Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Plots olieverlies

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Plots olieverlies

Hallo,
    Meer info, het is de koelvloeistof die volledig weg is. Het oliepeil is nog normaal (3/4 den boven minimum peilstok).

--------------

Hallo,
    Ik heb plots groot motorolieverlies op ASTRA H. Het lijkt of er een dichting of leiding defect is. Alarmpeil olie gaat aan. Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
    Last edited by 5W30; 22/03/2015, 17:18.

zelf een olie wissel gedaan? Koperen dichting aan de olie aflaat dop vervangen? olie filter niet te hard aangedraaid? Recht gemonteerd? Met olie de dichting ingesmeerd?
    RIP Den borre!

Comment

Heb je het al met de stok gemeten ?

Comment

Vrijwel onmogelijk voor ons om zo te bepalen wat de oorzaak zou zijn. Wij zijn geen helderzienden he.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
          Vrijwel onmogelijk voor ons om zo te bepalen wat de oorzaak zou zijn. Wij zijn geen helderzienden he.
          Kan ik me ook wel bij aansluiten.
          RIP Den borre!

Comment

Heeft de onderkant van de motor een klap gehad?

Ik ben ooit mijn ma zo moeten gaan depanneren, ze was te hard over een drempel gereden, gat in de carter en alle olie liep eruit. En uiteraard verdergereden totdat de motor afsloeg :-)
            Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Ik heb niets speciaals gedaan met de wagen, geen olie ververst, zelf geen olie ververst. Zal eens proberen er onder te geraken met zaklamp om te zien waar olie eventueel vandaan komt.

Comment

Type motor?

Comment

Als je er geen verstand van hebt zou ik direct naar de garage gaan (olie bijvullen, zeker niet zonder rijden of laten takelen). Je mag kijken zoveel je wilt. Stel dat je ziet waar het vandaan komt, ben je er nog niks mee. Moet dan toch nog hersteld worden en dat zal jij wellicht niet zelf doen. Je kan de garage laten kijken en eventueel een bestek laten maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
                    Heeft de onderkant van de motor een klap gehad?

Ik ben ooit mijn ma zo moeten gaan depanneren, ze was te hard over een drempel gereden, gat in de carter en alle olie liep eruit. En uiteraard verdergereden totdat de motor afsloeg :-)
                    Net hetzelfde. Ze is zelfs de E40 nog opgereden en stond in panne in Hélécine op de pechstrook. Ik goot daar olie in tot als ik ze zou zien op de peilstok maar ik zag ze al snel over het wegdek stromen. Niet gevoeld dat ze iets had geraakt hoor.
                    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 5W30 Bekijk Berichten
                      Hallo, Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
                      we gaan eens beantwoorden wat TS vraagt.

JA, iets dat normaal de olie tegenhoud om naar buiten te komen, doet niet meer waarvoor het gemaakt is...

zo een paar mogelijkheden:
                      -oliefilter kapot (gescheurd, losgekomen, uit elkaar geknald...)
                      -motorblok/carter gescheurd
                      -koppakking kapot
                      -olieleiding kapot
                      -oliekoeler kapot
                      -karterplug losgekomen
                      -...
                      -buur die met je voeten speelt en wat olie onder je auto is gaan gieten (dan zou wel het alarmpeil niet afgaan)

in ieder geval niet doorrijden (permanente motorschade als je het toch doet, nog maar te zwijgen van de mogelijke ongelukken die je veroorzaakt met de olie op het wegdek). als je op de openbare weg staat, politie/brandweer contacteren om het spul te komen reinigen. in hoevere je zelf of de verzekering zal opdraaien voor deze kosten, kan ik je niet zeggen

Comment

Ik denk dat je je kleppendeksel moet vernieuwen. Er zit een klep in voor carterontluchting(of 1 van de vele namen). En kun je niet los krijgen.
                        Last edited by wielscheel; 22/03/2015, 10:32.
                        Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

Type: Astra H 1,3 CDTI.
                          Auto staat intussen bij Opel garage. Het is nu wachten tot maandag als de werkplaats opent. Tussen vaststelling lek en garage max 1 km gereden (geluk bij ongeluk). Denk niet dat er dus permanente schade is.
                          Lijst van FCAPRI geeft goed overzicht van wat er aan hand kan zijn. Ik laat wel weten wat de oorzaak is.

Comment

Om de hoeveel tijd controleer je het oliepeil (tijd en km's aub), want je spreekt van een plots olieverlies maar om vast te stellen dat het pots moet je voordien zeer regelmatig gecontroleerd hebben, en mocht de wagen voordien geen olieverbruik kennen.

Veel wagens verbruiken iets van olie, sommigen niets anderen 1l op 30.000km of zelfs tot een liter op 1.000km, 1 liter op 1.000km is best al veel maar bijvoorbeeld 1l op 10.000km is voor de meesten best aanvaardbaar maar dan moet je dus tussen twee onderhoudsbeurten wel zelf soms eens controleren en eventueel wat olie bijvullen, anders zal op een gegeven moment het olielampje beginnen branden (wil zeggen dat het oliepeil laag staat en dat je onmiddellijk olie moet bijvullen).

Mocht je de wagen nu 's morgens gecontroleerd hebben en deze stond op maximum en 's avonds niets meer aan de oliepeilstok dan zit je met een groot plots lek.

Als er geen olie onder de wagen lag, dan zit het lek waarschijnlijk inwendig (blauwe rook gezien?, olie bij het koelwater?,...) en zul je inderdaad best een bekwaam garagist laten zoeken waar je olie heen gegaan is.

En een wagen die echt zonder olie zou staan die rij je vast op minder dan een kilometer hoor als het slecht wilt gaan...
                            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Ik ben vandaag naar de wagen geweest en verder gecheckt bij klaarlichte dag. Het is de koelvloeistof die volledig weg is. Het reservoir is volledig leeg. Het oliepeil is nog normaal (nog 3/4 boven minimum v/d peilstok). Ben onder de wagen gekropen. Het is geen zwarte olie maar vetachtige vloeistof die onderaan de motor zit en af en toe nog druppelt.

Comment

Denk dat het een heel goed idee was om naar de garage te gaan als ik het zo allemaal hoor.

Comment

Ga gewoon naar de garage . Dat kan vanalles zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                                    En een wagen die echt zonder olie zou staan die rij je vast op minder dan een kilometer hoor als het slecht wilt gaan...
                                    dat denk ik toch niet. je kan perfect 50km rijden zonder olie. je zal de motor na die 50km nog kunnen stilleggen, maar starten erna zal er niet meer inzitten. en de motor nog herstellen mag je ook vergeten dan.
                                    als je geluk hebt dat je kleppen hydrolisch zijn, zal de motor gewoon uitvallen als de olie TE laag komt. de kleppen gaan niet meer open dan nog voor de krukas droog loopt. ik heb al een keer zonder olie gereden, ding ging nog 80km/h volgas en tikte voor gek. op de peilstok was geen olie meer te zien (tussen max en min zat 1,5cm en onder min zat nog 3,5cm stok).
                                    3,5liter olie toegevoegd en het peil stond weer op het minimum van de peilstok. auto ging weer deftig vooruit. heb er nog 9jaar mee gereden zo.
                                    een andere auto zijn oliepomp sneuvelde...k heb een hoop geratel gehoord toen. ben nog naar huis gereden maar geraakte de garage niet meer in (motor totaal geen kracht meer). starte nog perfect erna, tikte en ratelde voor gek. krukaslagers, drijfstanglagers allemaal weg. geen vastloper gehad. oldtimer van eerste (oude)eigenaar met 28k km erop. k heb er 2 keer mee gereden en twas afgelopen.

ik ga van het volgende uit: elke km dat ge rijd zonder olie, pakt ge 10 000km van uwe motor zijn leven af. als ge dus graag met uwe wagen rijd, rijd ge GEEN METER verder zonder olie. ook al is de garage 1km verder. stilleggen en duwen.
                                    ik zat 3km van huis en dacht nog snel door te rijden (gebeurde toen ik +90km/h reed, dus voor ik stilstond was ik toch al halfweg.
                                    dit zwart is het water...

toen ik die uit elkaar trok, leek die wel 5 000 000km te hebben gereden
                                    Last edited by ; 22/03/2015, 20:52. Reden: l

Comment

Ik heb dan ook geschreven als het echt slecht wil gaan, ik had het dus over de worst case scenario in antwoord op zijn: "ik ben naar de garage gereden was maar 1 km dus kon geen kwaad".

Ik heb al van alles gezien en gehoord en als het slecht wil gaan dan gaat het slecht, heb je geluk dan zul je er minder last van hebben... Ik heb motors uren weten draaien onder minimale belasting zonder olie, en ik heb motors in de soep zien draaien op de korste tijd onder zware belasting door een tekort aan olie.
                                      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Ik vind dat soms zo oliedom, 'ik durf alles'. Moest nu uwen turbo stuk zijn en de olie door de intercooler hebben gejaagd(wordt meestal gekuist na lekkende turbo) dan kan hij op hol slaan.
                                        Zelf al meegemaakt.Nadat je de motor hebt kunnen stilleggen zie je zeker 5 minuten niks meer door de rook.
                                        Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

Working...
                                        X