a bit of money on front-end pressings).

The platform switchover and restyle were thus the most influential factors behind the 159's delay; it also explains why the 159 is a little overweight and why the Brera and Spider are a lot overweight. The undercarriage of all three cars is designed for E-segment saloons. This doesn't matter so much for the 159 because the size differential is only one class; the Brera and Spider are another matter because essentially we're talking about Golf-sized cars with suspension and underpinnings that are designed for the equivalent of a 5-Series. All the Premium-based Alfas are built like tanks underneath. Unofficially officially, this was because Alfa wanted to put to bed once and for all the myth that their cars are fragile; personally I believe the real reason is that they needed the cars on the market as soon as possible and there simply wasn't the time or the money to re-engineer them to lose weight before the launch. Alfa has always known that the cars are heavy; it just hasn't been in a position to do anything about it until now. It was regarded as more important to get the cars on the market - they were already horrendously late - and work out the problems later. I think history has vindicated this decision. At the time the 159 launched, Fiat was months away from collapse. In circumstances like that you don't pussy-foot around with diets that are going to deliver single-digit sales increases if you're lucky. You get new product out there ASAP and worry about fixing up the ragged edges later.

But what relevance does all this have for the future? The bottom line is that Fiat has access to one of the most advanced upper-medium segment platforms in the world and it doesn't intend to waste its capability. And this is why Alfa's return to rear-drive is an open secret. Assuming that there is no deal with M-B, the next 159 will use Premium, but with longitudinally-mounted engines and rear-wheel drive (plus optional Q4). The 169 will use the same layout plus, very probably, a transaxle - FPT has technologies under development to this effect. Given that Premium can also very easily be expanded to fit F-segment, these fundamentals are also what will replace M139 (Maserati's current, hugely expensive, transaxle platform which sits underneath the Quattroporte and GranTurismo). Premium isn't cheap to build in absolute terms, but it's cheaper than M139, as well as easier to tool up for.

Comment

Working...
                                        X