Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Brandstofprijzen...wat doe jij?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Brandstofprijzen...wat doe jij?

Een 2-in-1 poll-principe.

Ten eerste:

De brandstofprijzen breken alle records. Vorig jaar keken we nog met argusogen naar de psychologische 100-dollar grens (100 dollar voor een vat ruwe olie). Vandaag, begin maart, bedraagt de prijs voor een vat ruwe olie net geen 106 dollar.

Wat zijn volgens jou de vooruitzichten op korte en middellange termijn? Dat er ooit een bruikbaar alternatief voor ruwe olie op de markt zal komen weet iedereen wel, maar daar gaat het hier niet om. Hou het dus bij ruwe olie. Wat gaat er gebeuren?
    A1. JA, Ik zie de brandstofprijzen nog verder stijgen de komende maanden. We zijn nog niet aan de nieuw patatjes.

A2. JA, ik zie de brandstofprijzen op z'n minst blijven zoals ze nu zijn aangezien onze overheid de benzine- en dieselprijs op hetzelfde niveau zou hebben staan.

A3. NEEN hoor, dit is maar een tijdelijke opflakkering van verschillende invloedsfactoren tesamen (lage dollar, hoge euro, kredietcrisis in de USA...). Binnen enkele maanden zijn we die trend voorbij en betalen we weer heel wat minder

Ten tweede:

Is jouw rijpatroon de laatste maanden veranderd door de hogere brandstofprijzen? Rij jij op één of andere manier anders, minder, trager. Combineer je meer ritten dan vroeger? Of kan het je allemaal geen moer schelen en rij je evenveel dan vroeger. Of pas je het psychologische principe toe: ik rij evenveel dan vroeger maar wanneer ik ga tanken doe ik dat telkens maar voor 25 euro, zo lijkt het toch alsof ik niet teveel betaal

Owja, bestuurders van een bedrijfswagen: gelieve u in dit gedeelte te onthouden.
    B1. Ja, door de hogere prijzen ben ik minder of anders gaan rijden.
    B2. Het interesseert me hoegenaamd geen zier, die hoge prijzen. Ik rij evenveel als 5 jaar geleden.
    B3. Wanneer ik ga tanken doe ik dat in kleinere schijven dan vroeger
    125
    A1. JA, Ik zie de brandstofprijzen nog verder stijgen de komende maanden.
    28,80%
    36
    A2. JA, ik zie de brandstofprijzen op z'n minst blijven zoals ze nu zijn.
    15,20%
    19
    A3. NEEN, dit is een samenloop van omstandigheden (dollar/euro, kredietcrisis,..)
    4,00%
    5
    B1. Ja, door de hogere prijzen ben ik minder of anders gaan rijden.
    19,20%
    24
    B2. Het interesseert me hoegenaamd geen zier, die hoge prijzen. Ik rij evenveel als 5 jaar geleden.
    30,40%
    38
    B3. Wanneer ik ga tanken doe ik dat in kleinere schijven dan vroeger
    2,40%
    3

Fok, poll vergeten. Gelieve nog effe te wachten met antwoorden

Comment

ik stem wel via de poll maar kan nu al zeggen dat ik niet anders of minder rij. (nog steeds 30.000 km per jaar)

Het enige dat mij geweldig stoort is de hebzucht van onze politiekers.
      1L benzine kost 1.5 euro en daarvan gaat telkens 1 euro naar de staat.
      Dus, is de benzine duur ? NEEN, ik zou graag tanken aan 0.5 euro per liter.
      Maar als ons rooi regering ons in deze mate wil BESTELEN kunnen we niet anders dan dieper in onze zak te tasten.

Om het echt gortig te maken is het dan dat zootje politiekers dat iets wil doen aan de dalende koopkracht want ja, de prijzen van diesel, benzine en olie zijn momenteel zeer duur en dit is één van de zaken dat onze koopkracht laat zakken.

Dat de schijnheilige rotzakken dan wat minder taksen en accijnzen heffen.
      Ze zijn verdomme de oorzaak van het probleem en NIET de raffinaderijnen of benzine verdelers zelf.

Ge moet maar durven

Comment

ik vrees dat de hoge prijzen minstens zo gaan blijven en misschien nog verder stijgen maar aangezien ik een tankkaart heb, ga ik daar zelf niet zo veel van merken...

Comment

die gaan alleen maar stijgen, dankzij speculatie en het gelijk hebben van de oliesjeiks en regeringen

Comment

uw puntje 3A klopt wel niet.

Je laat uitschijnen dat de olie duur is omwille van oa de kredietcrisis en de usd/euro verhouding

Juist door deze 2 factoren is de olie voor ons Europeanen niet echt duur.
            Door de slabbakende economie in de VS,
            door de kredietcrisis in de VS,
            door het overaanbod aan vastgoed in de VS,
            door de komende crisis niet allen bij woningkredieten maar ook bij kredieten zoals visa in de VS,
            door de lage rente in de VS,
            door ....

Is er weinig vraag naar Dollars en dat maakt dat de USD zo zwaar zakt tov de EURO

Mocht de USD beginnen versterken zou het hier pas duur worden.
            Nu moeten we gelukkig onze olie betalen in goedkope Dollars.

Comment

Ik kijk er niet naar. In m'n auto kan max 36 euro benzine dus de schijven zijn al vrij klein. Ik rij ook als ik er zin in heb. Dat kost me wel geld, maar ik heb er veel vrijheid, gemak en vooral plezier voor terug. Hoewel ik natuurlijk ook hoop dat de prijzen zakken...

Comment

A1 & B1

Als ik moet rijden (carpooling...) dan probeer ik zoveel mogelijk km's uit 1 bak diesel te halen. Tanken doe ik niet anders, er kan 40 liter in dus da's altijd een volle bak als ik tank. En als het kan laat ik de wagen uiteraard binnen, maar dat doe ik al sinds ik met de wagen rij.

Ik let wel niet altijd op de rijstijl, soms is die wat minder zuinig, de motor mag niet te lui worden hé.

Comment

Het valt absoluut niet te voorspellen wat de toekomst brengt omdat de prijs afhankelijk is van zoveel verschillende factoren. Wel bijna dat we geen bodemprijzen meer zullen kennen...

Ik rij niet minder dan vroeger. Als ik de auto nodig heb dan gebruik ik die en ik zal het ook niet laten om een plezierritje te maken met de 90 als ik daar zin in heb. Jammer dat dit de dag van vandaag meer kost...

Comment

Voor mij ook A1 en B1.

Om te gaan werken maak ik gebruik van de trein (reeds 25 jaar), maar gebruikte ik de wagen om naar het station te rijden (samen met mijn echtgenote). Die kwam mij dan s'avonds ophalen aangezien ik langer werk dan zij.

Nu gebruiken we de fiets om naar het station te rijden, dat scheelt toch een kleine 40 km per week.

Er is geen verschil in de tankbeurten. De benzinetank wordt leeggereden en dan terug volgetankt. We merken wel dat de tankbeurten verder uit mekaar liggen in tijd.

Binnenkort schakelen we over op diesel, maar dat heeft eigenlijk niets met de brandstofprijzen te maken, eerder omdat we een automaat wilden.

Comment

Stefanus en de nafteprijzen... Eigenaardig dat er geen optie staat "Ik overweeg LPG"

Ik zie de prijzen eerst nog wat stijgen en nadien opnieuw dalen, een beweging die zich blijven herhalen, met telkens minder diepe dalen waardoor op termijn 1 liter diesel 1,50 euro zal kosten

Niemand wordt vrolijk bij een tankbeurt, maar ik stel toch vast dat ik nu wat meer de diesel neem om mijn snelwegkms af te malen, al heeft dat ook andere redenen.

Comment

A1 + B2
                        waar een volle tank me vroeger zo'n 80 euro kostte, is dit nu 90 euro
                        toch is de prijsstijging tot nu toe niet van die aard om mijn (ons) rijgedrag bij te schaven

Comment

A1 en B1 voor mij, ik neem al eens sneller de fiets tegenwoordig
                          Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Ik heb me misklikt

Heb a1 b1 geklikt, wou a1 b2 klikken.

't wordt nog duurder maar ik kijk er niet naar.

Comment

Ik kan bij A wel antwoorden maar niet bij B, geen van de 3 keuzes is bij mij van toepassing.

Comment

ik tank altijd voor 25 euro. kost me al jaren evenveel.

'k kijk er niet echt naar, ik smijt dat kreng vol en vertrek terug. ik tank 's morgens, en dan slaap ik nog half. wat kan 't mij schelen.

Comment

A1 en B1

Met de MINI rij ik meestal rustiger en zuiniger dan met de Micra

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tuur Bo Bekijk Berichten
                                    Stefanus en de nafteprijzen... Eigenaardig dat er geen optie staat "Ik overweeg LPG"
                                    Ach, 't is 'es iets anders dan hypothetische polletjes over velgen, wagens die in een verre toekomst ooit 'es kunnen aangekocht worden of leasebakken waar achteraf toch niks van in huis lijkt te komen he. Effe met de voetjes op de grond moet nu en dan is kunnen

Comment

A1: Ik zie ze nog wel een tijdje stijgen. Normaal gezien zou je denken dat de huidige koers van de dollar in het voordeel van de olieprijzen hier in Europa speelt. Echter door de slechte financiele toestand in Amerika tegenwoordig wordt dit effect teniet gedaan. Door de slechte economie wordt er tegenwoordig immers veel geïnvesteerd in olie omdat deze de waarde beter behoudt dan eender welke andere belegging (met uitzondering van goud.). Hierdoor gaan de prijzen uiteraard de hoogte in. Ik zie momenteel nog geen einde komen aan de moeilijke economische situatie in Amerika aangezien ik de maatregelen van de FED niet als de juiste oplossing zie. (hoewel ik hoop dat de topmannen daar een sterkere economische kennis hebben dan ik.) Vandaar dus mijn vermoeden dat de prijzen zeker zo hoog gaan blijven, zoniet nog gaan stijgen.

B2: Ik pas mijn rijstel nauwelijks aan aangezien ik mijn rijstijl altijd vlot maar zuinig gevonden heb (bij wagens waarvoor ik zelf benzine moet betalen).
                                      Last edited by ; 06/03/2008, 22:19.

Comment

A1 en B2.

B2 moet ik wel nuanceren, gezien ik een audi 1.2 tdi 3Liter verbruik heb gekocht. Maar ik rij dus wel evenveel en zelfs meer nu ik toch belachelijk weinig verbruik Als ik het uitreken, ga ik voordeliger met de auto naar zee dan met gopass trein. Met de auto naar Duitsland en Frankrijk is ook een plezier.

De prijzen stijgen nu eenmaal. Net zoals gas- en elektricitieitsprijzen. Je moet ermee kunnen blijven lachen, want er is meer in het leven dan dat

Oh ja, nog een invloed van de stijgende benzineprijzen en toekomstige milieubelastingen op me, was dat ik bijna de Z3 had ingeruild voor een opel speedster turbo exemplaar. Heb daar nog altjd een beetje spijt van, maar blijft niet bruikbaar als enige wagen. De prijzen ervan dalen alleszins niet meer, toch niet van de turbo versies.

Comment

Working...
                                        X