Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Alfa 159 : should I stay or should I go ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
    Een enorme achteruitgang, zelfs. Zowel qua looks (al is dat persoonlijk), als qua gebruikte materialen (beter dan bij de E38/E39/E53/E46 is het nooit geworden, elk in hun resp. klasse). De bouwkwaliteit is nog altijd top, maar als je met mindere materialen werkt kijk je daar snel over. En ik vind de standaardzetels ook zeer bagger. Dan zijn de standaardzetels in een Saab 9³, een Volvo S40/V50 (nochtans een klasse lager), een Alfa 159 en ja zelfs de Franse 407 en C5, eigenlijk beter. Vind ik.
    Dat van die zetels snap ik dus ook niet hé. Ik zit 3u per dag in mijn 159, en nooit heb ik rugklachten (wat ik bij een aantal vorige wagens - geen Alfa's - wel had). In zo'n 3 met standaard zetels (zelfs met lendensteun, leder en zetelverwarming) heb ik het al na een half uur aan m'n rug. De 1-serie van m'n vrouw is al geen haar beter. Zal wel iets persoonlijks zijn, ieder heeft natuurlijk een andere rug.

Beste standaardzetels voor mij zijn nog altijd Volvo - het zitmeubilair van zo'n V50 is een USP op zichzelf.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Maxime Soete Bekijk Berichten
      Absoluut niet akkoord. Dat stuur is overbekracht en voelt daardoor totaal niet precies aan. Ik had totaal geen gevoel met de weg en in bepaalde situaties was het voor mij een raadsel wat de voorwielen aan het uitspoken waren.

Natuurlijk is zo'n stuur wel leuk en aangenaam in stadsverkeer en bij korte en trage manoevres (zoals parkeren). Maar again: dat is comfort en daar heb ik niet over gesproken.
      Heb je het nu over de 3 of de 159? Mijn eigen 159 (pre-facelift) heeft een erg zwaar stuur, telkens als ik uit een andere wagen kom (zeker een recente 3, C of A4 bv.) valt me dat enorm op. De LCI 3 daarentegen heeft zo'n elektrisch geval wat bij lage snelheden met enkel je pink kan rondgedraaid worden (wat dan ook een nefaste invloed heeft op het stuurgevoel wat je er uiteindelijk uit kan halen).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
        Heb je een 159 en zoek je een nieuwe wagen? 320d voor een sportiever, upmarket model. C-klasse voor een comfortabeler model. Maar een 3-rijder die meer comfort wilt, zie ik sneller naar een Mercedes C-klasse springen dan naar een 159.

De 159 heeft bijgevolg meer kans om Mondeo- en Passatrijders aan te trekken dan zich te meten aan de 3-reeks...
        For what it's worth, mijn volgende wordt 99% zeker een C-klasse. Maar dat is dan wel een 'stap omhoog', eerder dan een alternatief voor een 159 (toch zeker qua prijszetting, hoe het in de praktijk zal uitvallen bericht ik nog wel over). De 3-serie heeft in mijn ogen gewoon te weinig extra te bieden en te veel nadelen (die je zelf ook aangeeft) t.o.v. de 159 om een echte stap vooruit te zijn (o.a. op gebied van het esthetische, maar ook het praktische). Ik besef dat zoiets zeer subjectief is, maar het is wel de realiteit (voor mij dus). Hoewel dat gevoel met de LCI wel wat verbeterd is (maar niet genoeg)...

Ik durf trouwens ten zeerste te betwijfelen dat mensen die Mondeo's en/of Passats kopen ook de 159 op hun lijst hebben staan. De Mondeo stond ook op mijn shortlist, en de 159 bv. niet meer (wegens te klein).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door MrTC Bekijk Berichten
          For what it's worth, mijn volgende wordt 99% zeker een C-klasse. Maar dat is dan wel een 'stap omhoog', eerder dan een alternatief voor een 159 (toch zeker qua prijszetting, hoe het in de praktijk zal uitvallen bericht ik nog wel over). De 3-serie heeft in mijn ogen gewoon te weinig extra te bieden en te veel nadelen (die je zelf ook aangeeft) t.o.v. de 159 om een echte stap vooruit te zijn (o.a. op gebied van het esthetische, maar ook het praktische). Ik besef dat zoiets zeer subjectief is, maar het is wel de realiteit (voor mij dus). Hoewel dat gevoel met de LCI wel wat verbeterd is (maar niet genoeg)...

Ik durf trouwens ten zeerste te betwijfelen dat mensen die Mondeo's en/of Passats kopen ook de 159 op hun lijst hebben staan. De Mondeo stond ook op mijn shortlist, en de 159 bv. niet meer (wegens te klein).

Comment

Ik moet Logic toch even bijtreden...

Een 159 is niet 'sompig' qua ophanging, wel soepel. Een 320d op standaardophanging gaat evengoed doorhangen in de bochten, echter door de runflats filter hij veel minder goed en geeft hij grote oneffenheden gewoon als droge klappen door. Je kan dat misschien sportief vinden, maar dat is maar een illusie. De beste sportwagens slagen er in soepelheid met grip en feeling te combineren, en als je het op die manier bekijkt is een (standaard opgehangen) 159 niet slechter dan een (standaard opgehangen) 320d. Een test op pure grip (again: AMS) bewijst dat trouwens ook.

Het stuur van de 3 is beter omdat er geen aandrijvingseffecten zijn. Ofdat het meer gevoel heeft durf ik echter sterk te betwijfelen, ik heb dat grote verschil alvast niet gevoeld. Meer nog, in de LCI 3 is het gevoel zelfs minder goed dan in de 159 wegens volledig elektrische bekrachtiging, wat nog altijd niet het gevoel van een goede hydraulische - of beter nog onbekrachtigde - stuurinrichting benadert. Maar een 3 stuurt wel 'cleaner', dat is een feit.

Appelen met appelen vergelijken hé, voor dezelfde prijs rijd je met een 2.4 JTDm en dan is het verschil miniem (en heeft de Alfa de meer karaktervolle motor). Een 136 PK JTD hoeft heus niet zo veel onder te doen voor pakweg een 318d, hoewel de 3 opnieuw het meer 'gelikte' motorkarakter heeft.

In tegenstelling tot de vorige punten (die voor discussie vatbaar zijn), ben ik hier helemaal niet mee akkoord. De 159 heeft een fantastische bak, een waar genot voor wie echt van schakelen (en autorijden) houdt. De manier waarop die bak je beloont voor een perfect uitgevoerd schakelmaneuver, daar beleef je elke dag plezier aan. Maar de prijs die je daarvoor betaalt is dat hij precisie en inspanning vraagt. Als je zonder veel aandacht rondrijdt (dus geen tussengas bij terugschakelen en geen ideale timing qua toerenverval bij opschakelen), dan kost het idd wat moeite en wordt dat heerlijk mechanische karakter iets wat je tegenwerkt. Een 3 schakelt trouwens ook eerder stroef, en met net iets minder gevoel dan een 159.

.
            ben ik volledig akkoord mee
            Last edited by ; 02/12/2008, 10:36.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door yorg heymans Bekijk Berichten

hij bedoelt op dat de 3serie

Comment

Appelen met appelen vergelijken hé, voor dezelfde prijs rijd je met een 2.4 JTDm en dan is het verschil miniem (en heeft de Alfa de meer karaktervolle motor). Een 136 PK JTD hoeft heus niet zo veel onder te doen voor pakweg een 318d, hoewel de 3 opnieuw het meer 'gelikte' motorkarakter heeft.
                Bij 320d vs 2.4JTDm is het verschil dramatischer qua verbruik...

Comment

Bij 320d vs 2.4JTDm is het verschil dramatischer qua verbruik...
                  ik haal met de 320d coupe "soms" ook 8l gemiddeld hoor...de rechtervoet is van belang

met de brera 2.4jtd 210pk zit ik rond de 8.4l maar qua rijplezier kan geen 4cyl alfa of bmw er tegenop...

hij verbruikt zeker meer maar koop je zo een soort auto voor het verbuik...dat is een andere vraag...

Comment

• Als ik een auto koop en me geen zorgen wil maken om het verbruik, koop ik me wel wat interessanters dan een Brera 2.4jtd voortrekker

Comment

Als ik een auto koop en me geen zorgen wil maken om het verbruik, koop ik me wel wat interessanters dan een Brera 2.4jtd voortrekker

Comment

Als ik een auto koop en me geen zorgen wil maken om het verbruik, koop ik me wel wat interessanters dan een Brera 2.4jtd voortrekker

het is te hopen want wat ge nu mee rondrijdt is al helemaal niets intressants aan

de brera is een werkauto die zo'n 80 000km per jaar doet

en ik zit veel liever in een mooie en exclusieve coupe zoals de brera 2.4 jtd die +- hetzelfde kost als 320d met wat opties...van 13 in een dozijn...

en dan is verbruik van zo'n diesel voor mij irrelevant.of het nu 6.8 is of 7.9 dat zal het wel niet maken...

Ik rij zelf genoeg bmw om niet overtuigd te zijn van u bmwspeak...dusja we kunnen van mijn part nog weken doorgaan

(maar het wel deftig houden aub)
                        Last edited by ; 02/12/2008, 15:14.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten

Ik vind de juiste smiley niet, dus gewoon meld ik gewoon 'old school' het volgende: ROTFL!!

Comment

• U gelieve het woord lolz tussen twee dubbelepunten te willen zetten.

Dat geeft dit :

Geen dank!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door deltabelg Bekijk Berichten
                              het is te hopen want wat ge nu mee rondrijdt is al helemaal niets intressants aan
                              De 320d is al lang vervangen door iets interessanters

Oorspronkelijk geplaatst door deltabelg Bekijk Berichten
                              en ik zit veel liever in een mooie en exclusieve coupe zoals de brera 2.4 jtd die +- hetzelfde kost als 320d met wat opties...van 13 in een dozijn...
                              Het blijft een onderstuurd hok hoor

en dan is verbruik van zo'n diesel voor mij irrelevant.of het nu 6.8 is of 7.9 dat zal het wel niet maken...
                              6.0 vs 7.9 is dan al een verschil

Ik rij zelf genoeg bmw om niet overtuigd te zijn van u bmwspeak...dusja we kunnen van mijn part nog weken doorgaan
                              Mijn doel is niet om u te overtuigen hoor . Het is enkel grappig om een alfaist te zien die anderen gaat beschuldigen van merkenblindheid

Wat ik blijkbaar niet wist, is dat er een langdurige relatie is van alfaisten die iets tegen BMW hebben... Mijn excuses om deze oude koe onbewust uit de gracht te slepen
                              Last edited by ; 03/12/2008, 10:44.

Comment

De 320d is al lang vervangen door iets interessanters

Het blijft een onderstuurd hok hoor

6.0 vs 7.9 is dan al een verschil

Mijn doel is niet om u te overtuigen hoor . Het is enkel grappig om een alfaist te zien die anderen gaat beschuldigen van merkenblindheid

Wat ik blijkbaar niet wist, is dat er een langdurige relatie is van alfaisten die iets tegen BMW hebben... Mijn excuses om deze oude koe onbewust uit de gracht te slepen
                                bwa andere mensen hun auto een hok noemen helpt ook niet echt...

oei nee onderstuurd...liever een rwd zonder sperr en vermogen....(ik heb eentje met vermogen en sperr ja dat is pas rwd...)

mss rij jij iedere seconde op de limiet van je auto maar ik niet...en hij gaat evensnel door de bocht als de 320d coupe hoor maak je geen zorgen...we hebben dat al getest ik en men maat met zijn 320d coupé m

dus nee ik vind u opm niet echt gepast of terecht....

Ja ik kan een 1l verschil aan de pomp betalen dus geen probleem...

je bent zelf merkenblind want je vind de je 3serie op alle gebied perfect...je kan geen enkel zwak punt toegeven...als dat geen merkenblindheid is...
                                Last edited by ; 03/12/2008, 12:04.

Comment

• Ik ga hiermee door want dit is teveel fun

bwa andere mensen hun auto een hok noemen helpt ook niet echt...
                                  Kerel, het gaat over een auto

oei nee onderstuurd...liever een rwd zonder sperr en vermogen....(ik heb eentje met vermogen en sperr ja dat is pas rwd...)

mss rij jij iedere seconde op de limiet van je auto maar ik niet...en hij gaat evensnel door de bocht als de 320d coupe hoor maak je geen zorgen...we hebben dat al getest ik en men maat met zijn 320d coupé m
                                  Net alsof jij als alfaboy plots zou zeggen dat een 320d beter is

Ja ik kan een 1l verschil aan de pomp betalen dus geen probleem...
                                  Vergelijk dan niet appelen met peren, door een 320d naast een 2,4l te zetten

je bent zelf merkenblind want je vind de je 3serie op alle gebied perfect...je kan geen enkel zwak punt toegeven...als dat geen merkenblindheid is...
                                  Ik vrees dat je teveel alfaprut in je ogen hebt

Comment

• Nutteloze discussies waarvan ge weet dat de andere nooit gaat toegeven.

Laat de mensen gewoon kopen wat ze zelf willen

(dan kopen mensen met smaak wel alfa's, en de badgebuyers kopen bmw ofzo)

*loopt weg*
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Daxter
                                    Zelfs als ge met uw stuur draait, voelde den auto bewegen.

Comment

De C-klasse (en dan moet je minstens voor een 220 avantgarde gaan) is (te) duur als je het karretje wat behoorlijk wil opdirken en inrichten. Voor die prijs kan je evengoed een behoorlijk uitgeruste Audi A6 2 liter leasen/kopen. Maar met de 'nieuwe' C heb je speelgoed van een ander kaliber dan je huidige 159, daar bestaat niet de minste twijfel over.

Comment

• Mjah, sorry, maar liever een C 220 CDI dan een A6 2.0 TDI. De A6 rijdt goed, maar de C (zeker in Avantgarde uitvoering of met de optionele ophanging) rijdt heeemels. En ik heb de ruimte niet nodig. En ik hecht belang aan de pk/gewicht-verhouding.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door romariooo Bekijk Berichten
                                          Maar met de 'nieuwe' C heb je speelgoed van een ander kaliber dan je huidige 159, daar bestaat niet de minste twijfel over.
                                          ola, we hebben een kenner in de zaal.
                                          vertel, waar zit hem het verschil in kaliber? de diameter?

Comment

Working...
                                          X