Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden? Deel 2
Met zo'n weer geraak ik met de maserati geen meter ver dus maar een andere wagen gepakt enja niet de cobra want dat is nog slechter die volle V8 op de 2 achterste zomerbandjes daar geraak ik nog geen cm mee vooruit...
Daarstraks met de Tipo (Bridgestone winterbanden, 195 breed) in volle sneeuw op een parking noodstops gedaan aan 30 en 50 km/h. Absurd hoe snel je stilstaat. De vertraging is bijna even groot als met zomerbanden in de regen. Plankgas in tweede optrekken, zonder doorslippende wielen tenzij ik stuur draai. Grip is absurd, veel hoger dan wat ik ooit voor mogelijk gehouden heb in sneeuw/pap.
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Dat weet ik. Vandaar dat ik dergelijke testjes op een parking doe. Ik wil de gripgrens kennen.
Op de openbare weg rij ik, zeker met zo’n weer, heel defensief.
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Het is inderdaad altijd handig om zo een dingen eens te testen, dan weet je achteraf bij een echte noodsituatie beter hoe je voertuig gaat reageren.
Dat heb ik in het verleden bij mijn andere auto's ook altijd zo gedaan.
Spijtig genoeg niet de kans gehad om het vandaag met de Megane ook eens te testen, was er wel het perfecte weer voor.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Woensdag ben ik mijn nieuwe winterset gaan afhalen en ze er ook meteen onder gezet.
Heb tijdens de wissel wel gezien dat mijn voorste zomerbanden duidelijk al wat verder afgesleten zijn dan de achterste (wat natuurlijk normaal is). Dus ik was aan het denken om tijdens de volgende wissel de voorste achteraan te steken en de achterste vooraan zodat ze gelijk slijten.
Kan geen 'kwaad' denk ik om ze om te wisselen?
Want heb al vaak gelezen en gehoord dat je banden best op 'dezelfde plaats' terug steekt.
Beste banden altijd achteraan, vertelde men laatst op een cursus wagenbeheersing. Dan ‘volgen’ ze netjes, in plaats van te slippen en aldus je voorwielen voorbij steken
Dus bij een voortrekken voorste op rijden, achterste dan naar voor en achteraan de nieuwe.
Onderstuur is meer gewenst/makkelijker op te vangen dan overstuur.
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Dus bij een voortrekken voorste op rijden, achterste dan naar voor en achteraan de nieuwe.
Je vertrekt met 4 x nieuwe banden -> voorste banden versleten (voorwielaangedreven) -> achterste banden naar voor -> nieuwe banden achteraan ... beste banden staan dus achteraan.
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Woensdag ben ik mijn nieuwe winterset gaan afhalen en ze er ook meteen onder gezet.
Heb tijdens de wissel wel gezien dat mijn voorste zomerbanden duidelijk al wat verder afgesleten zijn dan de achterste (wat natuurlijk normaal is). Dus ik was aan het denken om tijdens de volgende wissel de voorste achteraan te steken en de achterste vooraan zodat ze gelijk slijten.
Kan geen 'kwaad' denk ik om ze om te wisselen?
Want heb al vaak gelezen en gehoord dat je banden best op 'dezelfde plaats' terug steekt.
Als je bij zomer/winter telkens wisselt en je voorste dan eens achteraan steekt dan kan je de banden gelijkmatig slijten.
Banden die jarenlang passief op de achteras gezeten hebben worden niet meer vooraan geplaatst. Door die passievere veroudering zouden die slechter rijden en zelfs sneller stuk kunnen gaan of problemen veroorzaken als je ze vooraan steekt.
Bandencentrales verwisselen banden in principe niet van plaats, dat is het veiligste.
Het maakt niet veel uit. Sommigen hebben bijvoorbeeld voor- en achteraan verschillende niet-wisselbare banden.
De voorbanden moeten ook meer water wegduwen en effenen zo het pad voor de achterste dus er valt ook wat voor te zeggen dat de voorste best de grootste profieldiepte kunnen hebben.
Beste banden altijd achteraan, vertelde men laatst op een cursus wagenbeheersing. Dan ‘volgen’ ze netjes, in plaats van te slippen en aldus je voorwielen voorbij steken
Denk dat voor of achtertractie een rol speelt waar je ze best legt. bij voortractie steeds je beste banden vooraan, zo denk ik er toch over..
Comment