Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Trivia ! Beantwoordt de vraag en stel de volgende vraag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • nope het is ofwel de eeuwige 348 (5.7 liter) ofwel de zwaardere 409 (6.7 liter)... in de beginjaren toch

    maar kom, nog steeds geen antwoord op mijn vraag: wat is de L76? En waarom is die zo belangrijk?
    www.peugeotforum.be

    Comment


    • Was dit niet het antwoord van GM op de MB W220 waar je die motor had die een bank cilinders kon afsluiten als er geen grote vermogensvraag was?
      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
        Was dit niet het antwoord van GM op de MB W220 waar je die motor had die een bank cilinders kon afsluiten als er geen grote vermogensvraag was?
        Als hij het over die L76 had Het kan zoveel betekenen. De L76 waar gij aan denkt is recent. GM had een andere L76 in de zestiger jaren toen die Impala ss gemaakt werd (zie de Corvette), maar daar was ook niks baanbrekend aan. Ik heb wel wel een andere L76 gevonden die belangrijk geweest is in de geschiedenis van de motoren.
        Last edited by Den Paarse Capri; 30/03/2015, 10:01.
        30 jaar Mr Yuge!

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
          Wat is de L76? En waarom is die zo belangrijk?
          Ernest Henry - F1 (Peugeot)?

          Comment


          • patatke zit dichtbij

            da's een stuk van het antwoord

            nu, waarom is die zo belangrijk? En dan graag een volledig lijst. Dat is een drieluik: technisch, geschiedkundig en wat er daarna mee gebeurd is.
            www.peugeotforum.be

            Comment


            • The L76 had been introduced in 1912 and was the first car in the world to come equipped with double overhead camshafts and four valves per cylinder. It was designed specifically for racing. Georges Boillot was able to win the Grand Prix for French Automobiles in 1912 with an average speed of 110 km/h. The car's design had been created with the help of Ettore Bugatti and Ernest Henry, in association with Zuccarelli, Boillot, and Goux. The design of the vehicle earned it the nickname, the Torpille.

              -> techniek wordt nog steeds gebruikt in de huidige racing?

              Comment


              • da's nog maar een stukje van de techniek
                zat nog iets extra bij dat later heel belangrijk geworden is in het land waar de auto is achtergebleven

                en zeg maar gerust de moeder der moderne motoren
                www.peugeotforum.be

                Comment




                • Moderne verbrandingsmotor? De L76 is alleszins de oermoeder ervan met die 7.6l Peugeot motor.
                  Last edited by ; 30/03/2015, 13:11.

                  Comment


                  • zie eerst eens na waar de auto's zijn achtergebleven en denk dan eens na wat daar zo belangrijk is op het gebied van motoren
                    www.peugeotforum.be

                    Comment


                    • Het desmodromisch systeem
                      Vrijwel alle motorfabrikanten in de wereld gebruiken klepveren in hun motoren om de in- en uitlaatkleppen te sluiten. Deze veren duwen de kleppen terug in hun uitgangspositie nadat ze geopend werden. De enige uitzondering hierop is Ducati, dat grote voordelen haalt uit het minder conventionele desmodromische systeem. Desmodromische kleppenbediening werkt bij hoge toerentallen betrouwbaarder, omdat er geen massatraagheid van veren is en zo’n 30% minder wrijving optreedt. In theorie kan de motor gemakkelijk 20.000 tpm bereiken.
                      Desmodromisch houdt in dat de kleppen op mechanische wijze worden gesloten, een concept van Amerikaanse oorsprong dat later werd verlaten vanwege de hoge kosten. De beroemde fabrikant uit Bologna dacht daar echter anders over en nam in 1972 desmodromische kleppenbediening op in zijn tweecilindermotoren, die al decennia lang winnaars zijn. De kleppen worden gesloten door een speciale nok in plaats van een veer, zodat er altijd een directe verbinding is tussen de klep en zijn bediening. De term desmodromisch komt dan ook van het Griekse woord “desmòs” dat “verbinding” betekent.
                      Het desmodromisch systeem maakt het ontwerpen en produceren van componenten als nokkenassen aanzienlijk gecompliceerder. De nokken zien er niet uit zoals gebruikelijk, maar zijn voorzien van speciale vormen voor het heffen. Het ontwerpteam van Ducati heeft de vormen zorgvuldig vastgesteld op basis van de vereiste acceleratie en topsnelheid. Precisie is alles. Zo wordt de speling tussen klepsteel en nok tijdens het samenbouwen uiterst nauwkeurig met de hand ingesteld. Zoals Abbondi vertelt: “Het is niet mogelijk de speling te bepalen met hydraulische klepstoters zoals bij auto’s. Wij passen een vulplaatje onderaan toe en een bovenaan, en dat moet buitengewoon precies gebeuren.”

                      Comment


                      • downsizen van motor: 4 cilinder 16-klepper die nog steeds bestaat ... (100-jarig bestaan in 2013 ).

                        Last edited by ; 30/03/2015, 14:03.

                        Comment


                        • ge hebt mijn post op ons forum gevonden

                          ik zocht vooral naar de hemisferische verbrandingskamers voor betere flow in de verbrandingskamer

                          na de vele races in the usa zijn de auto's daargebleven en overgekocht geweest door een amerikaan die wel wat zag in het motorontwerp. Hij heeft veel van de technische punten toegepast op amerikaanse motoren en is daar dan op zijn beurt heel succesvol mee geweest in races daar.
                          Dus dat amerikanen zo gek zijn van hemisferische verbrandingsmotoren (hun hemi's), is dankzij een aantal ingenieurs van Peugeot in 1912 die een aantal aparte uitvindingen tesamen hebben gebracht in 1 motor en op die manier de grondslagen hebben gelegd van hetgeen moderne motorenbouwers nog steeds als high tech zien om goede prestaties te kunnen leveren.

                          Maar gij zijt dus de volgende...
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                            ge hebt mijn post op ons forum gevonden

                            ik zocht vooral naar de hemisferische verbrandingskamers voor betere flow in de verbrandingskamer

                            na de vele races in the usa zijn de auto's daargebleven en overgekocht geweest door een amerikaan die wel wat zag in het motorontwerp. Hij heeft veel van de technische punten toegepast op amerikaanse motoren en is daar dan op zijn beurt heel succesvol mee geweest in races daar.
                            Dus dat amerikanen zo gek zijn van hemisferische verbrandingsmotoren (hun hemi's), is dankzij een aantal ingenieurs van Peugeot in 1912 die een aantal aparte uitvindingen tesamen hebben gebracht in 1 motor en op die manier de grondslagen hebben gelegd van hetgeen moderne motorenbouwers nog steeds als high tech zien om goede prestaties te kunnen leveren.

                            Maar gij zijt dus de volgende...
                            Offenhauser was dat zeker (http://fr.wikipedia.org/wiki/Offenhauser + http://en.wikipedia.org/wiki/Fred_Offenhauser).

                            Wanneer werd er door Mercedes voor de 1e maal cruise control gebruikt en wat volgde erna?
                            Last edited by ; 30/03/2015, 14:53.

                            Comment


                            • offenhauser inderdaad, die stond bekend omwille van zijn motoren zonder cilinderkop welke daardoor compressies konden draaien van 1:15
                              www.peugeotforum.be

                              Comment


                              • Ik denk dat een nieuwe regel misschien wel handig is: Vanaf 12 uur na de laatste antwoordpoging/of de vraag zelf, is googlen toegestaan.
                                30 jaar Mr Yuge!

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door patatke Bekijk Berichten
                                  Wanneer werd er door Mercedes voor de 1e maal cruise control gebruikt en wat volgde erna?
                                  Vanaf 1962 werd dit door Mercedes aangeboden maar wat bedoel je met wat volgde erna?
                                  Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                                    Vanaf 1962 werd dit door Mercedes aangeboden maar wat bedoel je met wat volgde erna?
                                    Dit is al juist. Ik bedoel wat kwam erna, in het verlengde van de tempomat, specifiek uitgebracht door Mercedes?

                                    Comment


                                    • Distronic?

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door voxpopuli Bekijk Berichten
                                        Distronic?
                                        yep en wat nog?

                                        Comment


                                        • We gaan der kommen! we gaan der kommen!
                                          30 jaar Mr Yuge!

                                          Comment

                                          Working...
                                          X