Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden? Deel 2
Met een hamer een paar lappen geven op de band zelf (klop maar goed door, zie alleen dat het niet op je velg is he
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Straks de MINI, morgen de Mercedes.
De bladeren beginnen te vallen, bieten- en groentenseizoen komt er aan (dus veel modder op de baan).
Het moet niet altijd sneeuw en ijs zijn om tractie en grip te verliezen.
Is dat niet een verkeerde opvatting ? Ik ben geen specialist, maar is een winterband beter op bladeren of modder dan een zomerband ?
Ik snap dat sneeuw in de groeven van winterbanden kleeft op de sneeuw op de baan, sneeuw plakt op sneeuw, maar modder op modder, of rubber op bladeren ?
Ik heb de test gedaan met mijn 500C op dezelfde dag, net voor en net na de wissel, tegen 70 km/h op een wegdek met bladertapijt die echt vettig lag (bladeren die geen zonlicht zien en zichzelf liggen te verteren)
Echt vol op de rem, als een baksteen dat pedaal platstampen.
Het verschil was immens.
Dat is een van de redenen dat ik op alles winterbanden leg.
Ook waterafvoer is beter inderdaad, en ze hebben nog een aantal goede eigenschappen.
Nu ben ik de eerste om toe te geven dat je met een aangepaste rijstijl waarschijnlijk heel je leven toekomt, maar als die éne keer in m’n leven zou komen, wil ik niet dat ik achteraf moet denken ‘dju, had ik maar winterbanden liggen’.
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Mercedes staat ook op zijn winterbottines.
In tegenstelling tot dat kleine onding gisterenavond liet deze zich makkelijk temmen.
De achterste zomerbanden zijn al bijna aan vervanging toe.
Als ik het zo lees: Michelin PSS 4? Of de Primacy 3 (die MO te verkrijgen is)
Voor het prijsverschil moet ik het niet laten
Een goede band is nooit overkill. Ik heb ze ook op mijn Civic liggen.
Het verschil tussen de Primacy 3 en de PS4S is zeer duidelijk te merken in de bochten, zoveel meer grip.
De Primacy 3 is wel iets zuiniger op verbruik en een tikkeltje stiller.
Winterbanden zijn groot verschil maar rijden beduidend minder sportief bij normale weersomstandigheden. Ik wissel pas als de temperaturen s nachts onder de nul gaan en overdag grotendeels onder 7 graden gaan
Winterbanden zijn zachter en presteren beter bij lage temperaturen en glad wegdek maar zijn niet per se beter in gietende regen. Tenzij je in de zomer op semi slicks rijdt natuurlijk
deze voormiddag naar bandencentrale geweest om afspraak te maken en ik ben buiten gereden met de winterwielen eronder, ze hadden nog een gaatje(gelukkig niet in de band)
Comment