Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verzekering,expert en garagist maken onderling afspraken?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
    RDR is de afkorting van het Franse Règlement Direct en het Nederlandse Directe Regeling. Hierbij, als beide verzekeringen deze conventie ondertekend hebben, vergoedt jouw verzekering jou en krijgt de verzekering dit later terug van de tegenpartij (tegenpartij moet dus niet komen kijken en tot een akkoord komen met jouw verzekering) in het kort.
    Ongeval moet voldoen aan een aantal voorwaarden: geen gewonden, door beide partijen ondertekend aanrijdingsformulier, geen discussie over aansprakelijkheid, max. bedrag van schade, moet voorkomen op de lijst van 'standaardongevallen', beide maatschappijen hebben de conventie ondertekend.

Als de voorwaarden niet voldaan zijn, gaan de meeste maatschappijen toch vaak onderling overeenkomen om via RDR te regelen, om de afhandeling van het dossier te versnellen (snelle regeling is in het belang van alle partijen).
    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Ik heb nu ook al een paar accidenten gehad, telkens in mijn recht. Tractor in mijn gat, brommer die niet zag dat ik er stond, overhoop gereden met de moto. Telkens toch eerlijk vergoed geweest.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
        Ik heb nu ook al een paar accidenten gehad, telkens in mijn recht. Tractor in mijn gat, brommer die niet zag dat ik er stond, overhoop gereden met de moto. Telkens toch eerlijk vergoed geweest.
        zoals in bijna alle gevallen, zeker...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
          wat versta jij onder "eerlijk"
          ik kreeg nog nooit voldoende geld op een gelijkwaardige wagen terug te kopen na total loss !!! je steekt er altijd aan toe!

Comment

Eerlijk bedoel ik ruimschoots... Alles hangt af van je verzekering en garage denk ik. Tractor in mijn gat was de omnium die uitbetaalde: veel meer dan de marktwaarde, moto ongeval met lichamelijk letsel was 25 k destijds (eind jaren tachtig) wat ik eerlijk vond, brommer die achterin inreed: bestek 2200 euro en uitbetaald gekregen zonder probs, zonder herstelling. En dat was echt een heel goed bestek.... Heb de krasjes uitgeboend en de bumper herspoten. Kostte wel heel wat minder..
            Ongeval tractor moet nog verder afgerekend worden voor de lichamelijke schade, eerste expertise is gebeurd en lijkt me ook eerlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
              wat versta jij onder "eerlijk"
              ik kreeg nog nooit voldoende geld op een gelijkwaardige wagen terug te kopen na total loss !!! je steekt er altijd aan toe!
              Hangt toch voornamelijk van je (ominium) verzekering af
              Catalogus waarde <-> Factuur waarde
              Waarde behoud tot 36 maanden <-> Afschrijving vanaf maand 1
              Geen vrijstelling <-> wel vrijstelling
              en ga zo maar door.

Veel zal ook afhangen van bijvoorbeeld de ouderdom van de wagen, een wagen van 10 jaar oud zal vlugger een totaal verlies zijn dan een wagen van 10 maanden. Terwijl dat voor de eigenaar die wagen van 10 jaar soms nog even goed is als een nieuwe...
              Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                Ongeval moet voldoen aan een aantal voorwaarden: geen gewonden, door beide partijen ondertekend aanrijdingsformulier, geen discussie over aansprakelijkheid, max. bedrag van schade, moet voorkomen op de lijst van 'standaardongevallen', beide maatschappijen hebben de conventie ondertekend.

Als de voorwaarden niet voldaan zijn, gaan de meeste maatschappijen toch vaak onderling overeenkomen om via RDR te regelen, om de afhandeling van het dossier te versnellen (snelle regeling is in het belang van alle partijen).
                Ongevallen met lichamelijke schade kunnen ook perfect in RDR worden geregeld. Bijkomende voorwaarden zijn dat het ongeval in België moet gebeurd zijn en dat er aanraking tussen de voertuigen moet geweest zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                  Hangt toch voornamelijk van je (ominium) verzekering af
                  Catalogus waarde <-> Factuur waarde
                  Waarde behoud tot 36 maanden <-> Afschrijving vanaf maand 1
                  Geen vrijstelling <-> wel vrijstelling
                  en ga zo maar door.

Veel zal ook afhangen van bijvoorbeeld de ouderdom van de wagen, een wagen van 10 jaar oud zal vlugger een totaal verlies zijn dan een wagen van 10 maanden. Terwijl dat voor de eigenaar die wagen van 10 jaar soms nog even goed is als een nieuwe...
                  bij laatste ongeval, idnerdaad totaal verlies, maar was pas 7 jaar oud en 120.000 km
                  ik had die (spot) goedkoop 2e hands kunnen kopen omdat eerste eigenaar hem niet aan de straatstenen verkocht kreeg, 2.5 benzine
                  en op dag van ongeval wou verzekering plots mijn aankoopfactuur zien ??? wat hebben zij daar zaken me, wagen van 35.000 € - 7 jaar verlies is toch de basis om uit te betalen ???
                  was natuurlijk ook een wagen met heel veel opties, en wat ik lees is dat je daarvoor relatief weinig terugkrijgt, in feite ook een schande

Comment

Wat je hierboven zet is de zn. afschrijving volgens aangenomen waarde.
                    Bij een ongeval waarbij je geen omnium met aangenomen waarde hebt, wordt je uitbetaald op basis van de economische of werkelijke waarde.
                    Je zegt zelf dat je die heel weinig betaald hebt, omdat er geen markt voor is. De economische waarde van je auto lag dan ook heel laag.
                    Wat wil je dan krijgen? Geld om een courantere, jongere of betere wagen te kopen?

Opties worden trouwens wel degelijk verrekend (misschien vroeg hij daarom wel de factuur - al staan die er bij een tweedehands er vaak niet op)

Comment

Het expertisebureau wou van mij ook de aankoopfactuur zien.
                      Ik heb ze die gegeven maar heb de prijs onleesbaar gemaakt.Opties konden ze dus wel bekijken.
                      'k Heb geen omnium.
                      Ik kreeg van hen te horen dat ze niet verder konden omdat het bedrag niet leesbaar was.Bij vermelding dat het hen niets aanging wat ik betaald had,kreeg ik toch direct daarna de bedragen voor mijn auto doorgemaild.
                      Mijn auto heb ik trouwens aangekocht voor een normale prijs,niet minder,niet meer.

Comment

Je zal een eerlijke marktprijs krijgen voor je voertuig. Probleem is dat sommigen de waarde van hun wagen overschatten. Als jij met opzoekwerk kan aantonen dat een gelijkaardig voertuig veel meer kost op de tweedehandsmarkt, houden ze daar rekening mee. Je moet natuurlijk niet afkomen met jongere modellen, of minder kilometers,...
                        Misschien had je beter open kaart gespeeld en die faktuur gewoon getoond, als je toch de normale prijs gegeven hebt.

Comment

Ik vraag me af waarom ze op die moment nog naar een factuur vragen.
                          Het is op de moment dat je je verzekering afsluit dat je de keuze hebt of je dat op de cataloguswaarde of op de factuurwaarde laat doen, het is ook op die basis dat je premie bepaald word.
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Ze heeft geen omnium...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                              Wat je hierboven zet is de zn. afschrijving volgens aangenomen waarde.
                              Bij een ongeval waarbij je geen omnium met aangenomen waarde hebt, wordt je uitbetaald op basis van de economische of werkelijke waarde.
                              Je zegt zelf dat je die heel weinig betaald hebt, omdat er geen markt voor is. De economische waarde van je auto lag dan ook heel laag.
                              Wat wil je dan krijgen? Geld om een courantere, jongere of betere wagen te kopen?

Opties worden trouwens wel degelijk verrekend (misschien vroeg hij daarom wel de factuur - al staan die er bij een tweedehands er vaak niet op)
                              bij afsluiten van verzekring heb ik nooit een lage premie aangeboden gekregen omdat aankoop laag was !!!
                              waar zit dan de logica

en neen, ik kan met budget dat ik kreeg van verzekering niet dezelfde wagen met zelfde opties kiezen !!! er was er maar één in B, stond bij VAB en was 9.000 € duurder dan wat ik kreeg, dus 18.500 !!! toch wel een groot verschil?

die van VAB is natuurlijk nog altijd niet weg, bijna 6 maanden later

Comment

Verzekering,expert en garagist maken onderling afspraken?

Welke verzekering had je dan ?

BA? Dekt je aansprakelijkheid: als je schade aan derden toebrengt, stelt je BA-verzekeraar die schadeloos.
                                Premie is afhankelijk van het vermogen van je wagen, het aantal passagiers en laat ons het het CV van de bestuurder noemen (historiek, leeftijd, gebruik).

Rechtsbijstand? Vaste premie, losbrak waarde van het voertuig of vermogen. Zij zorgen voor de recuperatie van je schade als een derde jou schade berokkent. En vaak voor nog een en ander meer (strafrechtelijke verdediging, experten, contractuele geschillen,...)

(Mini)omnium? De premie is afhankelijk van de nieuwwaarde van je voertuig en de gekozen afschrijvingsmethode.
                                Nieuwwaarde omdat bij een deelschade er nieuwe onderdelen gemonteerd worden.

Daar zit de logica.
                                Last edited by A160; 16/02/2016, 20:37.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                                  bij afsluiten van verzekring heb ik nooit een lage premie aangeboden gekregen omdat aankoop laag was !!!
                                  waar zit dan de logica

en neen, ik kan met budget dat ik kreeg van verzekering niet dezelfde wagen met zelfde opties kiezen !!! er was er maar één in B, stond bij VAB en was 9.000 € duurder dan wat ik kreeg, dus 18.500 !!! toch wel een groot verschil?

die van VAB is natuurlijk nog altijd niet weg, bijna 6 maanden later
                                  Het is zoals A160 stelt, als je een gewone verzekering hebt (BA geen omnium) verzeker jij je voor schade die jij met die wagen zou kunnen aanbrengen aan anderen, niet voor schade die anderen aan jou aanbrengen. Dat jouw verzekering nu de schade aan jou wilt vergoeden is in feite een service die jouw maatschappij aan jou verleent, want het betaalde bedrag zullen zij op latere datum moeten terugkrijgen van die andere verzekeringsmaatschappij. De waarde van jou wagen speelt geen rol bij het bepalen van de door jou te betalen premie (als het geen omnium is), wat bepaalt dan de premie is jouw verleden (bonus malus), je gebruik van de wagen, maar ook vooral het soort wagen sportwagen is veel duurder dan een gezinswagen, veel vermogen versus weinig vermogen maakt ook een verschil enz...
                                  En vooral wat ze verwachten te moeten betalen bij dat type wagen en bestuurder (risico); de waarde van jouw wagen speelt hierin geen rol omdat ze nooit moeten betalen aan jou (daarom dat de factuur/nieuwwaarde/aangenomen waarde niet gevraagd wordt bij BA).
                                  Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Mijn Saxo was ook gewoon BA verzekerd, en toch stond het aankoopbedrag (prijs die ik er tweedehands aan betaald had) vermeld in de verzekeringspolis.
                                    En dat is ook altijd zo geweest bij de auto's die mijne pa gehad heeft.
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

't Is zoals 96gr zegt.Daarom eis ik van de tegenpartij vergoeding van de in het ongeval opgelopen schade,niet meer,niet minder.Daar is de tegenpartij dus voor verzekerd.
                                      Dat is wat de wetgeving ook eist van de veroorzaker.(art.1382)

Comment

Dan krijg je de economische waarde van je voertuig, de dag voorafgaand aan je ongeval.
                                        Als je toevallig een model hebt dat niet echt populair is op de markt, zal dit weerspiegeld worden in de uitkering.

Comment

Heb BA en rechtsbijstand bij dezelfde omdat het goedkoop is en ja als ik problemen heb neem ik contact op met www.ombudsman.as en dan is het vlug in orde

Comment

Working...
                                          X